سایر خودروهای آمریکایی

حراج یک وکتور W8 مدل 1991، سوپراسپرت فراموش‌شدهٔ آمریکایی

وقتی حرف از سوپراسپرت می‌شود سریعاً نام‌هایی مثل فراری، لامبورگینی و مک‌لارن به ذهن می‌آیند اما در طول تاریخ خودروسازی، سوپراسپرت‌های زیادی ساخته شده‌اند که شاید خیلی‌ها تاکنون نام آن‌ها را هم نشنیده باشند. یکی از این سوپراسپرت‌ها وکتور W8 است. وکتور یک شرکت کوچک آمریکایی بود که در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی به تولید سوپراسپرت می‌پرداخت. این اولین تلاش جدی آمریکایی‌ها برای رقابت با سوپراسپرت‌سازان اروپایی مثل فراری و لامبورگینی محسوب می‌شد.

شاخص‌ترین محصول وکتور مدل W8 بود که در سال ۱۹۸۹ معرفی شد. این ماشین از همه جهت از طراحی گرفته تا مهندسی، قطعاً غیرمعمول‌ترین سوپراسپرت دههٔ ۸۰ و ۹۰ محسوب می‌شد تا جایی که لامبورگینی کانتاش در کنار آن خودرویی معمولی به نظر می‌رسید. از وکتور W8 بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ تنها ۱۷ دستگاه به‌علاوهٔ دو نمونهٔ پیش‌تولید ساخته شد. در این سوپراسپرت آمریکایی از پیشرانهٔ ۶ لیتری V8 مسابقه‌ای Rodeck استفاده شده بود که به لطف دو توربوشارژر گارت، ۶۲۵ اسب بخار قدرت و ۸۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد.

این موتور به‌صورت عرضی در شاسی W8 نصب شده بود و نیروی آن توسط یک گیربکس سه سرعتهٔ اتوماتیک ساخت جنرال موتورز که بشدت ارتقاء یافته بود به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد. وکتور ادعا می‌کرد W8 توئین توربو می‌تواند ظرف ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد و به حداکثر سرعت ۳۹۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

حال یک نمونهٔ در حد نو از وکتور W8 به حراج گذاشته شده است. شماره‌سریال این خودرو ۰۰۹ بوده و در سال ۱۹۸۹ سفارش داده شده است اما وکتور آن‌را در اواخر سال ۱۹۹۱ به خریدار تحویل داده و مالک از آن زمان تاکنون آن‌را در کلکسیون خود نگه‌داشته است. به همین دلیل، این W8 بنفش‌رنگ تنها ۳۶۵۰ کیلومتر کارکرد داشته و شرایطی در حد نو دارد. در این خودرو حتی صفحهٔ پلکسی گلاس روی پلاک عقب و جعبه‌ابزار فابریک آن حفظ شده و همهٔ اسناد و اطلاعات آن روی یک نوار VHS است.

کابین W8 با صفحه‌نمایش جالبی که به‌عنوان صفحه آمپر عمل می‌کند به همراه یک قطب‌نما و سوئیچ‌ها و دکمه‌های فراوان، بهترین تصویر از کابین یک جت جنگنده را در یک خودرو نشان می‌دهد. این سوپراسپرت همچنین به صندلی‌های ریکارو، کنترل تهویهٔ دیجیتال و CD چنجر ۱۰ تایی روی داشبورد هم مجهز است. RM Sotheby’s ارزش این وکتور W8 را بین ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار دلار تخمین زده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۱ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (3435 ديدگاه)

    ببین اون موقع چی ساخته
    من یادمه اون موقع کارت بازی میکردیم وقتی کارت وکتور دست هر کسی میفتاد و رو میکرد همرو میبرد . این نشون میده آمریکاییها بعضی زمانها یکمی صبر میکردن تا بقیه بهشون برسن .

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. Reza

      ۲ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (5320 ديدگاه)

      یه کپی عالی از لامبورگینی کونتاژ بعد 18 سال .

      موافقم 1
      مخالفم 2
  2. Farzad

    ۱ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    باور نکردنیه که این ماشین مدل ۱۹۹۱ باشه .
    ای خدا ما کجاییم .

    موافقم 2
    مخالفم 0
  3. امیر

    ۱ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (11 ديدگاه)

    چقدر شبیه دیابلوه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مهردادكمال

    ۱ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (203 ديدگاه)

    یه نمونش فک کنم مال شوماخر بود که اتیش میگیره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. مانی

    ۲ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (2485 ديدگاه)

    این چه گیرباکسیه رو این هیولا انداختن
    باید گیرباکس مسابقه یی(به سبک فورمولا) داشت و تکمیل میشد

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا