محصولات فراری به قدری ارزشمند هستند که حتی لاشه خودروی ۵۰۰ موندیال نیز میتواند در حراجیها با قیمتی فراتر از ۱ میلیون دلار به فروش برسد!
شاید هیچ برند دیگری به اندازه فراری با پیشرانه ۱۲ سیلندر عجین نشده باشد. اگرچه چنین رابطهای همواره وجود داشته است اما ایتالیاییها با تولید پیشرانههای گوناگون که در موتور اسپرت نیز موفق شدهاند بیگانه نیستند. در اوایل دهه ۵۰ میلادی فراری حتی برخی خودروهای ۴ سیلندر از جمله ۵۰۰ موندیال را تولید کرد و انتظار میرود یکی از همین مدلهای اولیه در حراجی RM Sotheby’s با قیمت قابلتوجهی به فروش رود. البته منظور ما خودرویی کامل نیست بلکه لاشه آن حراج خواهد شد!
اولین خودروی مسابقهای فرمول یک فراری که از پیشرانه ۴ سیلندر استفاده میکرد در گرندپری باری ۱۹۵۱ تست شد. پیشرانه ۲.۵ لیتری این خودرو توسط اورلیو لامپردی طراحی شده بود و اواخر همان ماه نسخه ۲ لیتری نیز برای نصب در خودروی مسابقهای فرمول ۲ فراری آماده شد. پیشرانه موردبحث که با نام تیپو ۵۰۰ شناخته میشد ساختاری تمام آلومینیومی داشت و از شمعهای دوبل و دو کاربراتور وبر استفاده میکرد. با قدرت ۱۸۰ اسب بخار، تیپو ۵۰۰ تواناییهای زیادی داشت به گونهای که آلبرتو آسکاری توانست با خودروی فراری ۵۰۰ F2 قهرمانی جهان سالهای ۱۹۵۲ و ۱۹۵۳ را به دست آورد.
فراری در سالهای بعد ۵۰۰ موندیال را به عنوان خودرویی جادهای و برای ادای احترام به موفقیت در موتور اسپرت تولید کرد. پیشرانه تیپو ۵۰۰ در این خودرو ۱۷۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد و با زیر بدنه زیبای طراحی شده توسط پینین فارینا جا خوش کرده بود. تنها ۱۳ دستگاه از نسخه اسپایدر این خودرو تولید شد و مدل موردبحث ما دومین نسخه تولیدی آن است. این ۵۰۰ موندیال اولین بار به فرانکو کورناچیا که مالک یکی از موفقترین تیمهای مسابقهای بود فروخته شد. ۵۰۰ موندیال اولین بار در مسابقات کوپا دلا تاسکانا ۱۹۵۴ شرکت کرد و راننده آن نیز فرانکو کورتس بود. طرفداران فراری احتمالاً کورتس را به عنوان فردی میشناسند که با اولین خودروی فراری به اولین پیروزی در موتور اسپرت رسید. کورتس در ردهبندی کلی به رتبه نوزدهم و در کلاس خود به رده دوم رسید. او در همان سال و در مسابقات میله میگلیا نیز توانست رده چهارم کلاس و رتبه چهاردهم کلی را کسب کند. این خودرو به شرکت در مسابقات ادامه میداد و تا سال ۱۹۵۸ نیز موفقیتهایی کسب کرد و پس از آن راهی آمریکا شد.
فراری ۵۰۰ موندیال تا سال ۱۹۶۳ در اختیار استنلی ساریج بود. او در آن زمان پیشرانه ۴ سیلندر لامپردی را با پیشرانه ۸ سیلندر آمریکایی تعویض کرد اما خودرو در سال ۱۹۶۵ تصادف سختی در مسابقات داشت و به شکلی درآمد که هماکنون مشاهده میکنید. انتظار میرود لاشه سوخته و از بین رفته این خودرو در حراجی با قیمت بین ۱.۲ تا ۱.۶ میلیون دلار فروخته شود که برای وسیله نقلیهای با چنین شکل و وضعی قیمت بسیار بالایی خواهد بود. اساساً هیچچیزی از فراری ۵۰۰ موندیال باقی نمانده است هرچند شماره شناسایی و شاسی آن وجود دارد. البته شک نداریم که کلکسیونرهای زیادی آماده پرداخت چنین مبلغی جهت بازسازی آن هستند. پیشرانه ۴ سیلندر خودرو مدت زیادی است که گم شده اما برخی قطعات گیربکس و اکسل عقب به خریدار تحویل داده خواهد شد. همچنین خریدار نسخه ۳ لیتری پیشرانه لامپردی را نیز دریافت خواهد کرد که میتواند نقطه شروع بسیار خوبی برای بازسازی خودرو باشد.
Scuderia Ferrari
۲۷ مرداد ۱۴۰۲نام بزرگ فراری هم نمی تونه این قیمت رو توجیه کنه
Avan
۲۷ مرداد ۱۴۰۲خب این به چه دردی می خوره ؟! لااقل اگر تصادف شدید داشت قابل بازیابی بود!
نشناسی بهتره
۲۷ مرداد ۱۴۰۲?!!!BRO WHAT FU*K
چرا آخه باید یه لاشه ماشین بخری:///
علی جردن
۲۷ مرداد ۱۴۰۲وقتی خودت یک ماشین صفر نخری واسه سالیان سال بندازی گوشه پارکینگت بعد ۳۰ یال بری بالا سرش ببینی هنوزم مثل روز اول بوی نویی میده مجبوری ماشین کهنه و کثیف دیگران رو بخری بلیسی بازسازی کنی تا شاید شبیه خودرو بتونی درش بیاری…
(( فلسه کلاسیک )) معنی واقعی کلاسیک داشتن خودروی صفری هست که توی دست خودت کلاسیک شده نه اسب بخار های خسته درب داغون انسان های دیگر ..
سجاد عباسی
۲۷ مرداد ۱۴۰۲تعریف شما از بازسازی خودرو کلاسیک کاملا اشتباهه
توی همین ایران هم هستن کسایی که خودرو رو در حد خودروی صفر بازسازی میکنن، حالا سطح بازسازی توی اروپا بماند…
CAR BUG
۲۸ مرداد ۱۴۰۲ترجیح میدم به گفته خودت ( که کاملا اشتباهه ) ماشین خسته و لش کلاسیک بخرم بازسازی کنم که کردم ولی فرغون ایرانی سوار نشم :|
الف.ی
۲۸ مرداد ۱۴۰۲آره خب اون کلاسیکی که شما میگی میشه فراری 250 GTO که به قیمت 52 میلیون دلار فروش میره
کلیت حرف شما رو قبول دارم ولی پروژه بازسازی خودرو هایی که زمانی هیولایی بودن، همیشه جذابه
بالاخره این ماشین هام زمانی برو بیایی داشتن
خیلی برام جذابه که بعد از تصادف به شکل روز اولشون در بیان
علی جردن
۲۸ مرداد ۱۴۰۲بازسازی یعنی یک چیزی مثل تیونینگ کردن یعنی پارچه ی اصلی صندلی رو بکنی براش پارچه ی جدید بدوزی؟ آیا اون پارچه همون پارچه صدسال پیش فراری هست؟ نه! حتی اگر پارچه رو از خود فراری تهیه کنی بازم باید اینو در نظر داشته باشی جنس پارچه فراری 2023 با جنس پارچه ایی که فراری ۵۰ سال پیش تولید کرده یکی نیست
اونایی که تو ایران کاین و ۹۱۱ و پانامرا خریدن بالا ۲۰٪ درصدشون توی پارکینگ خونه ها خاک می خورن بخاطر اینکه چندسال بعد با همون روکش پلاستیکی صندلیشون که از آلمان کنده نشده شصت سال بعد بهمون صورت صفر به قیمت مولتی کهکشانی بفروشن منم اگر پولشو داشتم دوتا ۹۱۱ می خریدم یکیش واسه گوشه پارکینگ و یکیش دم دستی واسه ترکوندن و دور دور کردن
محی
۲۷ مرداد ۱۴۰۲یعنی در اصل داری ۱ میلیون دلار پول شماره شاسی میدی
alimosavy883
۲۸ مرداد ۱۴۰۲اون لاشه مثل یه معدن طلاست که بازم ارزشش رو داره
جمشید
۲۷ مرداد ۱۴۰۲یعنی یه احمق پیدا میشه بخره ؟
۲۷ مرداد ۱۴۰۲اونی که چند ملیون دلار رو آتیش میزنه دیگه این واسش پولی نیست
سجاد عباسی
۲۷ مرداد ۱۴۰۲بعد از بازسازی ارزشش چندین برابر میشه، علاوه بر این بازسازی خودرو یه کار لذت بخشه حالا اگه بازسازی فراری باشه که لذتش چند برابر میشه
ab0lf4zl
۲۷ مرداد ۱۴۰۲یکی اینو میخره 1-2 میلیون دلار روش خرج میکنه میفروشه 4-5 میلیون دلار
Navid A J
۲۸ مرداد ۱۴۰۲اون یارو اینو برای سرمایه گذاری خریده، من تو کف احمق بعدی هستم ک میخره و میندازه کنج گاراژ.
Mr
۸ شهریور ۱۴۰۲کامنت بالاییت
محمد
۲۷ مرداد ۱۴۰۲کاملاً بی رنگه!خودتون مشاهده بفرمائید،،،،رنگ میبینید؟!😂
۲۷ مرداد ۱۴۰۲پولشو از کجا میارن آخه 😐
😐
Arshia m3csl
۲۷ مرداد ۱۴۰۲خیلی عالی و زیباست کسی که اینو بخره و بازسازی کنه واقعا لذت بالایی خواهد برد و وقتی میگن جنازه یک ماشین به خیلی ماشینا نی ارزه معنیش میشه این الان این فراری موندیال جنازش از سوپرا که بچه سالای دهه هشتادی که بیلی ایلیش و تتلو گوش میدن دوست دارن با ارزش تره که نشون میده اصالت بالای فراری رو و نشون میده فراری ماشین خاص هاست همونطور که خونه داغون تو بورلیهیلز یا خونه داغون تو مونت کارلو موناکو ارزش بالایی داره فراری جنازش هم با ارزشه
RIO
۲۷ مرداد ۱۴۰۲اصلا ارزش خرید نداره چرا آدم این همه پول بده واسه یه لاشه ماشین که خیلی قطعاتش گم شده و نایابه….
Amard
۲۷ مرداد ۱۴۰۲کدوم ابله میلیاردی این میخره با یه میلیارد ده تا از این خودرو میسازن بهت تحویل میدن سفارش بدی یا آگهی داخل سایت ها افتادم لاشه ماشین میفروشن
مجتبی .
۲۸ مرداد ۱۴۰۲اونجا حراجیه یعنی چندین نفر میان بعضی هام وکیلشون میاد یاتلفنی شرکت میکنن وسر خرید این بدنه فراری رقابت میکنن وبرنده بعدازیک بازسازی حرفه ای وشرکت درچند رویداد وفستیوال ونمایش یک فراری خاص وقهرمان ارزششو چند برابر میکنه. اونا ابله نیستن عزیز اکثرا آدمایی هستن که بلدن چطور هزارروصد هزار و میلیون رو ده میلیون کنن. ماتوخواب خوش هستیم.
Amard
۲۸ مرداد ۱۴۰۲همین میده یه شرکت چینی کپی بهش تحویل میده بهتر از اصل مگه حتما باید لاشه داغون یه فرار ببر ازش ماشین درست کنه
Reza
۲۷ مرداد ۱۴۰۲این که چیزی نیست
اینجا لاشه پراید و پژو رو مثل چی میخرن🗿
Fy
۲۷ مرداد ۱۴۰۲مفتی بدن هم نمی خرم
فرشاد
۲۷ مرداد ۱۴۰۲چیزی نی بی رنگ در میاد نهایت پی دی ار
حاج این دیگ چیش مونده بازسازی شه اینو بازسازی کنن بیشتر یه ماشین دست سازه تا فراری
rene
۲۸ مرداد ۱۴۰۲دوستان درکی از خودروهای کلاسیک خاص اونم فراری ندارند.
این خودرو به تولید محدوده اونم شاید به تعداد انگشت های یه دسته پس دیگه تولید نمیشه اگر از این مدل فقط این تعداد کم تا وجود داشته باشه که قیمت 5 تا 6 میلیونی داره با یه حساب سرانگشتی میشه فهمید که سرمایه گذاری روش منطقیه تازه این خودرویی که سابقه موتوراسپورت درخشان داره و قیمت بالاتری داره
Blue
۲۸ مرداد ۱۴۰۲دیدین بعضی ایرپاد های فول کپی اپل شماره سریالی که روشون هست حتی تو سایت اپل بزنی تایید میشه اصلیه !!!
اینم فکر کنم قراره شماره شاسی اینو رو یه موندیال دست ساز خودش بچسبونه بگه اینم اصله
چون تو این تصویر چیزی برا بازسازی وجود نداره
Enzo Ferrari 2008
۲۸ مرداد ۱۴۰۲عجب فراری کلاسیک زیبا حتی لاشه هم
زیباست چون فراریه !
با انجین افسانه ای
Payfast
۲۸ مرداد ۱۴۰۲وقتی پولدار و بیکاری و نمیدونی چطور پول دربیاری به روایت واقعیت
Afg
۲۸ مرداد ۱۴۰۲خیلی بیشتر از اینا به فروش میرسه اونیکه اینو میخره حتی میتونه از مراحل بازسازیشم پولشو در بیاره چه برسه به اینکه تکمیلش کنه و گذشته از اینا خریدارش به احساسشم اهمیت میده و لذتشو میبره
مهدی
۲۸ مرداد ۱۴۰۲یه نکته رو خدمت دوستان عرض کنم اینکه فابریک موندن رو تو ایران دیدم خیلی بهش توجه میشه. رنگ خودرو تا مغز استخوان سوخته طرف سرشو بالا میگیره میگه رنگ فابریکه! اما همچین موردی تو اروپا و آمریکا کاملا مردوده! خودروی بازسازی شده اونجا به مراتب گرونتر و باارزشتر از خودروی فابریک هست احتمالا به فراری هم نباید از این قائده مستثنا باشه
امیر
۲۸ مرداد ۱۴۰۲وقتی کلمه برند قدرت و اعتبار میاره 😍
همایون
۳۱ مرداد ۱۴۰۲اگه یه ایرانی مجری حراج باشه میگه به جون بچم ماشین بیرنگه اصلا باور نداری ببر کارشناسی اگه یه لکه رنگ پیدا کردی هرچی میخوای بگو
خخخ
۱ شهریور ۱۴۰۲اروپایی الکی گرون
حالا بگو دروغ میگم🤣🤣🤣🤣