میز خبر

میز خبر: از شایعه توقف تولید تندر تا رکود در خریدوفروش خودرو

معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو ضمن تکذیب خبر توقف تولید تندر ۹۰ در شرکت ایران‌خودرو گفت: روند تولید و تحویل خودروی تندر ۹۰ ادامه دارد و آنچه این روزها در فضای مجازی و برخی سایت‌ها و رسانه‌ها اعلام شده شایعه‌ای بیش نیست.


هفته گذشته، ایران خودرو در بخشنامه ای به نمایندگان خود اابلاغ کرده بود:
با توجه به تاخیر در تعهدات تکمیل وجه خودروهای تندرE۲ دستی و تندر پلاس اتومات مطابق برنامه‌های فروش، مشتریان می‌توانند در صورت تمایل به خودروی H۳۰ کراس تبدیل کنند.

به گزارش ایکوپرس، مصطفی خان‌کرمی اضافه کرد: عرضه محصول تندر به دلایل مشکلات تأمین نسبت به قبل سرعت کمتری دارد که موجب تأخیر در بخشی از تعهدات شده است. وی تأکید کرد: ایران‌خودرو بر اساس خواست و تقاضای برخی از مشتریان امکان تبدیل خودروی ثبت‌نامی را فراهم کرده است. خان‌کرمی با اشاره به فراهم کردن امکان تبدیل بخشی از تعهدات تندر ۹۰ افزود: شرایط پیشنهادی ارائه شده به مشتریان، در راستای تسریع در تحویل خودرو و جلب رضایت مشتری کاملاً اختیاری بوده و به هیچ وجه اجباری نیست. از سوی دیگر در حال حاضر تولید این محصول ادامه داشته و دعوت‌نامه تعهدات باقیمانده نیز متناسب با روند تولید خودرو در حال ارسال است.

  • ایجاد مشکل در خدمات پس از فروش

به گزارش پدال و به نقل از ایسنا،  یک کارشناس صنعت خودرو از توقف حجم قابل‌توجهی قطعات یدکی خودرو در گمرکات خبر داده و هشدار داد که تأخیر پیش آمده در ترخیص این قطعات، باعث ایجاد اختلال در ارائه خدمات پس از فروش به خودروها شده است.


این کارشناس اظهار کرد: نزدیک به دو ماه است که برخی از قطعات یدکی مورد استفاده در شبکه خدمات پس از فروش خودرو در گمرکات متوقف شده و امکان ترخیص ندارد. وی با بیان اینکه دلیل این وضعیت مقررات داخلی گمرک است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که تاوان مقررات گمرکی را نباید مصرف‌کنندگان و دریافت‌کنندگان خدمات خودرویی بدهند. توقف حجم قابل‌توجهی از قطعات یدکی وارداتی در گمرک و عدم ترخیص آن‌ها باعث کمبود و کسری قطعات و ایجاد مشکل در ارائه خدمات پس از فروش خودرو به مصرف‌کنندگان شده است. این کارشناس صنعت خودرو افزود: در شرایط خاص فعلی چنین وضعیتی به معنای خودتحریمی است و به هیچ عنوان پذیرفته نیست که از یکسو میلیاردها تومان قطعه در گمرک متوقف شود و از سوی دیگر نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودرو دچار کمبود قطعه باشند. وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در چنین شرایطی گمرک نسبت به ترخیص هرچه سریع‌تر قطعات یدکی اقدام کند تا مصرف‌کنندگان بیش از این برای تعمیر خودروی خود دچار مشکل نشوند.

  • رکود سنگین بر بازار خودرو سایه انداخت

به گزارش دنیای اقتصاد، تکانه‌های ارز و (البته تا حدی سکه)، بازار خودرو را هم لرزانده است، تا آنجا که خریدوفروش در این بازار به شدت افت داشته و قیمت خودروهای داخلی نیز صعودی قابل‌توجه را تجربه کرده است.

auto-aref-tehran
آن‌طور که از بازار خبر می‌رسد، افزایش قیمت شدید ارز و سکه طی یک هفته گذشته، سبب شده بازار خودرو نیز بیش از گذشته درگیر رکود و گرانی توامان شود. به گفته آن‌ها، در حال حاضر کمتر کسی حاضر به خرید خودرو است و البته کمتر کسی نیز خودروی خود را می‌فروشد، زیرا هر دو گروه گمان می‌کنند در صورت خریدوفروش، زیان خواهند دید. اتفاق دیگری که فعالان بازار در مورد آن صحبت می‌کنند، کاهش عرضه خودرو است. گویا این کاهش، ریشه در پایین آمدن تولید دارد، چه آنکه برخی محصولات به دلیل کمبود قطعه، به‌صورت ناقص تولید و امکان عرضه به بازار را ندارند. البته بخشی از قطعات خودروسازان نیز در گمرک مانده و عدم ترخیص آن‌ها نیز یکی دیگر از دلایل کاهش تولید و عرضه به شمار می‌رود. نکته دیگری که فعالان بازار به آن اشاره می‌کنند، افزایش دوره زمانی تحویل خودروها است. بر این اساس، خودروسازان محصولات ثبت‌نامی را به جای ۳۰ روز، ۶۰ روزه تحویل می‌دهند.

صعود قیمت خودروهای داخلی

آن‌طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ قیمتی برابر با ۵۰ میلیون تومان دارد که این موضوع از افزایش قیمت این محصول طی هفته جاری حکایت می‌کند. بر این اساس، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ افزایش قیمتی سه میلیون و ۵۰۰ هزارتومانی را تجربه کرده است. از سوی دیگر اما پژو ۲۰۷ اتومات نیز از افزایش قیمت در امان نبوده است. به گفته فعالان بازار، این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با ۷۶ میلیون تومان دارد. با این حساب، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به قیمت پژو ۲۰۷ اتومات در هفته جاری اضافه شده است.


همچنین تندر مدل E۲ پارس‌خودرو هم که چیزی حدود ۳ میلیون تومان افزایش قیمت داشته، هم‌اکنون شاید بتوان آن را در بازار با قیمت ۵۹ میلیون تومان پیدا کرد. پارس‌تندر نیز که یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت در هفته جاری داشته است، در حال حاضر ۶۱ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. موج افزایش قیمت‌ها گریبان تندر اتومات را نیز گرفته است، چه آنکه برای خرید این محصول باید حداقل ۶۵ میلیون تومان هزینه کرد. با توجه به این قیمت، تندر اتومات جهشی ۵ میلیون تومانی را در هفته جاری تجربه کرده است. در بین دیگر خودروهای داخلی، ساندرو استپ‌وی همچنان در مسیر گرانی می‌رود، به‌نحوی‌که این هفته به رکورد قبلی خود نزدیک شد. آن‌طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، ساندرو استپ وی ۴ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. به گفته آن‌ها، حداقل قیمت این خودرو در بازار حدود ۸۹ میلیون تومان است. این قیمت البته به مدل اتومات ساندرو مربوط می‌شود و مدل دنده‌ای آن با قیمتی پایین‌تر به فروش می‌رسد. گویا یکی از دلایل افزایش قیمت خانواده تندر-۹۰ در بازار، کاهش تولید این محصول است.

در بین دیگر خودروهای داخلی اما رانا تغییر خاصی را در قیمت طی هفته جاری تجربه نکرده است. به گفته نمایشگاه داران خودروی پایتخت، این محصول در حال حاضر ۴۱ میلیون تومان قیمت دارد. تثبیت قیمت رانا در شرایطی است که دیگر خودروی داخلی یعنی سمند مدل EF7 افزایش قیمت را به خود می‌بیند. طبق اخبار رسیده از بازار، این محصول در حال حاضر ۴۰ میلیون تومان قیمت دارد، با این حساب، ۳ میلیون تومان به قیمت آن اضافه شده است. فعالان بازار در مورد دنا پلاس نیز عنوان می‌کنند که این محصول با توجه به افزایش قیمت ۵ میلیون تومانی‌اش، در حال حاضر ۷۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. از بازار همچنین خبر می‌رسد که دانگ فنگ چینی ایران‌خودرو نیز با افزایش قیمت مواجه شده و در حال حاضر ۶۳ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. نگاهی نیز به قیمت پراید و تیبا و ساینا و همچنین کوئیک بیندازیم و ببینیم آن‌ها در هفته جاری چه افت‌وخیزی را تجربه کرده‌اند. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر ساینا قیمتی برابر با ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد که نشان می‌دهد یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به قیمت آن اضافه شده است.

در خانواده پراید نیز افزایش قیمت رخ داده، چه آنکه مدل ۱۳۱ این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. با این حساب، ۷۰۰ هزار تومان به قیمت این محصول در هفته جاری اضافه شده است. همچنین از بازار تیبا نیز خبر می‌رسد این خودرو در مدل‌ هاچ‌بک خود نیم میلیون تومان افزایش قیمت داشته و بنابراین برای خرید آن باید ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد. دیگر محصول سایپا به نام کوئیک هم در مدل اتومات خود افزایش قیمت داشته است، به‌نحوی‌که در حال حاضر ۴۵ میلیون تومان باید برای خرید این خودرو هزینه کرد. در بین دیگر خودروهای داخلی کیا سراتوی مونتاژی سایپا بازهم افزایش قیمت را تجربه کرده است. بر این اساس، سراتو که ظاهراً با کاهش تیراژ مواجه شده، در حال حاضر ۱۵۵ میلیون تومان قیمت دارد و با این حساب، ۲ میلیون تومان به قیمت این محصول افزوده شده است. سراتو از جمله خودروهایی است که فاصله زیادی بین قیمت کارخانه و بازار آن وجود دارد.

آرامش نسبی در بازار وارداتی‌ها

اما در بازار خودروهای وارداتی نیز رکود کماکان ادامه دارد، بااین‌حال طی هفته جاری تغییر قیمت خاصی در این بازار رخ نداده است. به گفته نمایشگاه داران خودروی پایتخت، در حال حاضر کیا سورنتو با قیمتی برابر با ۵۱۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود و این یعنی تغییر خاصی در قیمت این محصول رخ نداده است. کیا سراتو نیز که تثبیت قیمت داشته، در حال حاضر ۳۱۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. همچنین اپتیما هم بدون تغییر خاصی در قیمت، در حال حاضر ۴۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر، مدل هیبریدی و ۲۰۱۸ سوناتا نیز قیمتی برابر با ۴۵۰ میلیون تومان دارد و این یعنی تغییر خاصی در قیمت این محصول رخ نداده است. در بین دیگر خودروهای وارداتی اما تویوتا راو ۴ کماکان محصولی گران به شمار می‌رود و آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، ۶۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد، البته اگر اصلاً در بازار گیر بیاید. همچنین از بازار سانتافه هم خبر می‌رسد که این محصول با حفظ قیمت قبلی خود، در حال حاضر ۴۸۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین تویوتا کمری هیبرید نیز اگر در بازار یافت شود، باید ۴۶۰ میلیون تومان برای خرید آن هزینه کرد. در مورد لکسوس NX نیز به‌عنوان یکی از کمیاب‌ترین خودروهای وارداتی، گفته می‌شود که قیمت آن به ۷۷۰ میلیون تومان رسیده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. KING918

    ۶ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    دلم میخواد اون کسی که 70 تومن میده تندر 90 میخره از نزدیک ملاقات کنم ببینم چه شکلین این جور افراد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. tomcat

      ۶ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1204 ديدگاه)

      محمد رضا جان اینکه چیزی نیست من ادم دیدم بدون هیچ تحقیقی 60 میلیون داده نیسان گاوی دست دوم خریده خب وقتی این جور جوی تو مملکت حاکمه طبیعیه که مدیران مملکت روز به روز بیشتر سوارمون میشن دولت هم همینو میخواد که چرخه اقتصاد فقط بدست رشوه خورا و حروم خورا بچرخه چون که پول دولت به واسته کسانی که هیچ زحمتی واسش نکشیدن دوباره به خودشون برگرده اگه پول دست صاحبش باشه که مملکت باید فاتحه خودشو بخونه من خودم وقتی اب معدنی گرون شد یدونه هم نخریدم و تشنگی رو تحمل کردم کسی که سرش به تنش بیارزه هیچوقت ارزش نمیده به چیزی که ارزش نداره حتی اگه جهان رو هم داشته باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. King 918

        ۶ مرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (2493 ديدگاه)

        دقیقا درسته رفیق دمت دمادم ….

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Mohammadreza

      ۷ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (870 ديدگاه)

      داداش این کامنت اینجا موجود خواهد بود
      بت قول میدم در اینده بسیار نزدیک اگه ال 90 صد میلیونی گیرت بیاد کلاتو میندازی هوا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. OMID

    ۶ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (32 ديدگاه)

    بهتر
    مردم ما از این بیشتر لیاقت ندارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۶ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (337 ديدگاه)

      کاملا مخالفم
      لیاقت مردم این نیست,لیاقت مردم هیچ جای دنیا نابسامانی نیست.
      برای تغییر زمان لازمه , همه ی انقلاب ها یه شبه اتفاق نیوفتادن , شرایط برای تغییر بزرگ داره بیشتر جور میشه , اوضاع تغییر میکنه و اینجوری نمیمونه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. سام

      ۶ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (709 ديدگاه)

      کاملا موافقم.از قدیم گفته اند «خلایق هر چی لایق»

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. نوید جهرمی

      ۶ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      مردم ما رو یکی انگلیسیا خوب شناختن. یکی رضاخان.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. علیرضا

    ۶ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (337 ديدگاه)

    کاملا مخالفم
    لیاقت مردم این نیست,لیاقت مردم هیچ جای دنیا نابسامانی نیست.
    برای تغییر زمان لازمه , همه ی انقلاب ها یه شبه اتفاق نیوفتادن , شرایط برای تغییر بزرگ داره بیشتر جور میشه , اوضاع تغییر میکنه و اینجوری نمیمونه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Genius

      ۶ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1237 ديدگاه)

      این مردم طی چهاردهه گذشته اثبات کردند باید نونشون بدوئه آبشون بدوئه تا سرشون رو بندازن پایین و مثل بچه آدم زندگی کنن و هر چی فشار بهشون میاد آخ هم نگن!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. محمد علی

    ۶ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (14 ديدگاه)

    پراید شده ۲۴ تومن فکر کنم محال که ببینیم یکسال دیگه پرایدمثلا بشه ۲۰ تومن اما منطقی هست بگیم یکسال دیگه پراید بشه ۲۶تومن همیشه داره فقیر فقیرتر میشه پول دار پولدارتر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. NAVID۰۰۹۸

    ۶ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    بحث اصلاً خرید و فروش خودرو نیست .
    بحث ترس از اینه که نمیدونی چیکار کنی ، همه حاج و واج موندن بخرن ، نخرن ، اصلاً همه در حال حاضر تو کما هستن .
    اما در بازار ، بیشتر جنس به صورت قیمت زیر میزی فروش میره یا اصلاً فروش نمیره ، بدلیل اینکه اگر جنستو بفروشی باید گرونتر بخری یا اصلاً دیگه گیرت نمیاد .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. شاهین

    ۶ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1167 ديدگاه)

    جه بهتر اصن کاملا بازار خودرو توی ایران نابود بشه تخته بشه تموم بشه بره
    هرچی میبینیم گرون تر میشه بازم ی عده شل مغز میرن میخرن. همچین شل مغزم نیستنا بلانسبت …زاده هستن که از نمایندگی میخرن و میرن آگهی میزنن توی سایت با سود چندصد درصدی میفروشن و خریدار های هستن که میخرن همین داره موهای منو سفید میکنه. مردم به خودشون رحم نمیکنن بعد دم از گرونی و نابسامانی میزنن! ایران داره تموم میشه فقط خدا بخیر بگذرونه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. بهراد

    ۶ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (537 ديدگاه)

    پراید بدون زه و بدون پخش و بدون لاستیک درست و بدون بنزین و با دریچه گاز برقی(چینی) شده ٢۵/٨٩٠/٠٠٠ تومن

    https://www.digikala.com/product/dkp-517207/خودرو-سایپا-پراید-131-دنده-ای-سال-1397#/tab-questions/&page=1&order=newest

    سراتو آپشنال صد میلیونی الان شده ١۶٩ میلیون

    https://www.digikala.com/product/dkp-481454/خودرو-کیا-سراتو-اتوماتیک-آپشنال-سال-1397

    و پیش فروش مزدا ٣ هم که تو صدم ثانیه رفت تو انبار دلالا

    واسه همینا هم باید منتشونو بکشیم?. ممنون مسئولین
    دیگه آخراشه هر چی میتونین بدزدین بقاپین که دیگه نمی تونین به این مسخره بازیا ادامه بدین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. سیامک . ص

    ۷ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (149 ديدگاه)

    یه سراتو 95 فقط 10000 تا کارکرده هست مال یه خانم دکتره !
    صبح به صبح فقط بچه اش رو برده سرکوچه پائینی گذاشته مدرسه و اومده ! ( برگشت بچه با ماشین باباش بوده ) چند میارزه بخرمش ؟ جلو عقبش هم کاملآ سالمه و مالیدگی هم نداره !

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا