تجربه رانندگی با مرسدس بنز CLA 250 AMG Line جدید
تجربه رانندگی با مرسدس بنز CLA 250 AMG Line جدید

تجربه رانندگی با مرسدس بنز CLA 250 AMG Line جدید

خریداران در کلاس خودروهای لوکس کوچک با انتخاب‌های متنوعی روبرو هستند. آئودی نسخه‌های گوناگونی از A3 را ارائه می‌کند و فولکس‌واگن گلف هم انتخاب پیش‌فرض افراد زیادی است؛ و البته نباید از نسل جدید ب‌ام‌و سری 1 نیز غافل شد.


اما نگاهی کوتاه به سبد محصولات مرسدس بنز نشان می‌دهد پدر خودروسازی جهان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. یک جفت نسخه‌ی جدید CLA با مدل‌های جدید A کلاس سدان و هاچبک همراه شده‌اند. دو نسخه CLA عبارت‌اند از مدل شوتینگ بریک و چهار درب کوپه که این آخری را ما بررسی کرده‌ایم.


فهمیدن اینکه چرا مرسدس اقدام به عرضه‌ی CLA و A کلاس سدان در یک زمان کرده کار سختی است. این خودرو در تریم CLA 250 AMG Line با قیمت 36630 پوندی عرضه می‌شود که قیمت مناسبی داشته و در مقابل باید به A کلاس سدان اشاره کنیم که با قیمت 34955 پوندی در دسترس است. خب وجه تمایز این دو خودرو در چیست؟


همانند نسل قبلی، CLA جدید تلاش داشته شیک‌ترین عضو خانواده‌ی محصولات کوچک مرسدس باشد. اگرچه فاصله‌ی بین محوری این خودرو با A کلاس یکسان است اما طول 4688 میلی‌متری آن بیشتر از طول 4549 میلی‌متری برادرش بوده و پهنای آن نیز کمی بیشتر است. به همین خاطر شاهد حس یک مینی CLS هستیم و ظاهر آن نیز گویای این نکته است.


طول بیشتر CLA روی فضای بار تأثیر مثبتی داشته و گنجایش 460 لیتری آن تقریباً با C کلاس بزرگ‌تر قابل‌مقایسه است. فضای بار این خودرو همچنین بیشتر از ظرفیت 420 لیتری A کلاس سدان و 370 لیتری A کلاس هاچبک می‌باشد.


فرم روان خودرو اما باعث ایجاد مشکلاتی شده است. برای مثال نشستن در صندلی‌های عقب کمی سخت‌تر انجام شده و افراد قدبلند حس کمبود فضا را خواهند داشت. فضای سر هم 36 میلی‌متر کاهش یافته است. فضای زیر صندلی‌های جلو هم کمتر شده بنابراین خریدارانی که به دنبال حمل افراد بیشتر در اکثر اوقات هستند بهتر است به دنبال خرید آئودی A3 سدان باشند.


اما داستان بخش جلوی کابین کاملاً فرق می‌کند. طراحی داشبورد CLA با A کلاس یکسان بوده و از نظر ظاهر و کیفیت کاملاً برجسته است. جدیدترین سیستم اطلاعات سرگرمی مرسدس MBUX دو صفحه‌نمایش را در کنار یکدیگر قرار داده است. دیگر بخش‌های داشبورد همچون ورودی‌های هوای توربین مانند و دکمه‌های سیستم تهویه مطبوع نیز ظاهر و احساس بسیار خوبی دارند.


سیستم MBUX در این تریم از صفحه لمسی 10 اینچی و پشت آمپرهای دیجیتالی روی یک صفحه‌نمایش 7 اینچی سود می‌برد. با پرداخت 1395 پوند دیگر، صاحب یک صفحه‌نمایش 10 اینچی خواهید شد که عملکردهای سفر، ناوبری و مدیا را نشان می‌دهد. از روی فرمان نیز می‌توان این صفحه‌نمایش را کنترل کرد. از دیگر ویژگی‌های برجسته‌ی CLA می‌توان به ناوبری واقعیت مجازی اشاره کرد که مسیرهای دیجیتالی را به راننده نشان می‌دهد. سیستم صوتی ارتقا یافته، نورپردازی داخلی و ورود بدون کلید نیز جزو تجهیزات این خودرو هستند.


یک پله بالاتر از این نسخه مدل AMG Line پریمیوم پلاس قرار می‌گیرد که 1495 پوند گران‌تر بوده و با سانروف پانورامیک، صندلی‌های برقی، تشخیص علائم ترافیکی و چراغ‌های LED هوشمند عرضه می‌شود.


CLA در جاده حسی مشابه A کلاس استاندارد دارد. این خودرو از فاصله‌ی بیشتر بین چرخ‌های روبرویی سود برده و 35 کیلوگرم سنگین‌تر از برادر خود است؛ اما هیچ‌یک از این تغییرات روی تجربه سواری خودرو تأثیر چشمگیری نگذاشته‌اند. این خودرو با هیجان بیشتری در مقایسه با A3 وارد پیچ‌ها می‌شود و با افزایش وزن خود نیز همچنان تخت باقی می‌ماند. نسل پیشین ب‌ام‌و سری 1 به خاطر دیفرانسیل عقب بودن احساس تعادل بهتری دارد.


ب‌ام‌و سری 1 راحت‌تر نیز هست. این خودرو به‌صورت سفارشی از دامپرهای تطبیقی سود برده و بهتر از CLA دست اندازها را رد می‌کند؛ اما در سرعت‌های بالا این CLA است که به خاطر فرم آئرودینامیک بدنه رفاه بیشتری داشته و صدای باد و جاده‌ی کمتری وارد کابین می‌شود.


اما این موضوع درباره‌ی پیشرانه صدق نمی‌کند. فرقی نمی‌کند که پیشرانه‌ی 2 لیتری توربوی CLA در حالت درجا کار کند یا نه چون که صدای آن زیاد بوده و به نظر می‌رسد این پیشرانه مناسب مرسدس نیست. اگرچه شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت این خودرو در 6.3 ثانیه ثبت می‌شود اما نقطه‌ضعف آن گیربکس 7 سرعته دوکلاچه ای است که معکوس‌های کندی دارد. از نظر ما مدل‌های CLA 180 بنزینی و CLA 220d دیزلی گزینه‌های هوشمندانه‌تری هستند.


CLA 250 مصرف سوخت واقع‌بینانه‌ای در بزرگراه داشته اما در شهر داستان فرق می‌کند. هرچند این خودرو از سیستم استارت/استاپ سود برده و در هر فرصتی پیشرانه را خاموش کرده و روشن شدن دوباره‌ی آن نیز تقریباً به‌صورت آنی انجام می‌شود. این خودرو از نظر آلایندگی دی‌اکسید کربن نیز کاملاً رقابتی عمل می‌کند.


اگرچه فاصله‌ی قیمتی CLA و A کلاس قابل‌توجه است اما در زمان خریدهای لیزینگی تفاوت زیادی وجود ندارد. برای لیزینگ CLA باید پیش‌پرداخت 5 هزار پوندی و پرداخت ماهانه‌ی 504 پوندی به مدت سه سال داشته باشید که تنها 21 پوند در ماه بیشتر از اقساط ماهانه‌ی A 250 هاچبک است.


نسل جدید CLA مناسب افرادی است که به دنبال جایگزین شیک‌تر A کلاس می‌باشند. اگرچه قیمت این خودرو بالاتر از هاچبک مرسدس است اما استایل متمایز آن می‌تواند نظر برخی خریداران را جلب کند مخصوصاً اینکه شرایط لیزینگی آن تفاوت زیادی با A کلاس ندارد. البته این نسخه‌ی CLA 250 گزینه‌ی مطلوب ما نیست چراکه پیشرانه سر و صدای زیادی داشته و احتمالاً مصرف سوختش هم بالا خواهد بود.

مشخصات مرسدس بنز CLA 250 AMG Line پریمیوم پلاس

  • قیمت: 36360 پوند
  • پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: 221 اسب بخار/350 نیوتون متر
  • گیربکس: 7 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 6.3 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 6.8 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

11 دیدگاه

  1. امیر
    سوابق: (383 دیدگاه) ,

    فیس جلوی ماشین بنظرم فوق العاده با ابهت لوکس زییا چشم نواز و دلرباست
    طراحی داخلیشم باحاله واقعا واردات ازادبود قیمتش خوب ادم حتما واسه خودش میگرفت خیلی شیکه🤘♥️

    پاسخ
  2. Seyed AMG
    سوابق: (145 دیدگاه) ,

    تو اکثر مدل های جدید مرسدس مخصوصا کلاس GT63 S ، GLE , A , فیس لیفت C کلاس و GLC گرافیک چراغ های جلو خیلی ساده و بی روح شده.

    کجاست اون چراغ های فوق العاده زیبای S کلاس سدان و کوپه و … ؟؟ که بنظرم زیباترین گرافیک رو داشتن.
    ولی الان به جرئت میتونم بگم چراغ جلوی M8 جذاب ترینن . البته منظور من همونطور که گفتم گرافیک نه فرم کلی چراغ ..

    پاسخ
    1. Seyed AMG
      سوابق: (145 دیدگاه) ,

      ببخشید منظوم از S کامنت اول S کلاس نبود بلکه GT63S که بخاطر اشتباه تایپی بینشون فاصله افتاد .

      پاسخ
    2. MAHDI
      سوابق: (3186 دیدگاه) ,

      مدلGLC قبل فیس لیفت چراغ های خیلی جذاب تربود(چراغ جلو) مدل فیس لیفتش جذابیت ظاهر جلویGLC رو کم ترکرده

      پاسخ
  3. Amiir
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    نسل قبلی cla طراحی هارمونیک تر ،روان تر و چشم نواز تری داشت مخصوصا در بخش عقب…به طراحی های داخلی مرسدس که به هیچ عنوان نمیشه خرده گرفت ولی مرسدس در بخش خارجی بی روح و محافظ کارانه طراحی میکنه،ردپای این مسئله رو میشه در تمام محصولات جدیدش دید…امیدوارم S-Class به این سرنوشت دچار نشه.

    پاسخ
  4. سید پویا
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    اگه همین ظاهر عقب رو یه ماشین چینی میزد مسخره نمیکردین؟

    پاسخ
  5. دریفت
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با این خودرو (دیفرانسیل جلو) یا خودروهای چهارچرخ متحرک دریفت نمیشه زد ؟ ؟

    پاسخ
  6. یاس ی
    سوابق: (708 دیدگاه) ,

    شرایط لیزینگش توی حلق ایرانخودرو سایپا

    پاسخ
  7. امیر
    سوابق: (1526 دیدگاه) ,

    بنز داره با خودش چکار میکنه؟
    طراحی کابینش هرچی میگذره بهتر میشه ک طبیعیه کاملا اما طراحی خارجیش مخصوصا عقبش خیلی فاصله گرفته از ابهت واقعی بنز!!!

    پاسخ
  8. نویدی
    سوابق: (349 دیدگاه) ,

    دقیقا طراحی چراغ عقب اکثر مدلای جدید بنز بیشتر شبیه طراحی ماشینای چینی شده.زیادی فانتزی و بی شخصیت شده!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.