متفرقه

عابران پیاده، مشکل خودروهای خودران!

علیرغم اینکه تکنولوژی خودران به‌طور وسیعی در حال گذراندن فاز توسعه‌ای است برخی افراد در صنعت خودرو فکر می‌کند این خودروها نیستند که نیازمند برنامه‌ریزی دوباره هستند بلکه خود عابران پیاده مشکل محسوب می‌شوند.


خب به‌طور دقیق مشکل چیست؟ ظاهراً موضوع این است که مردم می‌توانند پیش‌بینی‌ناپذیر باشند و تصمیماتی بگیرند که شاید برای یک سیستم مبتنی بر منطق یا هوش مصنوعی کاملاً غیرمنطقی محسوب شود.


Andrew Ng، یک محقق هوش مصنوعی که در صنعت خودرو مشغول است می‌گوید:

چیزی که به مردم می‌گوییم این است: لطفاً قانون‌مدار و با ملاحظه باشید؛ به عبارت دیگر حرکات ناگهانی و پیش‌بینی‌ناپذیر در خیابان انجام ندهید.

البته این ایده که برخی کارشناسان انسان‌ها را از نظر برخی تکنولوژی‌ها مقصر می‌دانند به سادگی نشان دهنده میزان کار موردنیاز برای پیشرفت در بحث خودروهای خودران است.


گری مارکوس پرفسور دانشگاه نیویورک که روی انسان‌ها و هوش مصنوعی تحقیق می‌کند عقیده دارد:

هوش مصنوعی‌ای که ما واقعاً نیازمندیم هنوز توسعه نیافته است.

او ادعا می‌کند افرادی همچون Andrew NG تنها در حال بازتعریف اهداف به‌منظور آسان‌تر کردن کارها هستند و این به خاطر تولید خودروهای خودران ایمنی است که به‌طور کامل خود را از رانندگان و عابران پیاده جدا کنند.

در این میان یک محقق و پرفسور دانشگاه MIT آقای رونی بروکس می‌گوید وجود خودروهای خودران فوق‌العاده باعث صفر شدن تلفات انسانی خواهد شد.

Mercedes-Benz S500 Intelligent Drive Prototype
البته Ng معتقد است انسان‌ها همیشه عادات خود به منظور پاسخ به تکنولوژی‌های جدید از جمله انواع حمل‌ونقل را اصلاح می‌کنند.

او ادامه می‌دهد:

اگر به ظهور راه‌آهن نگاه کنید خواهید دید اکثر افراد یاد گرفته‌اند که جلوی قطار نایستند.

Ng همچنین خاطرنشان می‌سازد مردم قبلاً یاد گرفته‌اند که اتوبوس‌های مدرسه مکرراً توقف می‌کنند و زمانی که این کار را انجام دهند کودکان احتمالاً از جلوی اتوبوس به طرف خیابان حرکت خواهند کرد بنابراین رانندگان احتیاط بیشتری در اطراف این اتوبوس‌ها دارند. البته او احساس می‌کند خودروهای خودران هم تفاوتی با این قضیه نخواهند داشت.

اگرچه هر دو عقیده مطرح شده به گونه‌ای توجیه‌پذیر هستند اما واضح است که به منظور رسیدن به اهداف، دو فلسفه یاد شده باید به حد میانه‌ای برسند.

یکی دیگر از محققان تکنولوژی‌های پیشرفته خودروها می‌گوید:

باید برنامه‌های آموزشی کاملی برای آشنا کردن مردم با این خودرو وجود داشته باشد و همچنین روش‌های برهم‌کنش آن‌ها با خودروهای خودران نیز باید تدارک دیده شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. emad1990

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    جرمی تو گرند تور میگفت اگه ماشین خودرانی ساختن که خودشون هم سوار بر ماشین از دره های بولیوی(جاده مرگ)گذشتن بدون اینکه شلوارشون رو خیس کنن من خودران هارو قبول میکنم
    ورژن ایرانی صحبت بالا میتونه این باشه:اگه ماشین خودرانی ساختن که خودشون هم سوار بر ماشین از شهرهای اراک و تهران گذشتن بدون اینکه(عصبی بشن-تصادف کنن-تو تصادف کشته یا مجروه بشن-یا تو دعوا کشته بشن)اونوقته که ایرانیا خوران هارو قبول میکنن
    البته با فرض اینکه ماشینه خط کشی هارو پیدا کنه-با اونایی که دوبله یا سوبله پارک کردن تصادف نکنه-با اونایی که انحراف به چپ و راست دارن برخورد نکنه و …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Archi KHAN

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    لامصب اینقدرکامنت پاک نکن !
    خسته مون کردین همه تون …

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا