ایستگاه خبر

میز خبر: از رشد تولید تا تعیین تکلیف واردات غیرقانونی خودرو

فارس : وزیر صنعت گفت: تولید خودروی داخلی در مقطع زمانی مشخص با کاهش مواجه شده بود؛ اما طی ۳ هفته اخیر روند کاهشی متوقف و تیراژ تولید بالاتر رفته است.


رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت پیرامون آخرین تغییرات قیمت خودرو داخلی با توجه به اعلام تصویب افزایش ۷۰ تا ۱۳۰ درصدی قیمت خودرو داخلی در سازمان حمایت تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان گفت: در جلسه روز دوشنبه قرار نبود در مورد قیمت خودرو تصمیم‌گیری شود؛ زیرا این تصمیم پیش‌تر گرفته شده و طی بخشنامه‌ای سه ماه قبل ابلاغ شده است. رحمانی با بیان اینکه موضوع فروش خودرو با کمتر از ۵درصد قیمت بازار هم اکنون مطرح نیست، افزود: بنا است فاصله‌ای را که بین فروش خودروساز و بازار آزاد بوده، رفع شود؛ به‌طوری‌که اگر با قیمتی کمتر از ۵ درصد بازار عرضه کردند بتوانند در مرحله بعد تا ۵ درصد قیمت‌ها نیز پایین بیاورند.

به گفته وی، هدف این بوده که قیمت بالا کاهش یابد، در حدی که متعادل شود، نه به قیمتی که پیش‌فروش می‌کرده‌اند. به گفته رحمانی، افزایش قیمت بخشنامه‌ای بوده که سه ماه قبل ابلاغ شده منتها وزارت صمت باید بررسی‌هایی انجام می‌داد و سازمان حمایت مدارک خودروسازان را بررسی می‌کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در عین حال کارگروه تنظیم بازار نیز در برخی موارد مسوول بوده و جلسه دیروز برای بررسی بسته خودرو و چگونگی وضعیت فعلی این صنعت بوده است.

مقاله مرتبط:

رده بندی کیفیت خودروهای داخلی

وی با بی‌پاسخ گذاشتن این پرسش که چه تمهیداتی برای حمایت از مصرف کننده و تقویت تقاضا اندیشیده شده، به وضعیت تولید خودروسازان اشاره کرد و گفت: تعهدات خودروسازان و عمل به تعهدات خودروهای پیش‌فروش شده نیز در جلسه دیروز بررسی شد. در مقطع زمانی مشخصی متاسفانه تولید خودروی داخلی با کاهش مواجه شده بود؛ اما طی سه هفته اخیر جلوی روند کاهشی گرفته شد و تیراژ تولید بالاتر رفته است.

وزیر صمت ادامه داد: افزایش تولید علاوه‌بر انجام تعهدات پیش‌فروش، بر افزایش کیفیت و حتی کاهش قیمت در آینده نیز می‌تواند تاثیر گذار باشد.وی با بیان اینکه فروش خودروی داخلی تا ۵ درصد زیر قیمت بازار می‌تواند عرضه و قیمت را متعادل کند، افزود: در ادامه مصوبه‌ای که ابلاغ شده همه خودروها نباید حتما زیر ۵درصد قیمت حاشیه بازار تعیین شوند. این در حالی است که خودروسازان داخلی تاکنون حدود ۸ ماه برای فروش مشکل دارند. رحمانی در برابر این پرسش که چه تضمینی وجود دارد که قیمت بازار نیز همزمان با فروش خودرو در کارخانه بالاتر نرود، گفت: برای اطلاع‌رسانی در رسانه‌ها برنامه‌ریزی شده و باید حتما کارشناسی شود، بنابراین نمی‌توان در یک مصاحبه همه زوایای آن‌را بیان کرد.

  • برخورد با افزایش هیجانی قیمت خودرو


ایرنا : رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: مخالف افزایش ضابطه‌مند قیمت خودرو نیستیم، اما سازمان تعزیرات براساس وظایف قانونی با افزایش هیجانی قیمت خودرو برخورد می‌کند. جمال انصاری در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی که با حضور نمایندگان خودروسازان برگزار شد، گفت: قیمت‌گذاری خودروها باید به‌صورت ضابطه‌مند، منطقی و متعادل انجام شود.

وی اظهار کرد: سازمان تعزیرات حکومتی به‌عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات صنفی است و نقشی در قیمت‌گذاری خودرو ندارد. مخالف افزایش قیمت نیستیم؛ اما این افزایش قیمت باید براساس کارشناسی تخصصی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باشد. انصاری با اشاره به مبنای قیمت‌گذاری خودرو بالاتر و پایین‌تر از ۴۵ میلیون تومان توسط ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت گفت: معتقدیم برای هر کالایی که در تولید آن از دولت ارز دریافت می‌شود، قیمت‌گذاری و فروش باید ضابطه‌مند و براساس کارشناسی تخصصی باشد تا مسیر نظارت و تصمیم‌گیری در مورد تخلفات نیز هموار شود.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی خاطرنشان کرد: تفکیک قیمت‌گذاری خودرو بر مبنای بالاتر و پایین‌تر از ۴۵ میلیون تومان وجهه قانونی و حقوقی ندارد و قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب سال ۸۶ نیازمند اصلاح است. انصاری اضافه کرد: اختلاف‌نظر در صلاحیت رسیدگی به تخلفات خودرو از جمله مواردی است که باید مورد بازبینی قرار گیرد؛ زیرا هم‌اکنون رسیدگی به این نوع تخلفات در تمام محاکم قضایی (دادگستری‌ها و شورای حل اختلاف) و شعب سازمان تعزیرات حکومتی رسیدگی می‌شود، اما در اصلاح این قانون باید یک مرجع مشخص به‌عنوان رسیدگی به تخلفات صنفی خودروساز تعیین شود.

  • تعیین تکلیف واردات غیرقانونی خودرو


بعد از گذشت بیش از ۵ ماه از افشای ورود غیرقانونی ۶ هزار و ۴۸۱ دستگاه خودرو به کشور، طبق گفته یک مقام مسوول در گمرک قرار است تعیین تکلیف این تعداد خودرو به ستاد شورای عالی هماهنگی اقتصادی سپرده شود.

حال به نظر می‌رسد که قبل از تعیین تکلیف در این شورا باید در ابتدا مشخص شود که این خودرو‌ها کالای قاچاق محسوب می‌شوند یا ورود همراه با تخلف هستند. براساس قانون ورود کالا چنانچه از مجاری قانونی صورت نگرفته باشد، از دو حالت خارج نیست. یا به‌صورت قاچاق به کشور وارد شده است که در این صورت تکلیف این کالاها مشخص می‌شود؛ به‌طوری‌که این کالاها بعد از کشف در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می‌گیرد. اما چنانچه در زمان ورود کالایی به کشور تخلفی اتفاق افتاده باشد، آن کالا از شمول قاچاق بودن خارج می‌شود و روال دیگری که همان بررسی و تعیین تکلیف توسط مراجع قضایی است، در دستور کار قرار می‌گیرد.

پیش از این در زمان کشف ثبت سفارش‌های غیر‌قانونی، ابتدا صحبت از قاچاق بودن این خودروها ازسوی مراجع ذی‌صلاح مطرح شده بود. اما براساس مصاحبه‌ای که جمشید قصوریان‌جهرمی، رئیس سازمان اموال تملیکی، با خبرگزاری تسنیم انجام داده این خودروها هنوز در اختیار این سازمان قرار نگرفته‌اند. قصوریان دلیل این مساله را ابهام در قاچاق بودن این خودروها عنوان می‌کند و می‌گوید: این احتمال وجود دارد که در خصوص تخلف یا قاچاق بودن خودروهای مرتبط با پرونده ثبت‌سفارش‌های جعلی اختلاف‌نظر وجود داشته باشد و به همین دلیل هنوز این خودروها تحویل سازمان اموال تملیکی نشده است. به‌‌نظر می‌رسد بحث خودروهای مانده در گمرک، چه با ثبت‌سفارش قانونی و چه با ثبت‌سفارش غیر‌قانونی، همانند قیمت‌گذاری خودرو به گره کوری تبدیل شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Mohammad

    ۲۹ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    والا من که راضی ام از افزایش ۱۳۰ درصدی قیمت خودرو داخلی
    اینجوری پول مردم برای خرید ماشین داخلی نمیرسه
    و با کاهش تولید تا ورشکستگی پیش میرن
    اونایی هم که با این قیمت میخرن وضعیتشون مشخص از لحاظ سلامت عقلی مشکل دارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ferrari

      ۲۹ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (1886 ديدگاه)

      اتفاقا تصورات شما کاملا غلطه و ایران خودرو با افزایش صد درصدی پژوپارس و فروش سریع نشون داد مردم اصلا مشکلی ندارن و با این قیمت های فضایی هم ماشین میخرن.این فروش یه برگ برنده به خودروسازان داد تا جلوی وزیر صنعت و دولت که مخالف افزایش قیمت صد درصدی بودن بایستن و بگن مردم میخرن و راضی هستن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Mohammad

        ۲۹ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (1430 ديدگاه)

        بنده که یه جورایی تو بازار هستم و از جیب مردم خبر دارم خوب میدونم چه خبر اونایی که اون ماشین هایی که میگین رو خریدن مصرف کننده نبودن بلکه دلال بودن یه جورایی با خرید پراید 40 میلیونی سرمایه گذاری کردن ولی خب بازار کشش این قیمت هارو نداره نمیتونن با این قیمت مثل قبل بفروشن بنده به عنوان یه بازاری به همه اطمینان میدم دیر یا زود ایران خودرو و سایپا کارشون تموم میشه ولی این خبر خوبی نیست چون روز های خیلی بدتر از این در راه برای همه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ونوم اف ۵

          ۲۹ آذر ۱۳۹۷
          سوابق: (89 ديدگاه)

          محمد جان منم تو بازار کار کردم مشکل این هست که خیلی پولدار داریم که هر چی تولید بشه میخرن البته همیشه هم نالان هستن که نداریم ولی در اصل سیاستشون هست برای اینکه کسی ازشون قرض نگیره و چشم نخورن

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. emad1990

      ۲۹ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (999 ديدگاه)

      محمد این افزایش قیمت ناشی از کم ارزش شدن پول ملیه و بنظرم این اصلا خوب نیست
      حرف تو در صورتی درست بود که پول رایج مملکت ارزش داشت و خودروها گرون میشد
      تو مملکتی که ارزش پول مدام کم میشه منجر به فقر درصد زیادی از جامعه میشه و فقر مادر همه مشکلات و جرم و جنایت ها و فحشا ست
      این بی ثباتی اقتصادی در نهایت باعث میشه هیچ سرمایه گذاری تو هیچ حوضه ای وارد ایران نشه و این هم باعث عدم پیشرفت یه کشور میشه
      حتی سرمایه دارهای داخل خود ایران هم وقتی ببینن تقاضایی برای محصولشون(که علتش فقر مردمه)وجود نداره یا به فکر رفتن میفتن یا وارد بازار کثیف دلالی میشن که پول باقیمانده در دست قشر متوسط رو هم بگیرن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. بهراد

    ۲۹ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (537 ديدگاه)

    مملکت نیس که کارووون سراست
    یه کارمندی اشتباه ی کد میزنه 6000تا ماشین میاره تو ،یکی 130% میزاره روش ، یکی یه چیزایی می کنه توش میشه ماشینه میده دست مردم.
    همه منتظر دلارن بکشه بالا اینام بکشن بالا، متاسفانه بر عکس این شرایط اجرا میشه همه چی سرجاش بود،
    چه مدیریتی … به به

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. John

    ۲۹ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (214 ديدگاه)

    اینا همش جوّ روانیه، مردم گول نخورید که اینا تولیدشون افزایش پیدا کرده و فلان و بهمان، صنعت خودرو کشور در ورطه سقوطه، این عاقبت ۴۰‌سال دزدی و ظلم و جنایته.تمام ماشینها با قیمت جدید توسط دلالان خرید شده، تمام خبرگذاری های داخلی بازیگر های رژیم هستند گولشون رو نخورید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. فرامرز

    ۲۹ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1595 ديدگاه)

    تو بعضی شهرستان ها نرخ آژانس و تاکسی انقدر نسبت به قیمت خودرو پایینه (مثلا آژانس فقط ۳ هزار تومن برای مسیر ۵ کیلومتری) که احمقانه هست ماشین بخری. خیلی ها هستن ماشین صفر خریدن ولی تو کل سال ۱۰ بار از حیاط در نیاوردن. یه پدیده ای هم که (حداقل تو شهرستانهای کوچیک) خیلی رایج شده اینه که طرف زنگ میزنه آژانس میگه لطفاْ سر راه این جنس رو هم بخر بیار حساب میکنم بعد راننده میره در خونه طرف جنس رو میده ولی طرف دبه میکنه میگه ای داد الآن پول ندارم هفته دیگه بیا!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. نوید جهرمی

    ۲۹ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    یه گیاه دارم داخل گلدون. دی اکسید کربن رو تبدیل به اکسیژن میکنه. آب خیلی کمی میخواد.نیاز به کود و … هم نداره. قابل تعویض با نماینده هایی که رأی ممتنع میدن و مسئولینی که مسئولیت چیزی رو قبول نمیکنن. جهت صرفه جویی در پول بیت المال و کمک به تولید هوای پاک.
    ————————–
    چن روز پیش گزارش قاچاق سوخت رو مشاهده کردیم و ماست مالی افراد مسئول رو دیدیم. جدیدا هم کلیپ نماینده مؤدب و محترم رو دیدیم.اینم از کلاف سر در گم خودرو که هیچ کس نمیدونه چطور باید حلش کنه.
    بعضی وقتا نمیدونم چی میتونم بگم. بابا میگن خودتو درست کن جامعه درست میشه. یکی بگه اینا رو چطور تحمل کنم؟ خودمو درست کردم اینا رو چیکار کنم؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Mehran

    ۲۹ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (41 ديدگاه)

    قیمتهای فعلی برای زمانی هست که دلار 20000 تومان شد و سکه 5 میلیون تومان! در حال حاضر نرخ دلار کاهش پیدا کرده اما چون دولت عرضه نداره دلال واسش قیمت تعیین می کنه! البته یادمون باشه که کشور در تولید پوشک هم ناتوانه! پس توقعی نباید داشته باشیم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. من

    ۲۹ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (14 ديدگاه)

    من خودرو شخصی لازم دارم پولم برا پراید صفر میرسه به نظرتون الان بخرم یا بعد قیمتا پایین نمی یاد؟ موندم پراید صفر بخرم یا پژو دست دوم ؟ علان بخرم از بازار یا برا دهه فجر کارخونه ارزون میکنه؟ نمی دونم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا