فورد

تغییر مفهوم حمل‌ونقل به روش فورد

فورد در نظر دارد ناوگانی از هزاران خودرو خودران را در سال ۲۰۲۱ میلادی به جاده‌ها بفرستد.
این سازنده معتقد است که فرهنگ اجاره و اشتراک خودرو (ride share) کلید گسترش بازار خودروهای خودران است.
پس از آغاز این سرویس در سال ۲۰۲۱ هرکس می‌تواند از تاکسی‌های خودران فورد برای جابه‌جایی خود و یا به‌عنوان پیک برای حمل‌ونقل بسته‌ها استفاده کند.


این خودروساز در جریان همایش پیشرفت فورد در توسعه خودروهای خودران گفته است؛ استفاده از این خودروهای بدون راننده باعث کاهش نیمی از هزینه سفرهای اشتراکی (ride share) خواهدشد.
این شرکت اعتقاد دارد که به‌هیچ‌عنوان از شرکت وایمو (Waymo) که تا پایان سال قرار است سرویس تاکسی‌های خودران خود را راه‌اندازی کند و یا جنرال موتورز که قرار است در سال ۲۰۱۹ این کار را انجام دهد، عقب نیست.

شریف ماراکبی (Sherif Marakby) مدیر اجرایی اتومبیل‌های خودران فورد، دراین‌باره می‌گوید:
اگر می‌خواستیم صد خودروی خودران را در سال آینده روانه خیابان‌ها کنیم، قطعاً قادر به انجام این کار بودیم؛ اما ما خودروساز هستیم و وقتی از فعالیت در مقیاسی بزرگ می‌گوییم منظورمان ده‌ها هزار خودرو است که کار خود را بی‌نقص انجام می‌دهند. این تفاوت تفکر ما با بقیه است.

به نظر فورد یک سرویس خودروهای خودران موفق، باید امکاناتی فراتر از تنها یک خودروی بدون راننده ارائه دهد.
آن‌ها در حال کار بر روی سیستم‌های مدیریت ناوگان، اعزام، مسیریابی، پرداخت و همچنین طراحی محتوای دیجیتال و سرویس‌های متنوع برای مسافران و مشتریان سرویس نقل‌وانتقال کالا هستند.آن‌ها می‌خواهند صنعت تبلیغات را به داخل خودروها منتقل کنند.
ماراکبی می‌گوید: شرکت‌های بسیاری حاضرند، برای نمایش محتوای تبلیغاتی خود در خودران ها، هزینه های گزافی بپردازند.
در این خودروها مسافر می‌تواند از داخل خودرو اقدام به خرید تنقلات نماید و یا حتی در مقابل فروشگاه‌هایی که فورد اقدام به تبلیغ آن‌ها می کند برای خرید توقف کند.


فورد اولین سرویس سواری عمومی را با خودران هایی که با هوش مصنوعی آرگو (Argo AI) کار می‌کنند در میامی به راه انداخته است. استارت آپ آرگو در سال ۲۰۱۷ توسط گوگل و اوبر تأسیس شد. بعدازآن فورد با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در این پروژه به سهامدار عمده آن تبدیل شد.


فورد از خودروهای مجهز به آرگو برای نقل‌وانتقال بسته در میامی و جاهای دیگر استفاده کرده است. بیش از هزار جابه‌جایی برای پیتزاهای دومینو (Domino’s) و بسته‌های پستی البته، با راننده‌های ذخیره در پشت فرمان برای مواقع اضطراری، توسط این خودروها انجام‌شده است.
در هفته جاری خبرهایی از مشارکت مشابهی با والمارت (Walmart) نیز به گوش رسیده است. فورد پیش‌بینی کرده است، ارزش بازار خودران ها در سال ۲۰۲۶ بالغ‌بر ۳۳۰ میلیارد دلار خواهد بود.


فورد نرم‌افزار مخصوص تلفن همراه خود را با طراحی مشابه نرم‌افزار اوبر به نمایش درآورده است.
این نرم‌افزار برای فراخوانی سدان های فورد فیوژن که دارای راننده ذخیره برای مواقع اضطراری است، به کار می‌رود. این خودرو روزنامه‌نگاران را برای بازدید از مسیرهای مختلف به سمت پایین‌شهر میامی می‌برد؛ جایی که مسیرهای پرشیب، انتظار خودرو را می‌کشند.
نظر MIT پس از بازدید از سه مسیر مختلف که مجموع طول آنها بالغ بر ۶.۵ کیلومتر است، بدین شرح است:
رانندگی خودرو به‌طورکلی ایمن و با تسلط بر جاده است اما به خاطر عدم توانایی در درک علائم توقف سایر خودروها و عابران پیاده و چراغ راهنمای خودروها، سیستم خودران این خودرو قادر به اثبات توانایی رانندگی در مسیرهای عمومی نبود؛ همچنین این سیستم قادر به استفاده از دنده عقب نیست.


خودروهایی که فورد قرار است راهی خیابان‌ها کند بر اساس خودروهای موجود، همانند فیوژن، ساخته نمی‌شوند.
خودران های جدید قابلیت پیکربندی برای اهدافی نظیر نقل‌وانتقال مسافر، بار یا غذا را خواهند داشت و دارای تجهیزات مرسومی همچون فرمان، پدال گاز و یا ترمز نخواهند بود.


این شرکت در حال حاضر به فکر کسب‌وکاری فراتر از صرفاً فروش خودرو است.
چاریت (Chariot) یک شرکت حمل‌ونقل کوچک است که فورد در سال ۲۰۱۶ آن را به زیرمجموعه های خود افزود. این شرکت سرویس اولین و آخرین کیلومتر مسیر (first-and-last-mile services) را به شرکت‌ها و دولتمردان ارائه می‌دهد. (منظور حمل مسافر از محل فعالیت تا محل پارک وسیله نقلیه و بالعکس است)
شرکت اسپین (Spin) که هم اکنون متعلق به فورد است نیز اسکوتری برای جابه‌جایی درون‌شهری ساخته است. این شرکت همچنین سرویس GoRide که یک سرویس حمل‌ونقل بیمار (مشابه شرکت آمبولانس‌های ناجی در کشورمان) است را نیز در میشیگان به راه انداخته است.

این سه شرکت نمونه‌هایی از فعالیت‌هایی است که فورد به فکر جایگزینی آن‌ها به‌جای فروش خودرو است. تمامی این سه شرکت اطلاعاتی درباره طرز رفتار مشتریان و توقعاتشان از این نوع شرکت ها را برای سرویس خودران‌های آینده فورد جمع‌آوری می‌کنند.

منبع: technologyreview

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

حسین مقدسی

علاقمند به دنیای موتورسیکلت ها، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. me84

    ۸ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    وقتی فورد تاندربرد دهه 60 و 70 رو میبینم، افسوس میخورم که چرا دیگه اون عشق رو نمیشه تو ماشینای جدید ببینیم. الان هم که خبرهای میرسه از خودران شدن و ادغام و این چیزا، افسوس روی افسوس. اما این افسوسها فقط مختص یه عشق ماشینه. در واقعیت و برای زندگی روزمره هرچقدر به سمت هوشمندی بیشتر حرکت کنیم زندگی بهتری رو تجربه میکنیم. در کل بنظرم دنیا داره هر روز به سمت بهتر شدن پیش میره اما یه گوشه از ذهنم هنوز مقاومت میکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Sajjad

    ۸ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    ماشینی که پدال و فرمون نداشته باشه مثل یه اسب بی افسار میتونه خطرناک باشه
    فقط زمانی قابل اطمینانه که اسب کاملا تربیت شده باشه که این نیازمند گذر زمانه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. emad1990

    ۹ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    چند وقت پیش یه مقاله تو همین پدال داده شد مبنی بر اینکه خودران ها هنوز به توانایی لازم برای پیش بینی همه خطرات نرسیدن و هنوز خطا دارن
    سوال اینه که چرا شرکت های خودروسازی مثل فورد و جنرال موتورز اصرار دارن خودروهای اشتراکیشون حتما خودران باشن؟؟
    بنظر من اینکار اشتباهه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا