جک J4 و فردا ۵۱۱ بهعنوان سدانهای اتوماتیک زیر یک میلیارد تومان، گزینههای قابلتوجهی هستند اما کدامیک انتخاب بهتری خواهد بود؟
در بازار آشفته خودروی کشورمان که قیمتها سر به فلک کشیده، هماکنون اگر خواهان یک سدان اتوماتیک باشید، باید حدود یک میلیارد تومان هزینه کنید و از بین خودروهای داخلی انتخابی جز دنا، تارا و شاهین نخواهید داشت. بااینحال، برای این سدانهای اتوماتیک ایرانی دو رقیب چینی هم وجود دارد که توسط خودروسازان خصوصی عرضه میشوند. یکی از این خودروها جک J4 است که از سال ۱۳۹۷ توسط کرمان موتور مونتاژ میشود و توانسته بازاری برای خود دستوپا کند. خودروی بعدی هم فردا ۵۱۱ است که در سال ۱۴۰۰ توسط فردا موتورز به بازار آمد اما پس از مدتی تولید آن متوقف شد و حالا بهتازگی دوباره به خط تولید بازگشته است. ازاینرو، در ادامه قصد مقایسه این دو خودروی مونتاژی اتوماتیک را داریم که ارزانترین سدانهای چینی بازار کشورمان محسوب میشوند.
همچنین بخوانید: مقایسه شاهین اتوماتیک و جک J4، ارزانترین سدانهای اتوماتیک بازار
معرفی کلی
این خودروها هردو سدانهایی اقتصادی در کلاس سابکامپکت هستند. جک J4 اولین بار در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و کرمان موتور از سال ۱۳۹۷ مونتاژ آن را در کشورمان آغاز کرد. هرچند تولید این خودرو در چین در سال ۲۰۱۹ خاتمه یافت اما در ایران همچنان تولید میشود و قرار است نسخهٔ جدیدی از آن با برند کرمان موتور و نام ایگل هم تولید شود. فردا ۵۱۱ هم در اصل چانگان آلسوین نام دارد و پیشینه آن به سال ۲۰۰۸ و معرفی نسل نخست آن در نمایشگاه پکن بازمیگردد. دو نسل اول آلسوین کپی واضحی از مزدا ۳ بودند اما در نسل سوم یا کنونی که در اوایل سال ۲۰۱۸ در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی شد، شرایط تغییر کرد و این سدان کوچک از زبان طراحی چانگان بهرهمند شد.
طراحی بیرونی
با توجه به توضیحاتی که دادیم، جک J4 خودروی قدیمیتری است و شش سال سن بیشتری نسبت به چانگان دارد که زمان زیادی محسوب میشود و خود را بهوضوح در طراحی بیرونی نشان میدهد زیرا سدان جک در بیرون کاملاً کهنهتر از رقیب به نظر میرسد. فرم طراحی ساده و بیهیجان J4 باعث شده حتی در برابر رقبای داخلی مثل دنا و شاهین هم نتواند حرفی برای گفتن داشته باشد. از سوی دیگر اما هرچند از عمر چانگان آلسوین یا همان فردا ۵۱۱ هم حدود شش سال میگذرد اما هنوز هم ظاهر نسبتاً بروز و قابلقبولی خصوصاً در قیاس با J4 دارد. هرچند در طراحی این سدان چینی الهاماتی از دیگر خودروها گرفته شده و بهعنوانمثال جلوپنجره به ساختههای لکسوس شباهت دارد و چراغهای عقب آنهم تا حدودی هیوندای اکسنت را به یاد میآورد اما پکیج کلی هماهنگ و قابلقبول از آب درآمده است؛ بنابراین، در این بخش باید برتری را با ۵۱۱ دانست. از لحاظ ابعاد، دو خودرو کاملاً نزدیک به هم هستند و عرض یکسانی دارند اما چانگان با طول ۴,۳۹۰ میلیمتر کمی کشیدهتر از جک با ۴,۳۳۵ میلیمتر است.
داخل
در داخل نیز مثل بیرون، J4 سن بیشتر خود را نسبت به ۵۱۱ نشان میدهد. داشبورد تمام پلاستیکی خاکستری، دریچههای تهویه قدیمی، کنترلهای تهویه دستی و صفحه آمپر قدیمی همگی باعث شدهاند کابین جک کاملاً کهنه و از مد افتاده به نظر برسد. این فضا حال و هوایی کاملاً ارزانقیمت را ایجاد کرده است که شاید برای یک سدان چینی اقتصادی ایراد بزرگی نباشد اما وقتی چنین خودرویی در کشورمان حدود ۸۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، آزاردهنده خواهد بود. از سوی دیگر، کابین ۵۱۱ بهمراتب زیباتر و بروزتر به نظر میرسد. در اینجا شاهد داشبوردی با طراحی بهمراتب مدرنتر هستیم که با دریچههای تهویه دایرهای در طرفین و نمایشگر کوچکی در بالا همراه است. تریم مشکی براق در قسمتهایی مثل غربیلک فرمان نیز باعث شده فضای کابین کمی از حالت اقتصادی خارج شود. از لحاظ جاداری و فضای کابین دو خودرو تقریباً در یک سطح هستند و هرچند در عقب فضای پای چندان بزرگی را ارائه نمیکنند اما در نوع خود برای سدانهای سابکامپکت قابلقبول خواهند بود. بهطورکلی در داخل هم به خاطر طراحی بهتر، متریال باکیفیتتر و داشبورد مدرنتر باید برتری را کاملاً با فردا ۵۱۱ دانست.
امکانات و تجهیزات
جک J4 و فردا ۵۱۱ از لحاظ امکانات و تجهیزات هیچکدام خودروهای تکمیلی نیستند و سازندگان وطنی بسیاری از آپشنهای آنها را حذف کردهاند. بااینحال در اینجا نمیتوان خودروی برتر را مشخص کرد زیرا بهعنوانمثال، درحالیکه جک J4 از کروز کنترل، روکش چرمی صندلیها و نمایشگر لمسی بزرگتر بهره میبرد، فردا ۵۱۱ سانروف، دوربین دید عقب و سیستم تهویه اتوماتیک را ارائه میکند اما از آپشن مهمی مثل کروز کنترل بیبهره است درحالیکه فقدان دوربین دندهعقب در جک واقعاً نقص بزرگی است.
جک J | فردا ۵۱۱ | |
سنسور نور | دارد | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
آینههای جانبی | تاشو برقی با گرمکن | تنظیم برقی |
کروز کنترل | دارد | ندارد |
کامپیوتر سفری | دارد | دارد |
صندلیها | چرمی | پارچهای |
ایربگ | ۲ عدد | ۲ عدد |
سیستم پایش باد تایرها | دارد | دارد |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
نمایشگر | ۹ اینچی | ۷ اینچی |
فرمان | برقی | برقی |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
رینگ | ۱۵ اینچی آلومینیومی | ۱۵ اینچی آلومینیومی |
سانروف | ندارد | دارد |
دوربین دندهعقب | ندارد | دارد |
سیستم تهویه | دستی | اتوماتیک |
پیشرانه و گیربکس
این دو سدان چینی از لحاظ پیشرانه بسیار شبیه به هم هستند و هردو از یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی استفاده میکنند. این پیشرانه در جک ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور تولید میکند درحالیکه این اعداد در چانگان ۱۰۶ اسب بخار و ۱۴۵ نیوتن متر هستند؛ بنابراین، خروجی موتورها هم کاملاً به هم نزدیک است اما در انتقال نیرو تفاوت بزرگی به چشم میخورد زیرا درحالیکه جک از گیربکس CVT استفاده میکند، ۵۱۱ به گیربکس پنج سرعتهٔ دوکلاچه مجهز است که برتری بزرگی نهتنها نسبت به J4 بلکه در قیاس با دیگر سدانهای اتوماتیک حدود یک میلیارد بازار محسوب میشود. البته از سوی دیگر، گیربکس جک اقتصادیتر بود و استهلاک و هزینههای نگهداری کمتری دارد.
سواری و رانندگی
قوای محرکهٔ جک J4 هرچند کاملاً اقتصادی است اما برای سدان کوچکی با وزن ۱۱۱۰ کیلوگرم کافی خواهد بود و پس از تأخیر اولیه که خصیصهٔ گیربکسهای CVT محسوب میشود، شتاب و کشش مناسبی را به نمایش میگذارد. کیفیت سواری هم هرچند برای چنین خودرویی نسبتاً مناسب است اما در عقب با کوبش همراه خواهد بود درحالیکه با وجود تعلیق نرم و بادیرول در پیچها، نباید انتظار هندلینگ سطح بالایی را از J4 داشته باشید. از سوی دیگر، ۵۱۱ هم کیفیت سواری متوسطی را به نمایش میگذارد که نه خیلی سفت و نه خیلی نرم است اما آزاردهنده نخواهد بود. به لطف گیربکس دوکلاچه، تعویض دندهها هم به سرعت صورت میگیرد و تأخیری احساس نمیشود. بااینحال، درحالیکه J4 در نسخههای جدیدتر در عقب به ترمزهای دیسکی مجهز شده اما ترمزهای عقب ۵۱۱ کاسهای است. البته قدرت توقف چانگان در رانندگیهای عادی هنوز هم مناسب خواهد بود ولی در شرایط اضطراری اطمینان J4 را نخواهد داشت.
قیمت و جمعبندی
در حال حاضر، قیمت کارخانهای جک نزدیک به ۷۸۰ میلیون تومان است درحالیکه این رقم در بازار حدود صد میلیون تومان بیشتر است و قیمت سدان چینی کرمان موتور را به ۹۰۰ میلیون تومان نزدیک میکند. از سوی دیگر، قیمت کارخانهای دقیق ۵۱۱ مشخص نیست اما این خودرو توسط نمایندگیهای فردا موتورز با قیمتی بین ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان عرضه میشود؛ بنابراین، چانگان در بازار بیش از صد میلیون تومان از جک گرانتر است که اختلاف قابلتوجهی محسوب میشود. بااینحال، حتی با وجود این اختلاف قیمت، فردا ۵۱۱ را به لطف طراحی بیرونی زیباتر، کابین بهمراتب مدرنتر، گیربکس دوکلاچه و کیفیت بالاتر، باید خودروی برتر این رقابت بدانیم اما موضوع خدمات پس از فروش و تأمین قطعات یدکی باعث میشود نتوانیم این انتخاب را بهطور قاطع انجام دهیم.
J4 با توجه به سابقهٔ بیشتر در بازار کشورمان و گستردگی شبکهٔ نمایندگیهای کرمان موتور، از این لحاظ شرایط بسیار بهتری دارد درحالیکه فردا موتورز از تعداد محدود نمایندگیها و کمبود قطعات محصولات خود رنج میبرد. این موضوع بسیار مهمی است که میتواند خیلیها را از خرید ۵۱۱ منصرف کند درحالیکه توقف عرضه چندین ماهه هم مزید بر علت شده است اما اگر فردا موتورز بتواند این مشکلات را برطرف کند، ۵۱۱ خواهد توانست به رقیبی جدی برای سدانهای اتوماتیک داخلی تبدیل شود و سهم مناسبی از بازار را به خود اختصاص دهد.
مقایسه مشخصات فنی فردا ۵۱۱ و جک J4
جک J4 | فردا ۵۱۱ | |
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۱۰۳ اسب بخار | ۱۰۶ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۶ نیوتن متر | ۱۴۵ نیوتن متر |
گیربکس | CVT | ۵ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو | جلو |
مصرف سوخت | ۶.۲ لیتر ترکیبی | ۶.۴ لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | ۴۵ لیتر | ۴۰ لیتر |
وزن خالص | ۱۱۱۰ کیلوگرم | ۱۱۱۵ کیلوگرم |
طول | ۴,۳۳۵ میلیمتر | ۴,۳۹۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۷۲۵ میلیمتر | ۱,۷۲۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۵۰۵ میلیمتر | ۱,۴۹۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۵۶۰ میلیمتر | ۲,۵۳۵ میلیمتر |
قیمت کارخانه | ۷۸۰ میلیون تومان | – |
قیمت بازار | ۸۷۰ میلیون تومان | ۹۵۰ میلیون تومان |
۲۲ فروردین ۱۴۰۳فردا ۵۱۱ از هر لحاظ از جک بهتره
ولی کم فروش تره
قطعاتش به راحتی گیر نمیاد
ارزش نداره
ولی جک قدیمی تره آپشن هاشم کمتره
به حدی که ارزش اون پولو نداره باید هم قیمت سمند باشه نه اونا
ولی باز من انتخابم جکه
چون حوصله ندارم بخواطر یه چیز ساده نصف عمرمو تو نمایندگی بگذورنم
رانندگیم هم یکم بده
فکر کن بخواطر یه گلگیر ۶ ماه الاف شم
ولی باز با اون پول چیز خاصی هم نمیشه گرفت متأسفانه ولی من انتخابم اریزو ۵ یا x33s هم میتونه باشه با کارکرد زیر ۱۵۰ هزار تو اون رنج
هعی
زیزیگولو
۲۲ فروردین ۱۴۰۳اکثراً تو ایران مالکای ماشینای چینی که مشکل پیدا میکنن و به نمایندگی مراجعه میکنن بخاطر مشکل گیربکس و توربو شارژ هستش
۲۲ فروردین ۱۴۰۳باز لاقل اونا میتونن تعمیر کنن
مالک فردا ۵۱۱ اصلا نمیتونه یه چیز کوچیک این ماشینو تو نمایندگی پیدا کنه
فردا ۵۱۱ باید قیمتش حدود کمتر از ۵۰۰ باشه
زیزیگولو
۲۲ فروردین ۱۴۰۳نمایندگی بعضی از برندای چینی خیلی خوب ساپورت میککن و قطعات رو به مشتری میرسونن ولی نمایندگی بعضی از برندا هم افتضاح هستن و همیشه خدا هیچ قطعه ای ندارن
NAVID۰۰۹۸
۲۲ فروردین ۱۴۰۳در مورد J4 تحقیق میدانی کردم و چند جایی سر زدم ، ولی تماماً متحد میگفتند اول مشکل بازار خرابی داره که تا فروش بره گریه در میاره ، دوم که مشکل گیربکس خرابی داره و بعد از پیمایش مشخصی گیربکس به اون دنیا میپیونده اما از باقی جهات بسیار کماستهلاک و سواری در حد اکسنت کرهای هست!!!
فردا موتور هم که یک شکستخوردست و خدماتش صفر و البته مدتی هست که داره به بلاگرهای نوکیسه پول میده تا بلکه از گرداب درش بیارن و تهماندههاشون رو بندازند به یه مشت بیسوادِ خودرویی تا بعد از چاپیدنِ پولشان بفرستندشان به چین و خودشان به قطعات لگنهاشون دست پیدا کنند!!!
NAVID۰۰۹۸
۲۲ فروردین ۱۴۰۳در نظر بگیرید که با این پولها میشه تمیزترین و بِکرترین کارکردههارو خرید و تا سالها لذت برد ، مثل مگان آوانته اونتادور نسکافه تخمشربتی و …!!!
حالا بازم برید پول بدید چینی بخرید!
بخدا که حقتون اینام نیست!
بخدا که حقتون اونام هست!
۲۲ فروردین ۱۴۰۳با پولش مگان کم کار هم میتونم بگیرم
ولی اون هم آپشن خاصی نداره ولی از هر لحاظ از جک بهتره
سهیل
۲۲ فروردین ۱۴۰۳مشکل اصلی ماشینهای چینی قطعات و خدمات پس از فروش هست که نقطه قوت کرمان موتور و نقطه ضعف فردا موتور هست.
مشکل دیگه ماشین های چینی موتور توربو و گیربکس دو کلاچه هست که با توجه به بنزین بی کیفیت و پیچیدگی طراحی این نوع گیربکس ها بهتره سراغشون نرید. اینجا هم هر دو تنفس طبیعی ولی فردا موتور گیربکس دو کلاچه داره.
در مورد امکانات هم فردا موتور کروز نداره و جک سانروف که به شخصه کروز رو واجب تر میدونم.
صندلی جک چرمی هست ولی فردا موتور پارچه ای!
دوربین دید عقب هم براحتی قابل نصبه و تهویه اتوماتیک هم کلا بی مصرف!
در نهایت با توجه به قیمت کمتر و گستردگی و کیفیت خدمات پس از فروش به نظرم جک انتخاب بهتری هست
علی جردن
۲۲ فروردین ۱۴۰۳۵۱۱ بخاطر آپشن های سانروف و گیربکس دوکلاچه چند پله از جک J4 بدون سانروف گیربکس کسل کننده CVT جلوتره…
۵۱۱ اصلا قابل مقایسه با پرچم داران سایپا شاهین و ایدانخودرو تارا نیست و ۵ پله از اونا بالاتره فقط کافیه دستت روی سطح داشبورد فوق العاده زیبای ۵۱۱ بکشی تا متوجه کیفیت خودروی خارجی چین بشین
FMC 511 رقیب خودروهای وارداتی خارجی مثل تویوتا کرولا ۲۰۲۳ و هیوندای اکسنت ۲۰۲۳ و سوزوکی سیاز ۲۰۲۳ است و در کلاس سدان های VIP جمع و جور قرار گرفته شده
Hadi
۲۲ فروردین ۱۴۰۳اگه سانروف برای کسی مهم باشه فردا بهتره و ولی اگه کروز کنترل مهم تر باشه جک خوبه
قیافه هاشون بهم باجی نمیدن
در ضمن چرا فیس لیفت جک رو مقایسه نکردین اگه اون بود از لحاظ قیافه سرتر بود
تاوریژ
۲۲ فروردین ۱۴۰۳FMC 511 فردا فوق العاده زیباست کابین محشری داره دقیقا عین BMW ساخته شده
از لحاظ هندلینگ بخاطر داشتن گیربکس دوکلاچه لذت رانندگی دو چندان کرده و اصلا تعویض دنده حس نمی شن
بخاطر موتور تنفس طبیعی دردسر بنزین سوپر و روغن موتور نداره و از لحاظ موتوری خیال خریدار تخته و می دونه ایران گردی کنه
KAIZEN
۲۲ فروردین ۱۴۰۳تو بازار ایران جک بهتره
ولی در کل جفتشون بدرد نمیخورن
رضا
۲۲ فروردین ۱۴۰۳اگه قراره یکی از این دو خودرو را انتخاب کنیم ، چون هر دو ضعف های زیادی دارند ، اونکه ارزانتر هست و پشتیبانی بهتری داره ارجح هست ، یعنی جک جی ۴
الهام تبسمی
۲۳ فروردین ۱۴۰۳تو خرید ۵۱۱ اصلا شک نکنید. بهترین خودرویی هست که می تونید تو ایران یا حتی کشورهای دیگر جهان بخرین و سوار بشین در کل ماشین فوق العاده ایی هست که تو بازهای جهانی هم حضور داره مثل دبی عربستان روسیه چین و …
از سدان ریسپکت پرایم 2 هندلینگ بهتری داره و مانیتور روی داشبورد و گیربکس دوکلاچه اش ما رو به یاد خودروهای اسپرت و لوکس BMW میندازه
سهیل
۲۵ فروردین ۱۴۰۳منشی نمایندگی فردا موتورز
داود
۲۳ فروردین ۱۴۰۳جک خیلی ماشین خوبیه. یکی از دوستانم داره خیلی تعریف میکنه. خیلی پر شتاب و راحت. داخل چرمش واقعا عالیه. هلدینگ عالی سر پیچ. بعضی ابشن ها رو برده نصب کرده. فقط سانروف هست که نداره.
رامین صفایی
۲۳ فروردین ۱۴۰۳مقایسه آشغال چینی و زباله چینی
علی
۲۳ فروردین ۱۴۰۳موتورزنجیری است تسمه تیم ندارد جک
Pasha
۲۳ فروردین ۱۴۰۳کلا تو این رنج قیمت ۸۰۰ تا ۱ میلیارد تارا شاهین دنا پلاس فردا جک اریزو چیزایی هستن که میشه صفر یا کارکرد کم خرید که اریزو به مراتب بهتره
اما من باشم یه کمری یا ماکسیما میگیرم ۱۰۰ تومن خرج میکنم میشه مثل روز اول
شاید قدیمیباشه و با استهلاک باشه اما قطعات کره و ژاپنی ها خیلی نسبت به این فرغون ها کمتره و کلا خیلی با کیفیت ترن
علی جردن
۲۳ فروردین ۱۴۰۳شما فرق خودروی ایرانی با خودروی خارجی نمی دونی
شما حتی فرق خودروی ۱۴۰۳ با مدلای ۲۰ سال پیش نمی دونی
شما اصلا فرق خودروی صفر خشک با خودروی کارکرده می دونی؟
Pasha
۲۷ فروردین ۱۴۰۳مگه من ماکسیمارو با جک مقایسه کردم ؟
گفتم با این بودجه میشه هم خودرو های نو و خشک رو خرید و هم این خودرو های کارکرده
و منظورم این بود خرید خودروی کارکرده ژاپنی بهتر از این خودرو های بنجل داخلی و چینیه
اژدها
۲۵ فروردین ۱۴۰۳511 بهترین خودروی خارجی هست که واقعا ارزش خرید داره
کسایی که دنبال خرید سدان جمع جور هستند بهترین انتخابشون 511 میتونه باشه
گیربکس دو کلاچه داره دوست داری باهاش فقط گاز بدی
فراهانی
۱ مرداد ۱۴۰۳همیشه در مقایسه و قضاوت میباید همه ابعاد را در نظر گرفت…جک j4 خودروی خوبی است با فراوانی بیشتر و خدمات پس از فروش بالاتر و فردا۵۱۱ یک خودرو لوکس تر و با کیفیت تر و البته ناشناخته …
خودم الان شاهین اتوماتیک و فردا ۵۱۱ دارم وتجربه رانندگی چند ماهه با هر دوی این خودروها را دارم ترجیح من با اختلاف زیاد فردا۵۱۱ است بخاطر کیفیت قطعات و کیفیت ساخت بسیار بالاتر …
جواد
۱۰ آبان ۱۴۰۳فردا خیلی زیباتر و باکیفیت تره . چانگان در حد خودروسازهای کره ای کیفیت داره