ایستگاه خبر

نظرسنجی درباره روش قیمت گذاری خودرو در ایران

اولین نظر سنجی سایت با موضوع انتخاب روشی برای قیمت گذاری خودروها در ایران در ماه اردیبهشت انجام شد. نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که کاربران بیشتر مایل به آزاد سازی قیمت ها و قیمت گذاری توسط خود شرکتها و یا نمایندگیهای آنها می باشند.

نتایج نظرسنجی روش قیمت گذاری خودروها
نتایج نظرسنجی روش قیمت گذاری خودروها

از ۳۰۸۵ رای دهنده تا پایان اردیبهشت، تنها ۱۹ درصد از آنها روش حاشیه بازار را انتخاب کرده اند. این در حالیست که این روش بعنوان شیوه قیمت گذاری مد نظر وزارت صنایع و همچنین سازمان حمایت از تولید کننده اکنون مورد استفاده است. بیش از ۳۶ درصد از کاربران هم قیمت گذاری توسط دولت یا یک کمیته ویژه را انتخاب کرده اند.
بنظر می رسد مصرف کنندگان نسبت به قیمت گذاری بر اساس نرخهای متغیر بازار تمایلی ندارند و بیشتر آرزو می کنند که خود سازنده قیمت معقولی را روی محصولات خود گذاشته و از آن نیز تبعیت کند. دخالتهای بازار و دلالی و نوسانات مختلف و اجبارهای دولت هم از نظر بیشتر کاربران باعث آشفتگی بیشتر در قیمت ها می شود. همانگونه که اکنون با افزایش کاذب بسیاری از قیمت خودروها روبروییم بدون اینکه تاثیری در کیفیت آنها دیده شود.
لازم به ذکر است که در این نظر سنجی ها با کنترل کوکی ها هر فرد و رایانه تنها قادر به یک بار رای دادن می باشد. این نظر سنجی همچنان گشوده بوده و از طریق همین صفحه ادامه می یابد.

[polldaddy poll=6170373]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۴۹ دیدگاه‌ها

  1. احمد.ف

    ۵ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (447 ديدگاه)

    از وقتی که من یادم میاد قیمت ماشین های به اصطلاح داخلی همیشه افزایش داشته و در اکثر موارد هم برای مردم گران بوده است. در همین حال شرکت های خودروساز داخلی همواره می گویند که ما در حال ضرر کردن هستیم و همیشه از قیمت کم محصولاتشان نالان هستند.
    این خودروساز(؟؟؟؟)های داخلی دیگر مثل چوپان دروغگو شده اند حتی!! اگر مشکل هم داشته باشند دیگر کسی باور نمی کند. (از جمله خود من)
    سؤال پایانی از خودروسازان اینکه به نظر شما چه قیمتی مناسب محصولات پیشرفته و به روز و ایمن و با کیفیت!! شما است؟؟؟؟
    پراید بشه ۲۰ میلیون بسه؟؟؟ یا بیشتر درمیاد؟؟؟ ۲۰۶ چی (که قراره حداقل سال دیگه تولید بشه) بشه ۵۰ میلیون خوبه؟؟؟!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احمد.ف

      ۵ خرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (447 ديدگاه)

      در مورد ۲۰۶ میخواستم بگم ۲۰ سال، ۲۰ جا افتاد ببخشید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. امیر

      ۶ خرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (605 ديدگاه)

      این گزینه ها چیه گذاشتید .
      یه گزینه هم با اسم قیمت گذاری بر اساس کیفیت و قیمت ای جهانی میگذاشتید اونوقت میدیدید که چقدر رای میاره!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. sunmartin

    ۵ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    از طرفداران آزاد سازی قیمت ها هستم و بارها بیش از 100 بار به این نظر سنجی زای دادم اما منظورم از آزاد سازی این بود که اجازه ورود انواع خودرو که میتونن در ایران با این شرایط نمایندگی داشته باشن رو بدن و آزادانه قیمت گذاری کنن نه با 110 درصد عوارض (البته90% هست که با یه سری پول هایی دیگه ای که از مردم میگرن میشه 110%) بهرحال “احمد ف” اگه میشد 1000 بار از شماتشکر میکردم که حرف دل مارو زدین بنظرمن “سایپا” زمانی راضی میشه که قیمت یه پراید 27 ساله (پراید 27 سال هست معرفی شده) از قیمت یه آپارتمان متوسط در یه شهر متوسط بیشتر بشه مثلا 40 ملیون و ایران خودرو مدیر عاملش وقتی رضایت میده و میگه ضرر نمیدیم که یه l90 , (لوگان) چیزی در حدود 60 ملیون و 206 اس دی 65 تا 70 ملیون در بیاد اینها یه عمر هست دارن از جیب مردم مایه میزارن و در یک مصاحبه جنجال برانگیز رئیس کمپانی مرسدس گفته ما خودرو رو با بالاترین کیفیت و استاندارد تولید میکنیم اما به اندازه ایران خودرو یا سایپا نه فروش داریم نه پیش فروش…تو خود حدیث مفصل بخوان ازین ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سردبیر

      ۶ خرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (764 ديدگاه)

      سلام. اگر دقت کرده باشید بجز رای اول سایر رای ها شمرده نمی شود و یک پیغام هم نوشته می شود که شما قبلا رای داده اید!
      البته باید در نظر گرفت تا زمانی که انصاف، رقابت صحیح، اهمیت به مشتری و صداقت در کار نباشد، اینکه چه کسی یا نهادی قیمت راتعیین کند بی معنی بنظر می رسد. حال این نهاد خود خودروسازان باشند یا دولت یا کمته خودرو. بنابراین شرط رسیدن به عدالت در قیمتهای خودرو ایجاد رقابت سالم است. که در شرایط انحصاری و مافیایی بروز نمی یابد.
      در ضمن برای جنابعالی یک ایمیل در مورد mvm135 فرستاده بودیم که هنوز پاسخ نداده اید. منتظریم.
      موفق باشید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. محد علی

    ۶ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    چند سال پیش یک بار مدیر عامل ایرانخودرو اومده بود شبکه دو درباره ABSو ایر بگ نزاشتن رو خودرو هاتوضیح بده با اینکه 8 ماه قبل دولت تصویب کرده بود و پلیس هم حسابی عصبانی شده بود رئیس پلیس راهنمایی رانندگی به این مدیر اعتراض کرد که شما 8 ماه می گفتی که رو پیکان وانت نمی شه ABSو ایربگ گذاشت اما چی شد که ما وقتی با شما یک جلسه یک ساعته گذاشتیم قبول کردی ؟
    مدیرعامل ایرانخودرو جواب داد که من قبول کردم که تست کنم ببینم میشه یا نه
    یعنی تو این 8 ماهی که دولت وپلیس ده بار مصوبه دادن درخواست کردن این آقا حتی تست نکرده می شه یا نه وفقط گفته نه………………

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محسن آبادان

    ۶ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (86 ديدگاه)

    فقط رقابت میتونه وضعیت بی کیفیتی خودرو در ایران رو اصلاح کنه شما این گوشی ایرانی glx رو ببینید باید با بهترین گوشی های دنیا رقابت کنه ولی ایران خودرو و سایپا دارن با کی رقابت میکنن وقتی که مجبورید فقط تولید داخلی بگیرید کیفیت بد تر از این میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. yashar

      ۹ خرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (294 ديدگاه)

      البته دوست عزیز اون گوشی چینیه و در خرمشهر تولید میشه!مثل سمند!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. sunmartin

    ۶ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    “سردبیر گرامی” با درودو تشکر بی پایان از دقت و نظر شما و همچنین عرض تبریک جهت ایجاد محیطی منطقی و به دور از هیجان و تریبونی کاملا بی طرفانه در زمینه مباحث خودرویی به اطلاع میرسانم که ای میل شما بدستم نرسیده و درغیر اینصورت در اسرع وقت مبادرت به پاسخ می نمایم پاینده باشید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. سعید

    ۶ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (43 ديدگاه)

    فکر نکنم مدیران ایران که واسه خودرو تصمیم بگیرن تعرفه رو حتی 1 درصد کم کنن.اولین دلیلش برمیگرده به آخر سال 88 وفروردین 90 و پاچه خواری مدیران سر اون موضوع.دلیل دیگه سود تعرفه ها که صاف میره توی جیب دولت..دلیل دیگه راند بازی و فساد مالی شرکت های خصوصی با مدیران تصمیم گیر…دلیل دیگه به اصطلاح از طریق رئیس جمهور وقت که با به اصطلاح دعوت کردنش به کارخونه همونجا ضمانت کلی میگیرن به اصطلاح خودمون خرش میکنن…دلیل دیگه این استخدام بالاست که از این طریق میگن اگه فروشمون کم بشه اشتغال میخوابه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. امیر حسین

    ۶ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    باسلام
    قیمت ازاد موقعی منتقی که بین خودروسازان رقابت وجود داشته باشه نه رفاقت و دورهمی چاپیدن مردم!
    واگه قیمت پایین هست و زرر میدند پس چرا میانگین قیمت صادراتی ها حدود 7 میلیون اخه ما که ماشین 7 میلیونی اصلا نداریم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. sunmartin

    ۶ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    کاملا تاییئدمیشه اگه ضرر میدن چرا وقتی به اکراین و افغانستان و “سوریه” و عراق . افریقا و آذربایجان .و ترکیه صادرات دارن ضرر نمیدن ؟این سیاست یک بام و 2 هواست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. مجید

    ۶ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (80 ديدگاه)

    خبری خنده دار
    دروغهای جدید برای مردم ایران

    عرضه خودرو تیبا در اوکراین با قیمت 14/5 میلیون تومان و توجه ویژه بازدیدکنندگان به پراید132 !!!

    منبع

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. 21ali

    ۶ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (103 ديدگاه)

    بنظر خودروسازان باید قیمتابالا باشه تا شما قدر تولیدات داخل را بدانید مثلا برای یک پراید همه ارث بابات را بدی تا هر وقت یادت اومدهمه جات بسوزه و همیشه به یاد تولید کنندگان عزیز و زحمتکش باشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. 21ali

    ۶ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (103 ديدگاه)

    کاش قیمت خودرو بر اساس ارزش آن بود.نه بر اساس جیب مشتری .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. sunmartin

    ۶ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    از این خبری که در سایت عصر خودرو منتشر شده اینطور بر میاد که سایپا در نظر داره این خودرو رو در 1 تا 2 ماه آینده به 14/5 ملیون بفروشهو سود بیشتری رو از آن خود کنه که در اینجا به این نکته توجه باید بشه که به همین دلیل ساده و گرفتن دلار 1226 تومانی از بانک مرکزی و حمایت های بی پایان دولت از سایپا و ایران خودرو قیمت ها رو به مرز انفجار میکشونه باید منتظر باشید و ببینید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. مجید

    ۶ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (80 ديدگاه)

    این طور که ما داریم با همه کشورها اختلاف پیدا میکنیم باید منتظر پراید 12 و تیبا 15 ملیونی باشیم
    در مورد رانا هم ایران خودرو میخواد با به انبوه رسیدن تولیدش کم کم تولید 206 رو تعطیل کرده و رانا رو رقیب تندر90 کنه درضمن رانا در 2 تیپ و قیمتی حدود 16.5 تا 18.5 ملیون خواهد بود البته اگر بازم نخوان قیمت رو بالاتر ببرند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      الان سال ۱۴۰۳ هستیم و قیمت پژو پارس ۸۵۰ میلیون قیمت پراید مدل ۹۹. ۳۰۰ میلیونه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. sunmartin

    ۶ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    آقا مجید حرفت کاملا درسته اما نمیدونم چرا بعضی از کابرا اینقدر رو 206 و “رانا” و “تیبا” و “دانا” “کوشا” تعصب دارن و فقط میگن هر قیمتی هم بدن می ارزهچون قطعاتش زیاده …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. مجید

    ۶ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (80 ديدگاه)

    دوست عزیزمن به شخصه از طراحی دنا خوشم اومد رانا هم به نسبت 206 اس دی زیبایی بیرونیش بهتره
    اما مشکلی که هست اینه که در خودروی ملی هیچ بازرس خارجی نظارت نداره و خریدش یه ریسک بزرگه
    اما مثلا در مورد 206 و تندر90 مهندسین فرانسوی نظارت دارند و اجازه ی هرکاری رو نمیدند
    همانطور که نگزاشتن موتورهای چینی روی 206 قرار بگیره و موتورها روی سمند و … گذاشتند
    رانا دنا و تیبا هم قطعا در حد خودروهای چینی و الته ضعیفتر از انها خواهند بود و بخاطر مشکلاتی که در اینده بخاطر اختلافات بوجود خواهد امد همه مجبور خواهند شد که بگیرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۷ خرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (89 ديدگاه)

      در مورد 206 که اره ولی رو تندر هر کاری بخوان میتونن بکنن اگه شما تندر اولیا رو سوارسی با الانی فرقاشو بهتر میفهمی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. همسایه

    ۶ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ما خیلی آدمای خوشبختی هستیم که گاریو میخریم ده میلیون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. همسایه

    ۶ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    […] باور کنید من سال 2009 در لیون با44 ملیون ایران بهترین ماشینو سوار بودم بعد اینجا میای تازه میگن ABD . خدمت دوستان بگم بعداز این نوع ترمز که توی اروپا قدیمی شده حدود 7 نوع ترمز دیگه وجود داره. البته که ما خیلی پیشرفت کردیم. ما خیلی خیلی پیشرفت کردیم . آینه ها برقی شده ، شیشه بالابر برقی، ترمز دیسکی و خلاصه اینکه آنتنا کوچیک شده. و ما خیلی خوشبختیم و ما اصلا پول زور به خودرو سازای داخلی نمیدیم. با عرض پوزش از دوستان کامنت گذااااااار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. مهدی

    ۶ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (217 ديدگاه)

    بر اساس قیمتهای حاشیه بازار (عرضه و تقاضا)
    قیمت گذاری توسط کمیته خودرو (دولتی)
    آزادسازی و قیمت گذاری توسط شرکتها
    حاشیه بازار که همه بالاست و دوست دارن بازم ببرن بالا
    2 گزینه بعدی هم به همین صورت ، خواستار قیمت بالا هستن
    ” امیر ” درست گفت :
    این گزینه ها چیه گذاشتید .
    یه گزینه هم با اسم قیمت گذاری بر اساس کیفیت و قیمت ای جهانی میگذاشتید اونوقت میدیدید که چقدر رای میاره!!!
    —————————————–
    بر اساس بازار جهانی بسنجن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. سجاد

    ۷ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (100 ديدگاه)

    آى خدا یا منو بکش یا…اصلا ولش خودمو بکش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. شاهین

    ۷ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (113 ديدگاه)

    خدایا کاری کن … تا قیمت پراید بشه 100 میلیون …آخه 10 میلیون خیلی کمه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مجید

      ۷ خرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (80 ديدگاه)

      شاهین جان این دعا از طرف خودت بود یا از طرف مدیران ایران خودرو
      البته اونها 100 میلیون هم کمشونه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  21. moji

    ۷ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پراید رو در افغانستان با قیمت 4 میلیون به فروش میروسنند. نتیجه گیری اینکه پراید برای تولید کننده قیمتی حدود 2 تا 3 میلیون آب میخوره و در ایران به دلیل بازار زورکی و انحصاری و تبدیل شدن سایپا و ایران خودرو به دو قول بزرگ ،کاری از دست کسی ساخته نیست و ماشین آشغال رو باید با قیمت 5 برابر هزینه ی تولید استفاده کرد و اعتراضی هم نکرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احمد.ف

      ۸ خرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (447 ديدگاه)

      در عراق با تاکسی دار ها 2.5 حساب می کنند.
      .
      .
      آقا غول درسته نه قول

      موافقم 0
      مخالفم 0
  22. مهرداد_درگ

    ۸ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ها؟ اهااااااان !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. sunmartin

    ۸ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    شاهین نترس میشه وقتی تیپا (بجای تیبا) رو میدن 14/5 دیگه حرفی برای گفتن نمیمونه توی یه سایت ایرانی 168 صفحه گذاشتن کاربرا در مورد :مشکلات تیپا و راه های برطرف کردن ان .آخه مگه ماشین صفر کیلومتر نیست دیگه چه رفع مشکلی ؟؟ خیلی مزحکه نه؟ حالا بریدبه این آدرس ببینید شمالی های بندر انزلی چقدر خوش بحالشون شده یکی از کاربرا در سایت tt.tuning.talk.com این رو بهم معرفی کرد
    مثلا یاریس 28500 یا فورد فیوزن 2012 فقط 40 تومان برید خودتون ببینید
    http://www.anzalifz.ir/ShowPage.aspx?page_=form&order=show&lang=1&sub=0&PageId=361&codeV=1&tempname=anzali

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۹ خرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (217 ديدگاه)

      نسبت به منطقه آزاد اروند ، کیش و قشم گرون قیمتاش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  24. یونس

    ۹ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    آخه آقای سردبیر این چه گزینه ای که گذاشتی اینا همشون که به ضرر مردم.پس ایمنی.امکانت.کیفیت.آسایش.قشنگی اینا جایی تو این نظر سنجی ندارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. محمدعلی

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (173 ديدگاه)

    دیگه تولید خودروهای آشغال داخلی که نظر سنجی نمی خواد تابلو هم هست هر ساله قیمت میره بالا . ما سال 81 پژو گرفتیم 10 میلیون با کیفیت عالی الان همون پژو چینیش 15 میلیونه هیچ فرقی هم نکرده فقط کیفیتش بدتر هم شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. 21ali

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (103 ديدگاه)

    تولید کننده محترم برای یک پراید چقدر بدیم راضی میشی ؟. 100ملیون بسه یا نه آخه بعضی ها از 100 ملیون بیشتر دارند. برای سمند efفرقون چقدر؟ 500 ملیون بسه؟ آخه باید از صنایع داخل حمایت کنیم. راستی اهالی محترم اوکراین سمند را به چه قیمتی میخرند؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. افشین

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    خب به رحمت این پراید بود دیگه که رویه در و دیوار نمینویسن فرزند کمتر زندگی بهتر همه رو به باد داد تنظیم جمعیت کرد

    بایدم قیمتش افزایش پیدا کنه – مسئولین فکر همه جاشو کردن ما سرمونو بزاریم راحت بخوابیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. شهاب

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (11 ديدگاه)

    […] ایرانخودرو و پارس خودرو بجای بالا بردن کیفبت محصولاتشون دارن یه ریز پشت سر هم از پشت به هم خنجر میزنن چند روز قبل رفتم نمایندگی ایرانخودرو تندر ثبت نام کنم گفتم فرقش با پارس خودرو چیه مسئولش فقط یه ربع تو سری میزد به تندر پارسخودرو البته جفتشون واسه هم میبافتن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. کسرا

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    آقا گزینه هیچ کدام نداره؟ بابا جان! هیچ کدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااممممممم!
    بر اساس ارزش خودرو یه قیمت ثابت بذارن! با این وضعیت سودجویی که وجود داره، بایدم وزارت صنایع و خودروسازها از سیاست عرضه و تقاضا حمایت کنن! هنر میکنن! یه ماشین سطح پایین میدن بیرون، بعدش هی گربه میرقسونن. یه روز تولیدو کم میکنن قیمت بره بالا، یه بار قیمتو همینطوری عشقی میبرن بالا! مثل الان. الان چند وقته برای چی ماشین گرون شده؟ پایینم نمیاد لامسب!
    نظرسنجی کامل نیست به نظرم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. مرتضی از قم 26خرداد91

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    باسلام خدمت دوستان عزیز
    بنده متأسفانه از نزدیک شاهد تصادف پراید (چندین مورد)باوسایل،درخت؛و… بوده ام ویقین دارم باسرعت 50 کیلومتر اگر باچیزی برخوردکنه وای به حال راننده ی بخت برگشتش،امنیت واژه ای است که بااون غریبه ست. شاسی که نداره،بدنه ی اون آدمو یاد قوطی روغن نباتی می اندازه وامکاناتش که…
    ولی من که یک کارمند هستم با 7یا8 میلیون چه کار کنم؛آیا امکان انتخاب دیگری دارم؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا