مزدا

متهم شدن مزدا به تقلب در تست‌های آلایندگی و مصرف سوخت

به نظر می‌رسد یک خودروساز ژاپنی دیگر هم به خاطر دست‌کاری نتایج تست‌های آلایندگی و مصرف سوخت در این کشور متهم شده است. بنا به گزارش نشریه ژاپنی نیکی، مزدا هم‌اکنون مظنون به انجام نادرست تست‌های آلایندگی و مصرف سوخت می‌باشد.


بنا به گزارش این نشریه، تست‌های مشکوکی روی تعدادی از خودروها در فرایند تأیید کیفیت صورت گرفته است. مزدا گزارشی از اقدامات خود را به وزارت زمین، زیرساخت و حمل‌ونقل ژاپن فرستاده است. دولت این کشور یافته‌های خود را چند روز دیگر به اطلاع عموم خواهد رساند. همچنین سوزوکی نیز به تقلب در تست‌های آلایندگی متهم شده است.


در طی چند سال گذشته صنعت خودروی ژاپن با خبرهایی درباره دست‌کاری در نتایج تست‌های آلایندگی و مصرف سوخت روبرو بوده و اولین خودروسازانی که با این اتهام روبرو شده‌اند میتسوبیشی و سوزوکی هستند. پس از آن بود که خود خودروسازان اقدام به بررسی استانداردهای مصرف سوخت و آلایندگی وضع شده توسط دولت نمودند. مزدا در خلال بررسی‌های داخلی خود متوجه دست‌کاری نتایج به دست آمده شد.

همین بازرسی‌های داخلی بود که باعث شد نیسان و سوبارو نیز داده‌های اشتباه به دست آمده از تست‌های آلایندگی و مصرف سوخت را کشف کنند. سوبارو در ماه ژوئن مجبور شد که خبرهای پیشین درباره تعداد خودروهای تحت تأثیر این ماجرا را تصحیح نماید و رقم جدید اعلام شده تقریباً دو برابر ارقام پیشین بود. این امر باعث شد مدیرعامل سوبارو زودتر از موعد مقرر بازنشسته شود.

ماه پیش هم نیسان به تقلب در تست‌های خود اعتراف کرده بود. هر دو شرکت از بازرسی‌های نادرست برای بررسی‌های نهایی خودروها استفاده کرده‌اند. روند اشتباه بررسی‌های شرکت نیسان شاید بیش از ۳۰ سال است که ادامه داشته است.

2014 mazda3 GT Skyactive Engine
از زمان لو رفتن قضیه دیزل گیت فولکس‌واگن، دولت‌ها سخت‌گیری بیشتری روی داده‌های تست‌های آلایندگی و مصرف سوخت داشته‌اند. این بررسی‌های بیشتر باعث شده‌اند عرضه برخی خودروها به تعویق بیفتد و یا اینکه محصولات دیزلی برخی برندها کلاً بازنشسته شوند. اضافه شدن مزدا به لیست رو به رشد خودروسازانی که اقدام به تقلب در این زمینه می‌کنند کاملاً ناامیدکننده است. گفته شده حتی یاماها نیز مظنون به دست‌کاری تست‌های خود می‌باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. محمد حسین

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (489 ديدگاه)

    یادش بخیر
    یه دوستی تو پدال بود که بعد از خبر دیزل گیت ول کن هر چی آلمانی زبون تو دنیا ، نبود.
    یعنی همه مشکلات دنیا تقصیر همه آلمانی ها بود و بقیه ملت ها همه پاک و پاکیزه و معصوم و بی گناه و سر به زیر.
    از دید دوستمون دیزل گیت فاجعه ای بود که فقط از آلمانی های متقلب برمیاد و بقیه خودروسازها دست و دل شون چنان پاک و زلال که آدم حتی از فکر کردن بهش هم اشک تو چشماش جمع میشه از اینهمه درست کاری !
    بیش از 30 سال ؟ !! نیسان بررسی هاش اشتباه بوده ؟ ! مگه میشه یه شرکت در سطح اول خودروسازی دنیا 30 سال اشتباه کنه ؟ کاملا غیر عمدی ! ما هم که نمی فهمیم
    اما خب تا وقتی بحث سر رقابت های تجاری و پول باشه ، چون مزدا و سوزوکی و نیسان و سوبارو عددی حساب نمیشن ، جریمه های میلیاردی نمیشن.
    اما فولکس شرکتی هست که الان برای آمریکایی ها شاخ شده بدون اینکه حجم زیادی از تولیداتش رو تو خاک آمریکا انجام داده باشه.
    پس باید از کورس رقابت خارجش کرد به زور

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mohsen

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (77 ديدگاه)

      جه از نظر تعداد خودر های درگیر چه از نظر میزان تقلب اگه شرایط فولوکس واگن مثل کسی باشه که سعوال های امتحان رو از قبل داره ژاپنی ها در حد نوشن چهار تا جمله رو دستشون سر جلسه امتحان تقلب کردن
      یکی دونستنشون واقعا نا مردیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امیرمحمد

        ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (238 ديدگاه)

        محسن شما به شدت سطحی و پیش پاافتاده به قضیه نگاه میکنی و تعصب جلوی چشمات رو گرفته امپراطوری فولکس واگن اگر هم تقلبی کرد به شدت تقاص پس داد تمام مدیران نالایقی که در این تقلب دست داشتن و اشتباهی به قدرت رسیده بودن توسط دولت المان محاکمه شدن و با مجازات هایی که براشون تعیین شد به خاک نشستن فولکس واگن غرامت فوق العاده سنگینی رو پرداخت کرد و هنوز که هنوزه توسط خود دولت المان به شدت تحت فشار و کنترله به طوری که هنوز که هنوزه مدیران جدید فولکس هم تحت بازجویی قرار میگیرن که خبرش رو پدال هم پوشش داد اگر فولکس به علت تصمیمات یه عده مدیر بدون فکر و نالایق مرتکب اشتباهی شد حداقل به شدت تقاص پس داد و هنوزم داره پس میده ولی حداقل من تا حالا هیچ خبری از مجازات هیچ کدوم از مدیران نالایق کمپانی های پاک و منزه جپونی نشنیدم به غیراز این متن که فقط در یک جمله نوشته شده که اره مدیرعامل فلان شرکت به علت اشتباهش زودتر از موعد بازنشست شد وااای چقدر بد!!! فولکس به شدت به خاطر اشتباهش توسط خود دولت المان جریمه شد و جواب پس داد کمپانی های منزه و پاک جپونی که دستشون یکی یکی داره رو میشه چه تقاصی دادن؟؟؟!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Mohsen

          ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (77 ديدگاه)

          اگه اخبار رو فقط از روی عنوان نخونی و کامل بخونی می دونی منظورم چیه برخلاف تست های ایمنی که توسط سازمان های بین الملی انجام می شن تست ها ی مصرف سوخت و الایندگی اکثرا توسط شرکت ها انجام می شن که باعث می شه عملا هر جور دلشون بخواد جزعیات ازمایش رو دست کاری بکنن
          درضمن 1_اگه از سایت های دیگه با جزعیات بیشتر همین خبر رو خونده باشین
          بازرسی نهایی خودروهای مزدا در نمونه‌های بررسی شده، تحت استاندارد JC08 و WLTC2 قرار داشتند و مزدا هیچ نشانه‌ای از تغییر و دست‌کاری داده‌ها پیدا نکرد.
          با این وجود، مزدا خطاهای جزئی در سرعت محصولات تشخیص داد؛ این خطاها بیش‌تر به شرایط آزمایش خودروها بستگی دارد و باعث ایجاد انحراف کمی نسبت به الگوی پیش‌فرض می‌شود. خطای ناچیز سرعت در ۷۲ مورد از مجموع ۱۴۷۲ خودرو تحت استاندارد JC08 کشف شد. پس از بررسی دقیق‌تر، مزدا دو علت برای این نقص کشف کرد؛ نادرستی شیوه برنامه‌ریزی سیستم و سازمان‌دهی غلط روش آزمایش توسط بازرس‌ها، به عنوان دو دلیل برای این موضوع توسط مزدا اعلام شده است.
          مزدا در حال حاضر تمام داده‌های آزمایش خود را، بررسی مجدد کرده است و نتایج آن نشان می‌دهند که هیچ گونه نقصی در زمینه مصرف سوخت و شاخص‌های انتشار آلایندگی وجود ندارد. این شرکت همچنین اعلام کرد که هیچ نقصی در آزمایش‌های تحت استاندارد WLTC یافت نشده است
          2-شرکتی مثل میتسوبیشی که احتمالا بزرگ ترین رسوایی شرکت های ژاپنی حودرو مال این شرکته بعد از دومین اعلام دست کاری ارزش سهامش افت شدیدی کرد و همون موقع نیسان یک سوم سهامش رو خرید در حالی که توی مرحله دوم رسوایی هیچ چیز جدیدی پیدا نشده بود و همون مرحله اول هم فقط مربوط به بعضی از سری های خاص بعضی از خودرو های مخصوص ژاپن بود که تعداد خیلی کمی بودن و همون ها هم اختلاف اعداد واقعی شون با حقیقت زیاد نبود و به هیچ عنوان با میلیون ها خودرو فولکس واگن که چندین برابر در واقعیت الودگی تولید می کردن قابل مقایسه نیست این نوع اخبار که اختلاف الودگی جزعی چند صد تا خودرو رو تحت عنوان تقلب یاد می کنه کاربرد اقتصادی دارن مثل میتسوبیشی تا با تغییر ارزش سهام عده ای به سود برسن وگرنه احتمالا هیچ سرکتی پیدا نمی شه که این جور مشکلات رو نداشته باشه دلیلش هم اینکه اکثر خودرو ها توسط شرکت ها تست می شن و خودرو های بسیار کمی توسط دولت ها تست می شن که اون ها هم مممکن تو شرایط متفاوت ازمایش روشون انجام بشه

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. مهدی

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    ماجرای دیزل گیت کاملا سیاسی بود که اینجا جای گفتنش نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. emad1990

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (999 ديدگاه)

      تا جایی که امکان داره توضیح بدید چرا سیاسیه؟!!
      بعدشم حتی اگر سیاسی باشه ارتباطی به کشور ما نداره که از نوشتنش امتناع میکنید!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. محسن

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (249 ديدگاه)

    به نظرم وقتی یکی تقلب کنه یعنی خطا از اونه، ولی وقتی همه این کارو میکنن یعنی یه جای کار میلنگه، شاید خودروهای دیزلی اونطور که همه فکر میکنن الودگی کمتر ندارن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. امیرمحمد

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (238 ديدگاه)

    عجب!!! پس یکی یکی دست کمپانی های فوق العاده پاک و درستکار جاپونی ام داره رو میشه کجاس اون متعصب دواتیشه و بی سوادجپونی باز که میگفت المانیا دغل باز و فریبکارن و ژاپنیا پاک و منزه و بدون عیب و ایراد؟؟؟؟ کجایی رفیق متعصب بیا برامون از پاکی کمپانی های معظم جپونی و دغل بازی المان بگو…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهزاد

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (2417 ديدگاه)

      عزیز سینه سوخته شما اخبار را کاملا سطحی یا فقط تیتر را میخونی و بعد دوست داری تعمیم بدی به سایر موارد!
      هیچگونه سیستم تقلب چه نرم افزاری چه سخت افزاری در موارد به قول شما جپونی پیدا نشده و در اینجا ما با شرایط تست که اداره مسئول در ژاپن تعیین کرده روبرو هستیم.
      JC08 میگه یک ماشین مثلا چند کیلومتر حرکت کنه و در مسیر طبق نمودار وضع شده سرعتش را کم و زیاد و توقف و حرکت کنه و همینطور خاموش و روشن و چون این تست ها در شرایط واقعی انجام میگیره شرکت ها چندین و چند بار طبق قوانین این آزمایش را تکرار میکنن و سپس میزان مصرف سوخت و آلایندگی را به رگولاتورها گزارش میدن!
      طبق بررسی های مزدا، فقط 5 درصد خودروها در این تست مجدد به میزان بسیار کمی انحراف داشتن و با توجه به گزارشات ، تقلبی از اون مدلی که شما فکرشو میکنید رخ نداده!
      مجید جان اگر مشکلی هست بپرس…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امیرمحمد

        ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (238 ديدگاه)

        بهزاد جان وقتی میگم (جپونی) منظورم کلشونه از نیسان و میتسوبیشی و سوزوکی و سوبارو و بقیشون که ظاهرا پاکن و امیدوارم دستاشون رو نشه!!! گرفتهههه تا همین مزدا حرفیم که شما در مورد مزدا گفتی قبول بقیشونو چجوری توجیه میکنی دوست من؟!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. امیر.عارف

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (876 ديدگاه)

    گذشته از نام برند و نوع تخلف . چیزی که نظر منو جلب میکنه که کمپانیها خودشون مسئول برسی محصولات خودشون شدن و اعتراف کردند. یادمه خودروسازی بود و هست که ماشینهاش آتیش میگرفت و جان مردم زیادی و گرفت ولی حتی خبرها رو تایید هم نمیکرد چه برسه به این که عذرخواهی کنه . و تا امروز هم ماشینهاش مشغول نسل کشی هستند و مدیرانش مدعی هستند که تولیداتشون از استاندارد جهانی برخوردارند

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا