تویوتا

آشنایی با تکنولوژی‌های جدید تویوتا

تویوتا قطعات جدید گوناگونی را توسعه داده است. این قطعات روی خودروهایی که از زیرساخت TNGA استفاده می‌کنند نصب خواهند شد. پلتفرم یاد شده در اکثر محصولات این خودروساز ژاپنی از پریوس گرفته تا کمری به کار رفته است.

پلتفرم تویوتا TNGA
پلتفرم تویوتا TNGA
کار را با زیر کاپوت شروع می‌کنیم که مهندسان تویوتا یک پیشرانه ۲ لیتری جدید دینامیک فورسی را ساخته‌اند که دارای تکنولوژی‌های احتراق پرسرعت و سیستم کنترل متغیر می‌باشد. تویوتا اشاره‌ای به قدرت این پیشرانه نداشته اما گفته که گشتاور آن نسبت به پیشرانه‌های کنونی بیشتر خواهد بود و راندمان گرمایی فوق‌العاده ۴۰ درصدی خواهد داشت.


پیشرانه مورد بحث می‌تواند به یک سیستم هیبریدی کاملاً جدیدی متصل شود که دارای برخی از تکنولوژی‌های پریوس می‌باشد. تویوتا اطلاعات زیادی درباره مشخصات این قوای محرکه منتشر نکرده اما گفته که سیستم یاد شده پرفورمنس رانندگی بهتر و مصرف سوخت فوق‌العاده را ارائه می‌کند. این خودروساز همچنین به کاهش چرخش پیشرانه به واسطه سیستم هیبریدی خود اشاره کرده و در عین حال گفته این شتاب گیری و قدرت الکتریکی باتری بهبود یافته است بنابراین احساس بهتری از شتاب گیری به راننده دست می‌دهد.

ژاپنی‌ها همچنین دو سیستم جدید را برای طراحی دیفرانسیل جدید توسعه داده‌اند. سیستم چهار چرخ محرک هدایت گشتاور در مدل‌های بنزینی بکار خواهد رفت. این سیستم به‌طور مستقل می‌تواند گشتاور را بین چرخ‌های سمت چپ و راست توزیع کند. تویوتا می‌گوید سیستم مورد بحث باعث می‌شود رانندگان دقیقاً خودرو را آن‌گونه که می‌خواهند فرمان بدهند و پرفورمنس آفرود خودرو حتی در بدترین جاده‌ها نیز بالا باشد.


دومین سیستم از این دست نیز با نام E-Four شناخته می‌شود که در مدل‌های هیبریدی بکار می‌رود. تویوتا مدعی است این سیستم در مقایسه با سیستم‌های چهار چرخ محرک کنونی ۳۰ درصد گشتاور بیشتری را به چرخ‌های عقب می‌رساند. یک سیستم کنترل جدید نیز گشتاور را بسته به شرایط رانندگی بین چرخ‌های عقب توزیع می‌کند.


دیگر تکنولوژی جدید تویوتا گیربکس CVT است که اولین دنده آغاز جهان را با خود به همراه دارد. این دنده به بهبود شتاب گیری کمک کرده و همچنین راندمان گیربکس در سرعت‌های پایین را بسیار بهبود می‌بخشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. #ali.m#

    ۹ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    غول تکنولوژی و مهندسی❤
    راندمان40درصد عالیه نمیدونم این پیشرفت به خاطر همکاری با مزدا هست یا نه ولی در هر صورت عالیه .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. Abbas

    ۹ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (47 ديدگاه)

    چه میکنه این تویوتا واقعا هر روز یه خبر خوب دربارش میشنویم
    این هفته رو به اسم تویوتا نام گذاری میکنیم خخخ

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. پارسا

    ۹ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (141 ديدگاه)

    یه روز یه ژاپنیه در جهت پیشرفت تلاش نکرد مرد ?? واقعا یاد باید گرفت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. NAVID۰۰۹۸

    ۹ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    به این میگن احساس مسئولیت به مشتری و کره زمین و انسانیت.
    آهسته و پیوسته روبه جلو
    تو بوغ و کَرنا هم نمیکنن
    عمل میکنن بجای حرف زیادی
    اینه راز ماندگاری ژاپنیا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. بهراد

    ۹ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (537 ديدگاه)

    آفرین به تویوتا
    خاک تو سر مدیر عامل های خودرو ساز ایرانی با این ماشین درست کردن و زبون درازیشون

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Saeed Boroomand

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (477 ديدگاه)

      خیلی از این مدیر ها یه زمانی کارمند های معمولی بودن، با افت سطح تعهد اخلاقی و کاری و گسترش رانت و از همه مهم تر افت سطح علمی خروجی های دانشگاه ها ، نسل بعدی مهندس ها بدتر هم میشن…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بهراد

        ۱۰ اسفند ۱۳۹۶
        سوابق: (537 ديدگاه)

        تو دانشگاه نمی دونم به اینا چی یاد میدن که نهایت توانشون میشه ساینا کوئیک دنا آریسان و پراید دمپایی

        اینم بگم خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج

        یکی پیدا بشه کل کارخونه رو بفرسته هوا به مدیره بگه جارو بگیر دستت باقیمونده های آشغال سازیتو جمع کن

        البته دانش آموخته های واقعی هم عمرشونو الکی اینجا تلف نمی کنن بجاش یه کار خوب می کنن ما هم میمونیم پشت تعرفه ها و پراید های جدیدی که حتی زه در هاش رو هم حذف کردن هر زه 12 تومن قیمتشه اندازه 50 تومن هم ارزش قائل نیستن برا مشتری

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. Saeed Boroomand

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (477 ديدگاه)

    یکی از مشکلات جعبه دنده های سی وی تی این بوده که توی شروع حرکت که لود زیادی روشون بود دور موتور بالا میرفت و ماشین با لگ شروع به شتاب گرفتن میکرد و بخصوص از صدای زیاد موتور توی شتاب گیری سریع خیلی ها شاکی بودن. عملا جعبه دنده جدید یه دنده رایج رو توی شروع حرکت بی سی وی تی اضافه کرده و مثل ماشین معمولی حرکت شروع میشه با شتاب بیشتر و کنترل بیشتر و دنده اضافه شده امکان کاهش استرس رو روی تسمه و پولی ها فراهم کرده و باعث شده کلا جعبه دنده خیلی بهتر عمل کنه.

    جعبه دنده دستی جدید هم این مزیت رو داره که تقریبا ده کیلو از وزن جعبه دنده کم شده نسبت به قبل و به جز این دور موتور لحظه ی قبل از تعویض دنده به دور متناسب با سرعت و ضریب دنده جدید منتقل میشه که باعث میشه موقع تعویض دنده نیاز به بازی با پدال کاز نباشه و یا ضربه تعوضی دنده از بین بره.

    موتور رو دوستان اگه کسی میدونه بگه که این اعداد بازده منظور بازده بریکینگ هست که از خروجی شفت حاصل میشه یا ترمال افیشنسی روی پیستون. حدس خودم دومی هست. و بازده خروجی موتور کمتر از این حرف ها بایذ باشه…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا