خودروهای چینی

ساخت مرسدس و رنجروور الکتریکی توسط چینی‌ها!

در سال ۲۰۱۷ حدود ۴۶۸ هزار دستگاه وسیلهٔ نقلیهٔ الکتریکی در چین فروخته شده و تحلیلگران بر این باورند که این تعداد امسال به یک میلیون دستگاه افزایش خواهد یافت. این رکوردی شگفت‌آور است آن‌هم درحالی‌که دولت چین رسیدن به فروش دو میلیون دستگاه وسیلهٔ نقلیهٔ الکتریکی در سال ۲۰۲۰ را هدف قرار داده است. این امر موجب شده که هم خودروسازان داخلی چین و هم خودروسازان خارجی، محصولاتی تمام الکتریکی را تولید و به بازار چین عرضه کنند. دراین‌بین اما برخی شرکت‌های بومی چین همچنان طراحی‌های خودروهای بین‌المللی را برای محصولات خود کپی می‌کنند.

یکی از این شرکت‌ها، Shandong Fengde نام دارد که چندی پیش به معرفی کپی سوپراسپرت‌هایی مانند بوگاتی شیرون و آئودی R8 توسط آن پرداختیم؛ اما این سازندهٔ کوچک چینی سبد محصولات بزرگی داشته که در آن علاوه بر سوپراسپرت(!)، دو خودروی الکتریکی کوچک کراس‌اوور مانند هم وجود دارد. این دو خودرو که به‌تازگی تصاویر آن‌ها منتشر شده است، کپی‌های کوچک‌شده‌ای از رنجروور اووک و مرسدس بنز GLE هستند که حتی دومی در کنار نمونهٔ واقعی قرار گرفته تا شباهت آن کاملاً مشخص گردد!

رنجروور اووک یکی از خودروهای موردعلاقهٔ چینی‌ها است چراکه پیش‌ازاین شرکت لندویند نیز اقدام به کپی کردن آن در مدل X7 خود نمود و این خودرو به‌قدری شبیه به نمونهٔ اصلی کپی شده بود که حتی جگوار-لندروور از لندویند به خاطر نقض قوانین کپی‌رایت شکایت کرد؛ اما برخلاف لندویند X7، هیچ‌کس این مینی رنجروور الکتریکی چینی را با نمونهٔ اصلی اشتباه نخواهد گرفت اما بااین‌حال ویژگی‌های طراحی ظاهری اووک به‌وضوح در این خودرو دیده می‌شود.

این مینی اووک الکتریکی با تنها ۳.۴۵ متر طول، هم‌اندازهٔ اسمارت فورفور است و به یک موتور الکتریکی کوچک مجهز شده است. به این قبیل خودروهای الکتریکی در چین «وسیلهٔ نقلیهٔ الکتریکی سرعت‌پایین» یا به‌صورت مخفف LSEV گفته می‌شود. این خودرو هم در همین بخش قرار دارد و حداکثر سرعت آن برابر با ۵۰ کیلومتر در ساعت است که سرعتی معمول برای خودروهای LSEV در چین محسوب می‌شود.

این مینی کراس‌اوور الکتریکی نمونه‌ای پنج‌در بوده و در داخل فضای کافی برای نشستن چهار سرنشین را ارائه می‌کند. همچنین در کابین این خودرو یک نمایشگر لمسی با دوربین دید عقب در میانهٔ داشبورد و کاربرد وسیع پلاستیک خاکستری دیده می‌شود. صفحه آمپر خودرو نیز دیجیتالی بوده و اطلاعاتی مانند میزان شارژ باطری‌ها و همین‌طور سرعت‌سنج معمولی را ارائه می‌کند.

اما همان‌طور که در ابتدا گفته شد، شرکت شاندونگ علاوه بر رنجروور اووک، مرسدس بنز GLE را هم کپی کرده است. این کپی اما بهتر از اووک از آب درآمده است به‌گونه‌ای که نمای جلویی آن تقریباً مانند نسخه‌ای کوچک‌شده و عالی از GLE اصلی به نظر می‌رسد. در نمای جلویی این ماشین حتی ستارهٔ سه‌پر مرسدس بنز نیز به چشم می‌خورد درحالی‌که در عقب سر اگزوزهای GLE به‌صورت تزئینی کپی شده‌اند.

به نظر می‌رسد هردوی این خودروهای الکتریکی کوچک، یعنی هم کپی رنجروور اووک و هم مرسدس بنز GLE روی یک پلت‌فرم ساخته شده باشند و از قوای محرکهٔ یکسانی استفاده کنند زیرا ابعاد آن‌ها و حتی داخل و کابین آن‌ها کاملاً با یکدیگر یکسان است. بر اساس اطلاعات سایت رسمی شرکت شاندونگ، قیمت کپی مرسدس بنز GLE در چین از ۲۴,۸۰۰ یوآن معادل تنها ۳۹۰۰ دلار آغاز می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. پیکان جوانان گوجه ای

    ۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (990 ديدگاه)

    بنز کپی نکردن نامردها فقط یکم فشرده کردن اصلا کپی پیست هست ضمنا لاستیک چی میگه چرا اینقدر هم باریکه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. محمد

    ۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (297 ديدگاه)

    کپی کار جالبی نیست ولی نمیدونم چرا یهو دلم خواست بگم هر چی درد و بلای این شرکت فسقلی کپی کار چینیه بخوره تو سر سایپا و ایران خودرو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حسین

    ۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2824 ديدگاه)

    یه مطلبی بود که خودرو های سوپر اسپرت رو با چرخ های خیلی کوچک کشیده بودن ، این چینی ها عملی اش کردن!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محمد

    ۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (116 ديدگاه)

    ماکت در مقایس بزرگتر که قابل روندن هست
    میشه باش رفت تا سر خیابون نون گرفت و برگشت. خخخخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. m.m

    ۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (54 ديدگاه)

    اسباب بازین اینا
    تو مطلب اولیش هم اینو گفت و اینکه نیازی ب گواهینامه نداره
    نمیخواد ک تحلیل کنین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مسعود

    ۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (221 ديدگاه)

    این کپی اما بهتر از اووک از آب درآمده است به‌گونه‌ای که نمای جلویی آن تقریباً مانند نسخه‌ای کوچک‌شده و “عالی از GLE اصلی به نظر می‌رسد”.

    بهتر از خود بنز شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. emad1990

    ۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    ولی۳۹۰۰دلار خیلی قیمت خوبیه
    اگه بدون کشیدن تعرفه و هر کوفت و زهرمار دیگه ای بیاد ایران معادل۱۶میلیون میشه
    یه ماشین الکتریکی توشهری عالی با ابعاد جمع و جور

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا