بامو E30 بهعنوان دومین نسل سری ۳ برای اولین بار در سال ۱۹۸۲ معرفی شد و بنابراین امسال چهلساله میشود. این سالگرد بهراحتی میتواند تحتالشعاع جشنهای پنجاهسالگی بخش بامو M قرار بگیرد و فراموش شود اما E30 هم خودرویی شایستهٔ قدردانی است. این خودرو که تا سال ۱۹۹۴ تولید شد، طولانیترین دورهٔ تولید در تاریخ سری ۳ را داشت، افسانههایی مثل M3 را متولد کرد و هنوز هم میتواند درسهای ارزشمندی برای طراحان خودرو داشته باشد.
ظاهر ساده، سنتی و شیک
در دههٔ ۸۰ میلادی طراحیهای آئرودینامیک بهطور گستردهای در صنعت خودروسازی متداول شدند اما بامو بر این موج سوار نشد و برای طراحی سری ۳ نسل E30، صرفاً به بهروزرسانی ظریف و محافظهکارانهای روی همان نسل قبلی E21 اکتفا کرد و در ادامه نیز تغییر چندانی روی آن اعمال نکرد تا جایی که در طول دوازده سال تولید نسل E30، بزرگترین تغییر ظاهری آن جایگزینی سپرهای کرومی با پلاستیکی بود. همین پیروی نکردن بامو از سبک طراحی آن سالها یکی از دلایل تمایز E30 بوده و باعث شده امروزه هنوز هم جذاب و تازه به نظر برسد.
ابعاد جمعوجور، دید عالی
E30 با استانداردهای امروزی خودروی بسیار کوچکی محسوب میشود تا جایی که حتی از یک کوپهٔ مدرن سری ۲ هم کوچکتر است. همچنین در این خودرو از هکتارها شیشه استفاده شده که این یعنی میتواند بهراحتی از بین ترافیکهای متراکم شهری و همینطور باریکترین راههای روستایی عبور کند. البته مطمئناً وقتی در مورد ایمنی و امتیاز در آزمونهای یورو انکپ نگرانی نداشته باشید، کوچک ساختن یک خودرو آسان خواهد بود اما ایدهٔ یک خودروی رانندهٔ جمعوجور که دید رو به بیرون بسیار خوبی داشته باشد به این سادگیها قابلاجرا نیست.
آمپرهای واضح، ارگونومی عالی
یکی دیگر از قسمتهای E30 که هنوز هم تازه احساس میشود داشبورد است. این مثل یک اثر هنری به نظر میرسد. بیایید با آمپرهای بسیار بزرگ و واضح شروع کنیم که حتی برای افراد کمبینا هم قابلتشخیص هستند. کنسول میانی به سمت راننده متمایل است تا مشخص شود در داخل خودرو رئیس کیست اما نه آنقدر که سرنشین جلو کاملاً منزوی شود. چیدمان سادهٔ کنترلهای دوار و کشویی نیز باعث میشود برای تغییر آهنگ یا دما نیازی به برداشتن چشم از جاده نباشد. نمایشگرهای لمسی یاد بگیرید.
البته E30 مشکلاتی هم داشت که در مقایسه با خودروهای مدرن آن را به ماشین وحشتناکی تبدیل میکنند. فرمان بشدت کند، فضای پای نامناسب عقب، شکل احمقانهٔ لبهٔ صندوق بار در نسخهٔ استیشن و هندلینگ خطرناک در آبوهوای زمستانی ازجملهٔ این مشکلات هستند اما بااینوجود، بامو E30 هنوز هم خودرویی خواستنی است.
همچنین لازم به ذکر است که سری ۳ کنونی به خودرویی بسیار بزرگتر تبدیل شده است و به همین دلیل، حال و هوای E30 را بیشتر میتوان در سری ۲ کنونی احساس کرد یعنی کوپهای که سریعتر و ایمنتر از هر E30 است ولی هنوز هم برای لذت بردن از رانندگی در جادههای پیچدرپیچ، خودروی کوچکی احساس میشود.
ashkan
۵ آبان ۱۴۰۱E30های کاستومایز شده یکی از زیباترین چیزایی هست که یه چشم میتونه توی دنیا ببینه …..
aMiRsHaYaN
۵ آبان ۱۴۰۱قدیم چقدر بهتر بود
M
۵ آبان ۱۴۰۱۴۰سال دیگر این حرف هارا درمورد جنسیس گرانبها خواهند زد.
TML BN
۵ آبان ۱۴۰۱چقد نمکی تو…¹⁰⁰⁰
aMiRsHaYaN
۵ آبان ۱۴۰۱آفرین به تو 👏
همینجوری ادامه بده
به زودی موفق میشی
Shahriar
۱۰ آبان ۱۴۰۱باشه حتما ولی اینجوری میگی جرعت داری با جنسیس کوپه esp رو خانوش کن تا اینه فرفره دور خودت به چرخی
Hadi
۵ آبان ۱۴۰۱E30 افسانه ای که قدیمی نمیشه…
هر چی ازش میگذره ارزشش بیشتر میشه…
معرکس
فورد
۵ آبان ۱۴۰۱یکی از خواستنی ترین ها به نظرم یکی از زیبا ترین طراحی بی ام و
مهردادکمال
۵ آبان ۱۴۰۱والله از نسل جدید بنظرم قشنگتره درسته قدیمی به نظر میاد اما مثل موسیقی دهه هفتاد و هشتاد میلادی با روح ادم بازی میکنه
هیچکس
۶ آبان ۱۴۰۱والله که اینطوری نیست
سید علیرضا
۵ آبان ۱۴۰۱ماشین قدیمی کلاسیک فقط بنز کپل
TML BN
۵ آبان ۱۴۰۱E230 یا بنز کپل واقعه خودرو عالی و دوست داشتنی ولی رقیب این خودرو نیست و رقیب این خودرو 190E هست بیشتر
محمدرضا
۵ آبان ۱۴۰۱فقط اتاق تانک با موتور ۱۲سیلندر
Asa
۵ آبان ۱۴۰۱دوستارم ندارم هیچ وقت پشت بی ام و های جدید بشینم تا وقتی حتی یکدونه E30 ,E36 , e46 تو دنیا وجود داره .
سادگی ، زیبایی و ظرافت این ماشینو نگاه کنین ،ادم دوست داره عاشقش بشه .
TML BN
۵ آبان ۱۴۰۱E30 واقعا اسطوره بی تکراره و خودرویی خیلی عالی واسه همه جا و واقعا این ماشین خیلی ارزشمند و خیلی جا بهتر از رقیب اصلیش یعنی 190E ظاهر شده و فقط قوی ترین نسخه 190E یعنی EVO II میتونست با M3 در بیوفته ولی من خودم طراحی 190E رو بیشتر دوست چون بالاخره بنز فنم😂😂 ولی این خودرو هم واقعا در زمان خودش و حتی الان خودرو همه چی تمومی بود
حامد
۵ آبان ۱۴۰۱#برای_حسرت_ماشین_معمولی
حمزه آجرلو
۵ آبان ۱۴۰۱بی ام و سری سه ، بعد فیس لیفت ، عالی شده ، واقعا حرف نداره ، فقط با تغییر گرافیک چراغ چقدر !!! ، خوب شده !!!! خیلی دوستش دارم .
امین
۶ آبان ۱۴۰۱سپر جلو . و چراغ های جلو کامل تغییر کرده. فقط گرافیک نیست
بی خیال اسم
۵ آبان ۱۴۰۱هرچیزی فقط قدیمیش…
❤BMW❤
۵ آبان ۱۴۰۱سلطان خودروساز ها = بیامو 🥲💔
محمدرحمتی
۵ آبان ۱۴۰۱۶۳۵ تولید شده تو همون سالهای ب ام و هم اسطوره ای بود برا خودش که جد سری ۶ محسوب میشه واقعا طراحی بی نظیری داشت
بی وطن
۵ آبان ۱۴۰۱سادگی.اصالت.زیبایی.مثل اب روان.مثل E30
هنوزم وقتی تو خیابون میبینمش محوش میشم و دیگه حتی i8 هم کنارش باشه به چشمم نمیاد...
وی
۶ آبان ۱۴۰۱عزیزان به نظرتون خرید یه بی ام و ای 36 باز سازی شده به عنوان ماشین شهر و قیمت 400 تا 500 کار درستیه؟ چه چالش هایی میتونه داشته باشه؟