تویوتامزدا

مقایسه اسپورت‌های جذاب و جوان‌پسند: مزدا MX-5 RF در برابر تویوتا GT86

مزدا MX-5 یک نماد است. این خودرو پرفروش‌ترین مدل اسپورت دونفره‌ی کانورتیبل در دنیا بوده و چهارمین نسل آن رودستر مورد علاقه‌ی اتواکسپرس است؛ اما اگر خواهان خودرویی با سقف نرم نباشید گزینه‌ی وسوسه کننده‌ی دیگری وجود دارد.


همانند نسل‌های قبلی، مزدا هم‌اکنون با سقف سخت تاشدنی در دسترس است. این خودرو که MX-5 RF (فست بک جمع شدنی) نام دارد به مصاف یکی از بهترین و جذاب‌ترین خودروهای اسپورت بازار یعنی تویوتا GT86 رفته است.

اخیراً فیس لیفتی روی محصول تویوتا اعمال شده است اما باید گفت از نظر فنی تغییری نکرده و هنوز هم هندلینگ چابک و طراحی دیفرانسیل عقب GT86 از شاخصه‌های این خودرو هستند.


در فرم کانورتیبل مزدا MX-5 توانسته بر GT86 قبلی غلبه کند اما آیا نسخه‌ی RF هم می‌تواند این برتری را تکرار کند؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سؤال را بفهمید.

شاخ‌به‌شاخ

مدل

مزدا MX-5 RF 2.0 Sport Nav

تویوتا GT86

قیمت (پوند)

۲۵۶۹۵ ۲۶۴۱۰
پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری بنزینی

۴ سیلندر ۲ لیتری تخت بنزینی

قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر)

۱۵۸/۲۰۰ ۱۹۷/۲۰۰
گیربکس ۶ سرعته ی دستی، دیفرانسیل عقب

۶ سرعته ی دستی، دیفرانسیل عقب

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه)

۶.۸ ۷.۶
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۲۱۶

۲۲۵

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

۸.۵ ۸.۹
آپشن ها (پوند) رنگ قرمز سول (۶۷۰)، بسته‌ی ایمنی (۴۰۰)

رنگ متالیک (۵۴۵)، سیستم تویوتا تاچ ۲ با سیستم ناوبری (۷۵۰)

 

  • مزدا MX-5 RF

نقاط قوت: استایل جذاب، قوای محرکه‌ی سرگرم‌کننده، تطبیق‌پذیری سقف تاشونده، چابکی
نقاط ضعف: وجود کمی لرزش در شاسی با باز بودن سقف، کابین تنگ، بهای گران‌تر نسبت به مدل استاندارد


سقف‌های سخت تاشونده عموماً در خودروهای گران‌بهایی چون مرسدس SL یا سوپرکارهایی نظیر فراری ۴۸۸ اسپایدر پیدا می‌شوند؛ اما مزدا MX-5 RF کمی از این جذابیت را در بسته‌ای ارزان‌قیمت‌تر ارائه می‌کند.


با استفاده از طراحی MX-5 استاندارد و اضافه کردن سقفی سخت، مزدا خودرویی واقعاً منحصربه‌فرد را در این کلاس خلق کرده است. برخلاف RX-5 RC نسل سومی، این خودرو دارای حائلی بین بخش عقبی کابین می‌باشد.


اگرچه RF از همان طراحی بخش جلویی تیز مدل استاندارد بهره می‌برد اما نتیجه‌ی کار ایجاد خودرویی متفاوت نسبت به برادر سقف نرم است. این موضوع قطعاً بخشی از جذابیت RF است اما اگر خواهان این خودرو هستید واقعاً باید ظاهر آن را دوست داشته باشید زیرا RF باعث اضافه پرداخت ۲ هزار پوندی نسبت به برادر استاندارد می‌شود.


اگرچه طراحی خودرو از نظر بصری تفاوت‌هایی را ایجاد کرده اما خوشبختانه سواری آن خیلی از MX-5 عادی به دور نیست. سواری خودرو همچون همیشه فوق‌العاده بوده و این مدل که از پیشرانه‌ی ۲ لیتری ۱۵۸ اسبی استفاده می‌کند در ۶.۸ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد. گیربکس ۶ سرعته ی اتوماتیک منحصراً برای مدل RF اسپورت Nav با پیشرانه‌ی بزرگ‌تر ارائه می‌شود.


علیرغم شکاف ۳۹ اسبی بین این خودرو و تویوتا، مزدا ۲۰۲ کیلوگرم سبک‌تر بوده (۱۰۴۵ کیلوگرم) بنابراین در شتاب گیری بین دنده‌ها نیز سریع‌تر است.


حتی با وجود دامپرهای اسپورت تر بیلشتین، شاسی مزدا در مقایسه با تویوتا نرم‌تر بوده و در پیچ‌ها بازی بیشتری دارد. البته چسبندگی زیادی وجود داشته و فرمان خودرو نیز از توازن خوبی بهره مند می‌باشد.


در کل سواری خودرو هیجان‌انگیز بوده و مدل ۲ لیتری آن به دیفرانسیل لغزش محدود مجهز است و در سر پیچ‌ها قابلیت‌های بیشتری دارد.


MX-5 RF از راحتی خوبی برخوردار بوده و اگرچه کیفیت مواد بکار رفته در کابین جزو بهترین‌های کلاس خود نیست اما احساس خوش‌ساخت بودن کلی به شما دست می‌دهد. در این تریم تجهیزات خوبی نیز وجود دارد که از آن جمله می‌توان به سیستم ناوبری، رادیوی DAB، بلوتوث، چراغ‌های LED خودکار و صندلی‌های گرم شونده اشاره کرد.

نظرات آزمایش‌کننده‌ها:
سیستم مدیا: استفاده از سیستم ناوبری آسان بوده و می‌توان از طریق صفحه لمسی یا کلید چرخشی آن را کنترل نمود. این سیستم در تریم اسپورت Nav به‌صورت استاندارد عرضه می‌شود.
کیفیت کلی ساخت: برخی از مواد بکار رفته در کابین احساس ارزان‌قیمت بودن را دارند اما در مجموع کیفیت ساخت مزدا خوب است.
فضای کابین: کابین خودرو کوچک است و جعبه داشبوردی نیز وجود ندارد که از کاربردی بودن خودرو می‌کاهد.

  • تویوتا GT86

نقاط قوت: توازن و تنظیمات هندلینگ، وجود چهار صندلی، فضای محفظه‌ی بار برجسته
نقاط ضعف: کارکرد سخت پیشرانه و صدای نه چندان جذاب آن، کیفیت پایین مواد بکار رفته در کابین


هاچبک های داغ بنا به مد این روزهای صنعت خودرو از پیشرانه‌های کم‌حجم‌تر توربو استفاده می‌کنند اما تویوتا GT86 همچنان به روش تنفس طبیعی وفادار مانده است. پاسخ پدال گاز خودرو تیز بوده و گیربکس ۶ سرعته ی دستی آن نیز ارتباط بهتری بین خودرو و راننده برقرار می‌کند.


همین تنظیمات در مزدا نیز وجود دارد اما پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری تویوتا از نوع بوکسری یا تخت بوده و مزدا از آرایش خطی استفاده کرده است.


به خاطر همین آرایش متفاوت تویوتا مشخصات متمایز خود را دارد. صدای پیشرانه زیاد بوده و به کابین منتقل می‌شود و درحالی‌که صدای آن خیلی زیبا نیست اما در زمان تخت گاز کاملاً می‌توان آن را احساس کرد.


باید مدت زمان زیادی از حالت تخت گاز استفاده کرد و اگرچه GT86 نسبت به MX-5 RF گشتاور اندکی بیشتری دارد اما حداکثر گشتاور در دور ۶۴۰۰ پیشرانه حاصل می‌شود که تنها ۱۰۰۰ دور با ردلاین فاصله دارد.


بازنگری‌های کمی در فنرها و دامپرها صورت گرفته و مشاهده‌ی دیگر تغییرات انجام شده کاری سخت است. سیستم تعلیق خودرو سفت‌تر از مزدا است بنابراین GT86 در پیچ‌ها تخت‌تر بوده و حتی با استفاده از لاستیک‌های معمولی و رینگ‌های ۱۷ اینچی، در پیچ‌ها احساس امن بودن را دارد.


فرمان خودرو سنگین‌تر از مزدا است اما دقیق و نسبتاً سریع بوده و به شما اجازه می‌دهد تا مانورها را با اطمینان و آسانی انجام دهید.


علیرغم ایجاد تغییرات کوچک در کابین هنوز هم احساس شباهت به مدل پیش از فیس لیفت وجود دارد. موقعیت رانندگی خودرو درگیر کننده بوده و راننده در جایگاهی پایین نشسته و فضای پای زیادی وجود دارد. هرچند، بعد از اعمال تغییرات کوچک، کابین GT86 هنوز هم ارزان‌قیمت احساس شده و پلاستیک‌های سخت زیادی در آن بکار رفته و به اندازه‌ی مزدا لوکس نیست.


سیستم مولتی‌مدیای این خودرو با صفحه لمسی به اندازه‌ی سیستم مزدا روان نیست و البته برای سیستم ناوبری نیز باید ۷۵۰ پوند پرداخت کنید. چراغ‌های LED، کروز کنترل، DAB، بلوتوث و سیستم تهویه به‌صورت استاندارد در این خودرو وجود دارند. مدل GT86 Pro علاوه بر موارد یاد شده از صندلی‌های گرم شونده نیز سود می‌برد.

نظرات آزمایش‌کننده‌ها:
سیستم اطلاعات سرگرمی: استفاده از صفحه‌نمایش ۸ اینچی خودرو کمی سخت است و گرافیک آن نیز کمی از مد افتاده به نظر می‌رسد. سیستم ناوبری هم یک آپشن ۷۵۰ پوندی محسوب می‌شود.
پلاستیک‌ها: علیرغم اعمال فیس لیفت، مواد بکار رفته هنوز هم ارزان‌قیمت هستند. کیفیت کلی کابین تویوتا به مزدا نمی‌رسد.
فضای کابین: فضای موجود روی درب‌ها زیاد بوده و در کل فضا بیشتر از مزدا است.

  • قضاوت نهایی

رتبه‌ی اول: مزدا MX-5 RF

مزدا MX-5 در طول ۲۸ سال گذشته بیش از یک میلیون دستگاه فروش داشته و RF می‌تواند این ارقام را بهبود بخشد. این خودرو به لطف دینامیک فوق‌العاده و هزینه‌های مالکیت پایین‌تر تویوتا GT86 را شکست می‌دهد اما اضافه پرداخت ۲ هزار پوندی نسبت به مدل استاندارد MX-5 باعث تأمل بیشتر خریداران می‌شود.

رتبه‌ی دوم: تویوتا GT86

جدای از تغییرات ظاهری خودرو، تفاوت‌های کمی بین GT86 فیس لیفت شده و مدل قبلی وجود دارد. تویوتا هنوز هم خودرویی ارزان‌قیمت و اسپورت را عرضه کرده است؛ اما این خودرو به اندازه‌ی MX-5 ارزان یا سریع نیست و همچنین هزینه‌های بیشتری دارد و فاقد هیجان یک سقف بازشدنی می‌باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. سینا

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (347 ديدگاه)

    رای گیری :
    مزدا Miata RF لایک
    تویوتا GT86 دیس لایک

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Madjid911 GT2

      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      مزدا میاتا ❤❤❤❤❤
      تویوتا GT ❤❤❤

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. سامان اذری

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    عاشق هردوتاشونم
    ولی یکم میاتا رو بیشتر از gt86 دوس دارم
    در کل هردو واسه جوان ها عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ashkan

      ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (37 ديدگاه)

      آقا تو منطقه مزدا mx -5 هستش؟!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. sunmartin

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    هر دو رو دوست دارم اما مزدا میاتا mx5 خودرویی هست رویایی و یکی از بهترین ساخته های دست بشر کیفیت مزدا را از نزدیک دیدم در آلمان و سوار gt شدم در ایران حقیقتش سواری و لذت میاتا یه چیز دیگه است مثل کیفیت سواری بی ان دبلیو x در مقابل لکسوس nx که هر طور فکر کنیbmw یه چیز خاصه و مشابهی نداره اینمورد میشه برای مزدا mx5 محبوب هم بهز تعریف کرد درسته قدرت کمتری داره اما با طراحی خاص و گشتاور بالا شااب بسیار بهتری نسبت به تویوتا داره سقف کانورتیبل هم نهمتیه تو اروپا و کشورهای دارای آب و هوای مدیترانه ای مثل ترکیه من با این خودرو بک هفته کامل توی آلمان از مونیخ تا برلین واقعا زندگی کردم و عاشقش شدم من مزدا را خیلی دوستدارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. علی

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (6 ديدگاه)

    وقتی سوارشون میشی انتخاب از این هم برات سخت تر میشه هر دو ویژگی های فوق العاده خودشونو دارن ولی باکستر 2010 بگیری بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. امره Emrah

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (162 ديدگاه)

    الان سه هفتست که gt86 مدل 2014 خریدم با اینکه قرار بود این پول بخشی از هزینه خرید خونه باشه ولی انداختمش عقب و اصلا ناراحت نیستم روز اول رفتم پارکینگ آبشار تهران چهار حلقه لاستیک دود کردم واقعا حال میکنم باهاش تا ده سالم نگهش میدارم تا حالا پشت فرمون هیچ ماشینی انقد لذت نبرده بودم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. #ali.m#

      ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1836 ديدگاه)

      مبارکه .
      درد و بلات بخوره تو سر اون که پای ماشین چینی رو به این مملکت باز کرد.

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. امره Emrah

        ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (162 ديدگاه)

        ممنون عزیز

        موافقم 1
        مخالفم 0
  6. shahin

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (856 ديدگاه)

    جفتشون عشقن.تکنولوژی مزدا یکم بالاتره . انتخاب سخته واقعا

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Behrouz.anzali

      ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (3 ديدگاه)

      مبارک باشه داداش. چند خریدی؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امره Emrah

        ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (162 ديدگاه)

        ممنون. 90 نقد 44 چک سه ماهه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. سید مهران میرابوالقاسمی

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (64 ديدگاه)

    مزدا همون طور که گفته شد یه نمادیه واسه خودش بقیه ماشینا باید لنگ بندازن واسه مزدا.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. حمیدرضا

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    من به شخصه از خودروهای مزدا خوشم نمیاد ولی کیفیت این ماشین خیلی بهتر از تویوتا هست به نظرم تویوتا خیلی با تویوتا دهه نود که ماشین های اسپرت فوق العاده میساخت فاصله داره

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Mohamad

      ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (812 ديدگاه)

      اگه کیفیت مزدا از تویوتا بیشتر بود که به مزدا میگفتن تویوتا!

      موافقم 1
      مخالفم 0
  9. Behrouz.anzali

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    مبارکه داداش.چند تموم شد برات؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ashkan

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (37 ديدگاه)

    چرا مزدا رو وارد نمیکنن؟!!
    حتی میتونن مونتاژ کنن مث مزدا سه!
    لذت سواری با یه ماشین اسپرت اونم سقف باز رو گرفتن ازمون
    همون جی تی ۸۶رو هم که دیگه جلوی وارداتش رو گرفتن!
    متاسفم برای خودم و بقیه جوونا که ازاین لذت محرومن
    البته وارد هم میکردن حتما با قیمت سیصدملیون تومنی وارد میکردن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. فیصل

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (350 ديدگاه)

    قدرت دنده دستی GT86 اشتباهه. درستش 205 اسب بخاره
    درضمن شتاب 0-100 میاتا هم 7.3 ثانیه است.
    قیمت میاتا RF در امریکا 31000 دلار شروع میشه و GT هم 26000 دلار
    منبع: سایتهای هر 2 کمپانی

    موافقم 0
    مخالفم 1
  12. سرباز

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شتاب مزدا ار اشتباه نوشتید.8.6 صحیح است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Alireza.GT86

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (236 ديدگاه)

    یکم نا جوانمردانه بود به نظرم ، مقایسه قبلی این دو تارو ببینید توی پدال متوجه میشید!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. سعید

    ۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این مزدا میاتا رو عاشقشم یعنی بیاد فرداش خریدم ،این که حجم موتورش 2 یا 1.5 هست دیگه چه ایرادی بهش میگیرن که وارد نمیشه ، خداییش بازار خودرو ایران تو زمینه ماشینای اسپرت و کانورت متوسط قیمت خیلی ضعیفه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا