کدام خودروها بیشترین استهلاک و اُفت قیمت را دارند؟

iSeeCars طی مطالعه‌ای بیش از 4.8 میلیون خودرو را موردبررسی قرار داده است تا مشخص شود پس از سه سال استفاده، چقدر از ارزش اولیهٔ خود را از دست می‌دهند. با توجه به یافته‌های این مطالعه، میانگین استهلاک و افت قیمت سه‌سالهٔ خودروها 38.2 درصد است اما برخی خودروها بسیار بدتر از این هستند. طبق نتایج این مطالعه، هرچند خودروهای لوکس به ویژگی‌های رفاهی زیادی مجهز هستند که قیمت آن‌ها را بالا می‌برد اما افت قیمت زیادی داشته و می‌توان نمونه‌های دست‌دوم آن‌ها را با قیمت مناسبی خریداری کرد.

آکورا RLX بیشترین استهلاک را دارد به‌گونه‌ای که پس از سه سال استفاده، 55.8 درصد از ارزش خود را از دست می‌دهد. این یعنی می‌توان یک نمونهٔ دست‌دوم کم‌کار از این ماشین را با تنها 28,259 دلار خریداری کرد. اگر این هم زیاد است، می‌توان سراغ لینکلن MKZ رفت که بعد از سه سال 55.6 درصد از ارزش خود را از دست می‌دهد و می‌توان یک نمونهٔ سه سال کارکردهٔ آن‌را با قیمتی در حدود 19,855 دلار در بازار پیدا کرد. لیست کامل خودروهایی که بیشترین استهلاک و افت قیمت دارند را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید که همهٔ آن‌ها از سدان‌های لوکس هستند.

این نرخ استهلاک و افت قیمت خودروهای جدول فوق بسیار بدتر از میانگین است و به همین دلیل به گفتهٔ iSeeCars، خریداران می‌توانند با انتخاب خودروهای سه سال کارکرده بجای نمونه‌های صفرکیلومتر، به‌طور متوسط 32,375 دلار پس‌انداز کنند. کسانی که می‌خواهند کمتر از 20 هزار دلار برای خرید خودرو هزینه کنند، علاوه بر لینکلن MKZ مذکور، گزینه‌های زیادی پیش رو خواهند داشت. این افراد می‌توانند یک کیا کادنزای سه سال کارکرده را خریداری کنند که به لطف استهلاک 50.2 درصدی، قیمت آن به 19,508 دلار رسیده است. فورد فیوژن هیبریدی با 49.7 درصد، شورلت ایمپالا با 49.4 درصد و کیا اپتیما هیبریدی با 49.4 درصد استهلاک نیز از دیگر خودروهای سه سال کارکردهٔ زیر 20 هزار دلار هستند.

هرچند این روزها کراس‌اوورها و اس‌یووی‌ها با تقاضای بسیار زیادی در بازار مواجه هستند اما بسیاری از آن‌ها پس از سه سال استفاده نیمی از ارزش خود را از دست می‌دهند. این مدل‌ها شامل لینکلن نویگیتور L با 51.6 درصد، اینفینیتی QX80 با 49.1 درصد و لینکلن MKT با 49 درصد استهلاک می‌شود. در این لیست اما ارزان‌ترین قیمت را فولکس‌واگن تیگوآن دارد که پس از سه سال استفاده، 47.7 درصد از ارزش خود را از دست داده و قیمت آن به‌طور میانگین به 16,235 دلار می‌رسد.

این روزها پیکاپ‌های نیز بسیار محبوب هستند و میانگین استهلاک آن‌ها تنها 32.5 درصد است ولی بااین‌حال نیسان تایتان XD پس از سه سال، 45.9 درصد از ارزش خود را از دست می‌دهد و بیشترین افت قیمت را دارد درحالی‌که رم 1500 هم با استهلاک 37.1 درصدی در رتبهٔ دوم قرار دارد.

پیش‌تر در مطالعهٔ میزان استهلاک iSeeCars، خودروهای الکتریکی در دستهٔ خودروهایی با قیمت بیش از 80 هزار دلار قرار می‌گرفتند اما امسال برای این خودروها گروه مجزایی در نظر گرفته شده است. این مطالعه نشان می‌دهد خودروهای الکتریکی پس از سه سال استفاده به‌طور میانگین با افت قیمت 56.6 درصدی مواجه می‌شوند. در این بخش فیات 500e با 69.7 درصد، بیشترین استهلاک و افت قیمت را دارد درحالی‌که ب‌ام‌و i3 هم با استهلاک 63.3 درصدی، شرایط چندان بهتری ندارد. نیسان لیف محبوب نیز پس از سه سال 59.6 درصد از ارزش خود را از دست می‌دهد.

و نهایتاً در بخش خودروهای لوکس رده‌بالا، ب‌ام‌و سری 6 با استهلاک 56.1 درصدی، پس از سه سال بیشترین افت قیمت را خواهد داشت. پس ‌از این کوپهٔ آلمانی نیز مازراتی گیبلی با 55.8 درصد، مازراتی کواتروپورته با 55.5 درصد و جگوار XJ با 54.4 درصد استهلاک قرار دارند.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

13 دیدگاه

    1. Meysam
      سوابق: (49 دیدگاه) ,

      اینجور چیزا تو ایران زیاد اهمیتی ندارن
      برای مثال ما سال 86 یه ال نود صفر کارخانه خریدیم با قیمت 11 میلیون
      بعد گذشت 12 سال، با اینکه نزدیک 300 هزار تا روندیمش و دیگه هیچی ازش نمونده، نزدیک 45 میلیون قیمتشه تو این بازار😳😐😁

      پاسخ
      1. NAVID۰۰۹۸
        سوابق: (1976 دیدگاه) ,

        چند ماه پیش ، سایت خودروبانک ، مقاله ارائه داده بود در مورد تسلا مدل S
        اومده بود ریز به ریز استهلاک تسلا را مورد بررسی قرار داده بودند ، که جالب بود با اینکه سوخت فصیلی مصرف نمیکنه ، اما هزینه شارژ و استهلاک بالایی داره .
        به جز ایران ، در همه جای دنیا هزینه انرژی بالاست ، حتی امارات که بقل دستمونه و جالبه که با این حال بنزین به صرفه تره و برای همینه که هیبرید فعلاً بهترین گزینه هست و زمانی خودروهای الکتریکی ارزش پیدا میکنند که با هر بار شارژ ، بیشترین پیمایش (( بالای ۱۰۰۰ km )) داشته باشند .

        پاسخ
        1. MAHDI
          سوابق: (2931 دیدگاه) ,

          منم اون مطلب خودروبانک رو مطالعه کردم.درسته

  1. Elmiraj
    سوابق: (772 دیدگاه) ,

    بینید اینا با چه قیمت هایی چه خودرو هایی می تونن بخرن……!!!!!!!!!!!!!!!
    .
    خدایی ارزششو داره آدم با دیدن اینا از خرید صفر کیلومتر شون بگذره………آخه سه سال که چیزی نیست اونم با کیفیت بالایی که خودروها و جادهای اینا دارن به علاوه فرهنگ رانندگی چندیدن برابر بهترشون از ما…..
    .
    .
    لینکلن ناویگیتور ۳۸ هزار دلار…‌!
    بی ام و سری هفت ۵۰ هزار دلار …!
    آئودی a8 فقط ۴۲ هزار دلار….!

    پاسخ
  2. sina
    سوابق: (1832 دیدگاه) ,

    این RLX منو پیر کرده به خدا
    هم گرونه، هم نمی فروشه ، هم افت قیمتش زیاده و ….
    امیدوارم نسل جدید TLX که میاد و بزرگتر هم هست منجر به بازنشستگی RLX بشه و اکورا با دو تا سدان و دو تا کراس اور ادامه بده!

    پاسخ
    1. NAVID۰۰۹۸
      سوابق: (1976 دیدگاه) ,

      وجود RLX به این لیست و صدر جدول برای من هم تعجب آور بود .
      اما یه چیزی که هست ، اینه که دوستان میگن بعد ۳ سال که چیزی نیست ، اما این رو بدونند ۳ سال میانگین آنها با اینی که مَد نظر ماست ، فرق میکنه ، چرا که اونجا ماشین را میدَوونند و باید ببینیم میانگین KM استفاده شده چقدره ، مثلاً تو ایران حدوداً سالی ۲۰ تا ۳۰ هزار km هست .

      اگر شنیده و دیده باشید ، اولین گزینه ای که محاجران تازه وارد به خاک آمریکا به اون اِذعان میکنند ، واجب بودن خرید و داشتن خودروئه که پهناور بودن سرزمین آمریکا و بزرگ بودن شهرهای آمریکا را نشون میده که بدون وجود خودرو نمیشه مثل اروپا یا آسیا از وسایل عمومی استفاده کرد و نیاز به خودرو اَمری واجبه برای عموم جامعه ، که حتی دانش آموزان دبیرستان از سن ۱۶سال میتوانند گواهینامه بگیرند و اجازه رفت و آمد به دبیرستان با خودرو شخصی را دارند .

      من خودم به شخصه با اینکه سعی میکنم از خودرو کمترین استفاده را بکنم ، ولی باز حداقل سالی ۱۰هزار km ، پیمایش دارم ، تازه بیشتر در شهر با موتور رفت و آمد دارم .

      مثلاً شهری مثل لُس آنجلس با اون آب و هوایی که بیشتر خشک و گرمه ، جون میده برای لذت بردن از هارلی دیویدسون .

      این مقاله یه مفهوم دیگه ای هم داره ، و اون باارزش بودن تویوتا و لکسوس برای تمام مدلهاست که با این حجم تولید کمترین اُفت را دارند و بیشترین مخاطب خرید را دارند در نمونه دست دوم .

      پاسخ
      1. sina
        سوابق: (1832 دیدگاه) ,

        حالا در این مورد خاص RLX افت قیمتش بخاطر خواهان نداشتش هست.
        یعنی وقتی صفرش سالی 1000 تا میفروشه شما تصور کن چه مصیبتی هست فروختن دست دومش. لذا باس آتیش بزنی به مالت تا فروش بره

        پاسخ
  3. امیر
    سوابق: (1236 دیدگاه) ,

    چه لیست جالبی
    عشق منم ک اینجاس
    حیف ک نمیشه رمو با ۳ سال کارکرد بخرم..!

    پاسخ
  4. مانی
    سوابق: (1215 دیدگاه) ,

    بین ماشینهای لوکس معمولان مرسدس تو این لیست‌ها وضعیت خوبی‌ داره
    فقط نمیدونم چراE-class و CLS که می‌شه گفت همونE هست عملکرد بدی دارن
    فکر کنم تقصیر آقا مهدی هست،اینقدر از سری ۵ تعریف کرد و کوبید تو سرE اینجوری شد
    ببین چیکار کردی

    پاسخ
    1. MAHDI
      سوابق: (2931 دیدگاه) ,

      خخخخخخخخخخ!!!!
      جدا ازشوخی خودروهای لوکس معمولا این شرایط رو دارن وفرقی نداره بین مرسدس وب ام و وآیودی!!!
      البته سری5 امسال به عنوان کم استهلاک ترین خودروی لوکس سال انتخاب شد.این شرایط خوراک خودروسازان هستش چون فروش بیشتری میتونن داشته باشن.
      راستی فیس لیفت مرسدسE کلاس هم تصاویر جاسوسی اش نشون میده طراحی چراغ ها بیشتراسپرت شده وحالتی خشن تر خواهد داشت.فکر کنم هیجان انگیز ترشده واحتمالا جلوپنجره هم تاحدودی تغیر کرده.

      پاسخ
  5. حمیدرضا
    سوابق: (2323 دیدگاه) ,

    اگر همین الان مجوز واردات خودروی کار کرده رو بدن ایران میشه پر از کیا کی 900 چون همه این برند رو فوق لوکس میدونن و خیلی دوسش دارن
    جدا از شوخی هزینه نگهداری از این خودروها خیلی بالاست برای همین معمولا افت قیمت زیادی دارن اوناییم که کارکرده میخرن معمولا دستکاریش می کنن و تقویت و این جور چیزا

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.