ایستگاه خبر

ضرورت تعیین تکلیف فوری قیمت‌گذاری خودرو

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: رفع نوسان از بازار خودرو نیازمند تعیین تکلیف فوری قیمت‌گذاری و پرهیز از تصمیم‌گیری دیرهنگام است. امیرحسن کاکایی افزود: در روزهای اخیر شاهد نوسان قیمت خودروها در بازار هستیم که این مسئله پیش از هر چیز به بلاتکلیفی در زمینه قیمت‌گذاری خودروها بازمی‌گردد.


به گفته وی، در هفته‌های گذشته مطرح شدن مباحثی همچون محول شدن قیمت‌گذاری برخی خودروها از شورای رقابت به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و احتمال تغییر وزیر صنعت، موجب شد بازار خودرو به حال خود رها شود. این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: اکنون سقف قیمت‌گذاری‌ها در اختیار دلالان و واسطه‌ها است و مردم نیز مطابق برآوردی که از ارزش پول دارند، به خرید یا فروش خودرو به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای اقدام می‌کنند.

وی تأکید کرد: هرچه در مسائل کلیدی مرتبط با این صنعت به‌ویژه قیمت‌گذاری و اعلام قیمت جدید خودروها تعلل شود، بر وضعیت کنونی بازار بیشتر دامن زده و بیشترین سود نصیب دلالان می‌شود. کاکایی ادامه داد: یکی از مشکلات بزرگ و کمبودهای قانونی در دو شرکت خودروساز کشور، این است که هر کس تابلوی این شرکت‌ها را دارد به‌عنوان نمایندگی شناخته می‌شود، در‌حالی‌که این‌طور نیست. وی اظهار کرد: تا پارسال فروش خودرو در کشور سخت و مشتری کم بود، در این شرایط این دو شرکت بخشی از محصولات خود را به نمایندگی‌ها و سایر شرکت‌هایی که تابلوی این خودروسازان را نصب کرده بودند، فروختند که می‌توان گفت دسته دوم در زمره همان دلالان و واسطه‌ها هستند.

وی یادآور شد: حتی کلاه‌برداری‌هایی از برخی از این شرکت‌ها در ماه‌ها و سال‌های گذشته برملا شد. عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: بر این اساس، عرضه قطره‌چکانی و اندک این شرکت‌ها و کسب سود، به معنای رفتن عواید آن به جیب خودروسازان نیست که عده‌ای این روزها افزایش قیمت‌ها را از چشم خودروسازان می‌بینند. کاکایی پیش‌بینی کرد که در آینده نزدیک چنین مسائلی را در زمینه قطعات یدکی خودروها نیز شاهد باشیم، زیرا می‌دانیم هر واحد یا بنگاه اقتصادی که تابلوی این شرکت‌ها را داشته باشد، الزاماً نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش خودروسازان را در اختیار ندارد؛ هرچند مردم انتظار دارند نظارت‌ها در این زمینه بیشتر شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. امیر

    ۲۲ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (58 ديدگاه)

    بعد تقریبا 1 سال میگن تحریم و قطعه نداریم جای ساندرو بیاید پراید ببرید !
    گرچه حق ماست ولی امیدی به بهبودی نیست !

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهراد

      ۲۲ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (537 ديدگاه)

      حق شما یک ماشین روز به قیمت مناسب و کیفیت مطلوب هست، خودروساز با این تعاریف و مخصوصا مشتری مداری غریبه هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. مزدا

    ۲۲ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2034 ديدگاه)

    والا خودرو سازها وقتی تحریم یه مدتی نبود هم هی بهانه می اوردن یه جوری افزایش قیمت دهند حالا دیگه راحت به خاطر تحریم بهانه دستشون اومده.مدیریتی که تو شرایط بحرانی نتونه مدیریتشو نشون بده قوربابای هرچی مسئول هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مهدی

    ۲۲ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1325 ديدگاه)

    الان قیمت قظعات به شدت بالا رفته اگه بخوان قیمت جدید اعلام کنن در بهترین شرایط پراید با سی و هشت میلیون در دسترس ترین ماشین هستش البته اونا منتظرن طوفان ابان هم بیاد و مجدد دلار بالا برود تا قیمت بیشتری را اعلام کنن خودشون گفته بودن پراید شصت میلیون قیمت‌واقیعش هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۲۳ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      شصت میلیون!!!خدایش هر کجای دنیا بگی حقوق یه کارمند و کارگر به طور متوسط در بهترین حالت دومیلیون هست و بی کیفیترین خودرو اون کشور که هیچ استانداردی نداره شصت میلیون هست از ادم تست الکی میگیرن.
      خدایش اوضاع خودرو تو بدترین کشور جنگ زده هم این وضعی نیس که ما داریم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. s.h

        ۲۳ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (712 ديدگاه)

        دو ملیون کجاست پدر من حقوق وازت کاری رو تو دنیا میشناسند که فکر کنم هنوزم زیر یه تومنه این فقط دریافتی خالصه نه چیز دیگه بعد که بخوایی خرج رو کم کنی میبینی باید حداقل 5 تومن باشه تا رو خط فقر باشه بعد که میبینی نیست کل قضیه های بعدش منتفی میشه ( ماشین و خونه و………….) این حرفا یعنی اینکه الان روزای خوشمونه
        صبر کن ببین امروز بهت گفتم تا چند وقت دیگه شما یه کیلو گوشت رو باید بخری تقریبا 250000 حالا قیمت پراید رو با تقریبا روزی 30-40-50 تومن مقایه میکنی ؟ به زودی زود مرغ میشه یه غدای فوق لاکچری بعد داری میگی چندوقت طول میکشه اشغال ترین وسیله جهان رو بخره ؟؟
        در اخر خودم کردم که لعنت بر خودم باد چرا که هر چیزی از بالا خراب میشه و از پایین ساخته ما خودمونم ادم نیستیم همه شدن دلال همه میگن گرونه بعد صف میکشن پس حقمونه که طلا هم به یه تومن برسه سکه هم بشه ده تومن باید بکشیم و صدامونم در نیاد
        چون ته روز مردم ما فقط نمیدونم هشتک و این چیزا تو مجازیه تو عمل بخاری نداریم

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. سپهر

          ۲۴ مهر ۱۳۹۷
          سوابق: (37 ديدگاه)

          من یه کلاس زبان ثبت نام کردم ماهی ۲۵۰ تومن و متاسفانه مجبورم بیمه خودمم پرداخت کنم اونم ۲۵۰ تومنه یعنی به همین سادگی ماهی ۵۰۰ تومن خرج میشه اینجوری کاملا مشخصه که میگن ۵ میلیون الان خط فقره یعنی چی.
          نه باشگاه ورزشی میرم نه خرج اضافه ای نه تفریحی واقعا این چه زندگییه؟
          قراره فقط زنده بمونیم؟ وقتی ارزش پولو ۴۰۰ درصد کاهش میدن خیلی قشنگ دارن دست میکنن تو جیب مردم.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. Archi KHAN

    ۲۲ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    ضرورت تعیین تکلیف فوری قیمت‌گذاری خیلی چیزها …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. سپهر

    ۲۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (37 ديدگاه)

    من خرداد ماه پژو پارس ثبت نام کردم به قیمت ۴۰ تومن به صورت فروش قطعی پولشم مرداد کامل تسویه کردم. تحویلشم زدن ۳۰ بهمن حالا واقعا نگرانم نمیدونم میدن نمیدن خودمم خودرو ندارم تهرانم زندگی میکنم بدون ماشینم که نمیشه .
    نمیدونم چی میشه واقعا با زندگی ما بازی میکنن بنظرتون ماشینمو میدن یا بازی سرم درمیارن؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا