ایستگاه خبر

تجدیدنظر در معیار ممنوعیت خودروهای وارداتی

یکی از قوانین عجیب در واردات خودرو مربوط به ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به استناد به لوکس بودن این خودروها و یا آلایندگی و مصرف سوخت آنها می‌باشد. با این وجود ما و کاربران ما بارها در پدال، از غیرمنطقی بودن چنین قانونی نوشته‌ایم. اکنون موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال بررسی تعیین معیارهای صحیح لوکس بودن خودرو می‌باشد. بدین ترتیب شاید معیارها و فرمول تعرفه واردات خودرو نیز تغییر نماید.

این موسسه قرار است معیاری برای لوکس بودن خودروهای وارداتی تعیین کند؛ چراکه هم‌اکنون خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی که واردات آنها نیز ممنوع است به‌عنوان کالایی لوکس تعریف شده‌اند.

luxury-car
ایجاد ممنوعیت برای واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی در دولت دهم آغاز شد. دولت پیشین با توجه به تشدید محدودیت‌های بین‌المللی و همچنین بحران ارزی، لیستی از کالاهای اولویت‌دار برای تخصیص ارز تهیه کرد که واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی در اولویت دهم قرار گرفت. به این ترتیب این لیست در راستای تأمین و بالانس شدن ارز کشور با درآمدهای دولت در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس با اتکا به ارزبر بودن و از سوی دیگر غیرضروری بودن آنها ثبت سفارش این خودروها در دولت دهم متوقف شد. این توقف در شرایطی صورت گرفت که در اواخر دولت دهم با توجه به ممنوعیت واردات این خودروها، تعداد ۲۵۰۰ خودروی بالای ۲۵۰۰ سی‌سی در فرودین ۹۲ یک شبه از گمرک ترخیص شد.

این مصوبه در دولت یازدهم هم اصلاح نشد . برهمین اساس وزارت صنعت و معدن در سال گذشته نیز همچنان واردات این خودرو را ممنوع اعلام کرد؛ به‌طوری‌که دولت با آزادسازی واردات تمامی کالاهای اولویت ۱۰، خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی را همچنان در وضعیت “ورود ممنوع” قرار داد.

حال این پرسش را دوباره مطرح می‌کنیم که معیار لوکس بودن خودرو چیست؟ آیا حجم موتور معیاری منطقی برای این موضوع است؟ و در نهایت اینکه در دیگر کشورها لوکس بودن یک خودرو از چه معیارهایی برخوردار است؟

2015 BMW 6-series convertible
۲۰۱۵ BMW 6-series convertible

به عقیده بسیاری این معیار منطبق بر استانداردهای جهانی نیست. برخی نیز نسبت به منطق اعمال محدودیت براساس حجم موتور انتقاد دارند و می‌گویند اگر حجم موتور مبناست چرا این عدد انتخاب شده و مثلاً ۳۰۰۰ سی‌سی یا بیشتر انتخاب نشده‌اند؟ چرا تعداد سیلندر مبنا قرار نگرفته است؟ همان‌گونه که در سابق، واردات خودروهای ۸ سیلندر و بالاتر ممنوع بود. یا اینکه قیمت خودرو برای تعیین لوکس بودن و ارزبری آن مبنا قرار نگرفته و مثلاً واردات خودروهای سواری با قیمت بالای ۴۰ هزار دلار مدنظر قرار نگرفته است.

بر این اساس بسیاری از واردکنندگان خودرو، ممنوعیت ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی را برخلاف اصول اقتصادی می‌خوانند و معتقدند که ورود یا عدم ورود خودرو بر اساس حجم موتور مبنای منطقی ندارد. آنها معتقدند که دولت می‌تواند معیارهای دیگری مانند میزان مصرف سوخت را جایگزین این موضوع کند.

در این بین یک مسئول بلندپایه در سازمان توسعه و تجارت عنوان می‌کند که نمی‌توانیم بگوییم واردات خودروهای لوکس ممنوع است بدون اینکه تعریف صحیحی از خودروی لوکس داشته باشیم. وی ادامه می‌دهد که معیار حجم موتور برای مبنای واردات خودرو به کشور یک مصوبه است و هر کشوری با توجه به شرایط خود می‌تواند قوانین و مقرراتی را در رابطه با واردات انواع کالا تصویب کند.

وی معتقد است که دولت می‌تواند معیارهای دیگری مانند میزان مصرف سوخت یا میزان آلایندگی زیست‌محیطی را مبنای واردات قرار دهد.، اما در حال حاضر این مبناست. وی معتقد است که معیار تشخیص لوکس بودن بر اساس قیمت یک خودرو نمی‌تواند معیار درستی در این زمینه باشد.

maybach
معیار لوکس بودن خودرو براساس حجم موتور و از سوی دیگر واردات خودروهای گران‌قیمت یکی دیگر از چالش‌هایی است که سؤالات بسیاری را ایجاد کرده است. در همین باره بسیاری از کارشناسان از واردات خودروهای خارجی زیر ۲۵۰۰ سی‌سی با قیمت بسیار بالا خبر می‌دهند و تناقض میان نظر دولت درباره ارزبری و ورود خودروهای گران‌قیمت را مطرح می‌کنند. خودروهایی که درنظر گرفتن حجم موتور به‌عنوان معیار لوکس بودن باعث نشده تا واردات آنها ممنوع شود. این کارشناسان معتقدند که اگر قرار باشد دلیل ممنوعیت «لوکس» بودن باشد دولت باید معیار لوکس بودن را مشخص کند.

به عنوان مثال آلفارومئو ۴C با حجم موتور ۱۷۴۲ سی‌سی، قیمتی بیش از به ۸۲۰ میلیون تومان دارد و این سؤال بسیاری است که اگر بحث ارزبری است چرا به قیمت توجه نمی‌شود. آیا خودروهایی که چند صد میلیون تومان قیمت دارند جزو خودروهای لوکس محسوب نمی‌شوند؟ این در حالیست که براساس داده‌های ارائه شده از سوی وزارت صنعت و معدن میانگین قیمت خودروهای وارداتی ۲۰ هزار دلار است.

2015 Alfa Romeo 4C
۲۰۱۵ Alfa Romeo 4C

فربد زاوه، کارشناس خودرو که جزو منتقدان در نظر گرفتن محدودیت براساس حجم موتور است با بیان اینکه دولت باید بازنگری جدی نسبت به این مسئله داشته باشد؛ زیرا در تمام دنیا حجم موتور را معیاری برای لوکس بودن کالا قرار نمی‌دهند می‌گوید:

در تمام دنیا خودرویی لوکس محسوب می‌شود که قیمت بالایی داشته باشد؛ زیرا قیمت تعیین‌کننده کیفیت، کامل بودن آپشن‌ها و میزان کارایی آن است. که این موارد باعث موردتوجه بودن آن خودرو در همه جای دنیا می‌شود.

خودروهای وارد شده در ایران به دلیل طولانی بودن مسیر و تأثیر آن در هزینه حمل‌ونقل، قیمت‌هایشان تغییر بسیار زیادی نسبت به قیمت واقعی خودرو در کشور مبدأ دارد. بنابراین ممکن است یک خودرو در ایران لوکس باشد، اما در کشور تولیدکننده لوکس نباشد؛ بنابراین می‌بینیم که قیمت تأثیر بسیاری دارد. وی در تکمیل اظهارات خود عنوان می‌کند به‌عنوان‌مثال تویوتا کمری در ایران، خودرویی لوکس است، اما در آمریکا یک خودروی معمولی است. این موضوع نشان‌دهنده آن است که قیمت تمام شده در هر کشوری معیاری برای لوکس بودن کالا است.

فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو نیز معیار لوکس بودن کالا را قیمت آن عنوان می‌کند:

معیار حجم موتور مبنای منطقی ندارد؛ زیرا معیارهای ظاهری یک خودرو نمی‌تواند نشان‌دهنده لوکس بودن یک خودرو باشد. به گفته وی در استانداردهای جهانی معیار لوکس بودن خودرو قیمت و میزان مصرف سوخت خودرو است و تلفیق این دو که نشان‌دهنده تکنولوژی خودرو است تعیین‌کننده لوکس بودن خودرو است.

معیار دیگر در کنار این دو معیار مباحث زیست‌محیطی است؛ بنابراین پارامتر آلایندگی زیست‌محیطی نیز در تعیین این موضوع اهمیت بسیار دارد. وی تأکید می‌کند که معیار حجم موتور معیار درستی نمی‌تواند باشد؛ زیرا در حال حاضر برخی از خودروهایی که وارد می‌شوند حجم موتورشان زیر ۲۵۰۰ سی‌سی است که بسیار گران هستند. در حال حاضر خودروهایی با حجم موتور ۱۵۰۰ سی‌سی به کشور وارد می‌شوند که قیمت ۱۷۰ هزار دلاری دارند. این قیمت بالاست کمااینکه خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی که حجم کمی از واردات را به خود اختصاص می‌دادند، قیمت بالاتری نسبت به این خودروها ندارند. این باعث تداخل در محصولات واردکنندگان می‌شود.

زمانی که مصوبه ممنوعیت واردات خودروهای بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی تصویب شد به نظر بسیاری از سیاست‌گذاران هدف اصلی، کاهش مصرف سوخت بود؛ زیرا تصور عمومی بر این است که هر چه حجم موتور افزایش پیدا کند، به‌طور طبیعی مصرف بنزین نیز افزایش خواهد یافت. البته بسیاری از واردکنندگان و کارشناسان معتقدند که براساس تکنولوژی‌های مدرن و جدید امروز دیگر چنین موضوعی توجیه علمی و منطقی ندارد؛ زیرا خودروهای کنونی به دلیل دارا بودن تکنولوژی بالا، سوخت کمی مصرف می‌کنند؛ بنابراین اینکه به هر میزان که حجم موتور افزایش یابد مصرف بنزین نیز رشد پیدا کند، در حال حاضر فرضیه اشتباهی است.

2015 Lexus LX570
۲۰۱۵ Lexus LX570

با این حال این موضوع به‌عنوان یکی از معیارهای درنظر گرفته شده در کشور ما و به‌خصوص درباره ممنوعیت واردات خودروهای ۲۵۰۰ سی‌سی مدنظر سیاست‌گذاران صنعت کشور بوده است. این موضوع یکی از مواردی است که انگشت اتهام بسیاری از واردکنندگان را به سمت خودروهای داخلی و مصرف سوخت آنها دراز می‌کند.

یکی از مسئولان انجمن واردکنندگان خودرو در این‌باره می‌گوید:

اگر هدف مسئولان کاهش مصرف سوخت است، بهتر است به میزان مصرف سوخت خودروهای داخلی دقت شود. تکنولوژی ساخت خودروهای داخلی قدیمی است و به همین دلیل میزان مصرف سوخت خودروهای داخلی بالاست. پس این علت نیز نمی‌تواند مبنای درستی باشد؛ زیرا خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی از تکنولوژی بسیار بالایی برخوردارند که سوخت بالایی نیز مصرف نمی‌کنند.

اما یکی از اهداف دولت برای واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی حمایت از صنعت خودرو داخلی عنوان شده است. در این زمینه یکی از مسئولان سازمان توسعه تجارت معتقد است که در نظر گرفتن معیار حجم موتور برای لوکس بودن این کالاها برای حمایت از صنعت داخلی است و هنگامی‌که چنین مکانیسمی طراحی شود باید معیارهای کمی در نظر گرفته شود؛ چراکه معیارهای کیفی قابل‌اندازه‌گیری نیستند.

این موضوع نیز باعث واکنش واردکنندگان شده است. آنها بار دیگر به مقایسه میان تکنولوژی خودروهای با حجم بالای ۲۵۰۰ سی‌سی با خودروهای داخلی می‌پردازند و معتقدند که ممنوعیت این خودروها به علت حمایت از صنعت خودرو داخلی کاملاً اشتباه است.

مقاله مرتبط:

رده بندی کیفیت خودروهای داخلی

فربد زاوه با بیان اینکه چنین موضوعی دلیل درستی نیست، اضافه می کند:

اگر دولت هدفش حمایت از صنعت خودرو داخلی است باید شرایط رقابتی را برای خرید خودروهای داخلی افزایش دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۶۸ دیدگاه‌ها

  1. Mamas

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (113 ديدگاه)

    یعنی واقعا فکر می کنین اونا نمی فهمن که ممنوعیت خودروهای وارداتی بالای 2500 سی سی یه دلیل بسیار احمقانه داره … یعنی اونا نمی دونن که مصرف سوخت یه 405 با تکنولوژی 30 سال پیش چقدر است ؟، یعنی اونا نمی دونن باید قیمت رو شاخص لوکس بودن قرار بدن و …
    چرا دوستان می دونن فقط سود این روش بیشتره همین !

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فواد

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (291 ديدگاه)

      قول میدم شرایط بهتر نمیشه هیچ خیلی خیلی بدتر هم میشه چون دارین میبینین که تو خیابون ها هم دارن به این ماشینا گیر میدن!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حسین

        ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
        سوابق: (2824 ديدگاه)

        البته هر روش دیگه.ای دردسر بیشتری داشت ، مثلا بگن خودرو بالا ۲۰هزار دلار وارد نشه میرفتن سندسازی میکردن که ما ۱۸ هزار تا خریدیم در صورتی که در واقعیت ۳۰هزار خریدن و… .
        ولی من هم مخالف روش فعلی هستم! حداقل زیر ۱۵۰۰ سی‌سی را معاف کنند از گمرک و … .

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. علی

          ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴
          سوابق: (105 ديدگاه)

          سلام جناب حسین. ذکر کنم که گمرک برای دولت درآمد بسیاری دارد و حذف آن برای واردات خودروهای زیر 1500 سی سی هم ضربه ای هر چند کم و ناچیز به دولت و در نتیجه به اقتصاد کشور خواهد زد.در نتیجه امکان حذف آن بسیار بعید میباشد.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. GT-R'

          ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴
          سوابق: (61 ديدگاه)

          تبریک بیشتر اقوام دور و نزدیک ما ماشین لوکس دارن یارانشونو قطع نکنن.
          از فردا( واردات و) تولید نیسان آبی با حجم موتور بالا متوفق نشه.:-)
          دولت مردان بپا خیزید عدالت را بر قرار کنید.
          خیلی ببخشید اگه من هم سودی که از تولید خودرو داخلی می رفت تو جیبم گمرک رو درش لجن میگرفتم(می بستم)

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. بابك

          ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (13 ديدگاه)

          سند بازی امکان نداره چون پرایس لیست کلیه ماشینایی که مجوز واردات دارن تو گمرک موجوده و ربطی به اظهار طرف نداره گمرک ارزش گذاری میکنه و تخلفم بکنه خود دولته که سر خودش کلاه میذاره اینم مشکل خودشون میشه نه وارد کننده

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. محمد

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (246 ديدگاه)

    این موضوع ممنوعیت بالای 2500 cc هم شده تف سر بالا، مثل مثالی که اینجا هم زده شد 4c میتونه وارد شه یا قرار بود پورشه ماکان توربو 2 لیتری وارد بشه (که به دلایلی نشد)، اما از اون طرف سانتافه 3300 cc نمیتونه وارد شه…
    همین بند بالا رو یکی بخونه و تطبیقش بده با ممنوعیت واردات خودروهای لوکس، اونموقع بیشتر شبیه یه جوک به نظر میاد تا یه قانون…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. سعید

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (9 ديدگاه)

    قصدتوهین ندارم امااکثرمسولین ماازدورافتاده ترین نقاط کشورانتخاب شده اندوخیلی چیزها برایشان لوکس محسوب میشود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احسان(احسان سابق)

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (2872 ديدگاه)

      حرف حق هر چی که باشه اهانت امیز نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. mahdi

      ۷ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (623 ديدگاه)

      درود سعیدجان
      با نظرت موافقم نه اینکه مبنی بر توهین باشه به مردم دیگر نقاط (دور افتاده )
      اما یه سری واقعیتها علاوه بر دلیلی که گفتی هم هست
      اگر بخواهیم درست نگاه کنیم همه ما دور افتاده هستیم (از دنیا)
      سپاسگزارم
      مهدی (فرزند کوروش)

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. بابك

      ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (13 ديدگاه)

      نه اقا یه بدبختی تو ایران مثلا صاحب بیست تا هولدینگه این مک لارن سوار نشه خاله من سوار بشه؟ ظلمه این قانونا اصلا کاری با چیزای دیگه ندارم چرا باید اونی که پولشو داره نباید بتونه استفاده بکنه مگه مملکت کمونیستیه که بگیم همه باید پراید سوار شن همه باید همه باید و همه باید اون موقست که بد بخت سرمایه گذار فلنگو میبنده و میره و امثال من و شما تو خیابونا از بیکاری میریم واکس میزنیم با مدرک لیسانس اینا مسائل بزرگین که سطحی نگاه میکنن و ازش رد میشن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. محمد

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (212 ديدگاه)

    یعنی آدم هیچی نگه سنگین تره چند درصد مردم ما توان خرید ماشین 1 میلیاردبه بالا رو دارند ؟ اون چند درصد از کجا پولها اینچنینی میارند ؟اگه از راه درسته حقشونه که ماشین خوب سوار بشن اگرم نه که بماند … کشور همه حساب و کتاباش درسته ؟ اختلاس رشوه رانت و… توش نیست حالا ارزبری کوچولو واسه یه خودرو+ شونصدبرابر قیمت اصلی که از خریدار گرفته میشه این همه مهم شده ؟؟؟؟؟؟؟؟ موندم واقعا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Siamak

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (32 ديدگاه)

    به نظرم باید جلوی توزیع ناعادلانه و غیر قانونی ثروت توی کشورمون گرفته شه.
    طرف با پولی که بخاطرش زحمت کشیده و براش سختی کشیده کاملا حق داره که یک خودرو لوکس سوار شه و کسی هم نباید این حقو ازش بگیره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. محمدحسین پورکیوان

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (73 ديدگاه)

    سلام.
    والا واقعا موندم چی بگم…
    هم ما میدونیم که مسئولین میدونن ولی دارن بازیمون میدن هم مسئولین میدونن ما میدونیم ولی دارن بازیمون میدن !!!!!!!
    اما هیشکی هیچ کاری نمیکنه!! اکثر مردم مثل ما قشر کم درآمدِ منتظر یارانه ! دیگه به این سبک زندگی یکنواخت و دیدن خوشی مطلق چند نفر عادت کردیم…….
    یه روزه خوب میاد……

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ALL CARS

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (467 ديدگاه)

      با قسمت آخر نظرتون خیلی حال کردم

      ی__ه روووز خووووب می____آد…

      منون از پدال

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. HoSeIn

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (113 ديدگاه)

    تو مملکتی که واحد پولش تو دنیا یه پول سیاه نمی ارزه معلومه که تویوتا کمری میشه خودرو لوکس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. فواد

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (291 ديدگاه)

    سلام.
    گفته ها زیاده ولی دو چیز میگم و میرم :
    1- برادر من موتور بزرگتر یعنی خودروی لوکس تر؟؟؟؟؟
    2- اصلا گیریم که لوکس شد خب که چی؟ چرا مردم ما نباید خودروی لوکس سوار بشن؟ مگه چه اشکالی داره؟
    آقا جان ایران خودرو ساز نبوده، نیست و نخواهد بود به جای اصرار کردن به تولید خودرو بی کیفیت در داخل اجازه بدیم کشور هایی که در این حوزه توانا هستند خودرو تولید کنند و ما هم استفاده کنیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (2824 ديدگاه)

      اصل طرح این بود که ارز کشور و دولت به خاطر وسایلی که اکثر مردم توان خریدش رو ندارن و مفید نیس ، مثل مازراتی ، خارج نشه!
      همین ارز تو بازار رو هم دولت میفروشه!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فواد

        ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
        سوابق: (291 ديدگاه)

        ارز کشور؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ آقا ماشین رو از دبی با دلار 3300 تومنی که خودت میخری دولت کاره ای نیست!! بعدش هم میای و به همون اندازه دوباره به دولت پول میدی تا بتونی از گمرک ترخیصش کنی. حالا اینجا کی ضرر میکنه دولت؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. حسین

          ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
          سوابق: (2824 ديدگاه)

          همون دلار ۳۳۰۰ تومنی رو دولت می‌فروشه و دلار شرکت هه و … رو هم دولت میده ، به همین دلیل تصمیم گرفت به گروه ۱۰ ارز نده!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
  9. رضا

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (64 ديدگاه)

    کلا این قانون مسخره ایه !! حالا بهانه اش چه الایندگی باشه (که پژو های 30 سال قبل و پراید بیشتر آلایندگی دارن) چه ارز بری !( اینقدر ارز تو لبنان و سوریه و یمن و… ریخته میشه این توش گمه)

    ولی اگه بازم اصرار به این قانون هست بهترین معیار قیمت پایه خودرو مورد نظر هست .
    خوردرو ها از یه رنج قیمت به بالا دیگه لوکس تر میشن و برای یه قشر خاص حتی در اروپا و امریکا در دسترس هستن نه عموم مردم.

    مثلا خوردهای بالای 100 هزار دلار (قیمت مدل پایه خودرو نه با تجهیزات سفارشی) ورودش ممنوع بشه.

    ولی به جای اینکارا بهتره یقه ی اون افراد گردن کلفتی رو بگیرن که با ارز دولتی بدون گمرکی خیلی از این ماشین های به حساب لوکس رو وارد کردن !!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. AmiR SH

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من که نفهمیدم چی شد اخر
    یکیشون میگه معیار موتوره بعد بغلیش میگه نه باید پول باشه بعد سمت چپیش میگه نه! نوع مصرف.
    وقتی صنعت یه ملت دست کسایی باشه که تکلیفشون با خودشون مشخص نیست و فکر جیب خودشونن نتیجش میشه لوکس ترین خودروی ایرانی ” دنا ” اما دریغ از اینکه اسب همون اسبه فقط … .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مک میسل

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      اتفاقا دنا نسبت به قیمتش ماشین خیلی خیلی خوبیه
      باید از دارندش بشنوی
      خدایی از انگلای داخلی مثل:پارس-405 سمند سورن-رانا-پرایدو…بهتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حسین . ش

        ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴
        سوابق: (28 ديدگاه)

        فکر کنم شما نمی دونی دنا همون سمنده با قیافه عوض شده

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. مهدی حقیقی

          ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (16 ديدگاه)

          بحث از میباخ کشید به دنا ….. خدا به دادمون برسه …..

          موافقم 0
          مخالفم 0
  11. سعید

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1484 ديدگاه)

    اصلا قانون درستی نیست؛
    اما اگه میخوان محدودیت واردات بذارن بهترین ملاک قیمته،مثلا 30 یا 40 هزار دلار،شرکتهای لوکس ساز معمولا قیمت ماشیناشون از 30 هزار دلار شروع میشه.
    به نظرم مهمتر از قانون محدودیت واردات،مسئله قیمت گذاری خودروهای وارداتیه که حتما باید روش نظارت بشه و اصلاح بشه،چون حتی خودروهای زیر 2500 سی سی که به صورت مجاز هم وارد میشن حتی با احتساب تعرفه 40 درصد اصلا قیمت منطقی ای ندارن و خیلی گرون هستن،مثلا هوندا CRV که به تازگی وارد شده قیمتش حدودا 26 هزار دلاره ولی 243 میلیون قیمت خورده،درحالیکه طبق قانون! حداکثر باید بشه 150 میلیون!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فواد

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (291 ديدگاه)

      داداش 30 هزار دلار واقعا کمه چیز خاصی نمیشه باهاش خرید اثر منفی میذاره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سعید

        ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
        سوابق: (1484 ديدگاه)

        خیلی از ماشینای خوب ژاپنی،آمریکایی،کره ای،فرانسوی و … قیمت کمتر از 30 هزار تا دارن.
        این رقم رو به عنوان مثال زدم،حالا یا بیشتر باشه یا کمتر،در هر صورت محدودیت قیمتی خیلی بهتر از محدودیت با حجم موتوره،اینطوری حتی ماشینای قدرتمند آمریکایی که قیمت کمی دارن هم میتونن وارد بشن

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. مسعود همدانی

          ۱۱ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (1 ديدگاه)

          برادر من اگه بری یه نگاه به سایتای خارجی کنی ماشینای ۳۰ هزار دلاری مثل تویوتا کمری فول ۶ سیلندر و پرادو ماشین های دم دستیشونه نه لوکس!
          ماشینهای بالای ۱۳۰هزار دلارو لوکس میگن که مصرف بنزین اونا از مسرف ۴۰۵ و پراید و این آشغالهای چینی که توی ایران تولید میشه کمتره
          برای مثال بنز s500 با داشتن موتور ۸ سیلندر صدی ۸.۵ مصرف میکنه!
          درضمن از قدیم گفتن دارندگی برازندگی
          آقایون تعرفه کذایی وارداتو بردارن تا ماشینا قیمتش فضایی نشه
          همین اس۵۰۰ حدود ۱۰۰هزاردلار قیمتشه به عبارتی ۳۳۰ میلیون
          گمرک دوبرابرم بگیرن میشه ۶۶۰ میلیون نه ۳ میلیارد!
          اونوقت آقایون فرغون ساز میرن خط تولید ماشین چینی اونم با قیمت تا ۱۰ برابر بیشتر از چین افتتاح میکنن!
          همین mvm 110 قیمت جهانیش ۱۲۰۰ دلاره که آقایون ۲۲ میلیون به مردم میندازن!
          آشغالای چینی که تو ایران مونتاژ یا وارد میشه ۵ درصد بازار چینو ندارن

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. بابك

      ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (13 ديدگاه)

      نباید محدودیت باشه یعنی چی اگه باشه از سی هزار دلار باشه تو واسه خونت وسایل میخری گوجه رو بگیری تخم مرغو نگیری برنجو بگیری گوشتو نگیری مگه میشه هر کالایی که نیاز مردمه باید تامین بشه نمیگم وارد بلگه تامین حالا میخوان مونتاژ کنن نمیخوان سرمایه گذاری کنن واسه تولید نمیتونن شرکتارو بدن دست کاربلدایی که موندن تو خیالبونا بیکارن انجام بدن نه این اقایونی که نمیتونن سه خط راجع به ایرودینامیک خودرو بنویسن چه برسه به تولیدش میتونن مشکلاتو حل بکنن مگه اونی که رولز رویسو تولید میکنه ادم نیست مگی اونی که مای باخ رو تولید میکنه ادم نیست یعنی ما میتونیم (متخصصین ایرانی منظورمه) بهترین قلب مصنوعی بهترین جراحی مغز و اعصاب بهترین فیلم ساز بهترین مدیران ناسا و غیره و غیره و غیره رو داشته باشیم ولی نمیتونیم یدونه سوناتا و بهتر از سوناتا رو بسازیم؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. ashkan

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (376 ديدگاه)

    1- اولآ لوکس بودنت به حجم موتور نیست
    2- تو کشورهای پیششرفته هزینه های گمرکی و مالیاتی رو بر اساس حجم موتور و تولید گاز CO2 کیزارن ولی ایران به علت کم سوادی مسئولین فقط حجم موتور
    3- اینجا خودرو لوکس یا نیمه لوکس یه معنی میده
    4- ماشین عادی سایر بلاد ها علل خصوص تو امریکا اینجا لوکس حساب میشه (پس مرگ بر امریکا)
    5- تمام این ممنوعیتا بابت اینه که یه سری افرادی که دستشون پشت پردست و با هماهنگی های انجام شده از پیش شروع به ثبت سفارش خودروهای لوکس کنن بعد با کمک بعضیا ممنوعیت حجم بالای 2500 بزارن وبه علت کم یاب شدن خودرو سود های میلیاردی بزنن نمونه بارزش بنز S کلاس که 180 هزار دلاره شما اصلآ بگو 200 هزار دلار بعد به با گمرکی و مالیات جمع کنی نهایتآ بشه 1/400 میلیونت تومان ولی مدل 2014 این ماشین بیش از دومیلیارده و به علت 1 سال اختلاف با 2015 مدل 2015 3 میلیارد قیمت میخوره
    6- خودروی بالا 2500 تاثیری رو ورشکستگی خودرو های ایرانی نداره برعکس این خودروهای چینی یا ارزون قیمتن که تاثیر دارن اینا باید گرون شن
    7- ممنوعیت واردات خودرو به بهانه تولید خودرو ملی ولی مشغول به مونتاژ خودرو چینی اونم با گمرکی
    بفهمید همش نقشست که یه عده بخورن و برن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. علیرضا

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (102 ديدگاه)

    فرض کنید من یه متخصص جراح مغز یا جراح دندانپزشک هستم که حداقل ماهی 100میلیون درآمد دارم، من نباید مازراتی سوار بشم؟ من نباید بنز S500 سوار بشم؟ اگه من بعنوان یه پولدار نتونم بهترین ماشین رو سوار بشم، میزارم از این مملکت درپیت میرم جایی که بتونم در سطح درآمدم زندگی کنم، به من چه که آقازاده ها دزدن، یا رانتخوارها مملکت رو قبضه کردن، بعد از برداشتن تحریمها، درصورتیکه ایران به سازمان تجارت جهانی بپیونده باید در قوانین واردات خودش با اخذ تعرفه های مناسب تجدید نظر کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. احمد باقری

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    حرف بسیار است و …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. hero

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (78 ديدگاه)

    باید بدونیم امروزه خودرو های 4 سیلندری پیدا میشن که مشتری میتونه
    تجهیزات بسیار لوکسی رو براش انتخاب کنه!
    انواع لکسس و بنز و ب ام و زیر 2500 سی سی این رو ثابت میکنه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. hero

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (78 ديدگاه)

    من می خوام از مسوولین محترم!!!! که این قانون رو گذاشتن بپرسم این کار شما به غیر
    از افزایش قیمت و افزایش قاچاق خودروهای بالای 2500 سی سی نتیجه دیگه ای هم داشته؟
    شما با این کارتون باعث شدین تا افرادی که نفوذ زیادی در سیستم اداری کشور دارن
    بتونن این نوع خودروها رو بعد از وارد کردن پلاک ملی کنن و با قیمت هایی سلیقه ای و
    بسیار بالا در نمایشگا ه ها بفروشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. سجاد

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (33 ديدگاه)

    الفارمو 4c با موتور 1700. 820 میلیون تومان!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. آبين

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (22 ديدگاه)

    درده اینها این موضوع نیست به قول دوستان فقط به سود واردکننده ها که اغلب از خودشون هستند فکر میکنند ولی الان آلودگی ماشینهای 8 سیلندر و حتی 12 سیلندر مدرن از پژو 405 و سمند و پیکان ما بیشتر نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. حسین . ش

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (28 ديدگاه)

    الان یک BMW 125i مدل 2009 با حجم موتور 3000cc مصرف سوخت ترکیبیش 9.2 در هر 100 کیلومتر هست . اونوقت 405 یا خوروی ملی ما سمند تو هر 100 کیلومتر 11 لیتر بنزین مصرف میکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. moein

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اقا این موضوع رو من نمفهمم
    چرا ممنوعیت و محدودیت؟
    چرا به زور باید زیر بار ماشینای افتضاح داخل رفت؟
    اگر واقعا میخوان وضع رو درست کنن باید واردات رو ازاد کنن
    و پشتیبانی از سرمایه گذاری در تولید کنن
    بیان با تویوتا قرارداد ببندن تا بتونن خط تولید یه سری محصولاتشو بگیرن
    از معادن ما اهن داره استخراج میشه و بلافاصله فروخته میشه میره چین فراوری میشه باهاش ماشین تولید میشه فروخته میشه اونوقت برا چینیا ارزش اقتصادی داره
    ما خودمون همه چیو داریم برامون نمصرفه
    کیفیت ماشینامون روز به روز افتضاح تره
    بعدش به جای اینکه بیان شزایط تولید رو بهتر کنن میان دوباره فشار رو میزارن روی مردم و میگن مردم نباید ماشین خوب سوار شن
    […]

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. alihm

      ۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من با حرفت موافقم که به زور دارن لگن های قدیمی (خودروهای داخلی) رو بخورد مردم بخت برگشته ایرانی میدن.اما نمیشه یه دفعه بگن ایران خودرو سایپا ورشکست و درش تخته چون کسایی که تو این شرکتا و قطعه سازی ها کار می کنن نابود میشن در کل که این خانه از بنیاد ویران است

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Moein

        ۱۱ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (2 ديدگاه)

        درست میفرمایید
        باید با یک روند انجام بشه
        اما واقعا کسی میخواد این کار انجام بشه؟
        ایا تا حالا شده یکی از این شرکتا بیاد توی دانشگاه تهران یه جلسه با نخبه های طراحی ایران بذاره؟ یا با مهندسای متالوژی؟
        خیر
        به خاطر اینکه نیازی ندارن که بخوان طراحی کنن
        تا قیمت شصت میلیون عملا هیچ رقیبی ندارن ای دو شرکت
        چرا؟!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  21. amirali

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (185 ديدگاه)

    وقتی اصطلاح ” بازار خودرو ” توسط مسئولین استفاده می شود یعنی به صورت غیر مستقیم اشاره به رقابتی بودن فروش خودرو می کنند . وقتی کلمه بازار را برای هر کالایی استفاده می کنیم یعنی تجمع فروشندگان آن کالا و تجمع فروشندگان یعنی ایجاد حس رقابت و فروش بیشتر ، زمانی فروش بیشتر می شود که بتوان خریدار را با روشها مختلف مثل خدمات بهتر ، گارانتی بیشتر ، شرایط فروش بهتر و نهایتا قیمت کمتر جذب نمود . اگر بازار خودرویی در ایران وجود دارد لطفا مشخص نمائید دو شرکت مونتاژ کار ایرانی در کدامیک از روشهای جذب مشتری که ذکر شد با یکدیگر رقابت می کنند ؟
    کدام شرایط فروش انها به نفع مشتری است ؟ ایا اگر قشر متوسط جامعه توانایی خرید محصولات خارجی را داشتند کدام شرایط جذب مشتری این دو شرکت مانع از خرید خودرو خارجی توسط انها می شد؟
    با پاسخ واقعی به این دو سوال مشخص می شود به کار بردن کلمه بازار برای خودرو در ایران اشتباه است و با توجه به شرایط موجود به کار بردن اصطلاح “مافیای خودرو ” منطقی تر به نظر می رسد .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. امیرحسین

    ۲ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (385 ديدگاه)

    اگر این قانون برداشته نشه میتونن مردم خودروهای منطقه ازاد بخرن کل ایرانو بگردن اون بیش از سه بار خلاف کرد از نظر راهنمایی و رانندگی ینی ماشین خلاف کرده بارچهارم خلاف کرد پلیس منتقل کنه ب همون منطقه گمرکیه خودش ب شرط این که بیش از سه بار خاف کرده اونم فقط منطقه ازاد. نظرم اینه با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. ali

    ۴ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من با شما مخالفم
    میدونین با عدم واردات خودروی بالا2500 سی سی چقدر در مصرف بنزین صر فه جویی شد
    فرض کنین بجا این همه سانتافه 2400 سانتافه 3300 سی سی میومد…چقدر مصرف بنزین بیشتر میشد
    بنظر من این روش درست تره…کمترین نتیجه جلوگیری از افزایش مصرف سوخته

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Moein

      ۵ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست عزیز یه کم مطالعه بفرمایید راجع به میزان مصرف سوخت و میزان تولید دی اکسید کربن توسط همین موتورای به قول شمل پر مصرف و مقایسشون کنید با پراید به اصطلاح کم مصرف خودتون متوجه میشید قضیه از چه قراره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  24. iron man

    ۸ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    با سلام
    کدوم قانون ایران درسته تا این قانون درست باشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ایران باید اجازه ورود این خودروهارو بده تا در کشور تنوع ایجاد بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. امیرحسین

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اگه راست میگن جلو تولیدات بی کیفیت . بی استاندارد شون رو بگیرن -هرچی معیار لوکس بزارن بازم تعدادی استثنا میشن – از اونجایی دارن میسوزن که bmw i8 افتاده دست مردم -اینا میخان مال خودشون باشه هرچی که بهترین و خوشگلترینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. رامتین

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3051 ديدگاه)

    بنظرم بهترین قانون برای خودروهای لوکس اینه که دولت بگه خودروی 8 و بالای 8 سیلندر با قیمت بالاتر از 30 هزار دلار (یا 25 هزار) ممنوعیت داشته باشه. ضمن اینکه همه خودروهای زیر 1500 سی سی از گمرک معاف باشند (ویا 1400 سی سی حداکثر).

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. AHMADREZA

    ۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    […] آلفا 820 تومن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. لوكس سوار

    ۱۳ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان سلام یه مشگلی که هست اینه که شما همتون اشاره به پراید وپژو می کنید ولی نکته مهم الان شرکتهایی هستن که اومدن برند چینی رو تولید داخل کردن با ۵برابر قیمت اگه تعرفه برداشته بشه بطور کلی کن فیکون میشن ،معلومه که اجازه نمیدن چون اونا آقازاده هستن زورشون زیاد نه مثل من وتو پراید لوکس سوار….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. رضا7

    ۱۵ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (26 ديدگاه)

    جالب ترین جمله ایی که ذهنمو مشغول کرده اینه که :” قیمت نمیتونه معیار خوبی برای ممنوعیت واردات خودرو به منظور جلوگیری از خروج ارز باشه!!؟ “

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. miliebi

    ۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ممنوعیت واردات خودرو بالای ۲۵۰۰ سی سی فقط یک روش قدیمیه که مردم را بحال مرگ بکشونن که به طب رازی بشن به این صورت که با یک تجدید نظر در این قانون و با چند برابر کردن تعرفه ها واردات خودرو بالای ۲۵۰۰ سی سی آزاد بشه و مردم تازه خوشحالم بشن و فکر کنن دولت در حقشون لطف کرده…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا