ایستگاه خبر

سود هنگفت دلالان در بازار خودرو

دنیای‌اقتصاد: محاسبات «دنیای اقتصاد» درباره سرکوب قیمت خودرو نشان می‌دهد در نتیجه این سیاست، تنها طی هشت ماه امسال بالغ بر ۹ هزار میلیارد تومان پول تولیدکننده به جیب دلالان رفته است. فروش خودروسازان در این مدت، ۳۲.۶ هزار میلیارد تومان بوده، بنابراین نسبت سود دلالان به این رقم، ۲۸ درصد است. سود دلالی در بازار خودرو طی سال ۹۶، نزدیک به یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که به‌دلیل کاهش تیراژ و رها شدن فنر قیمت در بازار آزاد، رشدی ۵۵۵ درصدی را در هشت ماه امسال تجربه کرده است.


در شرایطی که دولت همچنان از اعلام و اجرای کامل و رسمی شبه آزادسازی قیمت خودروهای تولید داخل امتناع می‌کند، محاسبات «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد سیاست سرکوب قیمت خودرو سبب شده تنها طی هشت ماه امسال سودی بالغ‌بر ۹ هزار میلیارد تومان به جیب دلالان برود. براساس همین محاسبات، از ناحیه سرکوب قیمت و به‌تبع آن، ایجاد فاصله‌ای فاحش میان نرخ کارخانه و بازار خودروهای داخلی، طی سال ۹۶ نیز دلالان نزدیک به یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سود کسب کرده‌اند. طبق این آمارها، عملا پول تولید به‌جای آنکه به خزانه خودروسازان واریز شود، به جیب دلال‌ها رفته و این وسط، دست بسیاری از مصرف‌کنندگان واقعی نیز به خودرو با نرخ کارخانه‌ای نرسیده است.

رخ دادن این اتفاقات، بیش از هر مساله دیگری، ریشه در سرکوب قیمت خودرو دارد، سیاستی که افزون بر یک دهه در بازار خودرو کشور حکمرانی می‌کند و این روزها تشت رسوایی‌اش فرو افتاده است. اگر تقویم صنعت و بازار خودرو ایران را مرور کنیم، متوجه خواهیم شد با به‌کارگیری «سیاست قیمت‌گذاری در حاشیه بازار»، طی اواسط دهه ۷۰، قیمت خودروهای داخلی به مدت حدودا یک دهه با سرعتی کند افزایش یافت. بنابر آمارهای رسمی، رشد قیمت خودروها طی یک دهه قیمت‌گذاری در حاشیه بازار، کمتر از میانگین تورم سایر کالاها بوده است.

به‌عبارت بهتر، با نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار خودروها به هم نه‌تنها نمودار قیمت از صعود بازمانده، بلکه پس از مدتی رو به نزول نیز رفته است. راز این ماجرا در کم شدن جذابیت دلالی و واسطه‌گری است، چه آنکه با نزدیک شدن فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروها به هم مشتریان و مصرف‌کنندگان واقعی وارد میدان شده و دلال‌ها و واسطه‌گران به‌دلیل آنکه دیگر امکان به جیب زدن سودهایی کلان را نداشته‌اند، خروج کرده‌اند. این سیاست اما با وجود کارآیی اثبات‌شده‌اش، در اواسط دهه ۸۰ کنار گذاشته شد تا بار دیگر مسیر برای ورود دلال‌ها و واسطه‌ها به بازار خودرو فراخ شده و به اصطلاح «سفته‌بازی» جانی دوباره بگیرد.

لغو سیاست قیمت‌گذاری در حاشیه بازار و جایگزینی روش سرکوب قیمت با آن، رفته‌رفته فاصله کارخانه و بازار خودروهای داخلی را زیاد و زیادتر کرد تا فضایی ایده‌آل برای دلالی و واسطه‌گری پدید آید. اگرچه مسوولان وقت گمان می‌بردند به واسطه سیاست سرکوب قیمت، بازار را متعادل نگه داشته و مصرف‌کنندگان نیز راضی‌اند، با این حال فنر قیمت‌ها در اواخر سال ۹۱ در رفت تا در پی آن، قیمت خودروها بیش از دو برابر رشد کند. اتفاقی که در آن مقطع افتاد، نشان داد سیاست سرکوب قیمت نمی‌تواند نسخه شفابخش و دائمی برای بازار خودرو باشد و برندگان آن، دلال‌ها و واسطه‌گران هستند و بازندگانش، تولیدکننده و مصرف کننده. با وجود این ماجرا، سیاست سرکوب قیمت باز هم ادامه یافت تا یک بار دیگر ناکارآمدی آن به اثبات برسد. ابتدا اواخر سال گذشته و سپس اوایل امسال، فنر قیمت خودرو باز هم رها شد و این بار دولت تصمیم گرفت روش قیمت‌گذاری را تغییر دهد. طبق آخرین اخبار، تصمیم نهایی در مورد قیمت‌گذاری خودرو این است که قیمت‌ها در حاشیه بازار تعیین شود. بر این اساس، قیمت کارخانه‌ای خودروها تا پنج‌درصد زیر قیمت بازار افزایش می‌یابد، هرچند به احتمال فراوان، خودروهایی مانند پراید و پژو ۴۰۵ به‌دلیل فراگیر بودن‌شان، افزایش قیمت کمتری را خواهند داشت. این احتمال هم هست که قیمت خودروهای موردنظر به صورت پلکانی بالا برود.

  • به نام تولید، به کام دلالان


اما نگاهی بیندازیم به جزئیات محاسبات انجام شده تا مشخص شود سرکوب قیمت چه سودی به دلالان رسانده و چه زیانی را نصیب مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان کرده است. طبق یکی از نمودارهای موجود در محاسبات موردنظر، طی سال ۹۶ که فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروها به شدت امسال نبوده، سودی برابر با یک هزار و ۳۹۴ میلیارد تومان به جیب دلالان رفته است. این در شرایطی است که تنها در هشت ماه امسال، این رقم حدود ۵۵۵ درصد افزایش داشته و دلالان و واسطه‌گران ۹ هزار و ۵۱ میلیارد تومان از آشفته بازار خودرو کشور سود برده‌اند. در حالت تفکیکی، سود دلالان از محصولات ایران‌خودرو به‌عنوان پرتیراژترین خودروساز داخلی، ۸۲۷ میلیارد تومان در سال ۹۶ بوده، حال آنکه این رقم در هشت ماه امسال به بیش از پنج هزار میلیارد تومان رسیده است؛ بنابراین دلالان توانسته‌اند سود خود را از بازار ایران‌خودرو در عرض هشت ماه بیش از ۶‌برابر کنند. سود دلالان از بازار سایپا اما کمتر بوده، چه آنکه به هر حال این شرکت از تیراژ کمتری در مقایسه با ایران‌خودرو برخوردار و میانگین قیمت محصولاتش نیز پایین‌تر است. بر این اساس، طی سال ۹۶، سودی برابر با ۵۲۲ میلیارد تومان از بازار محصولات سایپا نصیب دلال‌ها شده است. در هشت ماه امسال اما جیب دلال‌ها از بازار دومین خودروساز ایران پرتر از قبل شده، به نحوی که با رشدی پنج برابری، به دو هزار و ۶۸۷ میلیارد تومان صعود کرده است.

سایر خودروسازان که شرکت‌های بخش‌خصوصی را تشکیل می‌دهند نیز از ناحیه سرکوب قیمت زیان دیده و بخش قابل‌توجهی از پول محصولات آنها را دلالان جذب کرده‌اند. طبق آمار و ارقام موجود، در سال ۹۶، سود دلالی در بازار خودروسازان خصوصی حدود ۴۵ میلیارد تومان بوده، حال آنکه این رقم در هشت ماه امسال بیش از ۳۰ برابر افزایش را به خود می‌بیند. این رشد ۳۰ برابری سبب شده تا پایان آبان امسال یک‌هزار و ۳۵۹ میلیارد تومان سود به جیب دلالان برود و سر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان واقعی بی‌کلاه بماند. اما در بخش دیگری از محاسبات موردنظر، نموداری وجود دارد که نشان می‌دهد سود دلالان و واسطه‌گران طی بازه زمانی فروردین ۹۶ تا پایان آبان ۹۷ چه روندی را طی کرده است. بر این اساس، منحنی سود دلالان طی سال ۹۶ با سرعتی کم، روند صعودی داشته، اما با شروع سال ۹۷، شتاب گرفته و رفتاری پر نوسان را از خود نشان داده است. نقطه اوج این منحنی به مهر مربوط می‌شود، چه آنکه در این ماه سود دلالان از بازار خودرو رقمی حدود دو هزار میلیارد تومان را نشان می‌دهد.

پیش از آنکه روند افزایش سود دلالان از بازار خودرو را طی هشت ماه امسال بررسی کنیم، ابتدا آمار سال ۹۶ را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. طبق نمودار موجود، دلالان و واسطه‌گران در اولین ماه از سال ۹۶، حدود ۶۰ میلیارد تومان از ناحیه اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها سود حاصل کرده‌اند و این رقم در ماه بعد به ۸۸ میلیارد تومان رسیده است. در ماه خرداد روند صعودی سود دلالان از بازار خودرو ادامه یافته و رقم ۱۰۶ میلیارد تومان به ثبت رسیده است که نشان می‌دهد این «سود» در دومین و سومین ماه بهار و نسبت به فروردین، به ترتیب ۶/ ۳۱ و ۲/ ۴۳ درصد بالا رفته است. دلالان و واسطه‌گران در تابستان ۹۶ روندی نوسانی را در کسب سود طی کرده‌اند، به نحوی که ابتدا در تیر ۹۷ میلیارد تومان سود به دست آورده و در مرداد، رقم ۱۲۱ میلیارد تومان را به ثبت رسانده‌اند، اما در شهریور ۹۲ میلیارد تومان کسب سود کرده‌اند.

هرچند این رقم در مهر به ۱۲۸ میلیارد تومان افزایش یافته، با این حال طی آبان به ۱۲۱ میلیارد تومان نزول کرده و در نهایت آذر ماه به ۱۳۵ میلیارد تومان رسیده است. در ماه‌های دی و بهمن، سود دلالان از بازار خودرو صعودی شده و به ترتیب ارقام ۱۵۰ و ۱۵۹ میلیارد تومان را ثبت کرده، اما در اسفند ماه، به ۱۳۹ میلیارد تومان کاهش یافته است. طبق آمار موردنظر، نقطه عطف سود بردن دلالان و واسطه‌گران در سال ۹۶، بهمن‌ماه بوده و آنها کمترین سود را نیز طی فروردین به دست آورده‌اند. افت تیراژ خودروسازان در فروردین و رکود بازار در این ماه، دلایل اصلی در ثبت کمترین میزان سود دلالان از بازار خودرو، طی اولین ماه بهار ۹۶، به شمار می‌روند. در بیشتر ماه‌های سال گذشته، ایران خودرویی‌ها بیشترین ضرر را از ناحیه سرکوب قیمت داشته‌اند و پشت سر آنها نیز گروه خودروسازی سایپا قرار گرفته است. به‌عبارت بهتر، طی سال ۹۶، سود دلالان و واسطه‌گران از ناحیه محصولات ایران خودرو، بیش از سودشان در حوزه خودروهای سایپا بوده است و این موضوع به تیراژ بالاتر و میانگین قیمت بیشتر ایران خودرویی‌ها مربوط می‌شود.

  • سال شیرین دلالی!


اما به سال ۹۷ بیاییم، سالی که فنر قیمت خودرو باز هم در رفت تا دنیا به کام دلالان و واسطه‌گران شود و آنها چند برابر ۱۲ ماه ۹۶ سود به جیب بزنند. آمارهای موجود می‌گویند، خودروسازان کشور در فروردین ۹۷، سه هزار و ۳۰۷ میلیارد تومان فروش داشته‌اند و در همین بازه زمانی، سود دلال‌ها ۲۰۸ میلیارد تومان بوده است. با این حساب، نسبت سود دلالان به فروش خودروسازان در اولین ماه بهار ۹۷، ۶ درصد بوده است. در اردیبهشت اما ۶ هزار و ۲۴۶ میلیارد تومان رقم فروش خودروسازان بوده و ۴۸۹ میلیارد تومان هم به جیب دلال‌ها رفته است تا نسبت سود آنها به فروش خودروسازان، به هشت درصد برسد. طی خرداد اما در حالی فروش خودروسازان نزول کرده و به چهار هزار و ۸۱۲ میلیارد تومان رسیده که در همین بازه زمانی، دلالی و واسطه‌گری ۹۶۹ میلیارد تومان درآمد داشته است.

با توجه به این ارقام، نسبت سود دلالی در بازار خودرو به فروش خودروسازان طی خرداد، ۲۰ درصد بوده است. در تیر ماه نیز رقم فروش خودروسازان کاهشی اندک را تجربه و به چهار هزار و ۷۵۳ میلیارد تومان رسیده و به تبع آن، سود دلالان و واسطه‌گران هم به ۷۴۷ میلیارد تومان نزول کرده است. در این ماه، نسبت سود دلالی به فروش خودروسازان، عدد ۱۶ درصد را نشان می‌دهد.

اما مرداد امسال هرچند به سرآغاز روزهایی تلخ برای خودروسازان (به سبب تحریم‌های ایالات متحده آمریکا) تبدیل شد، با این حال ایامی به کام دلالان بود و سودی هنگفت را نصیب آنها کرد. در این ماه، فروش خودروسازان به‌دلیل کاهش تیراژ و تداوم سیاست سرکوب قیمت، به چهار هزار و ۳۱۸ میلیارد تومان می‌رسد، حال آنکه دلالان یک هزار و ۵۹۷ میلیارد تومان سود حاصل می‌کنند. آمار می‌گوید، نسبت سود دلالی به فروش خودرو در مرداد امسال، ۳۷ درصد بوده که در شهریور به ۶۱ درصد می‌رسد. طی آخرین ماه تابستان، خودروسازان فقط دو هزار و ۶۴۱ میلیارد تومان فروش داشته‌اند و دلالان و واسطه‌گران به تنهایی یک هزار و ۶۱۷ میلیارد تومان درآمد کسب کرده‌اند. این روند در مهر به اوج می‌رسد، به نحوی که خودروسازان رقم سه هزار و ۷۶۲ میلیارد تومان را در فروش ثبت می‌کنند و دلالان به حوالی دوهزار میلیارد تومان نزدیک می‌شوند. در نهایت طی آبان و با توجه به کاهش تیراژ، رقم فروش خودروسازان روی عدد دو هزار و ۷۶۲ میلیارد تومان می‌ایستد و دلالان عدد یک هزار و ۴۹۱ میلیارد تومان را ثبت می‌کنند. نسبت سود دلالان به فروش خودروسازان در ماه‌های مهر و آبان، به ترتیب ۵۱ و ۵۴ درصد بوده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۵ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2824 ديدگاه)

    کی گفته این سیاست در اواسط دهه 80 موفق بود؟
    اگر میخواهید قیمت ها کم بشه ، واردات خودرو های دست دوم خارجی را آزاد کنید!
    همین امید به افزایش قیمت باعث شده خودرو سازان تولید را کم کنند و همان تولید کم را به بازار تزریق نکنند به بهانه کمبود بعضی قطعات!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. حسین

    ۵ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2824 ديدگاه)

    قیمت را ازاد کنند اما در نظر نگیرند مردم وقتی خودرو را با پیش پرداخت 35 میلونی خریدند و در بازار 70 میلیون بود ، دلار 3500 بود!
    حالا قیمت را افزایش بدند اما 35 میلیون ان روز را معادل 10 هزار دلار امروز و سود این چند ماه در نظر نمیگیرند!
    اگر انحصار نبود که کسی خودرو 30 سال پیش را پیش خرید نمیکرد!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Archi KHAN

    ۵ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    ما هیچ راهی جز آشتی با تمامی دنیا ، پیوستن به اقتصاد جهانی و بازار آزاد و احترام به آزادی های فردی و اجتماعی و … نخواهیم داشت .
    البته اگه خواهان پیشرفت و آرامش باشیم !

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۵ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (2824 ديدگاه)

      این حرف ها هزاران بار در تاریخ این گفته شده ، کمی تاریخ بخوانیم و ببینیم نتیجه این حرف ها در دوره های مختلف چه شده؟
      ایران یک کشور در یک گوشه دنیا نیست ، ایران چهارراه بین المللی هست!
      پس کشور های دیگه فقط به تصاحب نفت اکتفا نمیکنند! اونا میخواهند هر کشتی ، تریلی ، هواپیما و قطاری که اونها تایید کنند از ایران رد بشه ، هر چی اونها نخواهند رد نشه! حتی تعرفه رو هم اونها مشخص کنند!
      در واقع ایرانی که نفتش را حراج کند کافی نیست ، ایرانی که استقلالش را حراج کند لازم است!
      اگر ما بین خلیج فارس و دریا مازندران نبودیم و یک طرفمان آسیا و یک طرفمان اروپا نبود ، میشد ما هم نفت مان را حراج کنیم ، دست بوس شویم و دیگر کاری به ما نداشته باشند!
      اما تا زمانی که شما یک ایالت آنها نشوی ، ان هم شهروند درجه دوم ، آنها راضی نمیشوند!
      هر چند مافیا خودرو علت اصلی مشکلات هست نه چند کشور زورگو!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سورنا

        ۵ دی ۱۳۹۷
        سوابق: (1055 ديدگاه)

        ای خدا
        شماها تمومی ندارین ؟

        همین افکار پوسیده و خودبرتر بینی امثال شماها باعث شده به این روز بیفتیم

        کی گفته باید اینطوری بشه ؟

        اه بسته دیگه جون مادرتون بیخیال بشین مردم دارن از گرسنگی میمیرن به خاطر شماهایی که دشمن دشمن ساختید و دارید میخوردید و غارت میکنید

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. sina7

        ۵ دی ۱۳۹۷
        سوابق: (435 ديدگاه)

        آقای حسین عزیز
        فکر کردی الان خیلی مستقلیم؟؟؟
        الان مگه خلیج فارس رو ندادن دست چینیا؟
        دریای خزر هم که افتاد دست روسیه و بقیه
        امکاناتمونم که میره واسه عراق و سوریه و لبنان
        باز حداقل امریکا 5 تا چیز میگیره یه چیز میده
        این عراق و شرکا 10 تا چیز ازمون میگیرن فحشمونم میدن تازه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. حسین

          ۵ دی ۱۳۹۷
          سوابق: (2824 ديدگاه)

          اینکه دولت ” تکرار” مجوز داده به کشتی های چینی یعنی خلیج فارس رو دادن؟
          یا کجا دریای مازندران رو دادن؟ میشه سند بیاری چقدرش مال ما بوده؟
          یخورده ببینید بقیه کشور ها راجب قدرت ایران چی میگن!
          اون اقای سورنا هم میگم ،
          اگر ما در چهاراه بین المللی نبودیم ، اینقدر بمون حمله نمیشد!
          این واقعیتی است غیر قابل تغییر!
          مشکلات هم با حراج استقلال درست نمیشه!
          با کار و تلاش و مطالعه درست میشه!
          نه تکرار !

          موافقم 0
          مخالفم 0
      3. sina7

        ۵ دی ۱۳۹۷
        سوابق: (435 ديدگاه)

        با موشک قدرمند نمیشیم اقا
        مردم ارامش میخوان
        راحتی میخوان
        راجب این پستم باید بگم ادم باید یه ماشین درخور سوار بشه
        با موشک و تیر و تفنگ مدل بالا به ارامش نمیرسیم
        با تهدید آمریکا و اسرائیل پیشرفت نمیکنیم
        کل مملکت افتاده دست چین دیگه چه مدرکی میخوای
        همین که میگن ماشین خارجی فقط باید چینی سوار شید خودش منظورو میرسونه دیگه
        واردات ماشین خارجی ممنوعه ولی تولید و مونتاژ ماشین چینی مستحبه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. حسین

          ۵ دی ۱۳۹۷
          سوابق: (2824 ديدگاه)

          این که ماشین چینی سوار میشیم احتمالا تقصیر دولت نیس؟
          البته چین همه اقتصاد جهان رو داره دستش میگیره اما مدیریت ما ربطی به دوتا کشوری که گفتی داره؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
      4. Efk

        ۵ دی ۱۳۹۷
        سوابق: (211 ديدگاه)

        هرچی شما میگی درست، کل دنیا با ما دشمن کل دنیا چش به خاک و سرمایه کشور ما دارن
        ما چرا بهونه بدیم؟
        ما چرا ضعف نشون میدیم؟
        نوع اداره کشور ما خنده داره خودش داستانه نیازی به دشمنی یکی دیگه نداره..
        مشکلات کشور عین روز روشنه بعد اقایون میگن کار دشمنه…
        مشکل خود شمایی اقای سخنران….
        مشکل عدم تخصص شماست مشکل بی سوادی شماست
        مشکل اینجاست که کلی تحصیل کرده باید بیکار باشه اما ی مشت بی سواد پای کار باشن..

        ایراد کار اینجاست که امثال شماها هرطور که دلتون میخواد میتونید حرف بزنید اما امثال من هیچ کجا تریبون نداریم که اگرم داشته باشیم معلون نیست چه اتفاقی برامون بیوفته

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. حسین

          ۵ دی ۱۳۹۷
          سوابق: (2824 ديدگاه)

          کی گفته کل دنیا با ما دشمنه ، شما چنتا کشور رو گفتی ، منم چنتا کشور ابر قدرت رو گفتم!
          مشکل انتخاب ها و تکرار های ماست!
          کی این مدیران رو انتخاب کرده؟
          اون نماینده مجلس فحاش رو انتخاب کرده؟
          مشکل عدم مطالعه ماست ، مشکل نداشتن سواد رسانه ای ماست!
          مشکل ۲۰۰ سال تخریب فرهنگ ماست!
          مشکل ماییم که از نمایندمون توقع اسفالت حوزه شو داریم نه پیگیری کریدور ها و مسائل بین المللی هست!
          مردمی که هم طرفدار مصدق و هم طرفدار دشمنش باشند ، حرفشون تکرار شایعات باشه ، ساعت مفید کاری شون یک هشتم بقیه است ، تو همه چی نظر میدن ، با هیچ نظامی پیشرفت نمیکنند!

          موافقم 0
          مخالفم 0
      5. ونوم اف ۵

        ۵ دی ۱۳۹۷
        سوابق: (89 ديدگاه)

        من یه چیز در جواب حسین بگم . شما فکر میکنید چرا انگلستان هند و همه جا رو مستعمره کرد بجز ایران . چون اگه توهمات رو حساب نکنیم ایران همچین جای مالی نیست که کسی دنبال تصرفش باشه . فقط بعد کشف نفت یک مقدار مهم شد که الان اون ارزش رو هم نداره و منابع نفت دنیا اینقدر متنوع شده که ایران سهله اپک هم اعتبار سابق رو نداره

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. حسین

          ۵ دی ۱۳۹۷
          سوابق: (2824 ديدگاه)

          کی گفته ایران رو مستعمره نکردن؟
          مگه مستعمره کردن به تغییر پرچمه؟
          شاه میبردن و میاوردن ، اجازه تاسیس خیلی کارخونه ها رو نمیدادن و …!
          تازه عشایر ایران مسلح بودن و متحد!
          خیلی با هند فرق دارنه!

          موافقم 0
          مخالفم 0
      6. مهدی

        ۵ دی ۱۳۹۷
        سوابق: (1325 ديدگاه)

        تعداد دیسلایک ها جوابشو داد

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. سورنا

      ۵ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (1055 ديدگاه)

      اااا داداش اینطوری نگو دنیا با ما فرق داره
      اونا اقتصاد میخوان
      ولی مگه نمیدونی اقتصاد مال خره ؟

      ما باید برگردیم به صدر اسلام ???

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حسین

        ۵ دی ۱۳۹۷
        سوابق: (2824 ديدگاه)

        همیشه اقای سورنا ، شما ها که خیلی سر و صدا داریدو به بقیه میگید چرا تموم نمیشید در حرف زدن هاتون نشون دادید هیچ مطالعه ای ندارید!
        الانم با تکرار جمله “اقتصاد مال خره” نشان دادی حتی راجب این جمله هم تحقیق نکردی تا بفهمی اصل قضیه چیه!
        خوشحالم که این رفتار شما که از بی سوادی تون نشات میگیره نشون میده حرف درست رو شما نمیزنی!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. NAVID۰۰۹۸

    ۵ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    وووااای
    یا خدا ، ظهور کن دیگه .
    به درد این کشور دیگه فقط ، دیگه فقط ، فقط و فقط اون خدابیاموز میخوره که بیاد همون بلایی که سر نانوای گرونفروش آورد و انداختش تو تنور خودش ، این کشور را از شَر این ***ها پاک بکنه .

    البته یکی دوتا نیستن ، فکر کنم نصف جمعیت کشور دلال باشن .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. optima

    ۵ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (31 ديدگاه)

    نمیدونم واسه چی این چرت و پرت ها رو مینویسن، این همه آمار از دزدی دلال ها!!!
    بابا الان دلاله تو شمال داره با پول من و شما حال میکنه ما نشستیم افسوس میخوریم..!!
    اصلا غلط کردین که اجازه دادین تفاوت قیمت کارخانه و بازار اینقدر زیاد بشه که حالا با خر کردن مردم به صورت پلکانی زیادش کنین!!!
    یه مشت آهن قراضه آشغال بدرد نخور!
    به ولله دارن میکنن تو پاچتون!!
    این دولت و خودرو ساز ها (ویران خودرو و سایپا ) دستشون تو یک کاسه اس!!
    اینا همش بازیه…
    تو این نیم قرن میباس خودرو ساز بشن که نشدن؛ حالا ما مردم بدبخت داریم تاوان اشتباهات شون رو پس میدیم با این افزایش قیمت وقت و بی وقت???

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Bilbo

    ۵ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (516 ديدگاه)

    مملکتو باش…خدایی مملکته داریم؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ونوم اف ۵

    ۵ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (89 ديدگاه)

    شرکتهای خودروساز بتولید ماشین با نرخ سابق ادامه بدن ببینم کسی از دلال ( خورساز همون دلال هست ) ماشین میخره یا اینکه دلالها بازار رو رها میکنن . استدلال این مطلب اینجوریه اگر یک خونه تو یک خیابون خراب شد بجای ساخت او خونه باید کل خیابون رو خراب کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ahmad

    ۵ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (659 ديدگاه)

    تمام شرکت های خودروسازی دنیا در حال تمرکز روی توسعه هیبریدی ها و طراحی های پیشرفته تر و معرفی محصولات ویژه خودشون در نمایشگاه های جهانی هستن
    اونوقت کل خبر ها در مورد دو خودروساز ایران در مورد اینه که آیا پراید یا پرشیا گرون میشه یا نمیشه.
    بقیه خبرها هم در مورد پیش فروش کردن همین آت و آشغال هاست.
    آدم حالش از این وضعیت مملکت به هم میخوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. میلاد

    ۶ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (22 ديدگاه)

    با این سودی که طی این سالها تو جیب دلالها رفته انقدر از نظر مالی قدرتمند شدن که هر شرکت از ایران خودرو بگیر تا تویوتا نمیتونن ماشین رو به مصرف کننده برسونن و عمده محصول میرسه دسته دلال چون پول دستشه و هزار جور دوز کلک بلده که قانون کد ملی ، سند نخوردن ماشین و غیره ذالک رو دور بزنه آدمی که سالها پول یامفت خورده و شده ثروتمنده آنچنانی به این آسونی آدم بشو نیست و دست از دلالی و سود راحت بر نمیداره بره دنبال صنعت یا کسب علم و دانش برای کسب و کار مفید! پس کلا بحث بیهودس ایشالا یه آدم حسابی بیاد مملکت دست بگیر تا ۵ نسل دیگه شاید ما هم شدیم مثل آلمانی ها و جای هنجار و نا هنجار چنان تو جامعه نهادینه شد که دلال شرم میکرد از کارش تا اینکه اعتماد به نفس بگیره از پوله کثیفش…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا