چشم اندازهفته نامه

نظرسنجی: برترین هایپراسپرت حال حاضر دنیا کدام است؟

شاید بتوان این روزها را دوران طلایی هایپراسپرت‌ها دانست زیرا با پیشرفت تکنولوژی، پیشرانه‌های درون‌سوز به نقطۀ اوج کارایی خود رسیده‌اند و چه به‌صورت تنفس طبیعی و چه با استفاده از سیستم‌های پرخوران، قدرت‌های حیرت‌انگیزی را تولید می‌کنند. از سوی دیگر، موتورهای الکتریکی نیز به کمک همتاهای درون‌سوز خود آمده و عملکرد هایپراسپرت‌ها را ارتقاء داده‌اند. تکنولوژی موتورهای برقی و باطری‌ها تا حدی پیشرفت کرده که شاهد ساخت هایپرکارهای تمام الکتریکی هستیم که حتی از نمونه‌های بنزینی هم عملکرد بالاتری دارند. به همین دلیل طی سال‌های اخیر هایپرکارهای متعددی از سوی سازندگان مختلف معرفی شده‌اند که هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته و ادعاهای جاه‌طلبانه‌ای را مطرح کرده‌اند. حالا اما در این مطلب قصد داریم ببینیم به نظر شما مخاطبین پدال، برترین هایپراسپرت حال حاضر دنیا کدام است. در این نظرسنجی هفت هایپرکار جدید شرکت دارند. این خودروها خصوصاً از لحاظ قوای محرکه، تنوع و تفاوت‌های زیادی دارند به‌گونه‌ای که در بین آن‌ها از پیشرانه‌های درون‌سوز کوچک و بزرگ گرفته تا نمونه‌های هیبریدی و حتی تمام الکتریکی دیده می‌شود. با این مقدمه و پس از معرفی کوتاه هر خودرو به سراغ نظرسنجی انتخاب برترین هایپراسپرت دنیا می‌رویم.

آستون‌مارتین والکری

قوای محرکه هیبریدی
پیشرانه ۶.۵ لیتری V12 هیبریدی
قدرت ۱۱۶۰ اسب بخار
گشتاور ۹۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۲.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۴۰۰ کیلومتر/ساعت
وزن ۱۰۵۰ کیلوگرم
قیمت ۳.۲ میلیون دلار
تعداد ساخت ۱۵۰ دستگاه

آستون‌مارتین با معرفی کانسپتی بنام AM-RB 001 در سال ۲۰۱۶ برای اولین بار رسماً خبر ساخت هایپرکار فوق‌العاده‌ای را اعلام کرد. این خودرو بعداً والکری نام گرفت و نسخهٔ پروتوتایپ یا پیش‌تولید آن معرفی شد. در ساخت این هایپراسپرت بریتانیایی برترین شرکت‌های دنیا در صنعت خودروسازی مثل کاسورث، ردبول و ریماک همکاری کرده‌اند. والکری از یک قوای محرکهٔ هیبریدی استفاده می‌کند که از یک پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی تشکیل شده است. این موتور که توسط کاسورث ساخته شده، ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و قوی‌ترین پیشرانهٔ تنفس طبیعی حال حاضر دنیا محسوب می‌شود. در کنار این پیشرانه، یک سیستم هیبریدی هم قرار گرفته که ساخت آن‌را شرکت ریماک بر عهده داشته است. این سیستم ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور به خروجی پیشرانهٔ بنزینی اضافه کرده و مجموع خروجی سیستم را به ۱۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور می‌رساند. در همین حال، والکری وزن بسیار سبکی در حدود یک تن دارد که این یعنی نسبت قدرت به وزن آن حتی از ۱ به ۱ هم کمتر است. آستون‌مارتین قصد دارد با والکری به سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

بوگاتی شیرون

قوای محرکه بنزینی
پیشرانه ۸ لیتری W16 چهار توربو
قدرت ۱۵۰۰ اسب بخار
گشتاور ۱۶۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۲.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۴۲۰ کیلومتر/ساعت
وزن ۱۹۹۵ کیلوگرم
قیمت ۳ میلیون دلار
تعداد ساخت ۵۰۰ دستگاه

شیرون قدیمی‌ترین خودروی این جمع محسوب می‌شود. این هیولای آلمانی/فرانسوی برای اولین بار رسماً در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۶ به‌عنوان جایگزین مدل افسانه‌ای و رکورددار ویرون معرفی شد. شیرون به همان نیروگاه عظیم ۸ لیتری ۱۶ سیلندر چهار توربوی ویرون مجهز است اما در اینجا خروجی پیشرانه به ارقام خیره‌کنندهٔ ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۰۰ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده است. این نیروی عظیم از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند. هرچند ویرون سوپراسپرت برای چندین سال رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا را در اختیار داشت و به نظر می‌رسید شیرون قصد دارد این رکورد را ارتقاء بخشد اما به گفتهٔ مدیرعامل بوگاتی، این شرکت فعلاً برنامه‌ای برای رکورد زنی ندارد. این در حالی است که حداکثر سرعت شیرون هم روی ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۸ بوگاتی نسخهٔ سبک‌تری از شیرون را با نام شیرون اسپرت معرفی کرد که بیشتر روی استفاده در پیست تمرکز دارد. در همین حال، مدل‌های دیوو و La Voiture Noire هم بر اساس شیرون ساخته شده‌اند.

هنسی F5 ونوم

قوای محرکه بنزینی
پیشرانه ۷.۴ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۱۶۰۰ اسب بخار
گشتاور ۱۷۶۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته نیمه اتوماتیک
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد
حداکثر سرعت ۴۸۰ کیلومتر/ساعت
وزن ۱۳۳۸ کیلوگرم
قیمت ۱.۶ میلیون دلار
تعداد ساخت ۲۴ دستگاه

هرچند شرکت آمریکایی هنسی بیشتر در زمینهٔ تیونینگ خودروها فعالیت می‌کند اما این شرکت در سال ۲۰۱۱ هایپرکاری بنام ونوم GT را معرفی کرد که بر اساس لوتوس اگزیج ساخته شده بود. این خودرو با دستیابی به سرعت ۴۳۵ کیلومتر بر ساعت به‌طور غیررسمی رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا را بنام خود ثبت کرد. در نمایشگاه سما ۲۰۱۷ اما هنسی هایپرکار کاملاً جدیدی بنام ونوم F5 را به‌عنوان جایگزین ونوم GT رونمایی نمود. این ماشین به یک پیشرانهٔ ۷.۴ لیتری V8 توئین توربو مجهز شده که قدرت فوق‌العاده‌ای برابر با ۱۶۰۰ اسب بخار و گشتاور خیره‌کننده‌ای معادل ۱۷۶۰ نیوتن متر تولید می‌کند؛ بنابراین ونوم F5 قوی‌ترین هایپرکار بنزینی این جمع محسوب می‌شود. تمام این نیروی ویرانگر توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ نیمه اتوماتیک به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کند درحالی‌که امکان سفارش یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی هم برای آن وجود دارد. هنسی ادعا کرده است که ونوم F5 می‌تواند به سرعت ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرده و رسماً سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا لقب گیرد. گفته شده این رکورد زنی امسال صورت خواهد گرفت.

کوئنیگ‌زگ جسکو

قوای محرکه بنزینی /E85
پیشرانه ۵ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۱۶۰۰ اسب بخار
گشتاور ۱۵۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته چندکلاچه
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد
حداکثر سرعت ۴۸۰ کیلومتر/ساعت
وزن ۱۴۲۰ کیلوگرم
قیمت ۳ میلیون دلار
تعداد ساخت ۱۲۵ دستگاه

کوئنیگ‌زگ جسکو را می‌توان جدیدترین هایپرکار این لیست دانست چراکه حدود یک ماه پیش در نمایشگاه ژنو رونمایی شد. این خودرو هایپرکار کاملاً جدیدی است که جایگزین مدل سالخوردهٔ آگرا شده است. جسکو از نسخهٔ بازطراحی شده‌ای از پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 توئین توربوی کوئنیگ‌زگ استفاده می‌کند. این موتور در صورت استفاده از سوخت E85 قدرتی برابر با ۱۶۰۰ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۵۰۰ نیوتن متر تولید می‌کند اما اگر در باک آن بنزین معمولی ریخته شود قدرت پیشرانه به ۱۲۸۰ اسب بخار کاهش پیدا می‌کند. برای انتقال نیروی پیشرانه به چرخ‌های عقب، یک گیربکس اختصاصی ۹ سرعتهٔ چندکلاچه (Multiclutch) در نظر گرفته شده است. این گیربکس که توسط خود کوئنیگ‌زگ طراحی و ساخته شده، وزن پایینی دارد (۹۰ کیلوگرم) و با سرعت بسیار بالایی اقدام به تعویض دنده‌ها می‌کند. این سازندهٔ سوئدی نیز مانند هنسی ادعا کرده که جسکو می‌تواند به سرعت ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند؛ بنابراین برای شکستن رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا رقابت جذابی بین جسکو و ونوم F5 در جریان است و باید منتظر ماند و دید که کدام‌یک در این راه موفق بوده و زودتر به ادعای خود جامهٔ عمل می‌پوشاند.

مک‌لارن اسپیدتیل

قوای محرکه هیبریدی
پیشرانه ۴ لیتری V8 توربو هیبریدی
قدرت ۱۰۵۰ اسب بخار
گشتاور ۱۱۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد
حداکثر سرعت ۴۰۰ کیلومتر/ساعت
وزن ۱۴۳۰ کیلوگرم
قیمت ۲.۳ میلیون دلار
تعداد ساخت ۱۰۶ دستگاه

مک‌لارن در اکتبر سال گذشته از هایپرکار جدید خود بنام اسپیدتیل پرده‌برداری کرد. این خودرو جایگزینی برای مدل افسانه‌ای F1 محسوب می‌شود و به همین دلیل مثل F1 در داخل ترکیبی سه‌نفره دارد یعنی راننده در وسط کابین می‌نشیند و دو صندلی هم در طرفین آن جای گرفته‌اند. مک‌لارن به هایپرکار جدید خود لقب هایپر GT داده و آن‌را اولین هایپر GT دنیا می‌داند. اسپیدتیل به قوای محرکهٔ هیبریدی مجهز شده از متشکل از یک پیشانهٔ بنزینی به همراه یک موتور الکتریکی است. پیشرانهٔ بنزینی این ماشین همان موتور ۴ لیتری V8 توئین توربوی مورداستفاده در مدل‌های سنا و ۷۲۰S است که در اینجا ۷۵۵ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. از سوی دیگر، موتور الکتریکی که به‌طور مستقیم روی شفت ورودی گیربکس عمل می‌کند، به این اعداد ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۷ نیوتن متر گشتاور اضافه کرده و بدین ترتیب مجموع خروجی سیستم به ۱۰۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۵۰ نیوتن متر گشتاور می‌رسد. این نیرو از طریق یک گیربکس ۷ سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به چرخ‌های عقب منقل می‌شود. گفته شده اسپیدتیل می‌تواند به حداکثر سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

مرسدس-آام‌گ پروجکت وان

قوای محرکه هیبریدی
پیشرانه ۱.۶ لیتری V6 توربو هیبریدی
قدرت ۱۲۵۰ اسب بخار
گشتاور
گیربکس ۸ سرعته نیمه اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۲.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر/ساعت
وزن ۱۲۵۰ کیلوگرم
قیمت ۲.۷ میلیون دلار
تعداد ساخت ۲۷۵ دستگاه

پس از مدت‌ها انتظار سرانجام مرسدس-آام‌گ هایپرکار خود بنام پروجکت وان را در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۷ با حضور لوئیس همیلتون رونمایی کرد. این هایپراسپرت آلمانی پیچیده‌ترین قوای محرکه را در بین خودروهای این لیست دارد زیرا این سیستم از یک پیشرانهٔ بنزینی به همراه چهار موتور الکتریکی تشکیل شده است. موتور بنزینی پروجکت وان نسخهٔ اصلاح‌شده‌ای از همان پیشرانهٔ خودروی فرمول یک W07 تیم مرسدس بنز است. این موتور یک واحد V6 توئین توربو با تنها ۱.۶ لیتر حجم است که ۷۶۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. نیروی این موتور توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ نیمه اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. از چهار موتور الکتریکی این خودرو اما دو موتور هرکدام با ۱۶۰ اسب بخار قدرت روی محور جلو نصب شده و سیستم چهارچرخ محرک را پدید آورده‌اند. موتور الکتریکی سوم با ۱۲۰ اسب بخار قدرت به‌صورت یکپارچه درون توربوشارژ قرار گرفته و چهارمین موتور الکتریکی نیز که ۱۶۰ اسب بخار قدرت دارد مستقیماً روی موتور درون‌سوز نصب شده است. هنوز عدد دقیق مجموع خروجی این قوای محرکه مشخص نیست اما گفته شده این سیستم بین ۱۰۵۰ تا ۱۲۵۰ اسب بخار قدرت دارد.

ریماک C-Two

قوای محرکه الکتریکی
پیشرانه چهار عدد الکتریکی
قدرت ۱۹۱۴ اسب بخار
گشتاور ۲۳۰۰ نیوتن متر
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۱.۸۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۴۱۰ کیلومتر/ساعت
بُرد ۶۵۰ کیلومتر
وزن ۱۹۵۰ کیلوگرم
قیمت ۲.۱ میلیون دلار
تعداد ساخت ۱۵۰ دستگاه

ریماک شرکتی اهل کشور کرواسی است که در زمینهٔ ساخت باطری، موتورهای الکتریکی، سیستم‌های هیبریدی و به‌طورکلی قوای محرکهٔ تمام الکتریکی تخصص دارد. این شرکت با معرفی هایپرکار تمام الکتریکی کانسپت وان در نمایشگاه فرانکفورت سال ۲۰۱۱، نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت؛ اما ریماک در اینجا متوقف نشد و چند سال بعد در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۸ هایپرکار جدیدی بنام C-Two را معرفی کرد. این خودرو جانشین کانسپت وان و دومین محصول ریماک محسوب می‌شود. گفته شده C-Two به چهار موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً ۱۹۱۴ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ بنابراین این ماشین قوی‌ترین هایپرکار لیست ما محسوب می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های قابل‌توجه این هایپراسپرت الکتریکی نیز پکیج باطری‌های عظیم ۱۲۰ کیلووات ساعتی آن است که انرژی موردنیاز موتورهای الکتریکی آن‌را تأمین می‌کنند. با هر بار شارژ کامل این باطری‌ها، خودرو می‌تواند تا ۶۵۰ کیلومتر را بپیماید. C-Two به لطف نیروی فوق‌العادهٔ موتورهای الکتریکی خود و گشتاور فوری آن‌ها ظرف فقط و فقط ۱.۸۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند.

 

[crowdsignal poll=10287178]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۶ دیدگاه‌ها

  1. Omid622

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (744 ديدگاه)

    1.شیرون
    ۲.جکسوم
    ۳.ونوم

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. محمدامین

      ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (94 ديدگاه)

      دوست عزیز جسکو درست هست .
      koenigsegg Jesko
      البته جسکو طراحی چراغ های جلوش خیلی تو ذوق میزنه . با این وجود همه هایپرکار ها رو انتخاب میکنم

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. رضا

        ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
        سوابق: (97 ديدگاه)

        دوست عزیز یسکو صحیح می باشد این اسم سوئدی هست و جسکو تلفظ انگلیسی آن می باشد

        موافقم 1
        مخالفم 0
      2. نفس

        ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
        سوابق: (1 ديدگاه)

        من هم انتخابم کونیگزگ یسکو هست
        ولی رو چراغای جلوی کار نشده و اگرا خیلی خیلی بهتر بود

        موافقم 2
        مخالفم 1
  2. soroush

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (55 ديدگاه)

    بیچاره والکری…
    خداییش پروجکت وان و والکری خیلی روشون کار شده و دنیای جدایین از هایپرکار های این لیست و دوستان در حقشون (مخصوصا والکری) کم لطفی کردن.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. ali_hz

      ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (8 ديدگاه)

      طبیعیه
      چون بیشتر به قیافه رای میدن!

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. milad

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (22 ديدگاه)

    قطعا اگر پرفورمنس در پیست و قابلیت مسابقه دادن مطرح باشه مکلارن سنا برترین ماشین دنیاست الان با اینکه شخصا فراری رو دوست دارم

    موافقم 1
    مخالفم 1
  4. احسان

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (6 ديدگاه)

    در زمینه نواوری همه این اتومبیل ها دارای زمینه ها و تکنولوژی های خاص خود هستند اما گیربکس سرعت نور جسکو یک نواوری بسیار جلوتر از زمان خود است که تا چندین سال ان رادر هیچ اتومبیلی نخواهیم دید مگر انکه جناب کریستین ون ان را از حالت انحصاری شرکت خارج کند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. OMID

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    والکری بیچاره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Atosaa

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با اینکه دخترم و میدونم که به نظرم اهمیتی هم نمیدین من مکلارن رو انتخاب میکنم

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا