فیات

برنامه‌های آیندهٔ فیات-کرایسلر: قسمت سوم، فیات

همان‌طور که طی مطالب قبلی گفتیم، گروه فیات-کرایسلر برنامه‌ها و استراتژی خود در پنج سال آینده را برای اکثر برندهایش اعلام کرده است. در این استراتژی پنج‌ساله، این گروه خودروسازی بیشتر روی برندهای آلفارومئو، مازراتی، جیپ و رم تمرکز کرده است اما این بدان معنا نیست که برند فیات فراموش شده است چراکه برای این برند ایتالیایی هم برنامه‌هایی اعلام شده است. البته فیات در آینده نیز تمرکز بیشتری بر بازار آمریکای جنوبی خواهد داشت یعنی منطقه‌ای که هم‌اکنون حضور قدرتمند و پررنگی در آن دارد.

در برنامهٔ پنج سال آیندهٔ فیات گفته شده که این شرکت قصد دارد سه کراس‌اوور کاملاً جدید را صرفاً برای بازار آمریکای جنوبی تولید کند. یکی از این کراس‌اوورها، نمونهٔ کوچکی در سگمنت A بوده و دیگری در سگمنت B قرار دارد؛ اما غیرازاین دو کراس‌اوور کوچک، فیات ساخت یک کراس‌اوور میان سایز سه ردیفهٔ ارزان‌قیمت را هم برای منطقهٔ آمریکای جنوبی در دستور کار خود دارد.

هرچند فیات بیشتر تمرکز خود را روی بازار آمریکای جنوبی گذاشته است اما این برند باسابقهٔ ایتالیایی برنامه‌ای برای خاتمهٔ فروش محصولات خود در بازارهایی چون آمریکای شمالی و چین ندارد. به همین دلیل فیات اعلام کرده است که نسل جدید مدل تمام الکتریکی ۵۰۰e را در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه خواهد کرد. فیات-کرایسلر در نظر دارد طی سال‌های آینده چهار قوای محرکهٔ تمام الکتریکی قدرتمند را توسعه دهد که ۵۰۰e جدید به یکی از آن‌ها مجهز خواهد بود. البته انتظار می‌رود ابعاد کوچک نسل آیندهٔ ۵۰۰e فضای قابل‌استفاده برای نصب باطری‌ها را محدود کند که این یعنی بُرد آن برخلاف دیگر خودروهای الکتریکی جدید زیاد نخواهد بود.

اما علاوه بر نسل جدید ۵۰۰e، فیات قصد دارد با احیای مدل Giardiniera، خانوادهٔ ۵۰۰ خود را گسترش دهد. Giardiniera نسخهٔ استیشن فیات ۵۰۰ قدیمی بود که بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۵ تولید می‌شد. این خودرو طول بیشتری نسبت به ۵۰۰ استاندارد داشته و فضای بار بیشتری را برای سرنشینان فراهم می‌کرد. حال فیات قصد دارد این استیشن کلاسیک خود را احیا کند. به گفتهٔ سرجیو مارکیونه، ۵۰۰ Giardiniera جدید جادارترین خودرو در کلاس خود بوده و طراحی بی‌نقصی خواهد داشت.

۵۰۰ Giardiniera جدید از همان قوای محرکهٔ الکتریکی نسل آیندهٔ ۵۰۰e استفاده خواهد کرد درحالی‌که نسل آیندهٔ مدل‌های ۵۰۰L و ۵۰۰X نیز به قوای محرکهٔ هیبریدی جدیدی مجهز خواهند بود. از سوی دیگر، مدیرعامل فیات-کرایسلر گفته است که مدل پاندا همچنان در سبد محصولات فیات حفظ خواهد شد و نسل آیندهٔ آن با پیشرانه‌های درون‌سوز سازگاربامحیط‌زیست به بازار عرضه خواهد شد.

همان‌طور که در بالا ذکر شد، فیات-کرایسلر قصد دارد برای پوشش همهٔ نیازها و بخش‌های مختلف بازار، چهار قوای محرکهٔ الکتریکی مختلف را توسعه دهد. نمونهٔ اول این جمع چهارتایی، قوای محرکهٔ «خودروی شهری» نام دارد که در خودروهایی مانند نسل آیندهٔ فیات ۵۰۰e مورداستفاده قرار می‌گیرد درحالی‌که قوای محرکهٔ الکتریکی بعدی، «مِین‌استریم» (Mainstream) نام داشته و با جیپ گرند کُماندر معرفی خواهد شد. فیات-کرایسلر سپس در سال ۲۰۲۰ قوای محرکهٔ دیگری بنام «پرفورمنس» یا همان عملکرد را با مازراتی آلفیری ارائه خواهد کرد و سپس آخرین قوای محرکهٔ الکتریکی آن با نام «پریمیوم» در سال ۲۰۲۲ با مازراتی کواتروپورته به بازار خواهد آمد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. moein

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (894 ديدگاه)

    فیات عزیز،مازراتی رو دریاب??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. حمید

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چه ماشینهای با مزه ای

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا