نچسب‌ترین افرادی که باب لوتز مشهور با آن‌ها کار کرده است!

باب لوتز یکی از افرادی است که چشم‌انداز صنعت خودروی آمریکا را ترسیم کرده است. او در رده‌های بالای مدیریتی سه خودروساز بزرگ این کشور بوده است. معاون اجرایی و عضو هیئت‌مدیره‌ی کمپانی فورد، رئیس و معاون مدیرعامل کرایسلر و معاون مدیرعامل جنرال موتورز، سوابق اجرایی او در این کمپانی‌های بزرگ بوده است.


بسیاری از خودروها تحت هدایت او طراحی و تولید شده‌اند و از جمله مشهورترین این خودروها می‌توان به فورد اسکورت، داج وایپر و پونتیاک GTO اشاره کرد. او حتی در سال 2008 بود که آینده‌ی صنعت خودرو به سمت الکتریکی سازی خواهد رفت. به همین خاطر می‌توان گفت که او اطلاعات بسیار مهمی درباره‌ی صنعت خودرو داشته و با حضور چند ده‌ ساله در این کار شکی وجود ندارد که او با شخصیت‌های زیاد و جالبی کار کرده است. مجله‌ی رود اند تراک در یک مقاله‌ی جالب که در جولای سال جاری منتشر کرده به برخی از شخصیت‌های محبوب و البته نچسبی که همکار لوتز بوده‌اند اشاره داشته است.


اولین نفر مکس هافمن است که واردکننده‌ی مشهور برندهای لوکس اروپایی و توزیع‌کننده‌ی محصولات ب ام و در آمریکا بوده است. او مسئول واردات خودروهای مهمی همچون ب ام و 507، مرسدس بنز 190 رودستر، پورشه اسپیدستر و جگوار XK120 بوده و از نظر بسیاری از افراد یک اسطوره است. باب لوتز می‌گوید هافمن فردی جذاب و خیال‌اندیش بوده و بخش اعظم موفقیت او می‌تواند به خاطر رشوه دادن و اخاذی باشد!


لوتز گفته است: “زمانی که او پیشنهاد پرداخت 10 میلیون دلار در یک حساب مخفی در سوئیس را داد پس من از نظر او فردی قابل‌اعتماد و دوست صمیمی بودم ولی آن را رد کردم. او با مخالفت من برخورد خوبی داشت اما اغلب اوقات به من یادآوری می‌کرد که دارای دوستان ایتالیایی-آمریکایی قدرتمندی است که از لغو قرارداد ب ام و بسیار خشمگین هستند.”


علیرغم موفقیت بالا در تولید محصولاتی برای جنرال موتورز جان دلورئون به دنبال رویای خود یعنی تشکیل شرکت دلورئون موتور کمپانی رفت. ظاهراً او در یافتن سرمایه لازم برای پروژه‌های خود به مشکل برخورده بود و با کیفی از کوکائین هم دستگیر شد.


زمانی که باب لوتز رئیس کرایسلر بود دلورئون چندین بار از او درخواست همکاری‌های مالی را کرده بود؛ اما این گفت‌وگوها به سرانجامی نرسید.


الخاندرو ده توماسو که به مدت 17 سال مالک مزراتی و مسئول تولید خودروهای مشهوری همچون مانگوستا و پانترا بود از نظر تجاری کاملاً فرد زیرکی محسوب می‌شود.


در آن زمان گفته می‌شد که الحاق مزراتی به برند کرایسلر ایده‌ی خوبی است؛ اما تنها محصول این همکاری یک رودستر بود که با نام مزراتی شناخته نمی‌شد بلکه کرایسلر TC ساخت مزراتی نام گرفت. این همکاری کاملاً ناموفق بود با هزینه‌ای نزدیک به 600 میلیون دلاری خاتمه یافت.


به نظر می‌رسد یکی از بدنام‌ترین افراد برای لوتز کارول شلبی باشد که البته بسیاری از متخصصان او را دوست دارند. باب می‌گوید داستان‌های زیادی درباره‌ی او وجود دارد که یکی از آن‌ها شماره سریال‌های تقلبی برای شاسی کبرا بوده که به‌صورت مخفیانه تولید شده‌اند. او می‌گوید شلبی فرد بامزه و باهوشی بوده اما هرچقدر که در کرایسلر با او کار کردم کمتر از او خوشم آمد!

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

  1. کافر مقدس
    سوابق: (583 دیدگاه) ,

    با سایپا و ایرانخودرو همکاری نداشته وعلا تعریفش از نچسب تغییر میکرد

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.