فورد

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت دوم)

در قسمت قبلی این سری مطالب به تاریخچهٔ فورد موستانگ پرداختیم و تا سال ۱۹۶۷ پیش رفتیم و امروز این سفر را ادامه می‌دهیم. گفتیم که در این سال شلبی علاوه بر مدل GT350 برای اولین بار مدل دیگری را هم با نام GT500 معرفی کرد. این خودرو بر اساس موستانگ فست‌بک مدل ۱۹۶۷ ساخته می‌شد و شلبی برای آن از پیشرانهٔ ۷ لیتری V8 فورد (۴۲۸ اینچ مکعب) استفاده کرده بود. در آن سال این موتور روی فورد تاندربرد و مرکوری S-55 نصب می‌شد.

Mustang Shelby GT350 1967

شلبی در سال ۱۹۶۷ در حالی از این پیشرانهٔ بزرگ برای GT500 استفاده کرده بود که خود فورد هنوز آن‌را برای نسخه‌های استاندارد موستانگ ارائه نمی‌کرد. این پیشرانه در شلبی GT500 قدرتی برابر با ۳۶۰ اسب بخار تولید می‌کرد. از شلبی GT500 تا پایان سال ۱۹۶۷ تنها ۲۰۴۸ دستگاه تولید شد. نسخه‌های شلبی مدل ۱۹۶۷ یعنی GT350 و GT500 در ظاهر نیز با موستانگ معمولی تفاوت‌هایی داشتند که مهم‌ترین آن چراغ‌های عقب یک‌تکهٔ باریک بود اما همچنان شباهت کلی آن‌ها با موستانگ حفظ شده بود.

Mustang Shelby GT500 1967
Mustang Shelby GT500 1967

سال ۱۹۶۷ همان سالی بود که جنرال موتورز برای اولین بار شورلت کامارو را به‌عنوان رقیب مستقیم فورد موستانگ راهی بازار کرد. بدین ترتیب درحالی‌که موستانگ سال قبل به فروش فوق‌العادهٔ ۶۰۰ هزار دستگاه دست پیدا کرده بود، با آمدن کامارو در سال ۱۹۶۷ فروشش به ۴۷۰ هزار دستگاه کاهش پیدا کرد. یک سال بعد یعنی در آوریل سال ۱۹۶۸، فورد نسخه‌ای عملکردی از همان پیشرانهٔ ۷ لیتری V8 که شلبی سال قبل در مدل GT500 استفاده کرده بود را با نام کبرا جت معرفی کرده و خودْ، آن‌را به‌صورت کارخانه‌ای برای نسخه‌های معمولی موستانگ ارائه کرد. این موتور در موستانگ استاندارد ۳۳۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

Mustang GT 428 Cobra Jet Fastback 1968
Mustang 1968

اما این تنها رویداد موستانگ در سال ۱۹۶۷ نبود زیرا در این سال اعجوبه‌ای توسط شلبی خلق شد. در سال ۱۹۶۸ شلبی نسخه‌ای حتی قدرتمندتر از GT500 را ارائه کرد. این هیولا که GT500KR (مخفف King of The Road) نام داشت، به همان پیشرانهٔ ۷ لیتری V8 کبرا جت مجهز شده بود اما با ایجاد تغییراتی قدرت آن به رقم فوق‌العادهٔ ۴۰۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده بود. بدین ترتیب GT500KR قدرتمندترین موستانگ شلبی آن دوران لقب گرفت و تا چندین سال این عنوان را حفظ کرد. البته این خودرو تنها در همان سال ۱۹۶۸ و در تعداد محدودی ساخته شد که به همین دلیل امروزه یکی از گران‌ترین نسخه‌های کلاسیک موستانگ بشمار می‌رود تا جایی که در حراجی‌ها با قیمت‌های چندین میلیون دلاری خریدوفروش می‌شود.

Mustang Shelby GT500KR 1968

در سال ۱۹۶۹ اما موستانگ دومین فیس‌لیفت عمدهٔ خود را تجربه کرد. تغییرات ظاهری این فیس‌لیفت بسیار قابل‌توجه بود و استایل متفاوتی به این اسب آمریکایی بخشید. در این سال نسل اول موستانگ به بلوغ خود رسیده بود. طی این فیس‌لیفت تغییرات زیادی در طراحی موستانگ اعمال شده و برای اولین بار در همهٔ مدل‌ها چهار چراغ جلو ارائه شد اما همچنان چراغ‌های سه‌تکهٔ عقب حفظ شده بودند. همچنین طی این فیس‌لیفت طول موستانگ نیز نزدیک به ۱۰ سانتیمتر افزایش پیدا کرد.

Mustang 1969

در همین سال نسخه‌های جدیدی به خانوادهٔ موستانگ اضافه شد که یکی از آن‌ها مک وان نام داشت. این مدل با پیشرانه‌های مختلف، شاخصه‌های ظاهری متعدد و ویژگی‌های عملکردی به بازار آمد. موستانگ‌های مک وان بسته به هر مدل به ویژگی‌های ظاهری همچون دریچهٔ کاپوت، بالهٔ جلو، اسپویلر عقب، برچسب‌های جانبی، سر اگزوزهای چهارتایی، کرکرهٔ روی شیشهٔ عقب و کاپوت مشکی‌رنگ مجهز شده بود که ظاهر فوق‌العاده جذابی به آن بخشیده بودند. مک وان در داخل نیز از فضایی لوکس‌تر با صندلی‌های بلندتر، مواد عایق صدای بیشتر، تریم چوبی و سایر ویژگی‌های رفاهی بهره می‌برد.

Mustang Mach 1 351 1969
Mustang Mach 1 351 1969

همان‌طور که گفته شد موستانگ مک وان با پیشرانه‌های مختلفی عرضه می‌شد که قوی‌ترین آن‌ها موتور ۷ لیتری V8 با نام سوپر کبرا جت بود که ۳۶۰ اسب بخار قدرت داشت. این موتور نسخهٔ بالاتری از موتور کبرا جت بود که تغییرات و بهسازی‌هایی در آن انجام گرفته و قوی‌ترین نسخهٔ موتورهای ۴۲۸ فورد محسوب می‌شد. سری مک وان با استقبال بالایی مواجه شد به‌نحوی‌که طی سال ۱۹۶۹ بیش از ۷۲ هزار دستگاه از آن فروخته شد. موفقیت مک وان حتی موجب کاهش فروش مدل GT شد تا جایی که در سال ۱۹۶۹ تنها ۵۴۰۰ دستگاه موستانگ GT به فروش رسید. در همین سال فورد یک پیشرانهٔ ۴.۱ لیتری شش سیلندر خطی را هم برای موستانگ ارائه کرد که بین پیشرانهٔ شش سیلندر پایه و موتورهای هشت سیلندر قرار می‌گرفت.

Mustang Mach 1 428 Cobra Jet 1969
Mustang Mach 1 428 Cobra Jet 1969

اما مک وان تنها مدل جدید اضافه‌شده به خانوادهٔ موستانگ در سال ۱۹۶۹ نبود. همان‌طور که اشاره شد، جنرال موتورز با عرضهٔ شورلت کامارو در سال ۱۹۶۷ به یکه‌تازی موستانگ در بازار خاتمه داده و فروش آن‌را تا حد چشمگیری کاهش داد؛ اما برای جنرال موتورز این کافی نبود. این شرکت قصد داشت با کامارو در مسابقات ترنس ام هم شرکت کرده و در آنجا هم موستانگ را به چالش بکشد یعنی مسابقاتی که در فصل‌های ۱۹۶۶ و ۱۹۶۷ آن، فورد با موستانگ قهرمان شده بود. بدین منظور شورلت مدلی ویژه از کامارو را با نام Z28 برای مسابقات ترنس ام آماده کرده و در فصل ۱۹۶۸ در این مسابقات شرکت کرده و حتی به قهرمانی دست یافت؛ بنابراین فورد که در حال از دست دادن جایگاه خود بود، دست بکار شد.

Mustang Boss 302 1969

بدین ترتیب این شرکت پروژهٔ ساخت رقیبی برای کامارو Z28 را آغاز کرد؛ اما فورد برای پیشرانهٔ این خودرو با مشکلی مواجه بود زیرا در قوانین مسابقات ترنس ام حجم موتور خودروها به ۳۰۵ اینچ مکعب یا ۵ لیتر محدود شده بود درحالی‌که فورد در میان موتورهای خود، نمونه‌ای با این حجم نداشت. جنرال موتورز هم برای موتور کامارو Z28 دقیقاً با همین مشکل روبرو شده بود و برای حل آن اقدام به ساخت موتوری با ترکیب سر سیلندر و بلوک سیلندر دو موتور مختلف کرده بود. بدین ترتیب فورد هم همین رویه را پیش گرفت و با استفاده از بلوک سیلندر موتور سری Windsor و سر سیلندر موتور بزرگ Cleveland، پیشرانه‌ای با حجم ۴.۹ لیتر یا ۳۰۲ اینچ مکعب ساخت که ۲۹۰ اسب بخار قدرت داشت.

Mustang Boss 302 1969

برای بهبود عملکرد خودرو در پیچ‌ها نیز مهندسین فورد تعلیق موستانگ را سفت‌تر کرده و از کمک‌فنرهای سفارشی در آن استفاده کردند. خودروی جدید فورد برای مسابقات ترنس ام تقریباً آماده بود. برای این عضو جدید خانوادهٔ موستانگ نام زیبای باس (Boss) انتخاب شده و حجم موتور به اینچ مکعب هم به آن اضافه شد. بدین ترتیب موستانگ باس ۳۰۲ به‌عنوان اولین عضو خانوادهٔ باس در سال ۱۹۶۹ برای مسابقات ترنس ام معرفی گردید. باس ۳۰۲ در ظاهر هم با برچسب‌هایی در طرفین بدنه، کاپوت و پانل عقب مشکی‌رنگ، دریچهٔ کاپوت و اسپویلر عقب از نمونه‌های دیگر متمایز شده بود.

Mustang Boss 302 1969

البته هرچند این مدل برای شرکت در مسابقات ترنس ام ساخته شده بود اما طبق قانون این مسابقات باید نسخهٔ خیابانی آن برای فروش به بازار عرضه می‌شد؛ بنابراین فورد در سال ۱۹۶۹ باس ۳۰۲ را با قیمت ۳۵۰۰ دلار به بازار عرصه کرد که حدود هزار دلار بیشتر از قیمت موستانگ پایه بود. این خودرو در فصل‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۰ در مسابقات ترنس ام شرکت کرده و موفق شد قهرمانی فصل ۱۹۷۰ مسابقات را کسب کند. باس ۳۰۲ تنها در همین دو سال تولید و به بازار عرضه شد. در این مدت از این خودرو حدود ۸ هزار دستگاه ساخته شد؛ اما باس ۳۰۲ تنها عضو خانوادهٔ باس نبود. هفتهٔ آینده به بیان ادامهٔ این ماجرا خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

Mustang Boss 302 1969

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (419 ديدگاه)

    این نسل از موستانگ یکی از نوستالژیک ترین و خاص ترین موستانگ ها هست
    ماسل بی غروب

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. فورد

      ۳ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (856 ديدگاه)

      دنیای خودرو بدون موستانگ و نمی تونم تصور کنم وحشی دوستاشتنی

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. M.us

    ۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (237 ديدگاه)

    اینطور مطلب نوشتن برای ما عشق ماسل کارا مثل آب دادن قطره ای به یه فرد تشنه است حداقل لطفا زود به زود بنویسید وگرنه فکر کنم نزدیک عید تموم بشه(:(:(:(:(:

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. F۲۲RAPTOR

    ۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (2599 ديدگاه)

    کبرا جت کی آر کولاک
    خیلی هیولاس

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. محمد

    ۴ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (224 ديدگاه)

    ماسل کارها یه دسته خاصی هستن که کلی عاشق و دیوانه داره. اصن اینا با همه ماشینا فرق دارن.انگارن یه چیز متفاوتی تو وجودشون هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. MAHDI . VENOM-DEMON-ROADSTER

    ۴ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    عالی عالی✌✌✌✌✌
    حالا تا هفته دیگه و قسمتی دیگه باید صبر کنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. جواد

    ۴ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (60 ديدگاه)

    فقط عاشق Mustang Shelby GT500KR 1968 هستم.همین چند وقت پیش بود فکر کنم سایت آمازون نمونه صفر کیلومترشو با قیمت تقریبا 100 هزار دلار برای فروش گذاشته بود!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. سید ارشیا

    ۱۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چی شد پس این جمعه نزاشتید چرااا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. علی

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ما تو باغمون تو شمال یه دونه فورد موستانگ مک وان ۶۹هشت سیلندر خوابیده مال پدر بزرگم بوده اون زمانا دیگه استفاده نشده ازش و مونده ته باغ تاااااا الان میخوام وقتی بزرگ بشم گواهینامه بگیرم باز سازیش کنم??

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا