فراری

اولین تجربه رانندگی با فراری 488 پیستا اسپایدر

فراری ۴۸۸ پیستا اسپایدر آخرین عضو خانواده‌ای مشهور است. قوی‌ترین کانورتیبل تاریخ فراری با کمال افتخار بازنشسته می‌شود تا جا برای خودنمایی F8 تریبوتو باز شود. این خودروی جدید هم اواخر سال جاری وارد بازار خواهد شد؛ اما خب تا آن زمان می‌توانیم با پیستا اسپایدر خوش بگذرانیم.

Ferrari 488 Pista Spider
بیایید با اعداد شروع کنیم. این سوپرکار پیشرانه وسط و روباز از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری توئین توربویی استفاده می‌کند که قدرت ۷۱۰ اسب بخاری و گشتاور ۷۷۰ نیوتون متری دارد. این اعداد و ارقام باعث ایجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۲.۸۵ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۳۴۱ کیلومتر در ساعتی می‌شود. این پیشرانه کاملاً از نسخه‌ی کوپه انتقال یافته اما خب این چیز بدی نیست چراکه عملکرد بسیار خوبی دارد.

Ferrari 488 Pista Spider
پیستا اسپایدر همانند مدل کوپه از توربوهای جدید، میله‌های اتصال تیتانیومی سبک‌وزن، میل‌لنگ و فلایویل سبک‌وزن، سوپاپ‌های متفاوت و اگزوز جدیدی سود می‌برد که در کل باعث شده‌اند این پیشرانه نسبت به پیشرانه‌ی مدل GTB حدود ۱۸ کیلوگرم سبک‌تر باشد. اصطکاک داخلی قطعات نیز کاهش یافته است.

Ferrari 488 Pista Spider
این موارد به همراه پانل‌های فیبر کربنی و دیگر قطعات سبک‌وزن باعث شده‌اند فراری ۴۸۸ پیستا اسپایدر نسبت به ۴۸۸ GTB اسپایدر ۴۰ کیلوگرم سبک‌تر باشد؛ اما خب پیستا اسپایدر در مقایسه با نسخه‌ی کوپه هنوز هم ۱۰۰ کیلوگرم سنگین‌تر است.

Ferrari 488 Pista Spider
این سوپرکار روباز متمرکز روی پیست از سیستم FDE نیز برخوردار است که یک نقطه قوت مهم است. این تکنولوژی بخشی از سیستم شاسی ۶ کنترل لغزش جانبی است که با دیفرانسیل الکترونیکی، دامپرهای قابل تنظیم و ESC برگرفته از فرمول ۱ همکاری می‌کند.

Ferrari 488 Pista Spider
بدون هرگونه تعجبی، آئرودینامیک این خودرو نیز نسبت به مدل کوپه بهبود یافته و وسیع‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. ورودی‌های هوای جانبی مدل GTB اسپایدر در این خودرو حذف شده‌اند تا جا برای نصب اینترکولرهای بزرگ‌تر باز شود. رادیاتورهای موجود در جلوی خودرو نیز کمی عقب‌تر آمده‌اند. هم‌اکنون مجرای S الهام گرفته از فرمول ۱ نیز بین این قطعات نشسته تا هوا را عبور داده و داون فورس را افزایش دهد.

پایین آمدن سقف در ۱۴ ثانیه انجام شده و تا سرعت ۴۸ کیلومتر در ساعت می‌توان آن را انجام داد. این خودرو درگ بیشتری داشته اما خب از بهبودهای مناسبی در بخش‌های زیرین بدنه و آئرودینامیک فعال سود برده که باعث افزایش پایداری خودرو می‌شوند. مسیر تست ما به گونه‌ای بود که امکان تست پرسرعت خودرو وجود نداشت اما خب کاملاً از عملکرد پیستا اسپایدر راضی بودیم.

Ferrari 488 Pista Spider
در جاده‌های بد و با پایین آمدن سقف گاهی اوقات احساس وجود لرزش‌هایی خفیف در شاسی را خواهید داشت اما کاهش استحکام ساختاری پیستا اسپایدر را سریعاً حس نخواهید کرد. شما باید برای یافتن این موضوع خودرو را کاملاً تحت‌فشار قرار دهید که البته در این حالت هم لذت زیادی نخواهید برد.

Ferrari 488 Pista Spider
اگزوز سبک‌تر خودرو کمی پر سر و صداتر بوده اما واقعیت این است که جذابیت صدای آن به پایه‌ی ۴۵۸ اسپچیاله نمی‌رسد. با باز بودن سقف شما صدای تقویت شده‌ی توربوها را نیز خواهید شنید که در کل تجربه‌ی جذابی به وجود می‌آورد.

Ferrari 488 Pista Spider
فرمان خودرو همان‌گونه که از فراری انتظار داریم سریع و تیز بوده و کاملاً دقیق و حساس است. این سیستم فرمان به لطف لاستیک‌های پهن‌تر و چسبنده‌تر میشلین کاپ ۲ که خاص پیستا اسپایدر توسعه یافته‌اند سنگین‌تر از مدل استاندارد می‌باشد.

Ferrari 488 Pista Spider
زمانی که وارد پیچ‌ها شوید سریعاً متوجه تمایل خودرو به عبور از آن را مشاهده خواهید کرد. لاستیک‌ها چسبندگی زیادی دارند و به لطف سیستم FDE اطمینان زیادی از راندن یک سوپرکار ۲۵۰ هزار پوندی به دست خواهید آورد.

Ferrari 488 Pista Spider
سیستم FDE به گفت‌وگوی بین چندین واحد کنترل ترجمه می‌شود و به دستورات شما در میلی‌ثانیه واکنش نشان می‌دهد. این سیستم همچنین می‌تواند به‌صورت مستقل روی هر کالیپر ترمز اعمال‌نظر کند تا توازن بهتری به وجود آید. دخالت‌های این سیستم کوتاه اما مؤثر هستند.

Ferrari 488 Pista Spider
۴۸۸ پیستا اسپایدر از نظر سواری بهترین سوپرکار جهان نیست اما افراد بیشتری می‌توانند پرفورمنس این خودرو را استخراج کنند که قطعاً موضوع خوبی است. فراری بسیار زیاد درباره‌ی احساسات و چگونگی اندازه‌گیری هیجان رانندگی صحبت کرده است. فردی را ۲۰ دقیقه سوار پیستا اسپایدر کنید و سپس در زمان پیاده شدن به لبخند او نگاه کنید. این همان معیاری است که فراری معرفی می‌کند.

Ferrari 488 Pista Spider
با باز شدن سقف کمی توربولانس به وجود می‌آید و با بستن آن نیز آرامش داخل کابین را می‌توان دید؛ اما از نظر فضای کابین و بار، فراری ۴۸۸ پیستا اسپایدر محفظه‌ی ۱۷۰ لیتری در بخش جلو برای دو کیف داشته و باک سوخت ۷۸ لیتری آن نیز در صورت سواری معمولی و نه چندان پرفشار محدوده حرکتی زیادی فراهم خواهد کرد.

Ferrari 488 Pista Spider
با زمینه‌ی شروعی همچون فراری ۴۸۸ پیستای قوی، نسخه‌ی اسپایدر نیز تمامی فاکتورهای لازم برای لذت رانندگی را دارد. فراری به لطف سیستم‌های الکترونیکی بسیار پیشرفته، سوپرکاری جذاب ساخته است. این خودرو بدون اینکه پرفورمنس مدل کوپه را قربانی کند، شخصیت و جذابیت بیشتری را ارائه می‌کند. سوپرکارهای کانورتیبل دیگر نمی‌توانند تواناتر از پیستا اسپایدر باشند.

مشخصات فراری ۴۸۸ پیستا اسپایدر

  • قیمت: ۲۷۸۸۵۰ پوند
  • پیشرانه: ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری توئین توربو
  • قدرت/گشتاور: ۷۱۰ اسب بخار/۷۷۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۲.۸۵ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۳۴۱ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: اعلام نشده

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. ساسان

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1038 ديدگاه)

    با احترام به تمام پیشرفتهای فنی و عملکردعالی خودرو..من 458اسپشیاله رو بهش ترجیح میدم..چون ازنظرمن فراری بعد 458 سعی کرد شبیه پورشه ومکلارن عمل کنه و اون کاراکتر و حس فراری بودنو نداره…امیدوارم 12سیلندرهای فراری برای ماشین بازها کماکان غرش کنه

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. Ferrari

      ۱۷ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      نرفتن سمت توربو یعنی عقب موندگی یعنی کند بودن خیلی خوشحال میشیم اگه موتور ۱۲ سیلندر فراری هم توربوشارژدار بشه هم مصرف سوخت و الایندگی پایین بیاد و هم قدرتش بیشتر بشه این چالش به مراتب سخت تر و جالبتریه که هربرندی جرات فکر کردن به اونو نداره.شما که همش حرف از غرش موتور میزنی بگو ببینم هوراکان ایوو چطوری میخواد درمقابل f8 و مکلارن ۷۲۰ ال تی و نسل جدید ۹۱۱ توربو اس رقابت کنه؟؟

      موافقم 6
      مخالفم 2
      1. ساسان

        ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
        سوابق: (1038 ديدگاه)

        evoجایگزین تولیدی مدل پایه بودمثل اونتادورsکه بجای مدل پایه تولید میشه الان…باید منتظر نسخه ی عملکردی evo باشی. که به احمال قوی مدلevo سوپرلگر هست:
        https://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/lamborghini-huracan-evo-special-edition-rendered-as-collector-car-with-big-wing-131613_1.jpg
        …چجوری رقابت کنه؟همونجورکه پرفورمانته تونست رقابت خیلی خوبی داشته باشه.منتها به سبک لامبورگینی این پیشرفت صورت گرفت…منم قبول دارم که برای عقب نموندن از اعدادو ارقام باید دست به تغیرات زد..ولی تغیراتی که وجه تمایز محصولات خاص یک برندو ازش نگیره…ارنظر من8سیلندرهای فراری نسخه ی سریع شده اما رام شده و سروساکت 458 شده…ما این ویژگیهارو تو مکلارنو پورشه وخیلی از محصولات داریم.و محصولات این 3شرکت در دینامیک راننگی بسیار دارند شبیه به هم میشند…تفکر شما درمورد توربو شدن12سیلندرها با نظرمن متفاوته.موفق باشی.

        موافقم 0
        مخالفم 1
        1. Ferrari

          ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
          سوابق: (1872 ديدگاه)

          F8 هم مدل اپدیت شده ۴۸۸ هستش و نسل جدید ۴۸۸ هم یکی دوماه دیگه معرفی میشه با موتور شش سیلندر هایبرید.گفتم که چیزی که شما بهش میگی کارکتر و شخصیت ما بهش میگی عقب موندگی و بهانه های الکی چه بخوایم چه نخوایم یه روز که خیلی هم دور نیست دیگه از این صداها خبری نیست چه بهتر که برندها از الان کم کم خودشونو برای اون روزها اماده کنن و فراری به بهترین شکل برای اون روزها داره اماده میشه.
          پرفورمانته رقابت خوبی نداشت درسته یکی دوتا حایزه گرفت از این بابت باید تبریک گفت اما از رقبای خودش خیلی کندتر بود تو اکثر پیستها از ۴۸۸ پیستا دو سه ثانیه کندتر بود از ۹۱۱ جی تی ۲ هم کندتر بود.
          و ضمنا دینامیک رانندگی محصولات فراری هیچوقت شبیه پورشه و مکلارن نیست دینامیک پورشه هم مثل ماشین دیگه ای نیست .این مدلها فقط موتور توربو دار دارن شباهتشون فقط همینه

          موافقم 1
          مخالفم 1
        2. Ferrari

          ۱۹ فروردین ۱۳۹۸
          سوابق: (1872 ديدگاه)

          بله خب برای برندی که جز صدا هیچ چیز دیگه ای برای ارائه نداشته مشخصه صدا یک امتیاز محسوب میشه.و واقعا تاسف اوره که برای امثال شما فقط صدای یک اتومبیل تبدیل به شخصیت و کارکتر یک برند شده.البته ه به شماحق میدم لامبو جز هوراکان پرفورمانته هیچوقت اتومبیل مناسب برای رانندگی نبوده.صدای موتور ۴۸۸ اصلا بد نبود فقط خیلی بلند نبود همین
          ضمنا من سعی نکردم پرفورمانته رو پایین بیارم و پرفورمانته هرگز بهترین نبوده الکی از دل و رودتون حرف درنیارین یه سری هم به تایمهای هوراکان پرفورمانته و ۴۸۸ پیستا بزنین متوجه میشی که من حرف الکی نزدم.
          حرفهای من فرار روبه جلو‌نیست دوست عزیز ساختن یه موتور توربو جدید از اپدیت کردن یه موتور ده سیلندر که متعلق به ۱۵ سال پیشه به مراتب با اهمیت تر و بالاتره.منتها چون لامبو از این عرضه ها نداره شماها همش میاین نو پستهای مربوط به فراری شروع به اظهار نظرهای فضایی میکنین.اینکه یه موتور ده سیلندر داشته باشین که فقط ۶۳۱ اسبه و اندازه موتور ۱۲ سیلندر فراری مصرف سوخت و الایندگی داره افتخاره؟؟فراری ۴۵۸ اسپشیال ۲۰۱۳ معرفی شد اون زمان به ازای هرلیتر ۱۳۲٫۶ اسب قدرت تولید میکرد هورکان پرفورمانته ۲۰۱۷ معرفی شد و به ازای هرلیتر ۱۲۱ اسب قدرت تولید میکنه بعد ۴ سال نتونسته به رکورد فراری برسه اونوقت میگی فرار رو به جلو میکنم؟؟ لامبو که هیچی لامبو با همکاری ائودی هم تو موتور ساختن درحد فراری نیستن.
          صحبت از همکاری با ام ای تی و اینا شد اینا هم افتخار نداره لامبو همیشه ضعف تکنولوژیکیشو باید از جاهای دیگه جبران کنه اون از فیبرکربنشون که تو بوغ کردن انقلابیه و فلان بعد مشخص شد از بویینگ کمک گرفتن هرچند فناوریشون همچین بدردبخور هم نبود اینم از همکاری با ام ای تی برای تولید قوای هیبریدی سبکتر برای جانشین اونتادور که البته گفتن قراره خازن داشته باشه این یعنی سیستم هیبریدی جانشین اونتادور فقط به درد پرفورمنس بیشتر میخوره نه کاهش الایندگی و مصرف سوخت.البته این چیزا برای شما افتخاره دیگه کاریشم نمیشه کرد

          موافقم 2
          مخالفم 0
      2. ساسان

        ۱۹ فروردین ۱۳۹۸
        سوابق: (1038 ديدگاه)

        بازی با کلاماتی مثل مابهش میگیم عقب موندگی وغیره رو من چیزی جز فرار رو به جلو برای پوشوندن یک هویت از دست رفته برای شرکتی کهبرای محصولات 8سیلندرش جز آرم اسب رم کرده جلوشه نمیبینم…و تلاش بی فایده وناشیانه شمابرای تنزل جایگاه (پرفورمانته)یکی از سریعترین خودروهای پیست محورکه سال گذشته کلا”دنیای سوپرکارها حول این خودرو چرخید وسرو صدایی که عملکردش در بزرگترین پیست جهان داشت. .واینکه این عملکرد شرکت با چه داشته هایی داره انجام میده تا آخرین توان ممکن هویتش و شخصیت منحصر به فردشو حفظ کنه…بله آینده ازان هیبریدی هاست.چه بخوایم چه نخوایم..اما واقعیت اینه لامبورگینی این هیجان وادرنالینو چندسال دیگه بهمون هدیه میکنه.نه اینکه سریع برای صدم ثانیه ها تبدیل به یک اسب بی صدا و کم هیجان بشه.مدلهای بعدی شرکت لامبورگینی بجای اینکه تبدیل به یک پورشه باکستر6سیلندرهیبرید بشن به سبک خودش وبا اظافه شدن هیبرید کارشناسی شده توسطMITتولید میشه..برای حفظ همون هویت و کاراکتر.این تلاش ارزش داره.امتیاز داره….این دیدگاه منه و ادامه این بحث چیزیو عوض نمیکنه

        موافقم 1
        مخالفم 1
      3. ساسان

        ۱۹ فروردین ۱۳۹۸
        سوابق: (1038 ديدگاه)

        3خط کامنتتو خوندم دیگه (بیشتر ارزش وقت گذاشتن نداری) .. .چون ضد بحث وارد میشی و از ابزار حقیر تحقیرو کوچک شمردن داشته ها وامتیازات شرکت مقابل و بزرگ کردن فناوری ساده توربو که متعلق به دهه ها پیش میشه رو استفاده میکنی..و در صدی هم تخیلات خودتو چاشنیش میکنی..اینجاست که شاعر میگه: جواب***خاموشیست!…تعصب کورت نکرده نابودت کرده!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Ferrari

          ۱۹ فروردین ۱۳۹۸
          سوابق: (1872 ديدگاه)

          تعصب منو کور نکرده … پروفسور فراری ۳۵ سال پیش زمانی که انزو فراری زنده بود از توربو استفاده کرد تو مدلهای ۲۸۸ جی تی او و f40 بعدش تو امدی میگی فراری هویتشو ازدست داده؟؟ هویت فراری صدای موتورش بود؟؟ نه داداچ اینکه مدلهای یه برند سنگ محک کلاس خودشون باشن هویته اینکه هربرندی که میخواد سوپر اسپرت بسازه از محصول یه برند الگو برداری میکنه هویته … فراری یه موتور توربو ساخته که تو سه سال اخیر ۱۱ جایزه گرفته جایزه بهترین موتور بیست سال اخیر رو گرفته اونوقت میگی صدا نداره هویت نداره لامبو هنوز نتونسته به فناوری ۲۰۱۳ فراری برسه تو ساخت یه موتور تنفس طبیعی با بازده بالا مونده
          https://www.lamborghini.com/en-
          en/models/aventador/aventador-s
          ببین مصرف و الایندگی اونتادور اس رو ماشین سال ۲۰۱۷ نیم کیلو هر صد کیلومتر الایندگی داره امثال تو میگن صدا صدا.هنوز مفاهیمی مثل بازه حرارتی موتور رو نمیفهمین و این حجم از مصرف سوخت و الایندگی براتون عادیه…

          موافقم 1
          مخالفم 0
  2. Reza

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (5320 ديدگاه)

    عجب چیز خفنیه ???

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. овsкиكMас

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (66 ديدگاه)

    فوق العاده
    بهترین ماشین کلاس خودش هست ??نمیدونم چرا هنوز درگی بین پیستا و مک لارن ٧٢٠ برگزار نشده!!!

    موافقم 3
    مخالفم 0
  4. مهدی

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    زیباترین عکس اون عکس سوم هستش که از روبرو گرفته شده.واقعا تمام عیاراین ماشین

    موافقم 3
    مخالفم 0
  5. Khosrow

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    بندازی جاده چالوسی که خلوته / نعره بزنه و از یاد ببری گذر زمان چیکار میکنه با تاروپودت ..

    موافقم 2
    مخالفم 0
  6. ایمان

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (3878 ديدگاه)

    سوپرکارهای کانورتیبل دیگر نمی‌توانند تواناتر از پیستا اسپایدر باشند ؛ این خودش خیلی معنی داره
    ❤❤ فراری همیشه در اوج ❤❤

    موافقم 4
    مخالفم 0
  7. مازرتی

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (50 ديدگاه)

    فقط این قسمت متن (این خودرو بدون اینکه پرفورمنس مدل کوپه را قربانی کند، شخصیت و جذابیت بیشتری را ارائه می‌کند. سوپرکارهای کانورتیبل دیگر نمی‌توانند تواناتر از پیستا اسپایدر باشند)

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. مانی

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (2485 ديدگاه)

    پدال جون اگه ممکنه از عکس های با کیفیت تر استفاده کن
    جوریکه وقتی عکس رو باز میکنیم تصویر با کیفیت بیاد
    حجم صفحه هم بالا نمیره فقط زحمت شما خیلی بیشتر میشه:)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. محمدامین

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (94 ديدگاه)

    آثار هنری متحرک . غربیلک فرمان منو به وجد میاره . طراحی گرد شکل چراغ عقب خودرو هم بسیار شکیل کرده بدنه رو . طراحی جلو واقعا مرموز و زیباست . طراحی جلو متفاوت ، زیبا و هنری . رینگ های این خودرو در خور حالت تهاجمی حین تخت گاز هست . رینگ ها خیلی زیبا طراحی شده به علاوه رنگ مشکی که بسیار شیک کرده . گائوج ها یا عقربه به بهترین و اسپرت ترین حالت طراحی شده که حین تخت گاز آدرنالین آدم دو برابر ترشح میکنه ! کالیبرهای زرد رنگ هم با رینگ مشکی حالت اسپرتی گرفته .
    .
    (فراری بسیار زیاد درباره‌ی احساسات و چگونگی اندازه‌گیری هیجان رانندگی صحبت کرده است. فردی را 20 دقیقه سوار پیستا اسپایدر کنید و سپس در زمان پیاده شدن به لبخند او نگاه کنید. این همان معیاری است که فراری معرفی می‌کند.)
    واقعا این جمله تحسین بر انگیزه و با آب طلا خوش نویسی بشه . برای یک خودروی تک دیفرانسیل با چنین شتابی و با این حجم موتور که رابطه مستقیمی با میزان گشتاور داره واقعا عجیبه . خودرویی که برای پیست ساخته شده و نه صرفا درگستر . مهندسی فراری فراتر از اون چیزیه که فکرش رو میکردم .

    موافقم 4
    مخالفم 0
  10. M

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    دوستان اونجایی از متن که گفته با باز شدن سقف کمی توربولانس به وجود میاید !
    مگه داریم ماشینی که با باز شدن سقفش توربولانس نداشته باشه یا اصلا محسوس نباشه !
    هرچقد فکر میکنم غیر ممکنه!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. Dj _ MarShmello

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    واقعا آدم روحش جلا میاد با دیدن این شاهکار فراری؛ یک جواهر ایتالیایی خالصه. من که واقعا دوسش دارم.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  12. اوس پوری

    ۱۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (80 ديدگاه)

    این دوستمون بدجور رو فراری تعصب داره انگار ک فراری مال خودشه دیگه تموم شد که فراری از لامبو بهتر بود الان 50 ساله که دیگهرقابتشون تموم شده کمتر تعصبی باش البته که باید هم تعصب داشته باشی فراریه دیگه و اینم بگم کل کل تاریخ فراری چیزی مثل svj ندیدیم فقط 812

    موافقم 0
    مخالفم 3
    1. Ramyar

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (47 ديدگاه)

      لامبورگینی فقط اونتادور svj ش بدرد میخوره، اصلا هیچ ماشینی رو با فراری مقایسه نکنید فراری یک سبک اختراع هستش
      تمام

      موافقم 1
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا