موتورسیکلت

نمایشگر سربالا برای موتورسیکلت

شرکت نوویز در سال ۲۰۱۳ تأسیس شد و انتظار می‌رفت تا اواخر سال ۲۰۱۴ محصول خود را به بازار عرضه کند. سه سال بعد در سان‌دیگو کانادا، مقر اصلی شرکت، بالاخره نسخه قابل فروش رونمایی شد.


اولین نکته مهم در مورد نوویز قیمت بالای ۶۹۹ دلاری آن است. دوم اینکه بخشی که روی کلاه ایمنی سوار می‌شود تصاویر را روی نمایشگر خود نشان می‌دهد نه روی تلق جلوی کلاه ایمنی. این وسیله دارای دوربین عقب نمی‌باشد، همچنین فعلاً نمی‌توانید تلفن همراه هوشمند خود را با بلوتوث به آن متصل کنید، که البته برای وسیله‌ای با این قیمت جای تعجب دارد.


خوشبختانه نوویز قول داده با به‌روزرسانی سیستم عامل دستگاه این قابلیت را فعال کند، البته، برای اتصال بلوتوث دکمه‌ای روی دستگاه پیش‌بینی شده است.


این وسیله همان چیزی است که بسیاری از موتورسواران به دنبال آنند. صفحهٔ نمایش، کوچک اما واضح است و درست جلوی دید سوارکار قرار می‌گیرد. درون بسته، کیت نصب، به همراه یک دسته دایره‌ای شکل کنترل از راه دور وجود دارد که با همراهی نرم‌افزار تلفن همراه نوویز تمام آن چیزی است که برای شروع به آن نیاز دارید.


من آدم فنی‌ای هستم، بااین‌حال با راه‌اندازی وسایل الکترونیکی کمی مشکل دارم، اما نوویز را به‌راحتی در عرض ۱۵ دقیقه نصب و راه‌اندازی کردم. رابط کاربری بسیار ساده و روان است. نرم‌افزار تلفن همراه آن نیز رابط کاربری ساده‌ای دارد. نوویز به فرستندهٔ GPS خود متکی است بنابراین به تلفن همراه شما برای مسیریابی نیازی ندارد.


صفحهٔ نمایش، کوچک است اما تمرکز روی آن آسان است و تصویر واضح و شفافی ارائه می‌دهد. اندازه این دستگاه در حد تلفن‌های همراه دهه ۹۰ میلادی است و جلوی آن قابل تنظیم است تا بهترین دید را به نمایشگر داشته باشید، همچنین لنز دوربین جلو نیز قابل تنظیم می‌باشد.


دوربین را به‌وسیله ریموت کنترل فعال کنید، تصویر مربوط به آن در نمایشگر ظاهر می‌شود. حال می‌توانید دوربین را در زاویه‌ای که می‌خواهید تنظیم کنید. یک بار دکمه دوربین را فشار دهید تا عکس بگیرد، یا برای ضبط ویدئو HD آن را نگه دارید.
با پائین نگه داشتن دکمه پائین سمت چپ می‌توانید از هرچه که در نمایشگر دیده می‌شود اسکرین شات بگیرید.


جنبهٔ موردعلاقه من در مورد نوویز ناوبری آن است، که قطعاً قوی‌ترین ویژگی آن محسوب می‌شود. همه چیز در مورد نرم‌افزار این دستگاه چه نمایش نقشه و چه راهنمای صوتی آن عالی است، که باعث راحت‌تر پیدا کردن مسیر و اجتناب از گم شدن می‌شود.


نوویز می‌گوید: با استفاده از اکثر ویژگی‌های وسیله، باتری دستگاه حدود ۳ ساعت دوام خواهد آورد، اما با استفاده عادی (به‌منظور ناوبری و گاهی عکس یا فیلم) انتظار می‌رود که دستگاه تا ۸ ساعت شما را یاری کند.


نوویز بسیار بزرگ و زشت است. همچنین وزن بالایی نیز دارد. در حرکت باعث ایجاد صدای باد می‌شود و در مواقع چرخش سر، سنگینی آن احساس می‌شود. همچنین این وسیله می‌تواند خطرناک باشد. سازندگان کلاه ایمنی نصب وسایل اضافی همچون دوربین GoPro را روی کلاه ایمنی تائید نمی‌کنند و می‌گویند نصب این‌گونه وسایل روی کلاه ایمنی منجر به جراحت در تصادفات خواهد شد، که این مورد درباره نوویز نیز صدق می‌کند.


در آخر با در نظر گرفتن قیمت، امکانات و ایمنی و اینکه ارزش استفاده دارد یا نه؟ به نظر من بهتر است کمی صبر کنیم تا هم قیمت این تکنولوژی کاهش و هم کارایی آن افزایش یابد. نظر شما در مورد این تکنولوژی نوظهور در دنیای موتورسیکلت چیست؟

منبع: motorcyclistonline

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

حسین مقدسی

علاقمند به دنیای موتورسیکلت ها، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. ahmad

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (659 ديدگاه)

    مدلی که سال قبل توسط بی ام و رونمایی شد بسیار بهتر و کاربردی تر از اینه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. آرش

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (27 ديدگاه)

    به نظرم عبارت “نمایشگر سربالا” ترجمه مناسبی برای head-up display نیست هر چند انگار این ترجمه داره جا میفته تو متن های خودرویی. اگر قرار به ترجمه واژه به واژه باشه “نمایشگر بالاسر” شاید بهتر باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. رامین پهلوانی

    ۱۷ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    Head-up display
    نمایشگر هاد، یک نمایشگر فرانما است. اختصاص واژه سربالا به دلیل نوع قرار گرفتن صفحه نمایش آن است. این نوع نمایشگرها اطلاعات خود را بر روی صفحه ای با زاویه 45 درجه که شفاف نیز میباشد به بیننده ارائه میدهد بدون اینکه کاربر نقطه ی دید خود را از منظره بگیرد ، این عمل تمرکز کامل را برای کاربر به همراه دارد. نمایشگرها اکثرا به حالات عمود بر محل قرار گیری خود میباشند . حال آنکه این نوع نمایشگر به صورت افقی نمایش سر بالا ارائه میکند.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا