مزدا

گرامی داشت سی‌امین سالگرد قهرمانی مزدا در مسابقات لمانز

بیست و سوم ژوئن امسال سی‌امین سالگرد پیروزی مزدا در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز سال ۱۹۹۱ می‌باشد. ژاپنی‌ها برای گرامیداشت این دستاورد مهم در موتور اسپورت وب‌سایت ویژه‌ای را راه‌اندازی کرده‌اند.

اگرچه مزدا در حال حاضر حضور چندانی در مسابقات خودرویی ندارند اما در سال‌های پیش برخی از مشهورترین محصولاتش در موتور اسپورت حضور می‌یافتند. این شرکت در سال ۱۹۷۰ پیشرانه ۱۰A را برای تیم بلژیکی حاضر در لمانز تأمین کرده بود و در سال ۱۹۸۴ نیز اولین پیروزی کلاس با لولا T660 را به دست آورد. رانندگی این خودرو بر عهده جان اوستین، جان مورتون و یوشیمی کاتایاما بود.

هفت سال بعد بود که مزدا توانست قهرمانی کلی مسابقات ۲۴ ساعته لمانز را به دست آورد. سه خودروی این شرکت وارد این مسابقه شده و دو مدل مشهور ۷۸۷B رتبه‌های اول و ششم را به دست آوردند و ۷۸۷ قدیمی‌تر نیز در رتبه هشتم جای گرفت. راننده‌های مدل قهرمان جانی هربرت، برتراند گاچوت و ولکر ویدلر بودند. آن‌ها ۳۶۲ دور مسابقه را پشت گذاشته و با دو دور بیشتر نسبت به بقیه رقبا قهرمان شدند. به همین خاطر مزدا اولین خودروساز ژاپنی است که پیروز مسابقات لمانز شده و این رکورد تا ۲۷ سال بعد پابرجا بود و سرانجام تویوتا در سال ۲۰۱۸ توانست این عنوان را تکرار کند.

مزدا ۷۸۷B نمادی از تاریخچه مسابقات قهرمانی استقامت بوده و دارای پیشرانه چهار روتور R26B بود و این پیشرانه قدرت ۶۹۰ اسب بخاری خود را در دور ۹ هزار تولید می‌کرد و نعره‌های آن تنها در خودروهای ۱۲ و ۱۰ سیلندر فرمول ۱ قابل شنیدن بود.

قطعاً سر زدن به وب‌سایت مخصوص مزدا یعنی https://www.mazda.com/en/innovation/lemans30th/ خالی از لطف نخواهد بود. در این وب‌سایت جزئیات نتایج مزدا در لمانز را مشاهده خواهید کرد و اطلاعات بیشتری از مدل ۷۸۷B، پیشرانه، راننده‌ها و… به دست خواهید آورد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    پدال میشه هر چه سریع تر درگ بوگاتی شیرون و ماشین ردبول فرمول یک رو بزاری که مجله carwow انجام داده

    موافقم 0
    مخالفم 3
    1. محمد امین

      ۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (2171 ديدگاه)

      او ماشین فرمول یک rb7 خیلی قدیمی هست الان قدرت ماشین های فورمول یک حدود ۹۵۰ اسب تا ۱۰۰۰ اسب بخار رسیده که به مراتب خیلی بیشتر شده هر چند که افزایش وزن هم داشتن
      راجب مزدا 787b واقعا اسطوره هست، هم طراحی و هم اون موتور که به قول نویسنده فقط صدای v12 و v10 فورمول یک به پاش میرسه
      دوران اوج خودرو ، دوران مکانیکی

      موافقم 5
      مخالفم 0
      1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

        ۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (4617 ديدگاه)

        ″دوران اوج خودرو ، دوران مکانیکی″
        واقعاً حیف که از دورانی که ماشین ها برای هرچیزی یه دکمه داشتن رسیدیم به جایی که بدون یه تراشه ی ریزه میزه دیگه نمیتونن ماشین باشن!😢

        موافقم 4
        مخالفم 0
      2. Iman99

        ۷ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (1864 ديدگاه)

        از مزدا خوشم میاد و همیشه هم بیشترین همکاری رو با خودروسازان و سازندگان بزرگ داشته مثلا همین ماشین لمانز مزدا بر اساس یک خودروی لمانز آلمانی یا بریتانیایی ساخته شده و موتور اون هم وانکل آلمانیه که با این کار پایه و اساس و اصل کار خودشو درست و محکم انجام داده و بقیه کارش رو آسون کرده که نتیجه کار هم رضایت بخش بوده.

        موافقم 0
        مخالفم 3
    2. نوید محمد

      ۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (140 ديدگاه)

      بعضی دوستان اطلاعات خوبی دارند و استفاده میکنیم ولی اکثرشون از دنیای ماشینای چینی بی اطلاع هستن. الان سوپرکار چینی با قدرت نزدیک به 2هزار اسب بخار تموم رکوردهای شیرون رو شکسته.

      موافقم 0
      مخالفم 9
      1. mahan

        ۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (2324 ديدگاه)

        رامین جان از خر شیطون بیا پایین و اکانت فیک نزن.یک مدت بود این عادت بد رو فراموش کرده بودی و منطقی شده بودی اما دوباره به تنظیمات کارخانه برگشتی!چیکار کنیم باهات ما.ازت انتظار نداریم دوباره ازین کارا بکنی.حداقل بزرگتر سایت هستی و سنت از ما بیشتر انتظار میره بیشتر بزرگمنشانه رفتار کنی

        موافقم 3
        مخالفم 0
        1. Ninja

          ۵ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (1162 ديدگاه)

          کار رامین نی

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. Ninja

        ۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (1162 ديدگاه)

        اره میدونمممم رکوردش کو اصن میدونی چند سیلندره یا تمام برقی چند موتوره هست اصن مفهوم اسب بخار رو تو بگو راستی رکورداشت کجا ثبت شده

        موافقم 1
        مخالفم 0
      3. R@m!n

        ۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (2243 ديدگاه)

        آقا شاهین می دونی ترول هست و بازم کامنت می زاری باشه که از پسش یه مشت بحث مزخرف ادامه پیدا کنه ؟؟

        موافقم 1
        مخالفم 0
    3. امین

      ۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (495 ديدگاه)

      خوب فرمول برد دیگه جای تعجبی نداشت نینجا اچ تو آر هم از فرمول۱ میبازه اگه ویدوی چند سال پیش که با جت تسلا و… درگ گذاشتن ببینی با اختلاف یه چرخ باخت فرمول ۱ در ضمن قدیمی بود و از همه مهتر لانچ افتضاحی کرد که وگرنه با همون لانچ خوب هم میتونست ببره با اینکه قدیمی بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    از وقتی که فیلم فورد در برابر فراری رو دیدم، تا چشمم به کلمه لمانز میخوره یاد اون می افتم!😂 لامصب عجب فیلمی بود دیالوگاش دیگه تو ذهنم هک شده….

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. Ninja

      ۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1162 ديدگاه)

      لمانز چه قبل فیلم چه بعدش منو یا فورد جی تی مینداخت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. MOS

    ۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (715 ديدگاه)

    مطلب کاملی بود
    چند تا نکته هم خودم میگم

    مدل اولیه این ماشین سال ۱۹۹۰ ساخته شد و اسمش ۷۸۷ بود. مزدا باهاش تو سیلورستون و سوزوکا مسابقه داد اما بخاطر داغ شدن بیش از حد موتور و خرابی نتونست هیچ مقامی بیاره.
    حدود یک سال و نیم تا لمانز ۱۹۹۱ مونده بود و مزدا یکم تغییرات تو بدنه ایجاد کرد تا هوای بیشتری به موتور برسه و اسمش رو گذاشتن ۷۸۷b

    ۷۸۷b اولین و تنها ماشین لمانز با انجین وانکل بود. بعد از سال ۱۹۹۱ بخاطر تغییر قوانین استفاده از انجین وانکل ممنوع شد و مزدا نتونست تو سال های بعد از این ماشین استفاده کنه.
    همچنین موتور ۲.۶ لیتری ۴ روتور (R26B) که رو این ماشین بود میتونست ۹۰۰ اسب بخار قدرت تولید کنه، ولی بخاطر قوانین قدرتش محدود شده بود.

    پیشنهاد میکنم ویدیو های ۷۸۷b رو ببینید، صدای خیلی بلند و بی نظیری داره

    موافقم 9
    مخالفم 0
    1. mahan

      ۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (2324 ديدگاه)

      بسیار عالی بود.دوست عزیز از نکات شما بسیار لذت بردیم و اطلاعی نداشتیم

      موافقم 4
      مخالفم 0
    2. R@m!n

      ۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (2243 ديدگاه)

      صنعت خودرو سازی ژاپن مدیون این ماشینه.

      موافقم 3
      مخالفم 0
  4. Ninja

    ۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1162 ديدگاه)

    درباره نیسان ار 390 هم مقاله بزارین یا در باره نیسان ار 380

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. R@m!n

    ۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    یکی از زیباترین صداهای تمام تاریخ خودرو برای این ماشینه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. سیدمهران+میرابوالقاسمی

    ۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (64 ديدگاه)

    مزدا عشقه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. مانی

    ۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    سرانجام تویوتا در سال ۲۰۱۸ توانست این عنوان را تکرار کند.
    البته پورشه که رفت تویوتا تنها شد و تویوتا با خودش مسابقه داد و در حالی‌ که نزدیک بود
    باز هم مثل همیشه ببازه با خوش شانسی اول شد!!!

    موافقم 0
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا