سایر خودروهای آسیایی

نمونه خاص شلبی کبرا با بدنه فیبرکربنی و 900 اسب بخار قدرت

شلبی کبرا به‌عنوان خودرویی محبوب برای بازسازی با استفاده از بدنه فیبرکربنی شناخته می‌شود؛ حال برخی از مدل‌های بازسازی‌شده این خودرو از دیگر نمونه‌ها متمایز شده و در چشم طرفداران می‌درخشند. مجموعه «کلاسیک ریکریشن» که توسط شلبی برای بازسازی محصولاتش تاییده دریافت کرده است، از یک محصول بازسازی‌شده جدید با قدرت و بدنه خاص رونمایی کرده است.

این خودرو که به مناسبت گرامیداشت شصتمین زادروز شلبی آمریکن طراحی شده است، کبرا دایموند ادیشن نام دارد. سازنده اعلام کرده که برای مالکیت یک دستگاه کبرا دایموند نیازی به خودروی شلبی ندارید و شرکت خود مسئولیت تهیه خودروی اولیه را برعهده می‌گیرد. کلاسیک ریکریشن محصول تازه‌اش را بر پایه یک شاسی مسابقه‌ای و روی سیستم تعلیق پیشرفته سه جهتی تطبیق‌پذیر به‌همراه مخزن نیتروژن خارجی ساخته است.

موتور این هیولای فیبرکربنی یک نمونه ۵ لیتری V8 آلومیناتور است که به‌صورت دستی توسط مجموعه «فورد پرفورمنس» توسعه یافته و سپس با سوپرشارژر ساخت «مگنوسن» همراه شده است. موتور هشت سیلندر شلبی دایموند توان تولید ۹۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این قدرت از طریق یک جعبه‌دنده ۶ سرعتی دستی به محور عقب منتقل می‌شود.

شلبی دایموند برخلاف ظاهر کلاسیک خود به یک شاسی کاملا به‌روز مجهز شده است. سیستم کنترل چسبندگی، ویژگی پایش داده‌های خودرو و چند حالت مختلف برای خروجی موتور هم از دیگر امکانات آن به شمار می‌روند. این بسته جذاب زمانی درخشش حقیقی خود را نشان می‌دهد که وزن ۱۰۳۵ کیلوگرمی شلبی دایموند را در نظر می‌گیرید. نتیجه مهندسی اعداد و ارقام یادشده آن است که این خودروی لوکس برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۳.۲ ثانیه زمان نیاز دارد و می‌تواند نهایتا به سرعت ۳۰۴ کیلومتر بر ساعت دست یابد.

مهندسان کلاسیک ریکریشن برای انتقال بهتر قدرت به سطح زمین از لاستیک‌هایی پهن‌تر از نمونه اصلی استفاده کرده‌اند. خود لاستیک‌ها هم میزبان سیستم ترمزگیری ۴ پیستونی «بائر» هستند که به روتورهای ۱۴ اینچی مجهز شده‌اند.

سازنده با اتمام شاسی به‌سراغ بدنه اصلی رفته و از کربن درجه هوافضا استفاده کرده است. این بدنه رده بالا حدود ۴۰ کیلوگرم وزن دارد و به‌جز ۲ اینچ بلندای بیشتر، با بدنه شلبی کبرا مسابقه‌ای دهه ۶۰ میلادی تطابق کامل دارد. خریداران می‌توانند درصورت علاقه بدنه را بدون رنگ و با طرح خام کربنی دریافت کنند یا اینکه رنگ شخصی‌سازی‌شده خود را روی آن سفارش دهند.

کابین شلبی دایموند میزبان دو صندلی اسپرت با دوخت الماسی و محافظ‌های مسابقه‌ای است. سرنشینان یک داشبورد تمام کربنی را روبه‌روی خود دارند که با نشانگرهای کاملا آنالوگ، سوییچ‌های مکانیکی و یک پلاک حاوی شماره سریال خودرو مزین شده است.

شاید بازسازی یک خودرو بر پایه شاسی یک فولکس‌واگن بیتل کاری کم‌هزینه یا تفریحی به نظر برسد اما ساختن یک شلبی کبرا با مهندسی دقیق، قدرت بالا و توجه عمیق به جزئیات در ساخت کاری دشوار و جدی محسوب می‌شود. کلاسیک ریکریشن برای هر دستگاه کبرا دایموند ادیشن مبلغ هنگفت ۱.۲ میلیون دلار را از مشتری خود طلب می‌کند که شامل آپشن‌ها و تجهیزات مخصوص پیست این خودرو نمی‌شود.

تولید این رودستر زیبا تنها به ۱۰ عدد محدود شده است که به ادعای سازنده، دو دستگاه از آن‌ها تاکنون به فروش رسیده است. نظر شما درباره این نسخه بازسازی‌شده تازه چیست؟ آیا تمرکز زیادی مجموعه‌های بازسازی‌کننده انحصاری بودن این خودرو را کمرنگ کرده است؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. R@min

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1678 ديدگاه)

    کربن درجه هوا فضا برای هواپیماها استفاده می شه و تا حالا ندیده بودم کسی رو بدنه ماشین استفاده کنه.

    موافقم 20
    مخالفم 2
  2. OM.01

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (404 ديدگاه)

    شاسی جدید به همراه بدنه الیاف کربن درجه هوافضا که سبب شده وزن 1035 کیلوگرمی داشته باشه +900 اسب قدرت+گیربکس دنده ای خودش دلیل قانع کننده ای هست که میلیونر هارو بکشونه سمت این شرکت و این خودرو. حالا دیگر ویژگی ها بماند.

    تجربه رانندگی با این ماشین باید بی نظیر باشه.
    امیدوارم اون 10 خریدار این خودرو حداقل هفته ای یه بار بروننش. واقعا حیفه چنین شاهکاری بره تو گاراژ و خاک بخوره…

    موافقم 26
    مخالفم 1
  3. آراد

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    واییی که من بد جور عاشق این ماشینم😍😍😎

    موافقم 3
    مخالفم 0
  4. خخخ

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (244 ديدگاه)

    طراحی بی نظیر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حسین

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (785 ديدگاه)

    این باید بیاد کنار مجموعه بوگاتی هام
    اصل مطلب رو ادا میکنه
    ورق اصلی اینه
    دستخوش به شرکتش 👌👌
    تمام جزئیات و تعاریف در حد المپیک بود
    قیمتش هم همینو میگفت در عمل نباید جز این باشه
    میخوامش اقاا میخواااامشش
    لعنتی

    موافقم 2
    مخالفم 0
  6. حسین

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (785 ديدگاه)

    فقط باهاش بری دور دور
    کارل شلبی دهن…سرویس🤦‍♂️

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا