بی ام و

خداحافظی با پیشرانهٔ دیزلی چهار توربوی ب‌ام‌و در سال 2020

ب‌ام‌و در اروپا برای کسانی که ولع گشتاور دارند، نسخه‌هایی از مدل‌های X5، X6، X7، سری ۵ و سری ۷ را با یک پیشرانهٔ ۳ لیتری دیزلی چهار توربو عرضه می‌کند. حال اما گزارش جدیدی می‌گوید این شرکت آلمانی قصد دارد در سال ۲۰۲۰ این پیشرانهٔ قدرتمند را کنار بگذارد. البته این خبر چندان عجیب نیست زیرا گزارشات قبلی حاکی از آن بودند که به عقیدهٔ ب‌ام‌و، این موتور برای ادامهٔ تولید بسیار پیچیده و هزینه‌بر است. گفته می‌شود این شرکت قصد دارد به تولید موتور دیزلی چهار توربوی خود در تابستان سال ۲۰۲۰ پایان دهد.

این پیشرانهٔ دیزلی چهار توربو از خانوادهٔ موتورهای B57D30 ب‌ام‌و است که در نسخه‌های تک توربو و دو توربو هم ارائه می‌شود. این موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی چهار توربو که برای مدل سال ۲۰۱۶ معرفی شد، خروجی چشمگیری برابر با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیروگاه توانمند با گشتاور فراوان خود قادر است محصولات بزرگ ب‌ام‌و را با سهولت جابجا کند. به‌عنوان‌مثال، این پیشرانه کراس‌اوور بزرگ X7 را ظرف ۵.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند درحالی‌که سدان M550d این کار را ظرف تنها ۴.۴ ثانیه انجام می‌دهد.

ظاهراً مدل‌های M550d و ۷۵۰d اولین خودروهایی خواهند بود که با این موتور خداحافظی می‌کنند درحالی‌که بعداً این موتور از زیر کاپوت مدل‌های X5 M50d، X6 M50d و X7 M50d هم خارج خواهد شد؛ اما علاوه بر این مدل‌ها، آلپینا هم از نسخه‌ای از این پیشرانهٔ چهار توربو در مدل‌های XD3 و XD4 خود استفاده می‌کند اما فعلاً حرفی در مورد این مدل‌ها زده نشده و مشخص نیست پس از خاتمهٔ تولید این موتور تکلیف محصولات آلپینا چه خواهد بود. در کوتاه‌مدت ب‌ام‌و جایگزین مستقیمی برای این موتور دیزلی چهار توربو ندارد اما نسخه‌های دیگر آن همچنان ارائه خواهد شد. همچنین اگر این شرکت بخواهد نسخه‌های ضعیف‌تر این موتور را تقویت کند می‌تواند در آینده از نیروی کمکی هیبریدی در نسخهٔ توئین توربوی آن استفاده کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. ایمان

    ۹ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (3898 ديدگاه)

    آخه چرا انجین به این خوبی رو کنار میزاری ؟؟؟؟
    بهترین انجین ساز دنیا باید بهترین انتخاب رو برای جایگزینی این پیشرانه داشته باشه ؛ هم از نظر قدرت هم گشتاور

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. محمد

    ۹ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (804 ديدگاه)

    پدال جان دو باره دوئل بزار ولی این فعه هر روز باشه نه این که ۱ روز باشه ۱ روز نباشه
    موافقا لایک⁦??⁩

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ایمان

      ۹ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (3898 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز
      هنوز نتایج دوئل ها رو کامل نگذاشتن
      دوئل جدید دیگه معنی نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. MAHDI

    ۹ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    من پیشرانه های دیزلی رو خیلی خیلی بیشتر از الکتریکی ها میدونم. البته از نظر احساسی. اونم پیشرانه های دیزلی بسیار مدرن آلمانی.در اروپا خیلی خوب فروش داشتن این پیشرانه ها اماکم کم داریم باهاشون خداحافظی میکنیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محمد

    ۹ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (804 ديدگاه)

    ننایج که مشخصه به آرا نگاه کنید اون که رای بیشتری داره اول شده

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا