تویوتا

تجربه رانندگی با تویوتا C-HR هیبرید جدید

تمایز در کلاس کراس اوورهای خانوادگی وظیفه‌ی سختی است اما تویوتا با معرفی C-HR در سال ۲۰۱۶ به این فرمول بسیار نزدیک شد. این خودرو که در کشورمان نیز به‌صورت محدودی وارد شد و هم‌اکنون با قیمت‌های بالا خرید و فروش می‌شود ظاهر برجسته‌ای داشته و نسخه‌ی کم‌مصرف هیبریدی آن باعث تمایز از خودروهایی همچون اشکودا کاروک و رنو کجار می‌شود.

تویوتا C-HR
سه سال بعدتر و با ثبت فروش حدود ۵۰ هزار دستگاهی در بریتانیا، این خودرو فیس لیفت شده است. این خودروی به‌روزتر هم‌اکنون تکنولوژی بهتر، استایل متمایزتر و پیشرانه‌ی هیبریدی جدیدی دارد. تویوتا می‌گوید این خودرو هم آرام تر شده و هم سواری هیجان‌انگیزتری دارد.

تویوتا C-HR
حتی C-HR چند سال پس از فروش نیز ویژگی‌های متمایزی داشته و بنابراین نیاز چندانی به بازنگری شدید طراحی نبوده است. به همین خاطر بهبودهای طراحی بدنه ملایم بوده است. سپرهای جلو و عقب تغییر شکل یافته ظاهر تمیزتری داشته و چراغ‌ها نیز LED شده‌اند. سه رنگ جدید بدنه هم به همراه رینگ‌های ۱۷ و ۱۸ اینچی جدید تکمیل کننده تغییرات هستند.

تویوتا C-HR
داشبورد تریم های جدیدی داشته و از برخی پلاستیک‌های نرم اضافی در آن استفاده شده اما کابین اکثراً شبیه مدل پیش از فیس لیفت به نظر می‌رسد. ساعت دیجیتالی ارزان‌قیمت C-HR ناپدید شده اما متأسفانه ستون‌های C بزرگ که دید کم و فضای کابین تاریکی را ایجاد کرده‌اند همچنان باقی‌ مانده‌اند. فضای بار ۳۷۷ لیتری خودرو نیز کمتر از رقبای مشهور دیگر بوده اما به اندازه‌ی یک هاچبک می‌باشد.

تویوتا C-HR
مالکان تویوتا قبلاً با یکی از ضعیف‌ترین سیستم‌های اطلاعات سرگرمی بازار سر و کله زده‌اند. علیرغم بهبودهای اندکی که رخ داده این سیستم هنوز هم نقاط ضعف خود را دارد. البته تویوتا سرانجام اپل کارپلی و اندروید اتو را به‌صورت استاندارد ارائه می‌کند.

تویوتا C-HR
تغییرات بزرگ‌تر زیر کاپوت رخ داده‌اند. از هر ۱۰ دستگاه C-HR فروخته شده در بریتانیا ۸ دستگاه دارای قوای محرکه هیبریدی بوده و تویوتا پیشرانه‌ی ۱.۲ لیتری توربوی بنزینی را حذف کرده است.

تویوتا C-HR
به این ترتیب هم‌اکنون با مدل هیبریدی مجهز به پیشرانه ۱.۸ لیتری کار را آغاز می‌کنیم. این پیشرانه بسیار مشابه مدل قبلی است اما سیستم الکتریکی آن‌هم اکنون انرژی را از باتری لیتیوم-یونی کوچک‌تر، سبک‌تر و قوی‌تر از قبل می‌گیرد.

تویوتا C-HR
و هم‌اکنون نسخه پرچم‌دار هیبریدی جدید وجود دارد که از پیشرانه‌ی ۲ لیتری درون‌سوز و سیستم دو موتوره الکتریکی استفاده کرده و قدرت ۱۸۲ اسب بخاری و گشتاور ۲۰۲ نیوتون متری دارد. برای توضیح سطح تکنولوژی هوشمندی که در این پیشرانه ۲ لیتری بکار رفته می‌توان چندین صفحه به‌صورت مفصل نوشت بنابراین ما می‌گوییم که نوآوری‌های زیاد این نیروگاه آهنین باعث شده پیشرانه ۲ لیتری تویوتا از نظر راندمان گرمایی بهترین پیشرانه درون‌سوز بازار باشد. این پیشرانه سبک‌تر از پیشرانه قبلی بوده و ۵۰ درصد قوی‌تر از پیشرانه‌ی ۱.۸ لیتری می‌باشد. این در حالی است که پیشرانه موردبحث تنها ۱۰ درصد پرمصرف‌تر از پیشرانه ۱.۸ لیتری است.

تویوتا C-HR
و در جاده است که تحت تأثیر آن قرار می‌گیریم. پرفورمنس خودرو به حد کافی قوی بوده و قوای محرکه در رانندگی روزمره بسیار نرم است اما در زمان شتاب گیری سنگین شاهد صدای بالای پیشرانه و کم آوردن گیربکس CVT خواهیم بود. البته قدرت بیشتر به این معنی است که در اکثر اوقات نیازی به کارکرد سنگین پیشرانه نخواهد بود و به همین خاطر این صدای ناخوشایند چندان موجود نخواهد بود.

تویوتا C-HR
تویوتا اقدام به اصلاح سیستم‌های فرمان و تعلیق مدل‌های مجهز به پیشرانه ۲ لیتری کرده تا خودرو بتواند با وزن بیشتر این مدل کنار آید. البته بدون تست شانه‌به‌شانه‌ی دو مدل ۱.۸ و ۲ لیتری نمی‌توان تفاوت‌های زیادی را متوجه شد؛ به عبارت دیگر C-HR هنوز هم یکی از تیزترین هندلینگ ها در بین کراس اوورها را داشته و سواری نسبتاً کنترل شده‌ای را نیز ارائه می‌کند. فرمان البته حس زیادی نداشته اما دقیق است.

اما درباره‌ی مصرف سوخت چه؟ ما در مسیرهای گوناگون به مصرف سوخت ۴.۸ لیتری دست یافتیم و اگر در شهر رانندگی بیشتری داشته باشید این مصرف کمی بالاتر خواهد بود. تویوتا ادعا می‌کند در ۸۰ درصد مواقع با تکیه‌ بر نیروی الکتریکی رانندگی کرد. البته نظر ما روی ۶۰ درصد است.

با آلایندگی دی‌اکسید کربن ۹۲ گرمی در هر کیلومتر، پیشرانه ۲ لیتری تنها ۶ درصد آلاینده‌تر از پیشرانه ۱.۸ لیتری است و بسیار پاک‌تر از رقبای خود در این کلاس می‌باشد.

از نظر هزینه‌های مالکیت، تویوتا در بالاترین بخش کلاس قرار می‌گیرد. گارانتی ۵ ساله/۱۶۰ هزار کیلومتری جزو بهترین گارانتی‌های کلاس بوده و نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد این خودرو قابلیت اطمینان بالایی دارد.


قیمت مدل ۲ لیتری در تریم آیکن از ۲۹۶۴۵ پوند شروع می‌شود که ۱۶۲۰ پوند گران‌تر از مدل ۱.۸ لیتری می‌باشد. از نظر ما این اضافه پرداخت ارزشش را دارد. مدل اورنج ادیشن که در تست نیز حضور داشت از رینگ‌های ۱۸ اینچی، بدنه دو رنگ مشکی و نارنجی، صندلی‌های چرمی، سیستم صوتی JBL و… سود برده و گران‌ترین نسخه با بهای ۳۲۵۹۵ پوندی است. تنها ۵۰۰ دستگاه از این خودرو روانه بازار بریتانیا می‌شود.


این اعداد باعث می‌شوند تویوتا محصولی گران در کلاس محسوب شود. این خودرو تقریباً هم‌رده پژو ۳۰۰۸ بوده، خودرویی که جادارتر بوده و کابین خاص‌تری دارد؛ اما پژو نمی‌تواند از نظر آلایندگی و مصرف سوخت با تویوتا برابری کند. البته می‌توانید دیگر خودروی خوب کلاس یعنی اشکودا کاروک را انتخاب کنید که قیمت ارزان‌تری داشته و رنو کجار هم‌ چنین وضعیتی دارد. البته هیچ‌کدام از آن‌ها تکنولوژی هیبریدی پیشرفته‌ی C-HR را ندارند.


متمایز، سواری هیجان‌انگیز و مصرف سوخت کم واژه‌هایی هستند که باعث تمایز تویوتا C-HR با دیگر شاسی بلندها می‌شوند. پیشرانه‌ی ۲ لیتری هیبریدی جدید این خودرو کاملاً با استقبال مواجه شده و استفاده از سیستم‌های ارتباطی جدید باعث می‌شوند نقطه‌ضعف این خودرو تا حدی جبران شود. البته کابین تنگ و تاریک، دید عقب ضعیف و قیمت بالا هم جزو دیگر موارد قابل‌بحث درباره C-HR هستند. اگر این مشکلات را نادیده بگیرید قطعاً C-HR جزو گزینه‌های خوب کلاس خود خواهد بود.

مشخصات تویوتا C-HR هیبرید ۲.۰ VVT-i اورنج ادیشن

  • قیمت: ۳۲۵۹۵ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری بنزینی هیبرید
  • قدرت/گشتاور: ۱۸۲ اسب بخار/۲۰۲ نیوتون متر
  • گیربکس: CVT اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۸.۲ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۸۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۵.۷ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: اتواکسپرس

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. ساسان

    ۲۶ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1038 ديدگاه)

    سرورهای وطنی بازه فقط؟مثل آپارات.خبرگزاریها…جستجوگر که سرورش داخلی باشه داریم؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۶ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      منم سوالم همینه که معادل گوگل در شبکه ملی چیه اگه کسی میدونه؟؟؟
      ضمن اینکه :
      “ این خودرو که در کشورمان نیز به‌صورت محدودی وارد شد”
      .
      البته که تمام chr ها در کارخانه های کشور دوست و همسایه ترکیه ساخته میشن و به سراسردنیا فرستاده میشن
      چرا ما بجای خودروهای رده گذشته، خط تولید خودروهای روز دنیا رو نگیریم؟؟؟
      ضمنا بنز و بیمر و آئودی هم در ترکیه خط تولید دارن
      بشدت هم در ترکیه زیاد هستن
      و اینکه حتی ۱ عدد خودروی بی کیفیت چینی هم در ترکیه وجود نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. بهراد

      ۲۶ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (752 ديدگاه)

      جایی که حق انتخاب تلویزیون و پیامرسان و سرور رو هم نداریم حقوق شهروندی به چه دردمون میخوره آخه؟
      اگر اجازه ورود تمام الکتریکی ها با زیرساخت هاشو میدادن، کنار اون برقی که واسه همسایه ها میفرستن ماشین ما هم شارژ میشد، کسیم نمی گفت برق سرمایه زیر زمینیه و باید جلوی قاچاقشو با سهمیه بندی و گرانی گرفت

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. هادی نجفی

      ۲۶ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (168 ديدگاه)

      چند تا جستجوگر داخلی هست
      ولی فایده ای نداره، چون هر سایتی که نشون میده com هست یا سرورش خارجی که باز نمیشه…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. SS

        ۲۶ آبان ۱۳۹۸
        سوابق: (728 ديدگاه)

        سایت پارسی جو سرورش داخلی هست و باز میشه
        ولی جالب اینجاست که فرق شعار و واقعیت الان مشخص میشه
        چون این سایت هم احتمالا براساس موتور جستجوی گوگل کار میکنه و الان نمیتونه هیچ نتیجه ای برای واژه ای پیدا کنه!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. وحید

      ۲۷ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (6 ديدگاه)

      rismoon.ir
      parsijoo.com
      yooz.ir
      salam.ir
      البته همه این موتور سرچ های وطنی در حال حاضر با اختلال مواجه هستند و در مقابل گوگل به هیچ دردی نمی خورند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. حسین

    ۲۶ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (2805 ديدگاه)

    کاش دولت ورود خودرو های هیبریدی را برای حمل و نقل عمومی ازاد کنه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Mohammadreza

    ۲۶ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (870 ديدگاه)

    تا وقتی هدف دولت های ما صرفا ایجاد اشتغال باشه. ما پیشرفت نمیکنیم هیچ پسرفت میکنیم.
    در اکثر ادارات شاهد استخدام بیش از نیاز هستیم که باعث سردرگمی ارباب رجوع و پیچیده شدن کارهای اداری و … میشه.
    تازه این بخش نسبتا خوب ماجراست.
    ضرر اصلی این هدف(صرفا ایجاد اشتغال) جاهایی مثل صنعت خودرو سازی مریضمون خودشو نشون میده.
    جایی که مجموع ضررهایی که این صنعت به اقتصاد و مردم این کشور وارد میکنه بیشتر از سودشه.

    خیلی خلاصه بگم که اگه همین الان کارخونه های تولید خودرو داخلی رو با بمب منفجر کنیم و شروع به واردات خودرو کنیم در مجموع به سودمونه.
    دقت کنید بریم وارد کنیم نه اینکه واردجوینت وینچر بشیم و راضیشون کنیم خط تولید با سرمایه مشترک داخل ایران احداث کنن.
    ( دلایلی زیاد و مستندی داره و اگه کسی قبول نداره بگه تا با عدد و رقم و مستند این قضیه رو براش ثابت کنم)
    یکی از دلایل این بحث که موضوع این روزا هم هست همین مصرف سوخت و راندمان افتضاح خودروهای تولید داخله.
    شما این خودروی تویوتا رو نگا کن با وجود شاسی محکم که جون سرنشیناش رو محافظت میکنه و کوهی از اپشن ها و تکنولوژی و قدرت و گشتاور دوبرابر در مقایسه با خودرو های داخلی مصرف سوختش حدود ۵ لیتره .
    ولی خودرهای داخلی با ایمنی و قدرت و تکنولوژی بسیار کمتر مصرف سوخت دوبرابری دارن.(تازه قابلیت اطمینان و استهلاک بماند)

    بخش خنده دار ماجرا اینجاست به دلایلی مثل اشتغال و رانت و لابی گری دولت حاضره بنزین رو ارزونتر از اب معدنی به مردم بفروشه،سالانه جون چندین هزار نفر تو این راه رو بگیره ،شهرها تا خرخره تو آلودگی فرو بره و … ولی دست به این صنعت مریض نزنه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۶ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      محمدرضای عزیز بطورکلی با صحبتهات موافقم
      اما دوست دارم استدلال دقیق ترت رو درمورد واردات و نه جوینت ونچر بدونم
      چون میگی باعدد و رقم بررسی کردی
      و فکر نمیکردم حتی واردات صرف هم بصرفه باشه
      ممنونم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Mohammadreza

        ۲۶ آبان ۱۳۹۸
        سوابق: (870 ديدگاه)

        محمد جان متاسفانه تلگرام در دسترس نیست تا عددهای دقیق رو که حدود یسال پیش دریه ویدیو توسط یکی از کانال ها ساخته شده بود دیدم رو برات ارسال کنم.
        ولی یه چیزایی حدودا یادمه:
        روزانه در سراسر کشور حدود ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین مصرف میشه.با فرض اینکه با واردات خودروهای هیبریدی و کم مصرف ،مصرف بنزین نصف بشه و از طرفی صادرات بنزین با قیمت حدودا ۶ هزار تومن(تقریبا ۵۰ سنت) به ازاء هر لیتر
        با یه حساب سر انگشتی متوجه میشی خودروهای داخلی فقط بخاطر مصرف زیادشون سالانه بیش از ۹ میلیارد دلار دارن ضرر وارد میکنن.
        اینو با تلفات جاده ای چه از نظر جانی و چه مالی(در مقایس با کشورهای پیشرفته ) ،الودگی های زیست محیطی و افزایش بیماری ها مخصوصا بیماری های تنفسی و هزینه های درمان و چند فاکتور دیگه که دقیقا یادم نیست مقایسه کنی متوجه میشی.
        تازه اینو در نظر داشته باش که خیلی هزینه ها مستقیم قابل اندازه گیری نیست مثل صدماتی که به محیط زیست زده میشه.یا لطمه ای که به خانواده و نزدیکان در تلفات جاده ای وارد میشه که هیچوقت قابل جبران نیست و …

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Mohamad

          ۲۸ آبان ۱۳۹۸
          سوابق: (812 ديدگاه)

          محمدرضا جان با دید تعصبی اکثرا متوجه حرفات نمیشن و ممکنه حتی به خودت و طرز فکرت اهانت کنن چرا که تفکر قالب اقتصادی برخی از مردممون چیزی جز دلالی و سفته بازی نیست.
          بزار من صحبتاتو به زبان خودم ترجمه کنم و اینطور بیان کنم که خاصیت اقتصاد همینه که چیزیو رایگان بهت نمیده اگر هم بده جایی دیگه تلافیشو درمیاره یعنی هر ارزانی تبعاتی و هزینه های خودش رو داره.
          بنظرم بدترین معامله همین بود که تو کشور ما همه خواستن بنزین ارزون بگیرن و ماشین دار بشن چنان که کمیت رو به کیفیت ترجیح دادن و سالهاست پراید و پژو و ماشین های 40 سال پیش گل سر سبد فروش کشور ما هستن.
          تو نمیتونی تو کشورت همزمان ماشین ارزون سوار بشی و بنزینتم ارزون باشه چرا که داری دولت رو متضرر میکنی و تبعات آلودگی و ترافیک هم به کنار..
          صنعت خودروسازی وبال گردن اقتصاد ماست و هزینه های زیادی روی دستمون گذاشته از طرفی برای 10 ها یا صدها هزار نفر اشتغال ایجاد کرده و استراتژیک و مهم محسوب میشه و از بین بردنی و منحل شدنی نیست.
          حالا شما بیا یه تعادل و توازن بین این پنج آیتم برقرار کن که همه باهم در بهترین حالت قرار بگیرن و مردم هم راضی باشن.
          – نرخ متعادل بنزین
          – سرپا نگه داشتن خودروسازی داخل
          – تعرفه معقول واردات
          – کنترل ترافیک و محیط زیست
          – یارانه انرژی و کسری بودجه دولت

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. Mohammad amin

    ۲۶ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (56 ديدگاه)

    خیلی جذابه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Mohammadreza

    ۲۶ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (870 ديدگاه)

    از پدال که زمینه فعالیتش مرتبطه انتظار داریم در حد توانش به این ماجرا بپردازه.
    مثل زومیت که تاجایی که تونسته کار کرده.
    از مسئولین پدال درخواست داریم جزء سایت هایی نباشن که با کمی هیا هو میترسن و سرشونو تو لاک خودشون میکنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. datsun

    ۲۶ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (3425 ديدگاه)

    حالا که اینترنت وضعیتش این شده نمیدونم چرا سر کله این وزیر جوان ارتباطات پیدا نیست همونی که تا دیروز همش هشتک (#حق الناس ) میزد اینکه ملتی واسه خدمات اینترنت پول دادن ولی خدماتی نمی گیرن حق الناس نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. علی

    ۲۸ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دیگه داریم کم کم به کره شمالی تبدیل میشیم.
    خدا میدونه توی این 3 روز چقدر خسارت دیدم خدا لعنتتون کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. علیرضا

    ۲۹ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (425 ديدگاه)

    طرح عقبش اصلا تو دل نمیره…زیادی شلوغش کرده.مخصوصا که موتورش به ظاهرش چقدر نمیاد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Me

    ۱ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (314 ديدگاه)

    به واقع تویوتا داره یه تکونی به خودش میده chr ,corolla,lexus ux بینظیرن امیدوارم این تغییرات همینطوری ادامه پیدا کنه.اخیرا با فیس لیفتهای پی در پی خیلی کسل کننده شده بود،هنوزم محصولات زیادی تو کاتالوگش هست که طراحیشون ۶ ساله و ۸ساله و ۱۰ ساله شدن ولی امیدوارم نسل جدید امه شون رو معرفی کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا