مرسدس بنز

احتمال جریمه 4.4 میلیارد دلاری دایملر به خاطر آلایندگی

مرسدس این هفته با مشکل دیگری دست به گریبان شده است. این بار وزیر حمل‌ونقل آلمان آقای آندراس شوئر دایملر را با جریمه ۴.۴ میلیارد دلاری به خاطر رسوایی آلایندگی محصولات دیزلی روبرو کرده است. این خبر را اتوموتیونیوز اروپا به نقل از نشریه آلمانی اشپیگل منتشر کرده است.


شوئر ظاهراً از مدیرعامل دایملر آقای دیتر زچه درباره تعداد ون‌ها و خودروهای مرسدس که نیازمند فراخوان و تعمیر هستند سؤال کرده است. این موضوع پس از آن رخ داده که وزارت حمل‌ونقل آلمان نرم‌افزاری غیرقانونی را در یکی از محصولات مرسدس پیدا کرده است. البته هنوز جزئیاتی درباره نوع این نرم‌افزار غیرقانونی منتشر نشده است.

Daimler CEO, Dieter Zetsche
Daimler CEO, Dieter Zetsche
از طرف دیگر اشپیگل گفته که وزیر حمل‌ونقل آلمان به دنبال فراخوان حدود ۷۵۰ هزار دستگاه محصول تحت تأثیر مرسدس بوده و این امر می‌تواند جریمه ۵ هزار یورویی برای هر خودرو در پی داشته باشد. اگر این خودروها همان نسخه‌هایی باشند که خبر فراخوان آن‌ها چندی پیش منتشر شد، بنابراین با C و G کلاس مرسدس و همچنین ون‌های ویتوی مجهز به پیشرانه‌های ۱.۶ لیتری دیزلی طرف هستیم.


یکی از سخنگویان وزارت حمل‌ونقل آلمان نیز گفته که دایملر و این وزارت برای صحبت درباره مشکلات فنی بسیار پیچیده مرتبط با آلایندگی‌ها توافق کرده‌اند.

پیش از این موضوع، دایملر از KBA دستور داشت تا ون‌های ویتوی مجهز به پیشرانه ۱.۶ لیتری دیزلی را به خاطر نقص آلایندگی فراخوان کند. این کمپانی گفته که علیه این تصمیم اقدام خواهد کرد زیرا نمی‌خواهد این سازمان نرم‌افزار یافت شده را غیرقانونی بداند.

اشپیگل همچنین گزارش داده که شواهد قابل‌توجهی درباره تحت تأثیر قرار گرفتن برخی مدل‌های C کلاس وجود داشته و این امر می‌تواند منجر به فراخوان ۸۰ هزار دستگاهی شود.


یکی از سخنگویان دایملر نیز گفته که گفت‌وگوهای دایملر با وزارت حمل‌ونقل آلمان محرمانه می‌باشد. KBA نیز از صحبت دراین‌باره خودداری کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    میتونه تیر خلاص به مرسدس باشه تو رقابت با بی ام و
    محصولاتش هیچ دارن کم میارن با این جریمه ارزش شرکتشون هم کلی عقب میوفته

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. LAMBORGHINI

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      جسارتاً فقط یه پیشنهاد و‌ بهتر بگم ، انتقاده

      این اخبار آلایندگی از هر شرکتی هست دیگه خیلی خسته کننده شده ، هر روز هر روز هر روز

      اخبار فراخوان ها هم همینطور ، الان مثلا تو زندگی ما چه تاثیری داره که متوجه بشیم پورشه ، دوج یا هر شرکت دیگه ای فلان محصولاتشون رو به فلان دلیل فراخوان دادند ؟ حتی اونایی که تو ایران تویوتا هم دارند براشون فرقی نمی‌کنه تا وقتی که خود ایرتویا فراخوان نده (میده؟!)

      یه ویدئو یا مقایسه ی هیجان انگیز از پورشه بذارین بهتر نیست؟ تحلیل های بیشتری از نسل جدید دوج رم نمی‌تونه مفیدتر باشه؟!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Mohamad

        ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (812 ديدگاه)

        دوتا موضوع مجزاست صحبت شما
        اول اینکه چی برای ایرانیها خوبه و چی بد..
        چی به دردشون میخوره چی نمیخوره
        متمایز بودن سلایق این اجازه را به هیچ سایتی نمیده که فقط بخواد از تولیدات داخل حرف بزنه،
        یا فقط اخبار هیجانی و چالش برانگیز و کامنت ساز پوشش بده،
        یا مطلقا اخبار شرکتها را بصورت منظم و منطقی در سایت قرار بده
        اگر قصد ما دیدن خبرهای دست اول و برجسته ست که قطعا این جنس اخبار در این زمره قرار میگیره… اینها بصورت بنیادی در قیمت سهم شرکتها و سودآوری شرکتها مستقیما نقش دارن پس چیزی نیستن که بگیم بدرد مخاطب نمیخورن، یا اگر هم با این منطق حساب کنیم خیلی خوب میدونیم صحبت کردن از دوج رم و فلان مدل آمریکایی که بصورت جغرافیایی از دسترس 90 درصد مملکت ما خارجه و حتا از نزدیک هم قابل لمس و دیدن نیست براشون یقینا چیزی نصیبشون نمیکنه حالا هرچقدر هم اون ماشین خفن و بی‌نظیر باشه اما اخبار فراخوان و قانونمند بودن ملت های اونور آب قطعا نمیتونه خالی از لطف باشه حداقلش اینه که تولید کنندگان مارا شرمنده میکنه و یاد میده که شرکتهای دست اول دنیا هم ممکنه با چنین فریبکاری یا خطاهایی مواجه بشن و رویکردشون چیه و چه جریمه های سنگینی در انتظارشون خواهد بود..

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. LAMBORGHINI

          ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          روزی هزار تا از این خبر های فراخوان گذاشته بشه به نظرت در ایرانخودرو و سایپا تاثیری داره؟
          خیلی ساده ای اگه اینطوری فکر کنی!
          یک ماشین داخلی رو نام ببر که تو این سال ها کیفیتش نسبت به اول بهتر شده باشه

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. امیر

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (730 ديدگاه)

    واقعا آلمان بهترین جای دنیاست!
    وقتی دولت ثروتمندترین کمپانی کشور رو که همچنین اعتبار و آبروی این کشور هم هست چنین جریمه ی سنگینی می کنه اون هم فقط به خاطر یه ذره جابجایی اعداد یعنی مردم آلمان واقعا در بهشت زندگی میکنند.
    قطعا برای ما که هر روز با خودروهای داخلی کشته،مجروح و مفقود میشیم و دولت هم هرچه بیشتر به خودروساز داخلی امتیاز میده قابل درک نیست…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. LAMBORGHINI

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      سال قبل و سال های قبلش به تناوب آلمان بهترین کشور دنیا برای زندگی انتخاب میشد امسال با توجه به حملات و انفجار ها رتبه ی آلمان به ۴ تنزل پیدا کرد و سوییس اول شد

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امیر

        ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (730 ديدگاه)

        سوئیس که واقعا ایده آله.در کل اروپا مناسب ترین جا برای زندگیه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. #ali.m#

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    پیشرانه دیزل اصلا جذابیتی برام نداره .
    کاش هرچه زود تر به کلی جمع بشن و دیگه کسی دیزل تولید نکنه .مگر برای ماشین های افرودی که گشتاور لازم دارن .
    دلیل وجود دیزل تو سبد محصولات بعضی از برند ها رو هم اصلا متوجه نمیشم .مثلا پورشه جرا باید ماشین دیزل تولید کنه؟
    خودروسازی ک خودشو رقیب فراری میدونه شاسی بلند دیزل تولید میکنه!!!!یا بنتلی چرا باید از پیشرانه دیزل استفاده کنه .
    در کل به نظرم اتش این پیشرانه ها یکی یکی دامن تمام برند هایی که سهم زیادی تو بازار دیزل داشتن رو میگیره .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. LAMBORGHINI

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      تو اروپا زندگی نکردی که اهمیت دیزل رو بدونی

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. #ali.m#

        ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (1836 ديدگاه)

        ماشین برقی?
        ? هیبرید
        دیزل های بد صدا، تنها راه کاهش هزینه سوخت نیستن.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. LAMBORGHINI

          ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          ۱) در اروپا و‌ تمام دنیا هنوز بخش بزرگی از انرژی از منابع فسیلی تامین میشه که سوزوندن این منابع برای تولید برق و باز دوباره سوزوندن برق برای حرکت ماشین اصلا عاقلانه نیست

          جوری میگی دیزلی بد صدا انگار در مورد لامبورگینی و فراری صحبت می‌کنی که راننده با صپاشون عشق میکنه

          پورشه مدل های پرفورمنسش مثل کاین توربو اس یا ۹۱۱ توربو نباید دیزلی باشند و تا جایی که من می‌دونم دیزلی نیستند ،
          .
          اما واسه خریدار ماشین هایی مثل اودی آ۴ ، فولکس گلف ، کاین معمولی و پانامرای معمولی صدای موتور چه اهمیتی در مقابل راحتی سواری و گشتاور عظیمی که موتور های دیزلی با مصرف سوخت بسیار کم در دور موتور بسیار پایین در اختیار میذارند میخواد داشته باشه؟

          ۳) موتور های هیبریدی هزینه ی نگهداری بالایی نسبت به موتور های ساده ی بنزینی و دیزلی خالص دارند ضمن اینکه بحث ضایعات باتری این خودروها و ایستگاه های شارژی که هنوز فراگیر نیستند هم وجود داره

          ۴) ماشین های دیزلی افت قیمت کمتری نسبت به هیبریدی ها و بنزینی های با کارکرد مساوی دارند

          ۵) آلایندگی و مصرف سوخت دیزلی ها کمتره و خودروهای دیزلی اگه آلایندگی‌شان از یه حدی در اروپا کمتر باشه ۱۰۰ درصد از مالیات معاف میشن و این معافیت خیلی برای مشتری ، طمع انگیزه

          واسه همین فولکس و … زور می‌زنند که آلایندگی رو تا حد ممکن پایین بیارند ، شما اینجور تقلایی رو در بنزینی ها نمی‌بینی

          ۶) پانامرای دیزلی نسبت به پانامرای بنزینی دقیقاً با امکانات مشابه به اندازه 10 درصد ارزون تره
          در حالی که مدل هیبرید از جفتشون گرون تره

          ۷) از همه مهم تر خودروسازان اروپایی بیش از 100 سال واسه توسعه و تکامل دیزلی ها زمان گذاشتند و تریلیون ها دلار در طول این 100 سال خرج کردند تا این موتور ها رو از موتور هایی در سر و صدا،آلاینده و پر خرج و پر استهلاک تبدیل به نمونه هایی بی‌صدا ، نرم ، کم خرج ، ارزان و کم استهلاک کردند
          معلومه که الان حیفشون میاد یه دفعه قید تمام مزیت های دیزل رو بزنند و همه ی هزینه هایی که کردند رو زیر خاک دفن کنند

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. #ali.m#

          ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (1836 ديدگاه)

          خب خودروسازان اروپایی 100سال روی این پیشرانه کار کردن تا فقط ایراد هاشو از بین ببرن. خیلی هم کارشون خوب بوده ولی چه بخوایم و چه نخوایم دیگه دیزل به اخر عمرش رسیده .
          بنزین هم ممکنه خیلی زود به اخر عمرش برسه .
          ولی یه جیز رو میدونم .اونم اینه ک هیبرید بهترین سیستمیه که الان دنیا بهش نیاز داره تا فراگیر بشه .
          اگر این اتفاق بیوفته قطعا تمام مواردی ک شما گفتی در مورد هیبرید هم صدق خواهد کرد .
          من در مورد اینده برقی ها هم شک دارم
          شما تصور کن 10سال دیگه پیشرانه درون سوز چه پیشرفتی کردن همین الان یه ترکیب از موتور تراکم متغیر نیسان و اسکای اکتیو ایکس مزدا تصور کن ببین چقدر میتونن الایندگی رو کاهش بدن و راندمان رو بالا ببرن .البته این سیستم ها خیلی خام هستن چون مثلا نیسان فقط برای موتور های 4سیلند میتونه استفاده کنه ازش .اما قطعا پیشرفت میکنه
          و با توجه به الایندکی زیاد استخراج لیتیوم و ساخت باتری.
          به نظر من هنوزم اینده پیشرانه های برقی 100درصد اثبات شده نیست .و ممکنه این پیشرفت ها فراگیر شدنشون رو یا به تاخیر بندازن یا به کلی از بین ببرن .
          میخوام بگم حتی پیشرانه های برقی ک این همه بازخورد مثبت هم گرفتن ممکنه ی روز شکست بخورن .
          دیگه شکست ماشین های دیزل که الان یکم بد نام هم شدن که قطعیه .

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. LAMBORGHINI

          ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          در مورد آینده ی نزدیک حرف شما کاملا درسته
          ولی در حال حاضر دیزلی ها هنوز اونقدری بد و بدرد نخور نشدن که کاملا محو بشن و هنوزم بعضی جا ها میشه ازشون استفاده کرد

          موفق باشید

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. Hamid.Hellcat

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    اگه از این ماشینها تو امریکا فروخته باشه ترامپ حالشو جا میاره….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Ferrari

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1886 ديدگاه)

    به نظر من تویوتا بهترین استراتژی رو داشت که سراغ موتور های دیزلی نرفت موتورهای دیزلی شاید کم مصرف باشن اما به هیچ وجه کم الاینده تر از نمونه های بنزینی نیستن و تو این دوسه سال برای کمپانی های معروفی مثل فولکس و ائودی و پورشه و الانم مرسدس دردسر زیادی درست کردن این همه هزینه و سرمایه روی دیزلی ها اون فایده ای که باید میداشته رو نداشته.تویوتا بجای تولید موتورهای دیزل سراغ تولید اتومبیل های هیبرید و الکتریکی رفت و الان از خیلی از کمپانی ها جلوتره و بین مدلهای تویوتا پریوس پرایم عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Saman

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (177 ديدگاه)

    هر وقت واژه آلایندگی رو میبینم فورن ماشین آلمانی در نظرم مجسم میشه :D گویا تکنولوژی آلمانی نهایت یا به آلایندگی یا به دیزل گیت ختم میشه. از فاز دیزل بزنید بیرون آخرشه :-)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. مهدی دهقان

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (67 ديدگاه)

    کی گفته تویوتا ماشین دیزلی نداره همین الان تو سازمان ما تویوتا لند کورز هارد تاپ دیزلی داریم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا