آموزشهیوندای

آشنایی با سری موتورهای شش سیلندر هیوندای

در قسمت گذشته با موتورهای سری GR از کمپانی تویوتا آشنا شدیم. این بار به معرفی خانواده‌ی موتورهای لامبدا از شرکت هیوندای می‌پردازیم. HMMA کارخانه‌ هیوندای در آلاباما است. این مجموعه با سرمایه‌گذاری ۱.۱ میلیارد دلاری هیوندای در سال ۲۰۰۲ و با حضور رئیس‌جمهور وقت ایالات‌متحده جرج دبلیو بوش افتتاح شد. در این مجموعه‌ عظیم که امروزه ارزش آن بالغ بر ۱ میلیارد دلار است بیش از ۳۰۰۰ نفر مشغول به کارند.

Hyundai Lambda v6 engine
Hyundai Lambda v6 engine
خانواده‌ موتورهای لامبدا هیوندای، موتورهای V6 تمام آلومینیومی این شرکت است که در HMMA تولید می‌شوند.
نخستین موتور، یک موتور ۳ لیتری مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و تزریق مستقیم سوخت (GDI) است که بر روی نسل پنجم آزرا قابل سفارش است. این موتور دارای ضریب تراکم ۱۱:۱ است و قدرتی معادل ۲۶۶ اسب‌بخار و گشتاور ۳۱۷ نیوتن‌متر را تولید می‌کند. با توجه به ضریب تراکم بالا در این موتور استفاده از بنزین سوپر اجتناب‌ناپذیر است. این موتور در برخی بازارها مانند خاورمیانه بدون سیستم GDI عرضه می‌شود که سبب کاهش قدرت موتور به ۲۴۷ اسب‌بخار و گشتاور ۲۸۲ نیوتن‌متر گردیده است.

hyundai sonata engine
Hyundai sonata engine
پیشرانه‌ی بعدی، موتوری شش سیلندر به حجم ۳.۳ لیتر است که با عنوان G6DB بسته به نوع بازار و ورژن ECU از ۲۴۹ اسب‌بخار تا ۲۶۲ اسب‌بخار و گشتاور ۳۱۲ نیوتن‌متر است. این موتور نخستین‌بار در هیوندای سوناتا ۲۰۰۶ عرضه شد و مجهز به ۴ سوپاپ در هر سیلندر است که برای سوپاپ‌های ورودی سیستم زمان‌بندی متغیر در نظر گرفته شده است. گونه‌ی دوم این موتور تحت عنوان G6DH است که همراه با آزرا ۲۰۱۲ عرضه شد. این موتور که مجهز به سیستم Dual CVVT و GDI است، ۲۹۴ اسب‌بخار و ۳۴۶ نیوتن‌متر را تولید می‌کند. این موتور با تغییرات اندکی که در آن داده شد، در برخی بازارها بر روی جنسیس عرضه شد که ۲۶۲ اسب‌بخار و ۳۱۶ نیوتن‌متر گشتاور را تولید می‌کند و در سانتافه ۲۰۱۳ نیز با اسب‌بخار و گشتاور به ترتیب ۲۷۰ و ۳۱۹ عرضه می‌شود.

Hyundai Sante Fe Engine
Hyundai Sante Fe Engine
موتور سوم با کد G6DC و با ۳.۵ لیتر حجم، نخستین بار همراه سانتافه ۲۰۱۰ عرضه شد که با ۲۷۶ اسب‌بخار قدرت و ۳۳۶ نیوتن‌متر گشتاور در کنار سیستم Dual CVVT عملکرد بسیار خوبی را به نمایش می‌گذارد. کیا سورنتو ۲۰۱۱ نیز به این موتور مجهز است که در کشورمان کاملاً شناخته شده است.
این موتور با ۲۹۸ اسب‌بخار، که به لطف تغییراتی در ECU به دست آورده، در خودروی کیا کادنزا عرضه می‌شود. هیوندای از این موتور با سیستم تزریق مستقیم سوخت در نمایشگاه اتومبیل ۲۰۱۰ پکن پرده‌برداری کرد.

Hyundai V6 Lambda RS high-performance engine
Hyundai V6 Lambda RS high-performance engine
موتور بعدی نیز گونه‌ی ۳.۸ لیتری ۲۴ سوپاپه DOHC است که ۲۶۳ اسب‌بخار نیرو و ۳۴۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور با کد Lambda MPi شناخته می‌شود.
این موتور در جنسیس کوپه قدرتی معادل ۳۰۶ اسب‌بخار و گشتاور ۳۶۱ نیوتن‌متر را تولید می‌کند. این موتور بر روی کیا موهاوی و هیوندای وراکروز نیز عرضه شده است با این تفاوت که انتقال نیرو به‌صورت چهار چرخ محرک انجام می‌پذیرد. این موتور در کیا موهاوی و وراکروز به ترتیب ۲۷۶ و ۲۶۸ اسب بخار خروجی دارد. این موتور تمام آلومینیومی که مجهز به دو میل‌سوپاپ و ۲۴ سوپاپ است، در صورت نصب سیستم تزریق مستقیم سوخت توانایی تولید ۳۳۳ اسب‌بخار و ۳۹۴ نیوتون متر گشتاور را داراست که دقیقاً مشابه نمونه‌ی ۲۰۱۲ جنسیس سدان است.

 Hyundai's New Lambda V6 GDI Engine
Hyundai’s New Lambda V6 GDI Engine
باید گفت این موتورها گام بزرگی برای هیوندای محسوب می‌شوند اما از لحاظ کارایی همچنان با بزرگانی چون تویوتا و ب ام و فاصله دارند. مقاله‌ی تعمیر یاتاقان‌های آزرا که چندی پیش منتشر شد نیز یکی از همین سری موتورها بود. یکی از دوستان که سال‌ها تجربه‌ی کار روی انواع خودروهای ژاپنی آلمانی و کره‌ای را دارند توصیه می‌کردند که با توجه به شرایط سوخت و آب و هوا و همچنین تقلبی بودن بسیاری از روغن‌موتورهای بازار کشور روغن این موتورها بهتر است در ۵ هزار یا حداکثر ۶ هزار کیلومتر تعویض شود. در کل نکات از مثبت این موتورها می‌توان توان و مصرف سوخت مناسب و نکات منفی آن‌ها را پایین بودن اسب بخار بر هر لیتر و دوام کمتر نسبت به رقبای ژاپنی برشمرد.

[jwplayer mediaid=”101977″] [دانلود ویدئو] واژه‌نامه:
HMMA: Hyundai Motor Manufacturing Alabama

ادامه دارد…

حسین ریاحی

دانشجوی مهندسی مکانیک خودرو دانشگاه آزاد زنجان

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه

  1. علیرضا رحیقی

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (598 ديدگاه)

    سانتافه های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ با موتور ۳.۵ لیتری عجب ماشینایی بودن. قدرت و شتاب عالی، امکانات خوب، جادار و مطمئن. حیف که دیگه نمیذارن ماشین با موتور بالای ۲۵۰۰ وارد بشه…

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. AliZeus

      ۱۷ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (420 ديدگاه)

      آزرا ۲۰۰۸ هم به همچنین..
      ما داریم هنوز قدرت، شتاب و نرمی یش بعد از ۶ سال هنوزم مثال زدنیه.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. حسین

      ۲۱ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (110 ديدگاه)

      هر کاری هم بکنی هیوندای سر ۵ سال یا بین ۲۰۰ الی ۲۵۰ هزار تا کارکرد یاتاقان میزنه یا میل سوپاپ و سوپاپ میترکونه . این تجربه ۱۲ ساله سواری من با سونتا در دو نسل آزرا و سانتافه نیو هست . فقط تنها ماشینی که داشتم و دیدم اینجوری نشد وراکروز بود و واقعا هم محکم بود موتورش

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  2. farzad

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (181 ديدگاه)

    واقعا نمیدونم هدفشون از ممنوع کردن واردات خودروهای ۲۵۰۰ به بالا چیه میخواین جلوی الودگی هوا رو بگیرین برین بنزینتونو درست کنین چیکار به ماشین دارین یعنی الان کشوری مثل المان هواش الوده تر از ایرانه؟!!!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. shahryar

      ۱۷ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (237 ديدگاه)

      نه داداش،واردات دست یی گروه به دلایلی دیده بایستی ماشینای ۲۵۰۰ به بالارو ممنوع کنه!!با الودگی چیکار دارن 😀

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
    2. عرفان

      ۱۷ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (45 ديدگاه)

      برن پرایدشونو بندازن دور
      همون آلمانو خیلی دوست دارم ببینم ماشیناش مال چن سال پیشن و چقدر آلودگی دارن

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    3. علی آهنگر

      ۱۷ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (378 ديدگاه)

      نه عزیزم منم قبلا همین فکرو میکردم اما جدیدا فهمیدم دلیلش چیز دیگست.
      شما تصور کن توی دبی ورود هر خودرویی آزاده چون در مقابل پلیس هم مکلارن و بوگاتی سوار میشه و توانایی مقابله با تخلفات ماشین های فوق سریع رو داره.
      اما حالا فکر کن توی ایران یارو یه نفرو ترور کنه و با بوگاتی فرار کنه حالا نیروی انتظامی دست و دل باز چجوری میخواد با اون سمند خودروی ملی به گرد این دوست عزیز برسه.
      پس چرا خرج بزنن گردن خودشون یه کلام میگن نه ما سوار میشیم نه شما.

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
      1. k1

        ۱۷ بهمن ۱۳۹۳
        سوابق: (97 ديدگاه)

        دوست عزیز نه
        تروریست خبیث

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
      2. Jeremy

        ۱۸ بهمن ۱۳۹۳
        سوابق: (26 ديدگاه)

        زیاد فیلم میبینیا
        تو ایم شهرهای شلوغ مگه میشه تند رفت اونم با ماشین
        تازه با موتورم نمیشه

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
    4. حسین

      ۱۷ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (1332 ديدگاه)

      درود. دوستان دلیلش جلوگیری از فرار مجرما از دست پلیس نیست. چون همون بوگاتی هم اینجا نمیتونه به سرعتهای بالا برسه (توی این جاده ها) و پلیس هم با امکاناتی که داره، مثل هلیکوپتر و … میتونه بهشون برسه.

      یک دلیل این ممنوعیت، ممنوع کردن واردات خودروهای لوکسه. بنا به تعریف قانون گذاران، هر اتومبیلی که موتوری با حجم بالای ۲۵۰۰ سی سی داشته باشه، لوکس محسوب میشه و نباید وارد کشور بشه. (این تعریف هیچ مرجع علمی ای نداره و از طرف مجله ماشین هم بارها مورد انتقاد قرار گرفته) یعنی طبق این تعریف یک دستگاه BMW سری ۵ با موتور ۲ لیتری، لوکس نیست!!! اما یک هیوندای سانتافه با موتور ۳لیتری لوکس محسوب میشه!!!

      دلیل دیگه هم کاهش آلودگی هواست!!! یعنی موتور ۳ لیتری ب ام و آلودگیش بیشتر از موتور ۲لیتری وانت مزدا و … هستش..!!

      حتما هست دیگه!!! چی بگم آخه؟؟!

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  3. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (6544 ديدگاه)

    درود .

    موتورهای قبلی هیوندا و کیا وابستگیه شدیدی به تعویض به موقع روغن دارند .

    یکی از دوستان نزدیک من یک سورنتو ۲۰۰۹ داشت . چون از یک اشنا خریده بود و به

    گفته ی او استناد کرده که تازه تعویض روغن رو انجام داده . دوست ما هم از ماشین

    استفاده کرده بود تا یک روز که موتور ۳۳۰۰ سی سی سورنتو یاتاقان میزنه .

    نمایندگی گفت که روغن ماشینو دیر عوض کردید . بماند که فروشنده به دوستم

    اشتباهی و سهوا ۱۰۰۰ کیلومتر بیشتر گفته بود .

    خلاصه نتیجه خرج ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومنی برای دوستم رقم خورد .

    تاجایی هم که یادمه موتور ۳۳۰۰ سی سی سورنتو از همین سری های لامبادا است .

    خلاصه دوستان خیلی دقت کنند .

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. احمد

      ۱۷ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (382 ديدگاه)

      من یک ازرا ٢٠٠٨ صفر گرفتم دقیقا به همون علت که میلاد گفت یعنی به خاطر حدود ١۵٠٠ کیلومتر تاخیر در تعویض روغن حدود ۴ میلیون تومن تو خرج افتادم
      تاخیر در تعویض لنت هم خیلی برام گرون تموم شد
      ١ بار هم سوپاپ ترکوند
      کیفیت موتور های ازرا تا قبل ٢٠١١ واقعا بد بود واقعا بی کیفیت بود
      من بعد اون ماشین هیچ قت نمیتونم. وف ماشین های هیوندای برم گر چه میدونم الان حداقل از نظر کیفی قابل قبولند
      اما اون خاطره بد همیشه تو ذهنم مونده
      اینم یادم رفت بگم که بهد ۶٠ هزار کیلومتر مصرف سوختش تو سیکل ترکیبی تقریبا صدی ١٨ بود
      الان یک ماشین ….. دارم ( برا اینکه تو پدال جنگ راه میافته اسمش. نمیگم )
      از صفر زیر پام بوده تا الان نزدیک ۴ ساله ١۴٢ هزار کیلومتر باهاش رفتم تعویض روغن هم معمولا با بالای ١٠٠٠ کیلومتر انجام میدم تا حالا ١ بار هم برا تعمیر جایی نبردمش ولی برا تعویض قطعات مصرفی چرا
      خلاصه اینکه این خاطره بد از هیوندای و موتوراش واسه من مونده

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. حسین

        ۱۷ بهمن ۱۳۹۳
        سوابق: (1332 ديدگاه)

        قول میدیم دعوا نکنیم، جان من بگو الان چی داری؟

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۱۷ بهمن ۱۳۹۳
          سوابق: (6544 ديدگاه)

          درود . به احتمال زیاد تویوتا .

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
      2. k1

        ۱۷ بهمن ۱۳۹۳
        سوابق: (97 ديدگاه)

        یعنی ۱۰۰۰کیلومتر روغن عوض میکنی!!!؟ :ی
        من سیلو دارم هر ۱۵۰۰۰کیلومتر و یه پژو صفر هم داریم تا الان باهاش ۱۰۰۰۰تا رفتم روغنش رو هم تعویض نکردم
        البته بگم سیلو با کارکرد بیش از ۳۱۵۰۰۰کیلومتر مصرفش از پژو پارس کمتر و اتاقش بی صداتره

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۱۷ بهمن ۱۳۹۳
          سوابق: (6544 ديدگاه)

          درود .

          سیلو ماهه .

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
        2. احمد

          ۱۷ بهمن ۱۳۹۳
          سوابق: (382 ديدگاه)

          نه عزیزم یعنی ١٠٠٠ کیلومتر بعد از مدت مجازی که روی روغن موتور نوشته مثلا اگه ۶٠٠٠ باشه من بین ٧٠٠٠ تا ٧۵٠٠ عوض میکنم شده بعضی وقت ها بیشترم شده

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
      3. میلاد

        ۲۳ اسفند ۱۳۹۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام تعویض روغن در موتورهای هیوندای باید سر موقع باشه بهترین روعن رو بریری داخل موتور ماشینت که رو روعن هم زده ۲۵ هزار کیلومتر اینها همش الکی تعویص روعن با بهترین روعن فقط ۵ هزار کیلومتر عالی من یه توسان مدل ۲۰۰۸ دارم از صفر دستم بوده تا الان که ۲۰۱۵ هم هست کیلومتر ماشین ۵۱۲ هزار کیلومتر ماشین راه رفته هنوزا موتورش باز نکردم فعلا موتورش داره سالم کار میکنه بدون هیچ دود و سیاه داخل سیلند. هر وقت خواستین ماشین دست دو بخرین سر قالباق موتورشو باز کردین معلوم میشه موتور روعنش به موقع تعوص شده یا نشده اگر روعن دیر تعویص کنین روعن تبدیل به کریس میشه و میچسبه به سلندر ماشین به مرور رمان ته دیگ میبنه موتور کارش تمومه یتعان میزنه

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
    2. ممل

      ۱۷ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (14 ديدگاه)

      یعنی حرف الکی تر از اینی که شما گفتی من نشنیده بودم! برادر من ۲۰۶ داشتم نزدیک ۴۵۰۰۰ تا باهاش رفتم روغن هم عوض نکردم یاتاقان هم نزد!!!! به جای این حرفها ببینید ماشین چندتا رفته و کی باید تسمه تایمش عوض بشه!
      معمولا!!!! معمول را عرض میکنم ها! ماشین در ۲ حالت کلی یاتاقان میزنه! پاره شدن تسمه تایم و درست کار نکردن ماژول روغن ( معمولا خراب شدن پمپ روغن که اونم بیشتر واسه وانت مزداست!) اطلاعات ندارید حرف ارزان! نزنید.
      دفترجه راهنمای خودرو رو هم گاهی نگاه کنید بدنیست!
      پژو برای موتور TU3 برای تعویض روغن (توتال) پیشنهاد ۲۰۰۰۰ تا رو داده! همجین موتورش هم جدید نیست. حالا شما دوست داری الکی روغن عوض کنی بکن! اما تسمه تایم رو ۸۰ تا ۸۰ تا عوض کن من تضمین می کنم با ۱۵۰۰ تا که سهله با ۱۰۰۰۰۰ اضافه کارکرد هم موتور ماشین اخ نگه.
      امان از عوامی!

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. 2jibi

        ۱۸ بهمن ۱۳۹۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        ممل جان اینجا این حرف زدی جای دیگه نزنی که بهت میخندن,
        تسمه تایم چه ربطی داره به یاتاقان زدن.اگر تسه تایم پاره بشه سوپاپ کج مشه.بعدشم موتورهای هیوندای به تعویض بموقع روغن خیلی حساس هستند.

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
      2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

        ۱۸ بهمن ۱۳۹۳
        سوابق: (6544 ديدگاه)

        درود .

        واقعا چه لزومی داره بیام اینجا دروغ بگم ؟؟؟

        چه سودی برای من داره ؟؟؟

        شما به جای قضاوت کردن بهتره بری دنبال اینکه چجوری ماشین یاتاقان

        میزنه .

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
      3. احمد

        ۱۸ بهمن ۱۳۹۳
        سوابق: (382 ديدگاه)

        پژو ۲۰۶ که ۴۵۰۰۰ تا باهاش برند روغن هم عوض نکنه واقعا جالبه
        البته ابن موتور دیگه موتور نیست
        تو بهترین شرایط توی ۴۵۰۰۰ تا کارکرد بدون تعویض روغن موتور حداقل ۱ لیتر روغن کم میشه و صدمات جبران ناپذیری به موتور وارد میشه
        شما از اون دسته از ادما هستی که خدا نکنه کسی ماشین دسته دو شما رو برداره
        بعد هم اقای متخصص ماشین بر اثر پاره شدن تسمه تایم یاتا قان نمیزنه
        بعله واقعا امان از عوامی و بی اطلاعی
        اقا مگه مجبوری کامنت بذاری بشی مضحکه
        برو اطلاعاتتو بالا ببر بعد بیا تو بحث

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
      4. erven

        ۱۹ دی ۱۳۹۴
        سوابق: (1 ديدگاه)

        آقای دانا لطفا به کسی توهین نکن دوستمون درست میگه هرچه سریعتر روغن عوض کنی عمر موتور رو بالاتر میبری در ضمن باپاره شدن تسمه تایم موتور سوپاپ کج میکنه ن اینکه یاتاقان میزنه.

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  4. احسان(احسان سابق)

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (2840 ديدگاه)

    بنز s600 AMG مصرفش از ۴۰۵ و پارس کمتره اما اجازه واردات نداره.ماشین های سرطان زای داخلی که از تانک های روسی پرمصرفترن راست راست تولید میشه اونوقت بی ام و ۳۳۰ که نصف پراید مصرف سوخت داره در گمرگ متوقف میشه
    مسخره ترین دلیل برای جلوگیری از واردات خروج ارز هست.البته تا وقتی تحریم هستیم دلار که یه تکه کاغذ رنگی هست که بانک مرکزی کشوری اونور دنیا روزانه صدها میلیارد تا از اون رو چاپ میکنه برای ما حکم طلای کاغذی رو داره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. REZA ///AMG

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (2248 ديدگاه)

    ممنون از جناب ریاحی عزیز برای این مطلب مفید
    بسیار استفاده کردم…

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. بنده خدا

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (233 ديدگاه)

    سلام.یکی از علتهای اینکه ورود ماشینای بالای۲۵۰۰متوقف شده جلوگیری از واردات کالاهای لوکس اشرافیه.ولی در کل سوناتا۲۰۰۶با موتور ۶سیلندر عجب ابهتی داشتن…ولی کیا رو بیشتر از هیوندا دوست دارم…با اینکه همش تو سایه هیوندای…مثل یه برادر کوچیکتر….

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. tadano

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (177 ديدگاه)

    مهمتر از خود روغن فیلتر روغنه که اگه استاندارد نباشه فشار روغن داخل موتور رو کاهش میده که برای موتور فاجعه اس و نکته بعدی که تو متن هم دوستمون به خوبی اشاره کرد با توجه به وضعیت اجناس تقلبی در بازار بهتره روغن زودتر از موقع عوض بشه و هر سری فیلتر روغن و در صورت امکان فیلتر سوخت و در هر ۳۰ الی ۴۰ هزار کیلومتر تعویض مایع خنک کننده رادیاتور که به این مورد آخر اصلا توجه نمیشه, تو عمر موتور بسیار تاثیر دارن.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. ممل

      ۱۷ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (14 ديدگاه)

      من پاسخ این برادر رو ندیده بودم خیلی شرمنده.تنها کامنت درست و حسابی مال این بنده خداست. خنک کننده رو عوض “نکنید” اما اگر شیطون گولتون زد و تعویض کردید :
      ۱: مرتبا عوض کنید
      ۲: واقعا چرا عوض کردید؟
      ۳: همیشه چک کنید و به گزینه ۱ مراجعه کنید.
      کلا اینو بدونید : اگر نگیم همه باید بگیم اکثر قریب به اتفاق : روغن ها، مایع های ضد جوش ضد یخ روغن های هیدرولیک باطری ها “تقلبی” هستن. پس بهتره اگر ماشین خارجی دارید زحمت راه دور و علافی نمایندگی رو به جون بخرید و روغن موتور رو سر کوچه عوض نکنید.
      اگر ماشین ایرانی دارید زحمت بکشید برید نمایندگی مجاز. درسته که دزد هستند ولی اچناسشون با وجود اینکه بنجل هستنش از “بهترین” اچناس خارجی تیر جراغ برق و بی نی سی و پاساژ امیر کبیر و غیره بهتره! یعنی تسمه تایم ۲۰۶ ایتالیایی با ضمانت تو حلقم!!

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  8. sunmartin

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (1914 ديدگاه)

    از نویسنده خواستارم موتورهای تتا و سایر موتورهای مجموعه کیا هیوندا را هم تحت بررسی قرار بده

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. سامان اذری

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (2809 ديدگاه)

    ما از ارس یه سانتافه ۷ نفره خریدیم ۳۶ هزار دلار
    ۳.۳ لیتری بود
    کشش خوبی داشت

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. Anderias

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    G6DH که نویسنده گفته روى آزرا ٢٠١٢ نصب شده ٣/٣ لیتره اما آزرا ٢٠١٢ که بجز توى کره همه ٣ لیتر هستن ؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. میلی

    ۲ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (16 ديدگاه)

    دیگه ماشین برقی اومده ، بگو جمع کنن این لگن های بنزینی رو بابا .

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. سعید

    ۷ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (14 ديدگاه)

    سلام…معمولا خودروهای سفارش خاورمیانه موتورشون از نوع mpi و خودروهای سفارش امریکا از نوع gdi هستن که همونطور که از اسب بخار تولیدیشون معلومه بازدهی بهتری دارن ولی توی ایران به دلیل عدم کیفیت مناسب بنزین به شدت عدم هماهنگی دیده میشه در نوع gdi… و در کل عدم مرغوبیت بنزین در موتورهای gdi بسیار بیشتر خودش رو نشون میده علی رغم اینکه نیروی بیشتری تولید میکنن

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  13. شهاب

    ۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دیدگاه من نسبت به خودروهای زیر ۲۰۱۰کره ای مثبت نیست ،من آزرا داشتم به نظرم تو تکانش های جاده هندلیک خوبی نداشت خرجش هم زیاد بود فروختم ،الان یه مگان دنده ای دارم چند سالی هست هیچ خرجی نداشته و موتورش هم بی سر وصدا کار میکنه ،

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  14. شهرام

    ۱۵ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (11 ديدگاه)

    تسمه تایم چی ، چه کشکی چه پشمی ، هیوندای موتوراش اکثرا” زنجیرتایم داره ، بیشتر خودروهای فرانسوی تسمه تایم داره ، تسمه تایم خوب نیست

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  15. شهرام

    ۱۵ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (11 ديدگاه)

    من ادعام نمیاد بگم انگلیسی ام خوبه ولی تو را به خدا ببین وقتی ویکی پدیا باز میکنیم موتور هیوندای برای آزرا و سانتافه ۶ سیلندر ببینید نامی از تسمه تایم برده شده در صورتی که این موتورها زنجیر تایم دار میباشد شوربختانه بعضیها به تسمه کولر و هیدرولیک تسمه تایم میگویند به علت ن آگاهی The Hyundai Lambda engine family is the company’s modern all-aluminum V6. It is manufactured at Hyundai’s HMMA plant in Montgomery, Alabama, United States. All versions of this engine use a timing chain.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  16. نبی

    ۲۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    Just Verakruze (IX55) 3.8

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا