دوئل فولکس‌واگن توآرگ و لینکلن ناتیلوس

به چهارمین قسمت از دور پایانی مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال رسیده‌ایم. امروز به سراغ گروه کراس‌اوورهای متوسط لوکس رفته‌ایم که در دوئل قبلی آن شاهد رقابت بین اینفینیتی QX70 و ب‌ام‌و X5 بودیم. در این دوئل مجموعاً تعداد 1295 رأی به ثبت رسیده است که ب‌ام‌و موفق شد با دریافت 856 عدد از آن‌ها و کسب 66 درصد از کل آراء به پیروزی دست پیدا کند درحالی‌که اینفینیتی موفق به دریافت 439 رأی شده است. حال امروز در هشتمین و آخرین دوئل گروه کراس‌اوورهای متوسط لوکس، فولکس‌واگن توآرگ و لینکلن ناتیلوس باهم به رقابت خواهند پرداخت.

مازراتی لوانته

رنجروور اسپرت

پورشه کاین

مرسدس بنز GLE کوپه

رنجروور اسپرت

پورشه کاین

رنجروور ولار

ب‌ام‌و X6

مرسدس بنز GLE

لکسس RX

رنجروور ولار

مرسدس بنز GLE

کادیلاک XT5

لینکلن MKX

ب‌ام‌و X5

اینفینیتی QX70

کادیلاک XT5

ب‌ام‌و X5

لینکلن ناتیلوس

فولکس‌واگن توآرگ

جگوار I-Pace

تسلا مدل X

؟

تسلا مدل X

فولکس‌واگن توآرگ

فولکس‌واگن در سال 2002 نسل نخست توآرگ را معرفی کرد. توآرگ اولین کراس‌اوور فولکس‌واگن محسوب می‌شود و برای نخستین بار این شرکت آلمانی را به بخش شاسی‌بلندها وارد نمود. توآرگ که یک کراس‌اوور میان سایز لوکس بود، با همکاری آئودی و پورشه توسعه پیدا کرد و روی پلت‌فرم PL71 گروه فولکس‌واگن ساخته شده بود که با آئودی Q7 و پورشه کاین مشترک بود. نسل اول توآرگ با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌ها که در بین آن‌ها حتی نمونه‌های بزرگی چون 6 لیتری W12 و 5 لیتری V10 دیزلی هم دیده می‌شد، با تجربهٔ یک فیس‌لیفت در سال 2007، تا سال 2010 روی خط تولید باقی ماند تا اینکه در فوریهٔ همان سال نسل دوم آن معرفی گردید. نسل دوم نیز که در سال 2015 مورد فیس‌لیفت قرار گرفت، تا امسال تولید می‌شد اما نهایتاً چندی پیش فولکس‌واگن نسل سوم توآرگ را طی رویدادی خاص در پکن رونمایی کرده و سپس آن‌را در نمایشگاه خودروی پکن برای اولین بار رسماً به نمایش عمومی درآورد. نسل سوم توآرگ روی پلت‌فرم MLB گروه فولکس‌واگن ساخته شده که با طیف گسترده‌ای از شاسی‌بلندهای بزرگ و لوکس این گروه خودروسازی شامل آئودی Q7، بنتلی بنتایگا، لامبورگینی اوروس و پورشه کاین مشترک است. فولکس‌واگن فعلاً برای نسل سوم توآرگ تنها دو موتور مختلف را در نظر گرفته که هردو از نوع 3 لیتری V6 توربو هستند اما یکی از آن‌ها دیزلی بوده و دیگری بنزینی است. ما در این دوئل اما به‌منظور هماهنگی با رقیب آمریکایی، پیشرانهٔ بنزینی توآرگ را انتخاب کرده‌ایم که 340 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما علاوه بر این دو موتور، گفته شده که در آینده یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 دیزلی هم برای این کراس‌اوور لوکس ارائه خواهد شد. توآرگ تا نسل دوم در ایالات‌متحده عرضه می‌شد اما چندی پیش فولکس‌واگن اعلام نمود که به دلیل عرضهٔ کراس‌اوورهای تیگوآن و اطلس در ایالات‌متحده، نسل سوم توآرگ در این کشور عرضه نخواهد شد؛ بنابراین نسل سوم این کراس‌اوور لوکس آلمانی صرفاً در بازارهایی چون اروپا و چین ارائه خواهد شد. بااین‌حال هنوز عرضهٔ نسل قبلی توآرگ در ایالات‌متحده ادامه دارد اما فروش آن کاهش قابل‌توجهی داشته است به‌گونه‌ای که سال گذشته در ایالات‌متحده تنها حدود 3500 دستگاه فروش داشته است.

لینکلن ناتیلوس

لینکلن با معرفی کانسپتی بنام MKX در نمایشگاه دیترویت 2004 برای اولین بار خبر از تولید کراس‌اوور متوسط کاملاً جدیدی داد. سپس نسخهٔ تولیدی این خودرو در دسامبر سال 2006 معرفی شد. MKX به‌عنوان جایگزینی برای مدل اویاتور در نظر گرفته شده بود اما این کراس‌اوور جدید بر اساس فورد اج ساخته شده و اشتراکات و شباهات زیادی با آن داشت تا جایی که می‌شد آن‌را نسخهٔ ری‌بج شدهٔ فورد اج دانست. درهرحال نسل اول این کراس‌اوور لوکس آمریکایی برای مدل 2011 فیس‌لیفتی را تجربه کرد و تا سال 2015 روی خط تولید قرار داشت. این در حالی بود که لینکلن بازهم با معرفی کانسپتی در نمایشگاه پکن 2014 پیش‌نمایشی از نسل دوم MKX را ارائه کرد. سپس حدود یک سال بعد نسخهٔ تولیدی نسل دوم MKX در نمایشگاه دیترویت 2015 رونمایی شده و در پاییز همان سال با مدل 2016 به بازار آمد. نسل دوم این خودرو نیز همچنان بر روی پلت‌فرم مشترکی با فورد اج ساخته شده اما در ظاهر تمایز بیشتری نسبت به آن داشته و حس ری‌بج بودن نسل قبلی در آن دیده نمی‌شد. چندی پیش اما در نمایشگاه لس‌آنجلس لینکلن نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ نسل دوم MKX را رونمایی کرد؛ اما با توجه به اینکه لینکلن قصد دارد شیوهٔ نام‌گذاری حروفی خود را به کلمه‌ای تغییر دهد، هم‌زمان با انجام این فیس‌لیفت نام MKX هم به ناتیلوس تغییر پیدا کرده است. در این فیس‌لیفت عمدهٔ تغییرات در نمای جلویی خودرو صورت گرفته و ناتیلوس در این قسمت به سایر محصولات جدید لینکلن شبیه شده است. در این فیس‌لیفت در بخش پیشرانه‌های ناتیلوس هم تغییراتی ایجاد شده است چراکه قبلاً MKX با دو موتور 3.7 لیتری V6 تنفس طبیعی و 2.7 لیتری V6 توربوشارژ اکوبوست عرضه می‌شد اما در ناتیلوس موتور تنفس طبیعی حذف و بجای آن یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو اکوبوست ارائه شده است. همچنین گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک قبلی هم با یک نمونهٔ هشت سرعتهٔ اتوماتیک جدید جایگزین شده است. در این دوئل ولی ما به جهت هماهنگی با رقیب آلمانی، پیشرانهٔ 2.7 لیتری V6 توربوی ناتیلوس را انتخاب کرده‌ایم که 335 اسب بخار قدرت و 515 نیوتن متر گشتاور دارد. لینکلن MKX سال گذشته در ایالات‌متحده بیش از 31 هزار دستگاه فروش داشته است.


مقایسهٔ مشخصات فنی

فولکس‌واگن توآرگ

لینکلن ناتیلوس

پیشرانه 3 لیتری V6 2.7 لیتری V6
تنفس توربوشارژ توربوشارژ
قدرت 340 اسب بخار 335 اسب بخار
گشتاور 450 نیوتن متر 515 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ جلو/چهارچرخ
مصرف سوخت 10.9 لیتر (ترکیبی)
وزن 1995 کیلوگرم 1987 کیلوگرم
طول 4.87 متر 4.82 متر
فاصلهٔ محوری 2.90 متر 2.85 متر
حجم صندوق بار 810 لیتر 1000 لیتر
قیمت پایه 50,405 دلار 39,185 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

29 دیدگاه

  1. #ali.m#
    سوابق: (1767 دیدگاه) ,

    توارگ بر خلاف بقیه ماشین های vwکسل کننده نیست .و ظاهر بدی نداره.
    ولی خب به عنوان ماشین لوکس،بیشتر ب لینکلن علاقه دارم .

    پاسخ
    1. کیان
      سوابق: (244 دیدگاه) ,

      به شخصه دوس ندارم داخل ماشین به سمت دیجیتالی شدن محض بره
      طیف وسیعی از محصولات ولکس بنز و زیر مجموعه های ولکس ، تسلا ، ولوو دارن همه چیز و داخل صفحات چند منظوره تاچ قرار میدن
      فک کنم یکم ادم دوس داشته باشه چندتایی دکمه ببینه
      و اینکه دسترسی مجزا با بودن دکمه ها بیشتر فراهم هست تا صفحات تاچ مرکزی چند منظوره
      و همین استایل کمی کلاسیک شاید حس و حال رانندگی بیشتر یادآوری کنه
      نظر شخصیم هست.
      تروروم نکنید

      پاسخ
      1. علی
        سوابق: (755 دیدگاه) ,

        دقیقا این حرفو خیلیها نسبت به گوشی موبایلها که تاچ کامل شد میزدن ولی بعدها همه فهمیدن دگمه های فیزیکی چقدر اصطلاک و خرابی بالایی داره ولی صفحه کلید لمسی اینطور نیست الخصوص با امدن goorilla glasses . مثلا الان اگه ی گوشی مکانیک به ما بدن مطمئنا خستمون میکنه و سرعت تایپشم کندتره . پس من با نظر شما مخالف چون آینده متعلق به بهترین هاست .
        چه بخوایم چه نخوایم باید خودمونو با بهترینها سینک کنیم .

        با تچکر

        پاسخ
      2. حسین
        سوابق: (47 دیدگاه) ,

        داشبورد پر دکمه رو فقط پورشه از پسش برمیاد جوری که هم زیباست و آینده نگر

        پاسخ
  2. KamyR
    سوابق: (49 دیدگاه) ,

    انتخاب برام سخت بود اما وقتی به قیمت رسیدم ، آسون شد . ولی نمای داخلی توآرگ خیلی جذابه

    پاسخ
  3. ایلیا
    سوابق: (345 دیدگاه) ,

    عاشق طراحی داخلی و خارجی توآرگ هستم، آخر زیبایی یک خودروی خانوادگی برای من همین ماشین و همین سبک از طراحیه، ناتیلوس هم عالیه، طراحی بسیار زیبا ، مشخصات عالی و قیمت بمراتب کمتر.

    پاسخ
    1. مانی
      سوابق: (565 دیدگاه) ,

      پلتفرم لینکلن با فورد اج یکیه
      پلتفرم فولکس با بنتلی
      فکر می‌کنم یکمی تفاوت ایجاد کنه

      پاسخ
  4. فرزاد لاکچری
    سوابق: (119 دیدگاه) ,

    فولکس واگن اقتصادیه یا لوکس ساز!!!
    قیمت لینکن داغونم کرد
    دلار ۱۰۰۰ تومنی
    سال ۸۹
    همین چند سال پیش

    ?

    پاسخ
  5. سپیدرود
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    با توجه به حجم موتور و قدرت بخار و قیمت و طراحی لینکلن?

    پاسخ
  6. فرهاد
    سوابق: (146 دیدگاه) ,

    فولکس واگن خودشو به سطحی رسونده که داره با یه لوکس ساز مقایسه میشه واقعا دمش گرم

    پاسخ
    1. ایلیا
      سوابق: (345 دیدگاه) ,

      این حرف شما درست بود اگه قیمتش همون قیمت اقتصادی سابق بود نه اینکه ده هزار دلار از رقیب لوکسش گرون تر باشه

      پاسخ
  7. Mohammad
    سوابق: (228 دیدگاه) ,

    فلکس بیشتر با ماشین های ارزون و مقرون به صرفه شناخته میشه . ولی تو این مدل خواسته نیمه لوکس تولید کنه اشتباه کرده . چون اکه قرار باشه یه نفر با عقل سالم بیاد در این رنج ماشین بخره . قطعا پولش رو بابت برندی مثل فلکس خرج نمیکنه . لینکلن همه جوزه بهتره و در ضمن وقتی هم بهتره میشه که چشم ادم به قیمتش بخوره
    در ضمن دوستان لینکلن مال شرکت فورد هست . اینو گفتم آلمانیا لایک نکنن ??

    پاسخ
  8. Mopar or No Car
    سوابق: (975 دیدگاه) ,

    وقتی اسم مدل های مختلف یک کمپانی بجای عدد و حروف، کلمه باشه بیشتر میشه ارتباط برقرار کرد باهاش
    حرف و عدد یک ماشین بیجان رو تداعی میکنه اما یک اسم بامسما حالت یک موجود جاندار

    پاسخ
  9. مهدی
    سوابق: (823 دیدگاه) ,

    ولی درکل خیلی بدم میاد کل داشبورد روصفحه نمایش میزارن.اصلا ازداشبورد های بنز وتسلا خوشم نمیاد.بهترین طراحی داشبورد روbmw داره.دیجیتال وآنالوگ درکنارهم.

    پاسخ
  10. امیر
    سوابق: (303 دیدگاه) ,

    نسل جدید توآرگ قشنگ یه شاسی بلند لوکسه و طراحیش هم خیلی جذابه
    لینکلن هم عالیه ولی نه در برابر فولکس

    پاسخ
  11. الف.ی
    سوابق: (1427 دیدگاه) ,

    لینکلن
    به امید شکوفایی بالاتر برای این خودروساز دوست داشتنی آمریکایی

    پاسخ
  12. Hossein
    سوابق: (63 دیدگاه) ,

    یکی از سخت ترین دوئل ها بود
    هر جفتشون زیادی جذابن
    نسل جدید توارگ خیلی جذابه
    لینکلنم که تو این دو سه سال خیلی پیشرفت کرده
    درکل من لینکلن رو ترجیح میدم اونم بخاطر برند خاص ترش و قیمت مناسب ترش

    پاسخ
  13. Carbonado Aventador
    سوابق: (3815 دیدگاه) ,

    لامصب اسمشم دیوونه کنندس..
    لینکلن ناتیلوس..!!!
    برتری فنی و قیمتی هم که داره.
    خیلی هم لاکچری تر از توآرگ میزنه

    پاسخ
  14. majid
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    من فولکسو انتخاب میکنم چون تو کشوری که زندگی میکنم ماموت خودرو نمایندگیشو داره و میتونم از زنجیره خدماتش استفاده کنم

    یکی از دلایلی که خیلی از شرکتا تو یه بازار موفق نمیشن همین خدماته. مثلا تو اروپا به جز فورد تقریبا شرکت دیگه ایی زنجیره خدماتی نداره

    پاسخ
  15. حمیدرضا
    سوابق: (1646 دیدگاه) ,

    کلا تو اس یو وی های فول سایز امریکایی ها یه چیز دیگن
    لینکلن

    پاسخ
  16. مانی
    سوابق: (565 دیدگاه) ,

    یجوری کاربر‌ها به لینکلن میگن لوکس آدم فکر می‌کنه با مرسدس طرفه
    فلکس ماشینهاش خوش قیمتن
    حالا اینیکی اینقدر از حریف گرونتره مطمئنا تجهیزات بسیار بیشتری داره
    و کیفیت و متریالِ مطلوبتر
    اختلاف قیمت خیلی‌ زیاده اینگاری فقط از نظر اندازه تو یک کلاس هستن

    پاسخ
  17. امیر
    سوابق: (251 دیدگاه) ,

    غیر از طراحی کابین دلیلی برای انتخاب فولکس نیس

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.