مرسدس بنز

مرسدس بنز E کلاس کوپه چهل‌ساله شد

کمتر از یک دهه است که مرسدس بنز تولید مدل CLK را متوقف کرده و به‌نوعی E کلاس کوپه را جایگزین آن نموده است؛ اما این خودروساز آلمانی سال‌ها پیش نیز نسخهٔ کوپهٔ E کلاس را تولید می‌کرده است. به‌طور دقیق ۴۰ سال پیش بود که مرسدس بنز اولین نسل از E کلاس کوپه را با کد C123 معرفی کرد. این خودرو یک سال پس از معرفی نسل چهارم E کلاس در نمایشگاه ژنو ۱۹۷۷ رونمایی شد.

mercedes-benz-e-class-1977

E کلاس کوپه ۳.۸ سانتیمتر ارتفاع کمتری از سطح زمین و بیش از ۷.۵ سانتیمتر طول کمتری نسبت به همتای سدان خود داشت؛ اما مهم‌ترین تفاوت ظاهری این دو مدل، پنجره‌های جانبی بدون فریم E کلاس کوپه بود که این ویژگی تبدیل به امضای مرسدس بنز شد و هنوز هم در کوپه‌های مدرن آن بکار می‌رود.

123_43_w123_modellpalette_1

E کلاس کوپه در ابتدا در سه مدل ۲۳۰ C، ۲۸۰ C و ۲۸۰ CE به بازار عرضه شد اما بعداً طیف مدل‌های آن با اضافه شدن مدل توربودیزل ۳۰۰ CD گسترش یافت. در زمان پایان تولید این نسل از E کلاس کوپه در پایان آگوست سال ۱۹۸۵، مرسدس بنز نزدیک به ۱۰۰ هزار دستگاه از آن‌را تولید کرده بود درحالی‌که قدرت آن در طول این سال‌ها تقریباً دو برابر شده و از ۸۰ اسب بخار به ۱۵۶ اسب بخار رسید.

87f180

بعدازاین، نسخهٔ کوپه در نسل بعدی E کلاس یعنی نسل پنجم هم تولید شد اما سرانجام در سال ۱۹۹۵ تولید نسل پنجم E کلاس خاتمه یافت و نسل ششم به بازار آمد ولی در این نسل خبری از نسخهٔ کوپه نبود و مدل جدید CLK جایگزین E کلاس کوپه شد. تولید CLK در دو نسل یعنی در نسل‌های ششم و هفتم E کلاس ادامه پیدا کرد تا اینکه همزمان با معرفی نسل هشتم E کلاس در سال ۲۰۰۹، تولید CLK متوقف شد و مرسدس بنز دوباره نام E کلاس کوپه را زنده کرد. در حال حاضر مرسدس بنز E کلاس کوپه در نسل دوم دوران مدرن خود به سر می‌برد.

mercedes-benz-e-class_coupe-2017-1024-07

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. Man

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    از جمله ماشین هایی که ما باهاش بسیار خاطره داریم این بنز ۲۳۰ هست. یه بار با سرعت ۱۶۰ تا با یه پیکان که از فرعی جاده روستا وارد خیابان اصلی میشد تصادف کردیم بخدا اگر ماشین دیگه ای بود هممون مرده بودیم نه بخاطر له شدگی بخاطر تعادلش. افتاده بودیم تو دره نسبتا بزرگ.
    اگر تمیزش باشه صد شرف داره به خودرو های امروزی ایران. فقط ایرادش اینه که یکم کفش پایینه کفش زیاد به زمین گیر میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ace

      ۶ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      بنز بهترین ماشین ساز دنیاست.
      ساکت و آرام ، همیشه در اوج حرکت میکنه.
      هیچ ماشینی بنز نمیشه.
      من از مدل های سواری مرسدس ، E class رو بیشتر از همه میپسندم. بهترین تعادل بین اسپورت و لوکس بودن ، فضای کافی ، و … در این سدان برقرار شده.

      خودروسازی یعنی مرسدس بنز و تویوتا.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. (ali (CHEVY NOVA

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (6811 ديدگاه)

    من همیشه مدافع ماشینهای قدیمی بودم و هستم و خواهم بود و معتقدم که ماشینهای قدیمی یه روحی داشتن که ماشینهای جدید ندارن
    قبلا که ماشینهای قدیمی بیشتر بودن و مردم هم بیشتر این ماشینها رو داشتن واقعا مثل یه عضوی از اون خانواده بودن این ماشینها اما این ماشینهای جدید فقط یه وسیله هستش برا رفت و امد و هر زمان هم که تاریخ مصرفش گذشت میندازنش دور میرن یکی دیگه میخرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ghost

      ۶ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (193 ديدگاه)

      دوست عزیز نمی دونم تصور شما از یه خودرو چیه ولی ماشین یه کالای مصرفیه درست مثل خودکار و … این بازار داغون داخل که باعث شده ما نتونیم از ماشین و کاربرد هاش لذت ببریم
      البته افرادی که به ماشین کلاسیک علاقه دارن بحثشون جداِعه

      موافقم 0
      مخالفم 1
  3. حميد

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    همه سگمنتهای کلاس E عالی هستند خدا قسمت کنه بخریم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا