بی ام و

بی‌ ام‌ و M2 جدید یا M3 CSL مدل 2004؛ شخصیت مشابه با دو دهه اختلاف

جدیدترین کوپهٔ M با یکی از بهترین مدل‌های تاریخ این بخش روبرو شده تا ببینیم ۲۰ سال پیشرفت چه تأثیری روی کوپه‌های پرفورمنس باواریا گذاشته است.

نسل جدید ب‌ام‌و M2 با ترکیبی از وحشیگری، متانت، پرفورمنس و راحتی باورنکردنی، تکنولوژی‌های روز و قیمت رقابتی، یکی از بهترین محصولات تاریخ M محسوب می‌شود؛ اما اینکه M2 را یکی از بهترین‌های M بدانیم هنوز هم ادعای جسورانه‌ای است خصوصاً اگر به مدل‌های فوق‌العادهٔ تاریخ این بخش پرفورمنس باواریایی‌ها نگاه کنیم؛ بنابراین، برای اینکه بفهمیم این ادعا چقدر درست است، یکی از بهترین‌های واقعی تاریخ M یعنی M3 CSL نسل E46 را در برابر M2 قرار داده‌ایم.

در ظاهر ممکن است فکر کنید این دو خودرو از دو دنیای کاملاً متفاوت هستند اما با وجود ۲۰ سال اختلاف سن، بیشتر از آنچه که به نظر می‌رسد به هم شباهت دارند. اولین مورد ابعاد است. با بزرگ‌تر شدن خودروها برای مطابقت با قوانین ایمنی، M2 جدید از خودرویی که در زمان خود در کلاس بالاتری قرار داشت پیشی گرفته است. بااین‌حال، دو خودرو تنها ۸۸ میلی‌متر در طول و ۱۰۷ میلی‌متر در عرض باهم اختلاف دارند. البته بخشی از این اختلاف به خاطر شانه‌های برجستهٔ M2 برای ایجاد یک خودروی عضلانی مدرن بوده است.

از سوی دیگر، جذابیت کوپهٔ قدیمی به خاطر ظرافت آن است. این خودرویی با جزئیات کاربردی است که به زیبایی در کنار هم قرار گرفته‌اند. سپر جلوی خاص CSL با ورودی هوای دایره‌ای در یک سمت، اسپویلر دُم اردکی روی درِ صندوق و بدنه‌ای ساده و شیک روی رینگ‌های سبک‌وزن ۱۹ اینچی، نمایی بی‌نقص را ایجاد کرده‌اند. رنگ خاکستری نقره‌ای (یکی از دو رنگ قابل انتخاب برای CSL) نیز تضاد جذابی با سقف فیبر کربنی خودرو دارد. استفاده از متریال سبک‌وزن در مدل‌های M از اینجا آغاز و به روندی تبدیل شد که اکثر مدل‌های بعدی این بخش مثل M2 آن را ادامه دادند.

هرچند محصولات M در طول تاریخ از پیشرانه‌های V8 و V10 هم استفاده کرده‌اند اما این موتور شش سیلندر خطی است که مترادف نام ب‌ام‌و M است و دو کوپهٔ ما هم از همین نوع پیشرانه استفاده می‌کنند. این موتورها اندازه‌ای تقریباً شبیه به هم دارند (۳ لیتری برای M2 و ۳.۲ لیتری برای M3) اما پیشرانهٔ M2 به دو توربوشارژر مجهز است که به تولید ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور کمک می‌کند.

اما پیشرانهٔ M3 CSL هم برای تولید قدرت بیشتر ترفندهای خاص خود را دارد. مهندسان M کار خود را با پیشرانهٔ M3 E46 معمولی شروع کردند که S54 نام داشت و به ازای هر لیتر حجم، ۱۰۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این رقم حتی با استانداردهای امروز هم شگفت‌انگیز است ولی CSL پا را از این هم فراتر گذاشت. اصلاح میل بادامک‌ها و سوپاپ‌ها به‌علاوهٔ ایرباکس فیبر کربنی، قدرت را به ۳۶۰ اسب بخار در دور ۷,۹۰۰ rpm رساند که ۷۰۰ rpm از ردلاین M2 بیشتر است. در هردو خودرو نیروی موتور فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

هرچند CSL صد اسب بخار قدرت کمتری از M2 دارد اما این تنها بخشی از داستان است زیرا وزن کوپهٔ مدرن حتی با سقف فیبر کربنی به ۱۷۲۵ کیلوگرم رسیده درحالی‌که CSL تنها ۱۳۸۵ کیلوگرم وزن دارد. صندلی‌های چرمی با گرم‌کن و تنظیم برقی، شارژر بی‌سیم و دیگر تجهیزات رفاهی M2 را باید در این موضوع مقصر دانست. E46 هیچ‌کدام از این موارد را ندارد اما خودروی کاملاً لخت و فقیری هم نیست و هنوز هم از سیستم تهویه و CD پلیر بهره‌مند خواهید بود.

با نشستن روی صندلی‌های اسپرت سبک‌وزن CSL بلافاصله احساس راحتی خواهید کرد. این‌ها بدون شک هم از لحاظ ظاهر و هم حمایت از بدن، از بهترین صندلی‌هایی هستند که تاکنون روی یک خودروی تولیدی دیده‌ایم. به لطف کاپوت آلومینیومی، شیشهٔ عقب نازک‌تر و سقف فیبر کربنی، CSL حدود ۱۰۰ کیلوگرم از M3 معمولی سبک‌تر است. این یعنی نسبت قدرت به وزن خودرو به ۲۵۶ اسب بخار بر هر تن رسیده که تنها ۷ اسب بخار نسبت به M2 کمتر است.

M2 برای یک خودروی اسپرت سواری انعطاف‌پذیری دارد. سیستم تعلیق بزرگ‌ترین دست‌اندازهای مسیر را به‌خوبی جذب می‌کند و درعین‌حال، شاسی به‌گونه‌ای تنظیم شده که جاده‌های پیچ‌درپیچ چالش‌برانگیز را شرمنده می‌کند. از سوی دیگر، با اینکه CSL سواری سفت‌تری دارد اما وزن کمتر آن فوراً خود را نشان می‌دهد. محور جلوی خودرو در مقایسه با M2 چابک‌تر احساس می‌شود. فرمان سبک است اما جزئیات را خیلی خوب منتقل می‌کند درحالی‌که فرمان M2 فاقد بازخورد است و این یکی از معدود ایرادات آن به‌حساب می‌آید.

از شنیدن صدای موتور CSL هرگز خسته نخواهید شد. این صدا کاملاً معنوی و ماورایی است. موتور در دورهای پایین غرغر جذابی می‌کند که در ۸ هزار rpm به غرشی باشکوه شبیه خودروهای مسابقه‌ای تبدیل می‌شود. صدای M2 هم با آوای خشمگین توربوها و زوزهٔ اگزوزها در حالت اسپرت پلاس، خوب به نظر می‌رسد اما نمی‌تواند با جد خود رقابت کند. M2 در خط مستقیم خودروی سریعی است و صرف‌نظر از دور موتور، گشتاور عظیم موتور با سرعتی گیج‌کننده خودرو را به جلو میراند.

CSL اما برای رسیدن به چنین سرعتی باید خیلی سخت‌تر کار کند اما وقتی این کار را انجام دهد نتیجه‌ای نزدیک به همتای مدرن خود به جای خواهد گذاشت. در همین حال، M2 سرعت خود را بسیار بهتر کاهش می‌دهد و ترمزهای آن فوق‌العاده هستند. یکی از مواردی که CSL را از همتای مدرن خود عقب می‌اندازد گیربکس است. این خودرو از نسل دوم گیربکس شش سرعتهٔ AMT ب‌ام‌و با نام SMG استفاده می‌کند و کلاچ و دنده‌های آن به‌صورت الکترونیکی کنترل می‌شوند.

در آن زمان، ارائهٔ چنین گیربکسی تصمیم بحث‌برانگیزی بود و خیلی‌ها سراغ گیربکس شش سرعتهٔ دستی می‌رفتند زیرا SMG هرچند در ترافیک خوب رفتار می‌کرد اما هنگام تخته‌گاز، افزایش دنده‌ها را کند و شلخته انجام می‌دهد. البته اگر با این گیربکس مثل نمونهٔ دستی رفتار کنید و بین تعویض دنده‌ها پا را از روی پدال گاز بردارید نرم‌تر عمل خواهد کرد. البته گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک M2 هم بی‌نقص نیست و رقبا گیربکس‌های سریع‌تری دارند اما این درخشش M2 را کمرنگ نمی‌کند.

M3 CSL در سال ۲۰۰۳ با قیمت ۵۸,۴۵۵ پوند به بازار عرضه می‌شد که با قیمت ۶۶,۰۹۰ پوندی امروز M2 خیلی فاصله ندارد ولی اگر ۲۰ سال تورم را حساب کنیم، قیمت CSL معادل ۹۹,۷۵۰ پوند امروز خواهد بود.

جمع‌بندی

هنگام رانندگی با این دو خودروی M، تضاد جذاب بین آن‌ها مشخص می‌شود اما ویژگی‌های متفاوت به همراه شباهت‌های اساسی، همه با هم ترکیب می‌شوند تا فرمول خالصی که بخش M در بهترین حالت خود قادر به انجام آن است را ارائه دهند. اینکه M2 خودرویی سریع‌تر، جذاب‌تر، پیشرفته‌تر و پر از تکنولوژی است، نشان می‌دهد که M طی دو دهه چقدر پیشرفت داشته است اما نتیجهٔ نهایی بسیار شبیه به هم است: دو کوپهٔ پرفورمنس افسانه‌ای با شخصیت فوق‌العاده.

مقایسه مشخصات فنی

 

ب‌ام‌و M2

ب‌ام‌و M3 CSL

قیمت ۶۶,۰۹۰ پوند ۵۸,۴۵۵ پوند (سال ۲۰۰۳)
پیشرانه ۳.۰ لیتری I6 توئین توربو ۳.۲ لیتری I6
قدرت ۴۶۰ اسب بخار ۳۶۰ اسب بخار
گشتاور ۵۵۰ نیوتن متر ۳۷۰ نیوتن متر
وزن خالص ۱۷۲۵ کیلوگرم ۱۳۸۵ کیلوگرم
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته AMT
محور محرک عقب عقب
شتاب صفرتاصد ۴.۱ ثانیه ۴.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۴ رای
منبع
AutoExpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. Reza Waffen SS

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (5340 ديدگاه)

    M3 CSL : 👍
    BMW M2 : 👎

    موافقم 236
    مخالفم 40
  2. Amir

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (110 ديدگاه)

    چقد m2 درشته
    انگار m3 کوپه جمع و جوره

    موافقم 60
    مخالفم 2
    1. LAMBORGHINI

      ۳۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (103 ديدگاه)

      یکی از زیباترین ماشین ها

      موافقم 35
      مخالفم 2
  3. AMANTE

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1855 ديدگاه)

    نسل جدید M2 از نظر پرفورمنس و عملکرد واقعا عالیه ولی ظاهر خوبی نداره.
    M3 E46 CSL حد نهایی M3 در اون سال ها بود ولی من همیشه نسخه های M عادی بدون پسوند رو بیشتر دوست دارم.
    ایکاش نسل جدید M2 مثل نسل قبل N55 یا مثل 1M ظاهر جذاب رو هم کنار عملکرد عالی داشت.

    موافقم 41
    مخالفم 5
    1. محمدهادی

      ۳۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2151 ديدگاه)

      درسته که M2 جدید بسیار بی ام و قابلیه،همونطور که مقاله هم تایید کرد
      اما اون دم اردکی نقره یی رنگ سبک بااال کجا،یک محصول معمولی Mپاور کجا…
      چقدر M power در گذشته تو بحث سبک سازی و تقویت
      M پاور تر بود…
      M3 csl با اون سقف کربنی ش تبدیل به یک شاهکار هنری در دنیای خودرو شد
      حالم اصن خراب شد این مطلبو خوندم
      چه اسطوره هایی ساخته شدند و ماندند❤️❤️

      موافقم 16
      مخالفم 1
  4. LAMBORGHINI

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (103 ديدگاه)

    زیباس

    موافقم 12
    مخالفم 1
  5. 18:45

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (473 ديدگاه)

    عالی بود مطلب👍👍
    من انتخابم m2 هست علی رغم اینکه خیبی هم عاشق csl هستم😍😍

    موافقم 8
    مخالفم 8
  6. R/T

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    این csl روز به روز جذاب تر میشه انگار نه انگار ۲۰ سال گذشته هنوزم مثل روز اول عالیه

    موافقم 43
    مخالفم 0
  7. Amir.🇺🇸

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (32 ديدگاه)

    M3بعد از بیست سال باز هم جذابیت خودش رو داره
    انگار هیچ وقت نمیخاد کهنه شه

    موافقم 40
    مخالفم 0
  8. JDM سابق

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (379 ديدگاه)

    M3 E46 واسه بی ام و مثل F40 برای فراری میمونه
    فکر نمیکنم ام۲ بتونه جایگاهی مثل M3 E46 داشته باشه
    m3 E46 جزو معدود تولیدات کم دردسر بی ام و بود با موتور s54 شیش سیلندر بلوک چدنی و میلنگ فورج با کمترین دردسری ۶۰۰ اسب بخار حالت فابریک تحمل می‌کرد گیربکس ۶ دنده گترگ که دارای لوازم گرون اما دوام و تحمل گشتاور بالایی داشت. رخ جوون پسند و ویژگیهای فنی وسوسه کننده هر کسی و سمت این ماشین می‌کشید

    موافقم 32
    مخالفم 1
    1. محمدهادی

      ۳۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2151 ديدگاه)

      هرگز نمیتونه به اون جایگاه نزدیک بشه
      مگه کششکه
      بی ام و با ظرافتی وسواس گونه M3 csl رو ساخت
      این وقت رو کجا رو M2 گذاشت؟
      اون یه محصول تجاری و سود محور
      این یکی یک محصول اثبات زیبایی و توانایی
      3000Csl جدید شاید بتونه نمونه ی امروزی M3csl باشه

      موافقم 10
      مخالفم 0
  9. Enzo Ferrari 2008

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    بی ام و داشبوردش دل منو برد چقدر زیباست
    حالا هرچی ولی خیلی زیباست هم قدیمی کلاسیک
    زیباست هم جدید مدرنش

    موافقم 19
    مخالفم 0
  10. Farhan

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (73 ديدگاه)

    M2دیگه جذابیت گذشته رو نداره اما اون M3 CSL داره جذاب و جذاب تر میشه جلال و شکوهش هیچوقت تکراری نمیشه

    موافقم 17
    مخالفم 3
  11. BMW

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1222 ديدگاه)

    واقعا جذابیت خودشو داره هم جدیدش هم قدیمیش ولی قدیمیش به نظر من بهتره

    موافقم 10
    مخالفم 0
  12. Royal Driver

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    اصلا گذاشتن این ام۲ کنار ام۳ قدیمی خیلی کار زشتیه. E46 یک اسطوره‌ایه که هیچ وقت از دل مردم نمیوفته! یک بیمر واقعیه!

    موافقم 13
    مخالفم 0
    1. محمدهادی

      ۳۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2151 ديدگاه)

      دقیقا

      موافقم 8
      مخالفم 0
  13. وی

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (343 ديدگاه)

    M3 e 46 واقعا یکی از خوش صدا ترین کوپه های نه چندان گران قیمت هست حتی صداش از 911gt3هم بهتره (گوش بدید متوجه میشید)

    موافقم 8
    مخالفم 0
    1. محمدهادی

      ۳۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2151 ديدگاه)

      چقدر زیبا طراحی و اراقا داده شد اجزای با ارزش انجین این ماشین
      صدای خاص از انجین خاص درمیاد همیشه
      دورشو ببر بالای ۷هزار Rpm تا احساس پرواز کنی و گوش هات عاشق بشن

      موافقم 7
      مخالفم 0
  14. Siyavash

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (664 ديدگاه)

    اسطوره …m3 این نسل عجب چیزی بود..

    موافقم 10
    مخالفم 0
  15. حسین

    ۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (785 ديدگاه)

    نسخه قدیمی رو می‌پسندم

    موافقم 4
    مخالفم 0
  16. JaMsHiD

    ۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (984 ديدگاه)

    من اگه دنیا تماما برقی بشه ، و بابد فقط ماشین برقی در خیابان و اتوبان تردد کنه ، من E46 و E39 رو برای برقی کردن و استفاده ، انتخاب میکنم
    حتی اگه برقی بشن بخاطر زیبایی آنچنان زیاد کابین و نمای بیرون ، از ضعف بدون صدا بودن چشم پوشی میکنم ! اسطوره هستن لامصبا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. shetab-car

    ۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (163 ديدگاه)

    شما فقط رخ m3 رو ببین عمق فاجعه رو قشنگ حس می کنی تو m2جدید

    موافقم 4
    مخالفم 0
  18. خخخ

    ۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (244 ديدگاه)

    M2 همون m3 قدیمیه با قیافه جدید
    و با قیمت بالاتر شیاف می‌کنه🤭
    حالا بگو مهندسی
    Bmw 20 سال عقبه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا