دوئل هوندا کلاریتی پلاگین‌هیبریدی و کیا نیرو پلاگین‌هیبریدی

و سرانجام پس از بیش از یک سال که از آغاز سری رقابت‌های خودرویی پدال می‌گذرد امروز به آخرین دوئل از مرحلهٔ مقدماتی این رقابت‌ها رسیده‌ایم و بدین ترتیب امروز نهایتاً پروندهٔ مرحلهٔ مقدماتی را به‌طور کامل خواهیم بست؛ اما آخرین دوئل این مرحله به گروه خودروهای سبز اختصاص دارد که در دوئل قبلی آن شورلت بولت و هیوندای کُنا الکتریکی باهم به رقابت پرداختند. این دو خودرو رقابت بسیار نزدیکی با یکدیگر داشتند به‌گونه‌ای که با احتساب آراء هردو نظرسنجی مشخص شد شورلت با 464 رأی را و هیوندای 402 رأی دریافت کرده است درحالی‌که مجموعاً در این دوئل تعداد 866 رأی به ثبت رسیده است. بدین ترتیب شورلت بولت با کسب 53 درصد از کل آراء و با اختلافی جزئی، پیروز این دوئل محسوب می‌شود. امروز اما در آخرین دوئل گروه خودروهای سبز و به‌طورکلی آخرین دوئل مرحلهٔ مقدماتی شاهد رقابت هوندا کلاریتی پلاگین‌هیبریدی و کیا نیرو پلاگین‌هیبریدی خواهیم بود.

هوندا کلاریتی

تویوتا میرای

کیا سول EV

نیسان لیف

هوندا کلاریتی

نیسان لیف

تویوتا پریوس

هیوندای آیونیک

تویوتا پریوس پرایم

هیوندای آیونیک پلاگین

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس پرایم

فیات 500E

رنو Zoe

لکسس CT

شورلت ولت

رنو Zoe

شورلت ولت

ب‌ام‌و i3

مرسدس بنز B کلاس

هیوندای نکسو

تسلا مدل 3

مرسدس بنز B کلاس

تسلا مدل 3

فولکس‌واگن گلف GTE

کیا نیرو

هوندا کلاریتی الکتریکی

هیوندای آیونیک الکتریکی

فولکس‌واگن گلف GTE

هوندا کلاریتی الکتریکی

هوندا کلاریتی پلاگین

کیا نیرو پلاگین

فورد فوکوس الکتریک

فولکس‌واگن e-Golf

؟

فولکس‌واگن e-Golf

سیتروئن e-Mehari

فولکس‌واگن e-UP

هیوندای کُنا الکتریکی

شورلت بولت

فولکس‌واگن e-UP

شورلت بولت

هوندا کلاریتی

هوندا که یکی از پیشگامان استفاده از قوای محرکهٔ هیدروژنی در خودروها محسوب می‌شود، پس از چندین سال تلاش و توسعه در این زمینه و معرفی کانسپت‌های مختلف، نهایتاً در نمایشگاه لس‌آنجلس 2007 اولین خودروی هیدروژنی تولیدی خود را با نام کلاریتی معرفی نمود؛ اما کلاریتی خودرویی تولید محدود بود که تنها 46 دستگاه از آن ساخته شد و این تعداد هم صرفاً اجاره داده شدند. سپس چند سال بعد یعنی در سال 2016، هوندا نسل دوم کلاریتی را معرفی نمود که برخلاف گذشته خودرویی تولید انبوه است؛ این خودرو در ابتدا مثل نسل قبلی با قوای محرکهٔ هیبریدی معرفی شد و اما برخلاف گذشته، هوندا ارائه قوای محرکهٔ دیگری را هم برای نسل دوم کلاریتی در نظر گرفته بود. بدین ترتیب چند وقت بعد از معرفی کلاریتی هیدروژنی، هوندا دو نسخهٔ دیگر از آن‌را هم با قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی و الکتریکی ارائه کرد تا این ماشین مجموعاً با سه نوع قوای محرکهٔ مختلف عرضه گردد. نسخه‌های هیدروژنی و الکتریکی کلاریتی در دوئل‌های قبلی شرکت کرده‌اند و بنابراین حالا نوبت به آخرین عضو خانوادهٔ این خودرو یعنی مدل پلاگین‌هیبریدی رسیده است. این تنها نسخه از کلاریتی است که از پیشرانهٔ درون‌سوز استفاده می‌کند. این موتور از نوع 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است که 103 اسب بخار قدرت و 134 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ اما در کنار این پیشرانهٔ بنزینی، دو موتور الکتریکی هم قرار گرفته است که مجموعاً 181 اسب بخار قدرت دارند؛ اما مجموع خروجی این سه موتور برابر با 212 اسب بخار قدرت و 315 نیوتن متر گشتاور است که مانند خودروهای تمام الکتریکی توسط یک گیربکس تک سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. پکیج باطری‌های نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی کلاریتی اما کوچک‌تر از نسخهٔ الکتریکی بوده و برابر با 17 کیلووات ساعت است. همچنین بُرد تمام الکتریکی این مدل نیز 75 کیلومتر است اما درصورتی‌که پیشرانهٔ درون‌سوز وارد عمل شود این عدد به 550 کیلومتر افزایش پیدا می‌کند.

کیا نیرو پلاگین

کیا برای نخستین بار کانسپتی بنام نیرو را در نمایشگاه فرانکفورت 2013 رونمایی کرد. این خودرو که یک کراس‌اوور سه‌در هیبریدی بود، پیش‌نمایشی کلی از یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت هیبریدی محسوب می‌شد. بدین ترتیب سرانجام نسخهٔ تولیدی این خودرو در نمایشگاه شیکاگو 2016 برای اولین بار رونمایی شد. نیرو که در بین کراس‌اوورهای کیا در زیر اسپورتیج قرار می‌گیرد، روی پلت‌فرم مشترکی با خودروی هیبریدی هیوندای یعنی آیونیک ساخته شده اما برخلاف آیونیک، کیا نیرو یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت است. این ماشین در ابتدا با قوای محرکهٔ هیبریدی معرفی شد اما چندی پیش در نمایشگاه ژنو 2017 نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی آن‌هم رونمایی گردید و همچنین کیا اعلام کرده که به‌زودی نسخهٔ تمام الکتریکی را هم به خانوادهٔ نیرو اضافه خواهد کرد. بدین ترتیب کیا نیرو هم دقیقاً مانند هیوندای آیونیک در سه نسخهٔ مختلف تولید خواهد شد. در رقابت‌های ما ولی پیش‌ازاین نسخهٔ هیبریدی معمولی نیرو در برابر فولکس‌واگن گلف GTE قرار گرفت و حالا نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی آن در دوئل امروز به مصاف هوندا کلاریتی پلاگین‌هیبریدی رفته است. نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی نیرو از لحاظ قوای محرکه تفاوت چندانی با نسخهٔ هیبریدی نداشته و هنوز هم از همان پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده می‌کند که به‌تنهایی 105 اسب بخار قدرت و 148 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ اما نیرو پلاگین‌هیبریدی به موتور الکتریکی قدرتمندتری مجهز شده که 60 اسب بخار قدرت دارد. همچنین ظرفیت پکیج باطری‌های این مدل نیز به 8.9 کیلووات ساعت ارتقاء پیدا کرده است. مجموع خروجی این سیستم برابر با 140 اسب بخار قدرت و 265 نیوتن متر گشتاور است. همچنین نیرو پلاگین‌هیبریدی برخلاف نسخهٔ هیبریدی معمولی، از قابلیت پیمایش تمام الکتریکی هم برخوردار شده و می‌تواند تا 42 کیلومتر را در این حالت طی کند. علاوه بر این، همانند تمامی خودروهای پلاگین‌هیبریدی، در این ماشین هم امکان شارژ باطری‌ها از طریق کابل برق هم وجود دارد.

 

مقایسه مشخصات فنی

هوندا کلاریتی پلاگین

کیا نیرو پلاگین

پیشرانهٔ بنزینی 1.5 لیتری 4 سیلندر 1.6 لیتری 4 سیلندر
تنفس طبیعی طبیعی
موتور الکتریکی 2 عدد 1 عدد
قدرت موتور بنزینی 103 اسب بخار 105 اسب بخار
قدرت موتور برقی 181 اسب بخار 60 اسب بخار
مجموع قدرت 212 اسب بخار 140 اسب بخار
مجموع گشتاور 315 نیوتن متر 265 نیوتن متر
گیربکس تک سرعته 6 سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو جلو
باطری 17 کیلووات ساعت 8.9 کیلووات ساعت
بُرد تمام الکتریکی 75 کیلومتر 42 کیلومتر
شتاب صفر تا 96 7.6 ثانیه 9.0 ثانیه
مسافت 400 متر 15.4 ثانیه 17.3 ثانیه
حداکثر سرعت 177 کیلومتر/ساعت 172 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 5.6 لیتر (ترکیبی) 5.1 لیتر (ترکیبی)
وزن 1837 کیلوگرم 1565 کیلوگرم
طول 4.89 متر 4.35 متر
فاصلهٔ محوری 2.75 متر 2.70 متر
حجم صندوق بار 453 لیتر 420 لیتر
قیمت پایه 34,290 دلار 28,840 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

13 دیدگاه

  1. ماتئوس هِتْزِنِرْ
    سوابق: (201 دیدگاه) ,

    فنی >>>>>>>هوندا
    زیبایی>>>>>>> کیا
    داشبورد >>>هردو

    پاسخ
    1. نیما
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      زیبایی واقعا سلیقه ایه من عاشق طراحی های خاص و جسورانه هوندام و یه چیز دیگه ام اینکه واقعا طراحی های هوندا وقتی تو خیابون میبینی تا تو عکس کلی فرق داره
      از نزدیک واقعا به افتضاحی عکسا نیس و به دل میشینه ….

      پاسخ
      1. ماتئوس هِتْزِنِرْ
        سوابق: (201 دیدگاه) ,

        خودم عاشق طراحی سیویکم … اما این یکی همه تلاش طراحش صرف زشت تر کردن ماشین شده

        پاسخ
  2. me84
    سوابق: (991 دیدگاه) ,

    .
    هوندا تکنولوژیش خیلی بالاتره.
    اینو میشه از بازدهی اون فهمید.
    وزن بالاتر حدود 300 کیلو، قدرت و شتاب بیشتر، اما مصرف سوختشون جزئی با هم فرق داره. البته فکر کنم آیرودینامیک هوندا بهتره.
    من هوندارو انتخاب کردم. هم از نظر فنی و هم طراحی

    پاسخ
  3. Radin
    سوابق: (35 دیدگاه) ,

    دوباره مقایسه ای گذاشتن که تو هیچ جا این ۲ تا با هم مقایسه نمیشه

    پاسخ
    1. #ali.m#
      سوابق: (1703 دیدگاه) ,

      چون رقبای کمی تو این بخش هستن .چندان رقابت ها عادلانه نیست.
      اما به هر حال بازم اخر سر ماشین های قوی تر برنده میشن. پس خیلی هم مهم نیست ک کیا نیرو با کدم ماشین مقایسه بشه در هر صورت احتمال حذف شدنش خیلی زیاده .

      پاسخ
  4. محمد رضا
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سدان هارو طی ده سال اخیر اینقد ارتفاعشونو کم کردن که فقط به درت پیست میخورن من کیارو انتخاب میکنم چون شاسی بلنده قیمتش هم خیلی کم تره که اختلاف فنیو جبران میکنه

    پاسخ
  5. شایان
    سوابق: (121 دیدگاه) ,

    طراحی هوندا واقعا زشته بخصوص عقبش و گلگیر عقب که شبیه ماشینای دهه 50 میلادیه قیمتشم که بیشتره 100 در صد کیا گزینه بهتریه

    پاسخ
  6. Amin
    سوابق: (824 دیدگاه) ,

    چرا من نمیتونم رأی بدم؟
    دکمه رای دادن خاموشه

    پاسخ
  7. کیوان
    سوابق: (117 دیدگاه) ,

    کیا خیلی تلاش کرده زیباتر وارزون تر هم هست اما من همه مدلهای هوندا را دوست دارم

    پاسخ
  8. ناصر
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    سلام دوستان اولا اگه نظرات درخصوص خرید اتومبیلهای هیبریدی باشه من کیانیرو راانتخاب میکنم دوما چون کیاموتورز نسبت به هوندا درایران نمایندگی های مجاز بمراتب بیشتری ازهوندا داره خریدکیا تحت هرشرایطی مقرون بصرفه تر وکم‌دردسرتر هست درخصوص هوندا باید بگم واقعا ازلحاظ فنی اتومبیلهای خوبی تولید میکنه وشاید ازکیا سرترباشه ولی توی ایران قطعات بدنه هوندا ولوازم فنی را باید با دردسرهای فراوان پیدا کرد بخصوص قطعات بدنه یدکیش پیدانمیشه وباید سفارش بدیم ازامارات وکشورهای حاشیه خلیج برامون بیارن اونهم باقیمتهای خیلی گزاف اگه ما درامریکا زندگی میکردیم خرید هوندا خوب بود ولی درایران فقط ماشینهای کره ای خوبن ازطرفی درکیفیت وزیبایی واستهلاک کم کره ای ها دست کمی ازژاپنی ها ندارن وارزلنترهم بدست مردم میرسند پس فقط کیا وهیوندای توی ایران بازار دست دومشون خوبه ولی هوندا بعداز یکسال استفاده باید به نصف قیمت بفروشیم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.