دوئل فورد رنجر و مزدا BT50

امروز درحالی‌که تنها یک گروه تا پایان دور سوم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال باقیمانده است، شاهد دوئل سوم گروه پیکاپ‌های متوسط خواهیم بود اما پیش از آن باید به نتایج دوئل قبلی این گروه نگاهی داشته باشیم. در این رقابت، فیات تورو و فولکس‌واگن ترنسپورتر در برابر یکدیگر قرار گرفتند که مجموعاً 727 رأی در آن به ثبت رسیده است. از این آراء، تورو با کسب 513 رأی پیروز دوئل شد درحالی‌که ترنسپورتر با دریافت 214 رأی از صعود به مرحلهٔ بعدی بازماند. حال امروز در سومین دوئل گروه پیکاپ‌های متوسط، دو وانتی که به‌نوعی خویشاوند هستند، یعنی فورد رنجر و مزدا BT50 به مصاف یکدیگر رفته‌اند.

شورلت کلرادو

جی‌ام‌سی کانیون

سانگ‌یانگ اکتیون اسپرت

تویوتا تاکوما

؟

؟

فورد رنجر

مزدا BT50

نیسان ناوارا

رنو آلاسکان

؟

؟

ایسوزو D-Max

تویوتا هایلوکس

فولکس‌واگن آماروک

مرسدس بنز X کلاس

تویوتا هایلوکس

؟

میتسوبیشی L200

هوندا ریج‌لاین

فولکس‌واگن ترنسپورتر

فیات تورو

؟

فیات تورو

فورد رنجر

فورد برای اولین بار در سال 1982 وانت رنجر را به‌عنوان یک پیکاپ متوسط معرفی کرد که در جایگاهی پایین‌تر از F150 قرار می‌گرفت. در آن سال‌ها، شراکت بین فورد و مزدا در جریان بود و فورد 33 درصد از سهام مزدا را در اختیار داشت. به همین دلیل، بسیاری از محصولات این دو شرکت بر پایهٔ پلت‌فرم‌های مشترکی ساخته می‌شدند که یکی از آن‌ها همین پیکاپ رنجر بود که روی پلت‌فرم مشترکی با وانت‌های سری B مزدا ساخته می‌شد. این خودرو در دو نسل به مدت 28 سال به تولید رسید و تا سال 2011 در آمریکای شمالی عرضه شد؛ اما در همین سال و با معرفی نسل سوم رنجر، اوضاع تغییر کرد چراکه فورد در این نسل، عرضهٔ رنجر را در آمریکای شمالی خاتمه داد و این پیکاپ متوسط را در بازارهایی خارج از آمریکای شمالی مثل آمریکای لاتین، استرالیا، اروپا، تایلند و… عرضه نمود. بدین ترتیب فورد در کلاس پیکاپ‌های متوسط در ایالات‌متحده فاقد نماینده است. البته به‌تازگی خبر رسیده که این شرکت قصد دارد در سال 2019 با معرفی نسل جدید رنجر، بار دیگر آن‌را به بازار آمریکای شمالی بازگرداند؛ اما بپردازیم به نسل کنونی رنجر. این خودرو که توسط فورد استرالیا طراحی و مهندسی شده است، برای اولین بار در نمایشگاه خودروی استرالیا در اکتبر 2010 رونمایی شد. این نسل از رنجر همچنان در حال تولید است اما در سال 2015 مورد یک فیس‌لیفت نسبتاً کلی قرار گرفت که نمای جلویی آن‌را کاملاً تغییر دارد. همچنین SUV فورد اورست نیز بر اساس رنجر ساخته می‌شود و در اصل می‌توان آن‌را نسخهٔ سواری رنجر دانست. فورد رنجر با سه پیشرانهٔ مختلف عرضه می‌گردد که یکی از آن‌ها بنزینی و دو نمونهٔ دیگر دیزلی هستند. ما برای این دوئل اما بزرگ‌ترین موتور این پیکاپ آمریکایی را انتخاب کرده‌ایم که از نوع 3.2 لیتری پنج سیلندر توربودیزل است. این موتور 200 اسب بخار قدرت و 470 نیوتن متر گشتاور دارد که از طریق یک گیربکس 6 سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب یا هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند.

مزدا BT50

وانت‌های سری B مزدا برای ما ایرانیان کاملاً شناخته‌شده هستند چراکه نسل‌های مختلف آن در کشورمان عرضه شده‌اند و حتی نسل دوم آن هنوز هم توسط گروه بهمن در انواع تک کابین و دو کابین در حال تولید است. نسلی که تولید آن توسط مزدا در سال 1985 پایان یافت. این شرکت ژاپنی در سال 2006 تولید وانت‌ سری B خود را درحالی‌که در نسل پنجم قرار داشت خاتمه داد و پیکاپ جدید BT50 را به‌عنوان جایگزین آن معرفی نمود. نسل نخست این خودرو که روی پلت‌فرم مشترکی با فورد رنجر ساخته شده بود برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی بانکوک در 22 مارس 2006 رونمایی شد. نسل اول BT50 در کارخانه‌ها و کشورهای مختلفی تا سال 2011 به تولید رسید تا اینکه نسل دوم آن در نمایشگاه خودروی استرالیا در اکتبر 2010 همزمان با نسل سوم رنجر رونمایی شد. این نسل از BT50 نیز روی پلت‌فرم مشترکی با نسل سوم فورد رنجر ساخته شده و اشتراکات فنی زیادی با آن دارد. نسل دوم مزدا BT50 همچنان تولید می‌شود ولی برای سال 2015 دستخوش یک فیس‌لیفت و به‌روزرسانی جزئی قرار گرفت. این پیکاپ متوسط ژاپنی علاوه بر اینکه از پلت‌فرم مشترکی با فورد رنجر استفاده می‌کند، در پیشرانه‌ها و گیربکس‌ها نیز با همتای آمریکایی خود اشتراک دارد. البته BT50 برخلاف رنجر فقط با دو موتور دیزلی عرضه می‌گردد و موتور بنزینی برای آن ارائه نمی‌شود. در این دوئل نیز ما همان پیشرانهٔ 3.2 لیتری پنج سیلندر توربودیزل را انتخاب کرده‌ایم که کاملاً با موتور فورد رنجر یکسان است؛ بنابراین دو شرکت‌کنندهٔ دوئل امروز ما از لحاظ فنی بسیار به یکدیگر شبیه بوده و حتی یکسان هستند. این در حالی است که شراکت فورد و مزدا در سال 2015 به پایان رسید اما رنجر و BT50 همچنان از پلت‌فرم و پیشرانه‌های مشترکی استفاده می‌کنند و در اصل این دو وانت یادگاری از دوران شراکت این دو خودروساز آمریکایی و ژاپنی هستند.

مشخصات فنی

 

فورد رنجر

مزدا BT50

پیشرانه 3.2 لیتری 5 سیلندر 3.2 لیتری 5 سیلندر
تنفس توربودیزل توربودیزل
قدرت 200 اسب بخار 200 اسب بخار
گشتاور 470 نیوتن متر 470 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب/چهارچرخ عقب/چهارچرخ
مصرف سوخت 8.8 لیتر (ترکیبی) 9.2 لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک 50 لیتر 80 لیتر
طول 5.36 متر 5.37 متر
فاصلهٔ محوری 3.22 متر 3.22 متر
وزن 1860 کیلوگرم 2040 کیلوگرم
ظرفیت بار 1.1 تن 1.1 تن
ظرفیت کشش 3.5 تن 3.5 تن
قیمت 39,000 دلار 37,200 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

37 دیدگاه

    1. AMIR SCHUMACHER
      سوابق: (10095 دیدگاه) ,

      .
      اما از اون طرف فورد یکی از زیباترین و باابهت ترین اعضای این کلاسه.
      رنجر خیلی آدم رو یادF150 رپتور میندازه و همین جذابش کرده.
      این رنگ نارنجی هم خیلی بهش میاد.
      ازنظر ظاهر فورد ۱۰۰۰ پله با مزدا فاصله داره ،در نمای عقب اختلافشان خیلی بیشتره

      فورد به خاطر ۲۰۰ کیلو وزن کمتر هم چابکی بیشتری داره و هم مصرف سوختش کم شده

      پاسخ
      1. Moein
        سوابق: (54 دیدگاه) ,

        خخخخ.مزدا؟؟؟!!!
        هرچی تو کلاس SUV و CUV موفقه تو کلاس پیکاپ ها نابوده.

        پاسخ
    2. فرامرز
      سوابق: (884 دیدگاه) ,

      فورد رنجر ۱۰ سال بعد از مزدا طراحی شده و خب از طرف دیگه مزدا خیلی پیک آپ نمیسازه و واضحه که مزدا از زبان طراحی دو نسل قبل مزدا ۳ تو این محصول استفاده کرده که برای پیک آپ عجیب غریب میاد. در هر صورت فورد رو ترجیح میدم چون تخصص بالاتری تو این زمینه داره

      پاسخ
    3. علي
      سوابق: (414 دیدگاه) ,

      من ی سوال از دوستانی که به مزدا رای دادن داشتم و اونم اینه که لطفا یکیشون بیاد به من بگه بر چه مبنایی بین مزدا و فورد رأی به مزدا دادن . البته من جسارت نمیکنما که چرا به مزدا رای دادن فقط میخوام دلیلشونو بدنم همین (((منظورم یکی از اون ٧٠ نفره که مزدا رای دادن))) .ممنون میشم بهم جواب بدین .

      با تچکر.

      پاسخ
      1. ماتهويس
        سوابق: (77 دیدگاه) ,

        صد البته که رنجر فورد بهتر از مزداست
        اما من به مزدا رای دادم ، به این دلیل که با خود امریکا مشکل دارم، با ماشیناشم مشکل دارم
        از اونطرف مزدا رو بخاطر اسم ایرانیش بهش رای دادم دلیلشم فقط به خودم مربوطه چون خواستی بدونی توضیح دادم

        پاسخ
        1. (ali(CHEVY NOVA
          سوابق: (2971 دیدگاه) ,

          ماتهوىس
          جالبه مىگى با امریکا مشکل دارى
          این مشکل از خودت هستش که نمىتونى نمىتونى ببىنى امریکا از برترین تولیدکنندگان خودرو هستش
          البته امثال شما نظرشون اصلا اهمىت هم نداره
          شما بچسب به خودروسازان متقلب که امار فروش دروغى مىگن

        2. ماتهويس
          سوابق: (77 دیدگاه) ,

          علی اقا اگه دقت کنی میبینی که گفتم فورد بهتر از مزداست ، دقت کن داداش دقت کن
          بعدشم نیازی نمیبینم نظرمو کسی تایید کنه یا نکنه ، تو هم مث من بهتره نظراتتو واسه خودت نگه داری چون اینجا جایی که حرفت بی جواب بمونه نیست داداشم

        3. (ali(CHEVY NOVA
          سوابق: (2971 دیدگاه) ,

          باشه رو حرفهات فکر مىکنم

        4. (ali(CHEVY NOVA
          سوابق: (2971 دیدگاه) ,

          افرین بر تو

  1. amin
    سوابق: (604 دیدگاه) ,

    طراحی خارجی مزدا خیلی بده،چینی ها هم از این طراحی بهتری دارند،انگار مزدا٣ رو به زور تبدیل به پیکاپ کردند!
    از مزدا واقعا بعید بود

    پاسخ
    1. سعید اسماعیلی
      سوابق: (14 دیدگاه) ,

      داااداااش چه حرفیه …. مزدا رو با چینیا مقایسه میکنی؟؟؟؟
      درسته خدایی خیلی زشته 😂😂
      اما باور کن از این پیکاپای چینی با قیافه های شیک‌شون تو ایران(بجز تویوتا و اینا) منظورم‌چینیاس سوار میشیم خیلی بهتره
      حداقلش اینه با خیال راحت میری میایی

      خدایی هرجی هم باشه ژاپنه ‌‌‌…. یه ژاپنی با اصل و نسب و نجابت داره میباره ازش

      پاسخ
      1. amin
        سوابق: (604 دیدگاه) ,

        من فقط به بحث طراحی اشاره کردم دوست عزیز نه فنی،اونا که خب اصلا بحثی درش نیست که قابل مقایسه نیستند

        پاسخ
    2. Ali.usa
      سوابق: (156 دیدگاه) ,

      فاز اونای که به مزدا رائ دادن رو نمیفهمم 😐
      تو این کلاس فورد و آمریکا بی رقیب

      پاسخ
    3. Fericuda
      سوابق: (75 دیدگاه) ,

      قیافش اصلا به وانت نمیخوره قطعا فورد بهتره

      پاسخ
  2. سعید اسماعیلی
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    این پیکاپ فورد چقدر شبیه تویوتا توندرا هست

    یا اون شبیهه اینه

    خداکیلی اونا چی سوار میشن ما چی سوار میشیم

    پاسخ
    1. سعید اسماعیلی
      سوابق: (14 دیدگاه) ,

      ببخشید منظورم تویوتا تاکوما بود

      ببخشید دوستان عزیزم ❤

      پاسخ
  3. MAHDI . CHEVROLET
    سوابق: (1011 دیدگاه) ,

    پلتفرم و موتورشون یکیه و در میشه گفت پسر عموی خارجی هم هستن و فقط میمونه طراحی ظاهری و داخلی یا علاقه به یه برند
    انتخاب خودم فورد
    مزدا خوبه ولی چراغ های عقبش اصلا خوب نیست و امیدوارم زودتر طراحیشو تغییر بده

    پاسخ
  4. رافالM
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    قیافه مزدا در داخل اسپورت تر ولی چهره رنجردر بیرون و داخل پخته تر هست
    ظاهرن موتور یکی هست… مصرف سوخت مزدا بیشتر قیمتش 5 درصد کمتر و ظرفیت باک مزدا بیشتر
    انتخاب من فورد رنجر..به خاطر چهره جذاب تر و پخته تر

    پاسخ
  5. حمیدرضا
    سوابق: (1052 دیدگاه) ,

    فورد درسته گرون تره ولی مصرف سوختش کمتره مزدا مصرف بیشتری داره منتهی باکشم بزرگتره در هر صورت من فورد رو ترجیح میدم

    پاسخ
  6. Sardar
    سوابق: (137 دیدگاه) ,

    زشت ترین ماشبن مزدا همینه . قطعا فورد بی شک

    پاسخ
  7. محمد
    سوابق: (120 دیدگاه) ,

    فورد برای این مدل هم مثه بقیه پیکاپهاش سنگ تموم گذاشته اما متاسفانه مزدا هنوز این مدل رو براساس زبان جدید طراحیش بازنگری نکرده.

    پاسخ
  8. ونوم اف ۵
    سوابق: (964 دیدگاه) ,

    از نظر فنی که عینا مثل هم هستن فقط مصرف خوب فورد نسبت به مزدا که احتمالا برای استفاده از مواد سبک وزن درساخت کابین هست رای من فورد رنجر

    پاسخ
  9. Ali panamera
    سوابق: (42 دیدگاه) ,

    مزدا چقدر زشته ناموسا
    خیلی بده
    خیلی

    پاسخ
  10. Landscape
    سوابق: (76 دیدگاه) ,

    وقتی عکس نما عقب مزدا رو دیدم با اون چراغای عجیبش اول خوشم نیومد ولی بعد نظرم تغییر کرد که حداقل یکی پیدا شد تا چراغ عقب پیکاپش با بقیه فرق کنه این چراغای افقی به نظرم جالبه و سنت شکن با اینکه این دوتا بیشتر از 90 درصد مشخصات فنیشون یکی ولی نمیدونم چرا اینقدر تعداد رای مزدا کمه خدایی اینقدر فاصله بین این دوتا نیست

    پاسخ
  11. Maryam
    سوابق: (30 دیدگاه) ,

    ظرفیت باک فورد با اون هیبتش فقط پنجاه تاست 😏خیلی ضایست پس مزدا رای منه

    پاسخ
  12. ياسر
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    اقایی به اسم علی که نوشته کسایی که به مزدا رای دادن دلیلشون چیه
    شما چیکاره اید که اینجوری نظر میدین اطلاعات شما از ماشین در چه حد هست فرق بین این دو ماشین چیه
    ماشین خودتون چیه واسه ماشین بازی تا حالا چقد خرج کردین چه مدت کلاس رفتین که اینجوری این اقایون میبری زیر سوال

    پاسخ
  13. ACR VIPER
    سوابق: (436 دیدگاه) ,

    بنا به توضیحات ارایه شده که موتور وگیر بکس
    وپلتفرم دو خودرو یکی هست
    نمایه جلو مزدا واقعا قشنگه
    ولی چراغ عقباش چنگی به دل نمیزنه
    اونور فورد واقعا ظاهر مردونه تر وبا ابهت تری داره
    همچنین فورد به خاطر وزن کمتر مصرف سوخت بهتری داره
    پس فورد انتخاب منطقی تری به نظر میاد

    پاسخ
  14. Roham
    سوابق: (289 دیدگاه) ,

    مزدا خواسته شوخی کنه احتمالا
    حالا رای که فقط یه کلیکه
    ولی کسی هم مزدا رو می خره واقعا؟!!!

    پاسخ
  15. امید
    سوابق: (123 دیدگاه) ,

    من کلا عاشق برند مزدا هستم اما ایندفعه انصافا نمیتونم جانب مزدا رو بگیرم .به فورد رای دادم

    پاسخ
  16. ebi V16 bi turbo
    سوابق: (16 دیدگاه) ,

    از نظر ظرفیت گشتاور و توان خروجی فرقی ندارن ولی فورد خوشکل تر و کم مصرف تره

    پاسخ
  17. امیرحسین بشیر فرهمند
    سوابق: (47 دیدگاه) ,

    اینجا اینقدر دوستان فنی صحبت میکنند ، آدم خیلی دوس داره هربار بیاد نظرات رو بخونه و کسب فیض کنه ،

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x