متفرقه

خودروهای گران‌قیمت فیلم‌ها تخریب می‌شوند؟!

فکر می‌کنیم ما تنها افرادی نیستیم که از دیدن تخریب و از بین رفتن خودروهای کلکسیونی و گران‌قیمت در فیلم‌ها ناراحت می‌شویم؛ اما خوشبختانه در اکثر موارد تخریب این خودروها واقعی نیست.

خب می‌دانیم که در فیلم‌ها خودروهای زیادی برای کاربری‌های مختلف تدارک دیده شده‌اند؛ اما پیچیدگی‌هایی که در بحث خودروهای استفاده شده در فیلم‌ها وجود دارد کمتر برای عموم شناخته شده‌اند. به لطف کریگ لیبرمن که در فیلم سریع و خشن حضور دارد ما با برخی زوایای پنهان استفاده از خودروهای کلکسیونی و ارزشمند در چنین فیلم‌هایی آشنا می‌شویم.

مالک سوپرا و اسکای لاین افسانه‌ای حاضر در این فیلم به الزامات حضور خودروها در فیلم‌ها اشاره می‌کند. بله استودیوهای فیلم‌سازی در بسیاری از موارد از خودروهای کلاسیک واقعی در فیلم‌ها استفاده می‌کنند. این خودروها با نام خودروهای قهرمان نیز شناخته می‌شوند.

به عبارت دیگر بهتر است یک خودروی قهرمان را به عنوان یک ستاره در نظر بگیریم. این خودرو ارزش و قیمت بالایی دارد بنابراین یک تیم بدلکاری در اینجا وارد می‌شود. موضوع خوب درباره خودروی بدل این است که فقط باید ظاهر مشابهی با خودروی اصلی داشته باشد. اگر این خودرو از فاصله چند متری شبیه مدل اصلی به نظر برسد تأییدیه حضور در فیلم را پیدا می‌کند.

برای مثال ب‌ام‌و M5 نارنجی سریع و خشن ۵ را در نظر بگیرید. اکثر خودروهای مورد استفاده در این فیلم از نوع ۵۳۰i بوده‌اند و فقط به M5 شبیه شده‌اند. هم‌اکنون شاید بگویید E39 دستی یا ینکو کاماروی غیرواقعی هنوز هم ارزش دارند و خب حق هم دارید. به همین خاطر است که چنین خودروهایی اوراق نمی‌شوند.

استودیوهای فیلم‌سازی باهوش هستند و در موارد زیادی حتی خودروهایی که به عنوان بدلکاری استفاده شده‌اند خانه جدیدی برای خود پیدا می‌کنند. استودیوی فیلم‌سازی سرمایه لازم برای خرید یک چارجر صفرکیلومتر به منظور تخریب در فیلم را ندارد بنابراین یک مدل بدل را از بازار یا سایر فیلم‌ها پیدا می‌کند.

پس از پایان فیلم‌برداری چنین خودروهایی حراج شده و بازسازی می‌شوند. برخی دیگر نیز روانه موزه‌ها و کلکسیون‌های شخصی می‌شوند. این شاید یک سیستم عالی نباشد و برخی خودروها که ارزش کمتری دارند در نهایت تخریب شوند اما آن‌گونه که لیبرمن می‌گوید اکثر این افراد دوستدار خودروها هستند و بنابراین نمی‌خواهند شاهد تخریب خودروهای کلاسیک و ارزشمند باشند.

و همه این‌ها قبل از صحبت کردن درباره جلوه‌های مدرن VFX است که کاملاً با کامپیوتر انجام می‌شود. با این تکنولوژی است که سریع و خشن توانسته بیش از ۱۴۰۰ خودرو را در صحنه‌های فیلم تخریب کند.

بنابراین بار بعدی که شاهد تصادف یا آتش‌سوزی و تخریب یک خودروی خاص در یک فیلم بودید می‌توانید با خیال راحت آن را تماشا کنید زیرا به احتمال بسیار زیاد جادویی در پشت‌صحنه رخ داده است!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
منبع
screenrant

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. R@m!n

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    ولی اینا دلیل نمیشه ون دیزل با شارژر فضا نره

    موافقم 54
    مخالفم 3
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      آره
      مثل اکشن‌های ایرانی که پراید و آردی هم با انیمیشن مسخره و بچه‌گانه تخریب میکنند و دیگه خیلی فیلم شاخ باشه ، یه پزو پکیده ۴۰۵ را با بدلکار چپ میکنند !
      بعد تازه واسه فیلم نقد هم میگذارند و یکی مثل فراستی تا ساعت‌ها میکوبونندشون و در اخر هم یه دست به ریشش میکشه و یه صرب‌المثل فرانسوی بیان میکنه و اودافظ تا نقد و تخریب بعدی و همیشگی? !

      فیلم‌هایی که آن‌ها میسازند اونقدر درآمد جهانی بالایی داره که اگر ۱۰تا بوگاتی شیرون هم نابود کنند ضرر نمیکنه و تازه قوانین محکمی هم پشت صنعت فیلمشان دارند که مادام‌اعمر برای کارگردان و بازیگرانش درامد داره و… !
      یادم میاد فیلمی که نیکلاس کیج بازی کرده بود (( سرقت در ۶۰ ثانیه )) میگفتند خودروهای نابی را نابود کردن که فقط یه شلبی ۵۰۰ سالم به جاماند از اون فیلم و در حال حاضر هم قیمت بالایی داره !

      موافقم 23
      مخالفم 6
      1. Avan

        ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (326 ديدگاه)

        یه فیلم ایرانی چند سال پیش دیدم یه رنو ۵ رو منفجر کردن ولی چارچوب ماشین که داشت می سوخت پیدا بود ژیان هست!!!! یعنی رنو هم برا منفجر کردن گرون بود?

        موافقم 36
        مخالفم 0
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (10232 ديدگاه)

          خنده‌دار‌تر یه لکسوس rx350 نسل قبل بود که تو یکی از فیلم‌ها در آتش میسوزه ، ولی اینقدر بد بد بد کامپیوتری این را را انجام داده بودند با اینکه فیلم مثلاً سطح بالا و بازیگران سطح بالایی هم داشت ولی تا این صحنه را دیدم کلاً تمام موضوع فیلم برایم تحت شعاع قرار گرفت و از چشم افتاد !

          یه فیلم ایرانی دیگر ((درست یادم نیست فکر کنم سریال عاشقانه بود )) که بازیگر با پرادو دو در مشکی میوفته تو دره ولی وقتی با جرثقیل میارندش بالا پرادو ۴در نوک‌مدادی بدون زاپاس پشت هست ? !

          خداروشکر دنیا با اپلیکیشن‌ها و تدوین‌های عالی پیشرفت کرده اما حتی فیلم‌های ایرانی دلشون نمیاد یه تدوین و فتوشاپ قشنگ انجام بدن بعد از اسم‌های قلمبه سلمبه‌ی نویسندگان خارجی هم استفاده میکنند که مثلاً به مخاطبشون بگن چقدر حرفه‌ای و باسواد هستند !
          شما که باسوادی حداقل تو فیلماتون از یه تدوین خوب استفاده کنید و نه از یه تدوین کشکی دوزاری که به درد بچه مهدکودک‌ها هم نمیخوره و تمام تلاش داستانی فیلم با همین کار فیک و ضعیف از بین میره !
          حالا اگر فیلم طنز باشه ، مشکلی نداره اما فیلم‌های رمانتیک یا هیجانی و اکشن یا دِرام خیلی سِتَم هست !

          موافقم 16
          مخالفم 2
        2. Hadiii

          ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (8 ديدگاه)

          چند سال پیش یدونه فیلم ایرانی دیدم که توش الناز شاکردوست و علی صادقی بازی کرده بودن و راجع به ماشین اینا بود، تو یه صحنه ماشین الناز شاکر دوست چپ میکنه و معلق میزنه، کات های این صحنه رو از کات های فیلم توکیو دریفت که اولش جیسون با ماشین چپ میکنه برداشته بودن
          کیفیت فیلمه دراین حد بود، بقیشو خودتون حدث بزنید

          موافقم 8
          مخالفم 0
  2. ??Amin_svj??

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (293 ديدگاه)

    برای کسانی مثل ما که عاشق ماشین هستیم تخریب و نابود کردن ماشین ها در فیلم واقعا دردناکه !
    با این حال بنظرم بهتره که تمام صحنه های تعقیب و گریز و آسیب به ماشین ها واقعی باشه و نه تخیلی
    چون که خیلی هیجان انگیز تره

    موافقم 14
    مخالفم 3
  3. Sina10

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    من برعکس چیزی که تو متن گفته کلا از نابود کردن ماشینا خوشم میاد?
    نمونش ایده های احمقانه ای که توی تاپ گیر اجرا میکردن و آخرش همه چی خراب میشد?
    و با همین تخریب ماشین کلی خاطره داریم البته تو بازیا
    مخصوصا نیدفوراسپید Hot Persuit 2010 با اون گیمپلی جذابش

    البته من هیج وقت از سریع خشن بیشتر بخاطر همین که نصف فیلم الکی و غیر واقعیه بدم میومد و هیچ وقت دوستش نداشتم ، احتمالا هم تو قسمت بعدیشون هم میرن فضا ? و قسمت بعدش میرن تا‌ توی کهکشان های دیگه بجنگن?

    موافقم 16
    مخالفم 7
    1. R@m!n

      ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (2243 ديدگاه)

      با جنگ ستارگان کراس اوور میزنن و لوک اسکای واکر با فورد ماستنگ میره دارث ویدر و تمام اعضای دادگاه کهکشانو زیر می کنه و آخر فیلم با تورنتو ماشعیر میزنن ب بدنو از خوبی های خانواده داشتن می گن.

      موافقم 10
      مخالفم 4
      1. mahan

        ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (2324 ديدگاه)

        ???
        فقط اونجاش که از خوب بودن خانواده میگند

        موافقم 10
        مخالفم 2
      2. حشمت۰۲۱

        ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (329 ديدگاه)

        دادگاه کهکشان دیگه چیه؟!

        موافقم 0
        مخالفم 4
    2. Benz309 1974

      ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1962 ديدگاه)

      گرند تور و تاپ گیر که باهاش خاطره داریم و نیم ساعت به افتضاح هایی که به بار میاوردن میخندیدیم‌.

      موافقم 11
      مخالفم 2
  4. Amir evolution

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (106 ديدگاه)

    توی قسمت 6 ام خودروی کلاسیک اوردن و تو قسمت 7 ام اون لایکن ک از برجا پرید اصن اسیب ندید

    موافقم 9
    مخالفم 1
  5. NAVID۰۰۹۸

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    چند سال پیش یه مستندی میدیدم که در آمریکا شرکت‌هایی هستند که میگردند دنبال لوازم و اَشیائی که در فیلم‌ها استفاده میشده و در مثلاً یک سکانس یا چند سکانس دیده شده یا استفاده شده مثل لباس ، خودرو ، خودکار ، میز ، صندلی ، کفش ، عروسک و …… !

    که اولش خوب تجزیه‌تحلیل میکردند که بفهمند اصلی هست یا فیک و سپس وارد مزایده میکردنش و باورتون نمیشه یه چیزهای بی‌ارزشی را چنان با رقم‌های بالا چَکُش میزندند که پیش خودم میگفتم خریدار این لوازم چقدر عشق سینما داره که چند ده یا چند صد هزار دلار خرج خرید این‌هایی میکنه که مثلاً سال‌ها یه گوشه از انباری خاک میخورده و یا حتی فکر بیرون انداختنش هم میکردند و حتی در زباله هم مینداختند !
    بعد جالب بود یا خودشان میخریدند و سپس مزایده میگذاشتند یا برای طرف مزایده میگذاشتند و سپس حق دلالی بر میداشتند و چه ثروتی به هم زده بودند !

    از همه جالب‌تر این بود که حتی برخی از صاحبان لوازم وقتی می‌فهمیدند که این لوازمی که سال‌ها نگهداری میکردند یا استفاده میکردند یا میخواستند دور بیندازندش و حالا چقدر ارزش داره ، دو دستی میچسبیدند و نمیفروختندش و تازه تو صدتا گاوصندوق پنهانش میکردند ? !

    موافقم 9
    مخالفم 5
  6. جناب ایکس

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بالاخره اون لیکانه تو هفتش نابود شده یا نه؟ (فقط ازش 7 تا هس) البته درستش لیکان هست نه لایکان که بعضیا میگن

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. abdi_porsche fan

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (496 ديدگاه)

      احیانا مرض ندارن نابود کنن

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا