یک روح در دو بدن! مقایسهٔ تویوتا سوپرا و ب‌ام‌و Z4

پس از گذشت بیش از شانزده سال، سرانجام بار دیگر نام سوپرا به سبد محصولات تویوتا بازگشته است. این خودروی اسپرت کاملاً جدیدی است که از ابتدا توسعه یافته تا هم افرادی که بیش از یک دهه خواهان سوپرا بوده‌اند و هم به‌طورکلی علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت را به سمت خود جذب کند. البته تعداد رقبا در این کلاس افزایش پیدا کرده و سوپرا حداقل در برخی نقاط جهان باید با خودروهای مختلفی از پورشه 718 کیمن و ب‌ام‌و M2 گرفته تا آلفارومئو 4C و آلپاین A110 به رقابت بپردازد. اینکه آیا سوپرای جدید همان چیزی است که وعده داده شده و یا اینکه آیا هنوز DNA پیشینیان مشهور خود را حفظ کرده یا نه بعداً مشخص خواهد شد اما حالا قصد داریم این کوپهٔ جدید ژاپنی را با همتای آلمانی خود یعنی ب‌ام‌و Z4 مقایسه کنیم. هرچند این دو ماشین به‌صورت مشترک توسط تویوتا و ب‌ام‌و توسعه پیدا کرده‌اند و حتی هردو در یک کارخانه در اتریش تولید می‌شوند اما خوشبختانه هرکدام بدنهٔ مخصوص به خود را دارند و غیر از آینه‌های جانبی و دستگیرهٔ درها هیچ قطعهٔ مشترکی در بیرون آن‌ها دیده نمی‌شود.

بیرون

با نگاه به بخش جلویی دو خودرو، سخت می‌توان باور کرد که هردو روی یک پلت‌فرم و معماری ساخته شده‌اند. سوپرا در جلو دارای چراغ‌هایی است که پیشینیان آن‌را به یاد می‌آورد و لوگوی تویوتا نیز روی دماغهٔ V شکل آن جای گرفته که به‌نوعی یادآور دماغهٔ خودروهای فرمول یک است. سپر کوپهٔ اسپرت تویوتا ورودی‌های متفاوتی با Z4 دارد و حتی طرح کاپوت دو خودرو نیز کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند.

در نمای جانبی، هم سوپرا و هم Z4 کاپوت کشیده و اوورهنگ‌های کوتاهی دارند و زاویهٔ شیشهٔ جلو نیز در هردو خودرو یکسان به نظر می‌رسد که این تشابهات به خاطر محدودیت‌های پلت‌فرم و زیرساخت مشترک است؛ اما بااین‌حال سوپرا از سقف ثابت دو حبابی برخوردار است درحالی‌که Z4 صرفاً با سقف پارچه‌ای جمع شونده به بازار عرضه می‌شود.

در نمای عقبی اما تفاوت‌ها حتی از جلو هم بیشتر است زیرا درحالی‌که در این قسمت طراحان ب‌ام‌و از المان‌ها و مُدهای طراحی جدید ب‌ام‌و استفاده کرده‌اند، ژاپنی‌ها رویکرد کاملاً متفاوتی را به نمایش گذاشته‌اند. در سوپرا، سپر و دیفیوزر تهاجمی، اسپویلر منقار اردکی بزرگ، چراغ‌ترمز الهام گرفته از خودروهای فرمول یک (و همین‌طور فراری F12 برلینتا) و گلگیرهای برجسته نمای بسیار جسورانه و البته نسبتاً شلوغی را ایجاد کرده‌اند.

داخل

درحالی‌که از بیرون به‌سختی می‌توان تشخیص داد که این دو ماشین زیرساخت و معماری مشترکی دارند، در داخل داستان کاملاً متفاوت است چراکه بسیاری از ویژگی‌های داخلی سوپرا از Z4 گرفته شده‌اند. در کابین کوپهٔ ژاپنی تمام دکمه‌ها، شاسی‌ها، کنترلرهای رادیو و حتی غربیلک فرمان و کنترل‌کنندهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی iDrive تقریباً به‌طور کامل مشابه همتای آلمانی هستند. به نظر می‌رسد در سوپرا بسیاری از کنترلرها، صفحه‌نمایش مرکزی، پانل سیستم تهویه و… از نسل‌های قبلی محصولات ب‌ام‌و مثل سری 3 قدیمی گرفته شده باشند.

بااین‌حال حداقل طراحی کلی داشبورد سوپرا متفاوت است و درحالی‌که کنسول مرکزی در Z4 به سمت راننده زاویه دارد در سوپرا این‌گونه نیست. علاوه بر این، در قسمت‌های دیگری مثل دریچه‌های تهویه و صفحه آمپر دیجیتالی هم بین دو خودرو تفاوت وجود دارد. درمجموع هرچند تویوتا در کابین سوپرا از قطعات و متریال باکیفیت ب‌ام‌و استفاده کرده است اما این موضوع شاید برای طرفداران نام افسانه‌ای سوپرا خوشایند نباشد.

زیر کاپوت

سوپرا در ایالات‌متحده فعلاً با یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربو عرضه خواهد شد که توسط ب‌ام‌و ساخته شده است. این موتور در سوپرا 340 اسب بخار قدرت و 495 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که 48 اسب بخار و 5 نیوتن متر کمتر از خروجی آن در Z4 M40i است؛ بنابراین کسانی که از بین این دو ماشین خواهان کوپه‌ای قدرتمندتر و با تمرکز بیشتر روی لذت رانندگی هستند به‌احتمال‌زیاد Z4 را انتخاب خواهند کرد. این تفاوت قدرت خود را در شتاب هم نشان می‌دهد به‌گونه‌ای که سوپرا ظرف 4.1 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که Z4 M40 برای این کار به 0.2 ثانیه زمان کمتری نیاز دارد و ظرف 3.9 ثانیه خود را به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رساند؛ بنابراین حداقل روی کاغذ، Z4 خودروی سریع‌تری از کوپهٔ دوباره متولدشدهٔ تویوتا است.

 

مشخصات فنی

ب‌ام‌و Z4 M40i

تویوتا سوپرا

پیشرانه 3 لیتری I6 توربو 3 لیتری I6 توربو
قدرت 388 اسب بخار 340 اسب بخار
گشتاور 500 نیوتن متر 495 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب عقب
شتاب صفر تا 96 3.9 ثانیه 4.1 ثانیه
حداکثر سرعت 250 کیلومتر/ساعت 250 کیلومتر/ساعت
طول 4.32 متر 4.38 متر
فاصلهٔ محوری 2.47 متر 2.47 متر
وزن 1535 کیلوگرم 1520 کیلوگرم
قیمت 64,695 دلار 50,000 دلار

 

منبع: CarScoops

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

16 دیدگاه

  1. ساسان
    سوابق: (741 دیدگاه) ,

    طراحی سوپرا جذابتره ..نکته منفی سوپرا طراحی کم هیجان در کابین بخصوص قربلیک فرمان بسیار ساده هست…درمجموع سوپرا را بیشتر میپسندم و Z4ازدید من نتونست موفقیت نسل قبل رو حفظ کنه.
    نکته آخر ازنظر من این طیف خودرو های اسپرت با یک موتور6سیلندر تنفس طبیعی و گیربکس دستی لذت رانندگی به مراتب بیشتری میتونن داشته باشن.چون نه درگیر رکورد پیستن نه درگ ریس..لذت تمام در یک خودرو اسپرت جمعوجور.همینو بس

    پاسخ
  2. مححد
    سوابق: (1133 دیدگاه) ,

    طراحی بیرونی سوپرا رادیکال تره و قسمتهای خام بیشتری هم داره
    مثل بال عقب با قوس زیاد که شخصا ترجیح میدادم کمی خفته تر باشه
    یا چراغ جلوی بیش از حد درشت که بهتر بود یا کمی کوچکتر میشد مثل چراغ عقب
    یا دیلایت از اون جدا میشد
    .
    جلو پنجره سوپرا مثل اکثر محصولات تویوتا، طراحی امضای شرکت رو نداره
    تویوتا از معدود شرکتهایی هست که به امضای جلو پنجره اعتقاد نداره
    جلو پنجره و طراحی متفاوتتری داره سوپرا اما در دراز مدت قطعا z4 بیشتر دلبری خواهد کرد
    .
    در نهایت هم خوبه که تو بازار شاسی بلند پسند حداقل بجای حذف خودروهای شاخص کلاسهای مختلف، با سرمایه گذاری مشترک کماکان بروزرسانی جذابشون تکرار بشه
    .
    و اینکه امیدوارم تویوتا تصمیم به بازگشت gt86 هم به شکل مستقل یا همکاری با قیمت متعادل بگیره
    که اون کلاس رو شخصا خیلی دوست دارم

    پاسخ
  3. Ferrari Fxx K Evo
    سوابق: (655 دیدگاه) ,

    Z4 ماشینِ سریع‌تری هست و لذت رانندگی بیشتری داره
    با این حساب Bmw Z4 از Supra خودروی کامل‌تری هست

    دیگه از Supra توقعی ندارم … انتخاب من Z4

    پاسخ
  4. Ferrari Fxx K Evo
    سوابق: (655 دیدگاه) ,

    اگه‌ مغزتون بر قلب شما حاکم باشه‌‌باید بدون‌تعصب و با
    منطق قبول کنید که Supra یه نمونه کم‌توان تر از Z4 با
    لوگوی تویوتا هستش

    پاسخ
    1. #ali.m#
      سوابق: (1844 دیدگاه) ,

      درود بر شما استاد بزرگوار
      از وقتی سوپرا معرفی شده من هیچی نگفتم تا دوستان و کارشناسان خبره پدال اظهار فضل کنن و حسابی خالی کنن خودشونو .
      تا خدایی نکرده مزاحمشون نباشم.
      و به زودی توی یه پست دیگه در مورد سوپرا کاملا نظرمو میگم .
      اما در مورد حرف شما .
      عزیز دلم .
      توقع نداری که تویوتا به اندازه بی ام و از یک موتور مشترک اسب بخار بگیره؟
      اگر اینجوری بود که دیگه تویوتا به عنوان یه خودروی کم خرج شناخته نمیشد . استهلاک بی ام و و تویوتا که نباید یکی باشه .
      این عین جمله تویوتاست که توی سایتش نوشته که “ما کمترین توان ممکن رو از این موتور بیرون کشیدیم .”
      امیدوارم تفاوت یه برند غیر لوکس مثل تویوتا و یک برند لوکس مثل بی ام و رو بدونی .
      حالا باز یه سری از اساتید میان میگن پس حالا تویوتا ا زموتور بی ام و استغاده کرده یعنی پر استهلاکه؟
      در ضمن تو کامنت دیگت گفتی سوپرا لذت رانندگی کمتری داره .
      میشه قشنگ برام توضیح بدی رو چه حسابی این حرفو میزنی ؟
      میخوام کاملا قانعم کنی .

      پاسخ
      1. parvaz
        سوابق: (253 دیدگاه) ,

        برادر من بی ام و به این راحتی تکنولوژی موتورش رو در اختیار تویوتا نمیزاره، بیمر موتور 6سیلندرش رو به صورت کامل و آماده میسازه و فقط روی سوپرا نصب میشه و تویوتا حق دستکاری موتور رو نداره و فقط نرم افزار رو برحسب سلایق خودش تنظیم کرده، شما باشی میزاری کسی موتور خودت رو دستکاری کنه و بعدا توسعه بده بگه این دیگه موتور بیمر نیست خودم تغییرات و توسعه دادم… شاسی هم مال z4 هستش… من خودم عاشق بیمر و تویوتا هستم اما تو حکمتش موندم چرا موتور و شاسی یه ماشین دیگه رو برای ساخت سوپرا استفاده کرده!!! مگه شاسی و موتور 80% ماشین نیست؟؟ احساس میکنم حمالیش مونده برا بیمر!!!

        پاسخ
  5. هادی نجفی
    سوابق: (75 دیدگاه) ,

    من BMW رو ترجیح میدم
    ظاهر بسیار زیبا تر
    قدرت و گشتاور و شتاب بیشتر
    درسته ۱۴ هزار دلار بیشتره ولی واقعا از دیدنش لذت میبرم تا تویوتا

    پاسخ
  6. MAHDI
    سوابق: (2527 دیدگاه) ,

    هردو فوق العاده جذابن.تویوتا سوپرابیشترحس اسپرت بودن رو داره باطراحی هیجان انگیز.وبی ام وZ4 حس یه گرندتور کوچیک رو داره که توهوای آفتابی از پیچ وخم جاده باهاش لذت ببری.
    در مورد کابین کاملا برتری باZ4هستش که هم مدرن تر وهم کابین باکیفیت بالاتری داره.کابین سوپراهم جذابه اما ایکاش طراحی فرمان بهتری داشت.
    درکل انتخاب من بین این دوZ4هستش باهمین رنگ جذابش

    پاسخ
  7. Saman
    سوابق: (57 دیدگاه) ,

    طراحی خارجی سوپرا قوی و قدرتمند هستش و تویوتا باید از پیشرانه های عالی لکسس در سوپرا استفاده کنه تا کیفیت و قابلیت اطمینان بینظیر تویوتا در سوپرا هم تضمین بشه.

    پاسخ
  8. بهنام
    سوابق: (169 دیدگاه) ,

    قطعا سوپرا. زد فور همیشه یه خودروی معمولی بوده و نسل‌های قبلی هم خودروی شاخص کلاس خود نبوده اند. نسل جدید حداقل در بحث طراحی از نسل پیشین ضعیف تره و ضمن اینکه سوپرا هم دارای طراحی دو قطبیه و بعضی ها بشدت پسندیدن و بعضی ها هم نپسندیدن. ضمن اینکه نسل‌های قبلی هم از نظر طراحی نبود که اسطوره شدن بلکه از نظر عملکرد و خصوصا تیونینگ پذیری بود که معروف بوده که بنظرم بعد از ورود به بازار شاهد تیونینگ های سنگین روی این ماشین خواهیم بود.

    پاسخ
    1. MAHDI
      سوابق: (2527 دیدگاه) ,

      عجب!!!!
      بایدعرض کنم خدمت شما بااینکه نسل قبلZ4خودروی شیکی بود اما چه در طراحی داخلی وچه طراحی بیرونی حس یه خودروی ارزون قیمت رو داشت نسبت به bmwهای دیگه.اما Z4 جدید باطراحی بیرونی اسپرت ولوکس وطراحی وکیفیت کابین فوق العاده بالا کاملا افراد باسطح توقع بالارو راضی نگه میداره.چون هم حس لوکس بودن بالایی داره وهم حس اسپرت بودن وطراحی جذاب رو.نسل جدیدZ4 از هرنظرکاملا برتری داره نسبت بهZ4قدیمی

      پاسخ
  9. سام
    سوابق: (706 دیدگاه) ,

    با آنکه از طراحی ظاهری تویوتا سوپرای جدید چندان خوشم نمی آید ولی در مجموع آن را به ب ام و Z4 ترجیح می دهم.طراحی عقب تویوتا سوپرا به مراتب تهاجمی تر و خشن تر از ب ام و Z4 طراحی شده و المان های موجود در آن جلوه اسپرت تری را برای این سامورائی جوان به ارمغان آورده است.

    پاسخ
  10. ADAK
    سوابق: (590 دیدگاه) ,

    به نظرم هیچکدوم نسبت به نسل قبلی شون موفقیت آمیزتر عمل نکردن

    ختم کلام.

    پاسخ
  11. امیرکبیر
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    بادرود ؛حقیقتا هیچ یک به پای مرسدس بنزS550 نمیرسه دوستان خوش سلیقه اینچنین باهم کلنجار نروند….!!!!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.