هفته نامهولوو

ولوو XC40، رونمایی از کوچک‌ترین کراس‌اوور سوئدی

ولو درنهایت از کوچک‌ترین کراس‌اوور خود یعنی مدل XC40 در میلان ایتالیا رونمایی کرد. همان‌طور که از تصاویر افشاشدهٔ قبلی مشخص شده بود، طراحی این کراس‌اوور جدید شباهت زیادی به کانسپت ۴۰.۱ دارد درحالی‌که برخی ویژگی‌های برادران بزرگ‌تر خود یعنی XC60 و XC90 را هم قرض گرفته است. از ویژگی‌های طراحی XC40 می‌توان به دی‌لایت‌های آشنای موسوم به چکش تور، جلوپنجرهٔ تکامل‌یافته، رینگ‌های بزرگ و ۱۷ ترکیب رنگ مختلف برای بدنه و سقف اشاره کرد. این طراحی باید جوانانی که به دنبال کارایی و استایل هستند را به‌سوی خود جذب کند.

در کابین این کراس‌اوور نورسیدهٔ سوئدی نیز ترکیبی از طراحی جدید و آشنا دیده می‌شود. در اینجا یک صفحه‌نمایش ۱۲.۳ اینچی TFT برای صفحه آمپر در نظر گرفته شده که از XC60 و XC90 به عاریه گرفته شده است. علاوه بر این، یک نمایشگر ۹ اینچی هم برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی در میانهٔ داشبورد قرار گرفته است. ولوو ادعا می‌کند که XC40 رویکرد کاملاً جدیدی را در مورد فضاهای قرار دادن اشیاء در داخل ارائه می‌کند که شامل فضاهایی در زیر صندلی‌ها، روی درها، کیسهٔ کوچکی در داشبورد و حتی یک سطل زبالهٔ قابل‌حمل در تونل کنسول مرکزی می‌شود.

علاوه بر این، در کنسول وسط مکان خاصی هم برای قرار دادن گوشی تلفن همراه هوشمند تعبیه شده که مجهز به شارژر القایی است درحالی‌که از طریق اندروید اتو و کارپلی امکان اتصال گوشی به سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو نیز فراهم شده است. از سوی دیگر، ولوو این کراس‌اوور جدید خود را به طیف گسترده‌ای از سیستم‌های ایمنی و کمک‌رانندهٔ پیشرفته مجهز کرده است که از مدل‌های بزرگ‌تر XC60 و XC90 گرفته شده‌اند اما در XC40 برای رانندگی شهری تنظیم شده‌اند. یکی از این سیستم‌ها، Pro Pilot Assist نام دارد که در اصل سیستم رانندگی نیمه‌خودکار ولوو است.

این سیستم که تا سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت کار می‌کند، به‌صورت خودکار کنترل فرمان، شتاب گیری و ترمز گیری را در اختیار می‌گیرد. ازجملهٔ دیگر سیستم‌های ایمنی XC40 نیز می‌توان به سیستم ایمنی شهری، حفظت جاده‌ای، هشدار ترافیک با ترمز خودکار، ترمز اضطراری با قابلیت تشخیص خودروها، دوچرخه‌سواران و عابران پیاده، دوربین دید ۳۶۰ درجه و… اشاره کرد. این تجهیزات موجب شده‌اند که ولوو XC40 به یکی از ایمن‌ترین و مجهزترین کراس‌اوورهای پریمیوم کوچک بازار تبدیل شود.

اما درحالی‌که پوستهٔ XC40 مشابه دیگر ساخته‌ای ولوو به نظر می‌رسد، در زیر پوست آن پلت‌فرم جدید این شرکت بنام CMA قرار گرفته است. این پلت‌فرم با همکاری ولوو و شرکت مادر آن یعنی جیلی توسعه پیدا کرده و از تمامی خودروهای سری ۴۰ ولوو و همچنین تعدادی از مدل‌های تمام الکتریکی آیندهٔ آن پشتیبانی خواهد کرد. فعلاً برای XC40 سه پیشرانهٔ مختلف ارائه شده است دو نمونهٔ آن‌ها بنزینی هستند. موتور بنزینی اول T4 نام دارد و به‌صورت دیفرانسیل جلو با قیمت پایهٔ ۳۳,۲۰۰ دلار در ایالات‌متحده عرضه می‌شود.

پیشرانهٔ بنزینی دوم اما که T5 نام دارد، از نوع Drive-E بوده و ۲۵۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این خودرو با سامانهٔ چهارچرخ محرک و قیمت پایهٔ ۳۵,۲۰۰ دلار در آمریکا قابل خریداری است؛ اما برای اروپاییان علاوه بر این دو موتور، یک پیشرانهٔ دیزلی بنام D4 هم در نظر گرفته شده که ۱۸۸ اسب بخار قدرت دارد. در اوایل سال آینده نیز مدل T3 با پیشرانهٔ سه سیلندر بنزینی به قدرت ۱۵۶ اسب بخار عرضه خواهد شد که نیروی آن توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی صرفاً به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. علاوه بر این، ولوو ساخت نسخه‌های هیبریدی و الکتریکی XC40 را هم برای آینده در نظر دارد اما فعلاً هیچ زمان مشخصی برای معرفی این دو نسخه اعلام نشده است.

XC40 فعلاً در دو تیپ Momentum و R-Design معرفی شده است اما بعداً دو تیپ پایه و بالا رده هم به آن‌ها اضافه خواهد شد. البته خوشبختانه تیپ Momentum به‌صورت استاندارد از تجهیزات مناسبی بهره می‌برد که شامل مواردی چون صفحه آمپر تمام دیجیتال، کنترل دو منطقه‌ای تهویه، چراغ‌های جلوی LED، کمک پارک عقب، گرم‌کن و روکش چرمی صندلی‌های جلو و رینگ‌های آلیاژی ۱۸ اینچی می‌شود. در تیپ R-Design اما تریم چرمی و آلومینیومی داخلی، تریم مشکی بیرونی، سر اگزوزهای دوقلو و تعلیق اسپرت با ارتفاع کمتر را به خودرو اضافه می‌شود.

هرچند XC40 تازه رونمایی شده است اما سازندهٔ سوئدی پیش‌ازاین پذیرش سفارش خرید آن‌را آغاز کرده است. تولید این کراس‌اوور کوچک لوکس از ماه نوامبر در بلژیک آغاز شده و اولین نمونه‌های آن اوایل سال آینده به خریداران تحویل داده خواهد شد. در اروپا نیز طبق اعلام ولوو، قیمت XC40 از ۳۱,۳۵۰ یورو برای مدل T3 آغاز شده و نهایتاً به ۴۰ هزار یورو برای مدل‌های فول آپشن و قوی‌تر می‌رسد. این کراس‌اوور جدید سوئدی در بازار با رقبایی چون ب‌ام‌و X1، آئودی Q3 و مرسدس بنز GLA مواجه خواهد بود.

[دانلود ویدئو] [دانلود ویدئو] [دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. الف.ی

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1643 ديدگاه)

    زیبا طراحی کردن گرچه به نظرم عقبش میتونه خیلی زیباتر بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. HORSE

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (217 ديدگاه)

      جلوی ماشین بسیار زیبا!!
      طراحی عقب کاربردی تر هست ولی زیبایی ماشین کم شده!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. الف.ی

        ۳۰ شهریور ۱۳۹۶
        سوابق: (1643 ديدگاه)

        با اینکه ولوو زیبا طراحی میکنه ولی به نظرم هنوز کار داره تا به چیزی مثل سری CX مزدا برسه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. محسن

          ۱ مهر ۱۳۹۶
          سوابق: (169 ديدگاه)

          اگه متن رو بخونی متوجه میشی که رقیباش فقط آلمانی هان نه سری CX مزدا که یه ماشین و یه برند سطح پایین تره

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. نوید جهرمی

      ۳۱ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      عقبش مشکل نداره. ستون C برام قابل درک نیس. انگار یارو اینجا مونده چیکار کنه. این زاویه که روی در زده مث دنا پلاس دلیلی نداشته میتونسه با یه خط تیز حلش کنه.
      هنوزم بهترین طراحی ولوو مربوط به XC90 ه.
      دم ولوو گرم که از اون کرختی و افول به این پویایی رسیده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    بی‌نقص نیست اما خیلی خوبه؛ طراحی خارجی زیبا، کابین شیک، امکانات زیاد، توان فنی مناسب. . . آفرین به ولوو که دوباره گل کاشت ?❤

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (1626 ديدگاه)

      دوست عزیز میشه بپرسم چرا همچین عکسیو برا پروفایلت انتخاب کردی؟!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

        ۳۰ شهریور ۱۳۹۶
        سوابق: (3019 ديدگاه)

        ایرادش چیه داداش؟!

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

        ۳۰ شهریور ۱۳۹۶
        سوابق: (3019 ديدگاه)

        عوضش کردم، صرفا برای آرامش دوستان!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. Fit Demon

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    یکی از هماهنگ ترین طراحی هایی که دیدم همینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حميد

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    این طرح پشت مثل جلو پنجره ببری کیا یک نوع امضا طراحی زشت هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. الف.ی

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (1643 ديدگاه)

      زیبایی سلیقه ایه ولی زشت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. اعتمادیان

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (257 ديدگاه)

      یعنی اونهمه طراح اونهم همچین برندی متوجه زشتی نشدن ، اونوقت شما از روی عکس تشخیص دادین زشته ؟؟؟ جل الخالق از این استعداد .
      ببخشید قصد اهانت به کسی رو ندارم ، این اشتباه رایج ما مردمه که صد البته شامل خود منهم میشه و منهم بارها در موردی که تخصصی نداشته ام قضاوتهای نسنجیده داشته ام ولی مدتیست که تمرین میکنم به جای اظهار نظرهای غیر ارزشی به کلام متخصصین دقت کنم و درک زیبایی شناسی و دانش عمومی خودم رو بالا ببرم .
      باور بفرمایید بیشترین ظلم در ادبیات معاصر ما به کلمه ( سلیقه شخصی ) شده ، در تمامی صنفهای علمی و هنری پرشده از نظرهای سطحی غیر عمدی و یا بعضا تعمدی و منفی بینانه و جه بسا دلسرد کننده برای خواص که در پناه کلمه ( سلیقه شخصی ) به یک معضل فرهنگی در جامعه معاصر ما تبدیل شده اند .
      بیاییم از همین سایت پدال شروع کنیم و به دنبال این باشیم چرا ما با طراحی یک خودرو نمیتوانیم ارتباط برقرار کنیم ، برای اینکار ابتدا از خودمان باید شروع کنیم ، اول از همه بررسی سلیقه شخصی ، میزان دانش و درک ما از زیبایی و طراحی ، فهمیدن ایده عکاس در شیوه عکاسی خودرو ، و هر چیزی که باعث میشه یک طراحی خودرو رو نازیبا ببینیم ، دست آخر اگر از همه فیلترهای خودمون رد شد اونوقت برویم سراغ طراحی و طراحان و مشکلات رو به گردن طراحی نازیبا بیندازیم
      شما عزیز مایید و جسارت بنده رو هم ببخشید .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. حميد

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    این طرح پشت مثل جلو پنجره ببری کیا یک نوع امضا طراحی زشت هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. نیما

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (336 ديدگاه)

    بابای من با پول این لنسر خریده :(

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ایرانی

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (612 ديدگاه)

    ولوو داره با تومعنینه ماشینهاش را معرفی میکنه..
    ایول…

    من عاشق ماشینای شیک ‌‌… لوکس.. و در عین حال جمع و جورم‌…

    Xc40 هم که مسلما انتخاب بسیار مطمئن و درجه یکی هست….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ADAK

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    از نظر طراحی فرم بیرونی ، نسبت به xc90 و xc60 جدید ضعیف تره و پس رفت داشته …
    xc 40بیشتر حال و هوای چینی ها توش موج میزنه
    ولی درایمنی و فنی اش شکی نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ایرانی

    ۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    طرحش زیباست…. ولی عکس نمیتونه درست بیانش کنه….

    از بی ام دبلیو هم کلاسش که خیلی بهتره… البته مدل قبلی x2… جدیدش که‌……….

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا