سایر خودروهای آسیایی

شاسی سیمی نیو ET9 انقلابی خواهد بود

ET9 سعی دارد با استفاده از الکترونیکی کردن اجزایی چون شاسی، فنربندی و… به معیاری در صنعت خودرو تبدیل شود.

به‌تازگی مدیر بخش نرم‌افزارهای کاربردی برند چینی نیو، «شائو بایهونگ»، اطلاعات تازه‌ای را از پرچمدار تازه این خودروساز منتشر کرده است. این محصول نخستین خودروی جهان خواهد بود که به شاسی هوشمند کنترل‌شونده با سیم مجهز خواهد شد.

این خودرو امروز یعنی در روز «نیو» وب با نام ET9 رونمایی خواهد شد و سعی دارد تا توجه مردم را از رقبای آلمانی چون مرسدس‌بنز میباخ بردارد. باتری ET9 150 کیلووات ساعتی نیمه جامد قابل‌تعویض خواهد بود و بر پایه پلتفرم ۹۰۰ ولتی این شرکت با نام NT3 توسعه خواهد یافت. نیو با وجود معرفی این خودرو در سال جاری میلادی، تا یک سال آینده قصدی برای ورود آن به بازار ندارد و محتمل‌ترین زمان را ۲۰۲۵ اعلام کرده است. رسانه‌ها قیمت احتمالی این خودرو را حدود ۱۴۰ هزار دلار تخمین زده‌اند.

فناوری شاسی سیمی به خودروساز اجازه می‌دهد تا با سیستم‌های کنترلی مکانیکی خداحافظی کرده و وارد عصر سیستم‌های کنترل الکترونیک شود تا بتواند روی ارتباط بیشتر اجزای خودرو، تمرکز بیشتر داشته باشد. به بیان ساده، شاسی سیمی باعث می‌شود بیشتر بخش‌های بدنه با قطعات الکترونیکی کنترل شوند نه مکانیکی.

مهم‌ترین المان شاسی سیمی شامل سیستم گاز، تعویض دنده، فنربندی، فرمان و ترمزها می‌شود که همه‌وهمه به‌صورت تمام سیمی (هدایت‌شونده با اتصال سیم) کنترل می‌شوند؛ بنابراین تلاش نیو بر آن بوده که تمام اجزای ET9 را الکترونیکی و هوشمند کند. این فناوری درکنار محاسنی که دارد، قدمی روبه‌جلو در راستای تحقق سیستم‌های خودران برقی به شمار می‌رود که نهایتا می‌تواند انسان را از دخالت در کنترل گاز، ترمز و فرمان بی‌نیاز کند.

از دیگر فناوری‌های به‌کاررفته در ET9 می‌توان به کامپیوتر مدیریت خودرو موسوم‌به «VMC» اشاره کرد که وظیفه یکسان‌سازی فرایند نرم‌افزار و سخت‌افزار، یکپارچه‌سازی سیستم راندمان، ترمز و سایر اجزای سیمی مانند فرمان و فنربندی را برعهده دارد. بایهونگ در ارتباط با این فناوری می‌گوید:

مغز متفکر خودرو به سطح تازه‌ای به نام VMC رسیده است که مراقب تمام سخت‌افزار سیمی خواهد بود.

VMC به‌دلیل استفاده و کار با داده‌ها، در طی زمان پیشرفت می‌کند و تکامل می‌یابد.

ET9 برای کنترل سیمی فنربندی بادی خود به سیستم هوشمند کنترل شاسی موسوم‌به «ICC» مجهز می‌شود که درکنار واحد کنترل میرایی (دمپینگ) موسوم‌به «CDC» به انجام وظیفه خواهد پرداخت. وظیفه اصلی CDC کنترل الکترونیکی ضربه‌گیرها و تنیظم حالات اسپرت و راحت خودرو به شمار می‌رود. مهندسان برای توسعه فناوری این خودرو، پا را یک قدم فراتر گذاشته‌اند و به کاربران خود اجازه می‌دهند تا فنربندی بادی و CDC را به‌صورت همزمان تنظیم کنند تا تجربه رانندگی بهتری داشته باشند. بایهونگ انتظار دارد شاسی سیمی نیو و پلتفرم هوشمند پردازش داده VMC از ۳ تا ۴ سال آینده به معیاری برای خودروهای برقی بالارده تبدیل شوند.

مدیرعامل نیو، «ویلیام لی»، در جریان کنفرانس زنده معرفی یک باتری ۱۵۰ کیلووات ساعتی گفت:

وقتی حرف از سدان‌های بلارده تجاری و مدیریتی صحبت می‌کنیم، خودروهایی چون مرسدس‌بنز میباخ، مرسدس‌بنز کلاس S، بی‌ام‌و سری ۷ و آئودی A8 به ذهن می‌رسند؛ البته نمونه‌های اسپرت‌تری چون پورشه پانامرا نیز وجود دارند. اگر فناوری را در نظر بگیرید، ET9 از پورشه پانامرا جلوتر است. اگر هم فضا را در نظر بگیرید، با مرسدس‌بنز میباخ قابل مقایسه خواهد بود.

اخیرا تصاویر جاسوسی نیو  ET9 در گاراژی در چین به ثبت رسیدند که بدنه کشیده و لیموزین‌مانند این خودرو را تایید می‌کنند. به گزارش رسانه «CarNewsChina» و به نقل یک رابط آگاه، درازا و فاصله محوری بدنه ET9 به‌ترتیب به ۵.۳ و ۳.۲ متر می‌رسد. این خودروساز چینی تمام اجزای پرچمدار تازه‌اش را در خانه تولید کرده است. ET9 وسیله‌ای برای نمایش ظرفیت‌های فناوری NT3 خواهد بود. البته برخی از متخصصان بر این باورند که احتمال عدم دریافت مجوز توسط فناوری‌های یادشده نیز وجود دارد. نظر شما درباره پیشرفت‌های نیو چیست؟ آیا چینی‌ها با سودای «برترین‌شدن» می‌توانند بر آینده بازار خودرو حکومت کنند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۷ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2331 ديدگاه)

    از چینی ها یه چیزی شونو دوس دارم
    برای پیشرفت خیلی تلاش میکنن و هر سری یه ایده جدید رو امتحان میکنن
    و یه چیزیشون رو متنفرم
    در راستای رسیدن به سود و قبضه کردن هرچیزی رو فدا میکنن محیط زیست اخلاق و نمیدونم اصول هرچیزی به ذهنتون برسه

    موافقم 45
    مخالفم 4
    1. فندق

      ۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (681 ديدگاه)

      اخلاق و اصول رو زاد موافقم نیستم
      خیلی کم پیش میاد و اینکه ربطی به چینی ها ندارع همه ملت ها اینکارو میکنن اولیش خود ایرانیا!
      ولی خب محیط زیست آره واقعا طی چند دهه گذشته خیلی آسیب زدند به محیط زیست
      البته الان سعی در جریانش دارن با انرژی ها نو و … که جای امیدواری داره

      موافقم 8
      مخالفم 0
    2. فندق

      ۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (681 ديدگاه)

      این موضوع ایده های متنوع هم منحصر چین نیست
      کلا مردم شرق آسیا خیلی مردم باهوش و خلاقیت هستن و توی آمار های جهانی هم اکثرا بالاترین رتبه ها در بحث هوش رو کشور های شرق آسیا بدست میارن هرسال
      چین ، کره جنوبی و ژاپن
      هر سه تاشون کشور های با مردم به شدت باهوش ، خلاق ، مدرن ، پیشرفته و … هستن که ایده های مختلف و متنوع رو به کار میگیرن تا به بهترین نتیجه برسن
      به شخصه شرق آسیا رو خیلی دوست دارم (چین ، کره ، ژاپن ،سنگاپور و …) و بنظرم یکی از مهم ترین نقاط جهان هست و اهمیتش دقیقا برابر با اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی هست

      موافقم 6
      مخالفم 0
  2. Dark Knight

    ۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (451 ديدگاه)

    این نشون میده که واقعا دارن پیشرفت میکنن چون بالاخره میتونن یه چیزی از خودشون بدون کمک بقیه اختراع کنن حالا این که در نهایت چیز خوبی بشه یا نه مهم نیست مهم اینه که میخوان دیگه کسی بهشون کپی کار یا دزد نگه 👏👏

    موافقم 18
    مخالفم 5
  3. Dark Knight

    ۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (451 ديدگاه)

    این که بهش بگیم رقیب s کلاس یا سری ۷ هنوز زوده چون اولا کسی هنوز تو دنیا واقعی تستش نکرده و دوما یه چیزی مثل s کلاس بالغ بر ۴۰ سال تجربه و مهندسی پشتش هست که باعث میشه کمتر کسی جرات کنه براش شاخ و شونه بکشه

    موافقم 15
    مخالفم 10
    1. amir

      ۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2331 ديدگاه)

      اس کلاس واقعا معرکه اس تو زمینه لوکس ها
      البته با احترام به سوپرلوکس هایی مثل رولز رویس ها و بنتلی ها

      موافقم 9
      مخالفم 1
  4. ارین صاحب جمعی

    ۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1074 ديدگاه)

    بد بخت پورشه که یک چینی میاد میگه فناوریم ازت بیشتره

    موافقم 5
    مخالفم 12
  5. احسان سعیدی

    ۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (32 ديدگاه)

    کمپانی های معتبر خودروسازی آلمان و آمریکا سالهاست به چنین فن آوری دست یافته اند فقط کافیست به مرسدس بنز اف ۲۰۰ کانسپت که در سال ۱۹۹۹ تولید شده نگاه کنید.
    ولی قوانین و مجوزهای ایمنی در اروپا و آمریکا تا کنون اجازه تولید چنین خودروی را نداده اند.
    قابلیت اطمینان تکنولوژی باید به حدی برسید که امنیت جانی سرنشینان صددرصد تضمین شود.

    موافقم 7
    مخالفم 8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا