فورد

کمیاب‌ترین موستانگ‌های تاریخ، از مدل موتور وسط تا شلبی 1300 اسب بخار

فورد موستانگ تاریخچه‌ای غنی دارد و در طول شش دهه، مدل‌های کمیاب و تولید محدود زیادی از آن ساخته شده که نمونه‌ای موتور وسط و کانسپتی با طراحی جوجارو ازجملهٔ آن‌ها هستند.

فورد موستانگ یکی از شناخته‌شده‌ترین خودروها نه‌فقط در آمریکا بلکه در سراسر جهان محسوب می‌شود. این خودرو از زمان تولد در سال ۱۹۶۴ به یکی از نمادین‌ترین خودروهای آمریکایی تبدیل شده است. موستانگ بنیان‌گذار کلاس پونی کارها بود که به خودروی اسپرت جمع‌وجور، مقرون‌به‌صرفه و شیک اطلاق می‌شد. در طول تاریخ نزدیک به شصت‌سالهٔ موستانگ که شامل هفت نسل می‌شود، مدل‌های ویژه و تولید محدود زیادی ساخته شده است که قصد داریم در ادامه با کمیاب‌ترین آن‌ها آشنا شویم.

فورد موستانگ SVT کبرا R سال ۱۹۹۳

تعداد ساخت: ۱۰۷ دستگاه

نسل سوم که به فاکس‌بادی مشهور است، یکی از نسل‌های قابل‌توجه موستانگ محسوب می‌شود زیرا پلت‌فرم فاکس بسیار چابک‌تر و سبک‌تر از دو نسل قبلی بود. البته هرچند فاکس‌بادی در سال ۱۹۷۹ معرفی شد اما سرعت و قدرت واقعی را در دههٔ ۹۰ به دست آورد. SVT کبرا R سال ۱۹۹۳ آخرین تکامل نسل سوم بود. پیشرانهٔ ۵ لیتری این مدل با سرسیلندرهای متعلق به GT40، طبق اعلام فورد ۲۳۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که ۱۰ اسب بخار از موستانگ GT بیشتر بود اما بعداً مشخص شد که قدرت این مدل حدود ۴۰ اسب بخار کمتر اعلام شده است. SVT کبرا R ظرف ۵.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و ۴۰۰ متر را در ۱۴.۵ ثانیه می‌کرد. در این نسخه همچنین تمام امکانات رفاهی غیرضروری حذف شده بودند. از این فاکس‌بادی افراطی فقط ۱۰۷ دستگاه ساخته شد.

فورد موستانگ یاکوکا سال ۲۰۰۹

تعداد ساخت: ۴۵ دستگاه

در نسل پنجم یا S197 موستانگ مدل‌های کمیاب و خاص زیادی ساخته شد که یکی از آن‌ها Iacocca 45th Anniversary بود. این مدل به مناسبت چهل‌وپنج‌سالگی موستانگ ساخته شد و به‌افتخار خالق موستانگ «لی یاکوکا»، نام یاکوکا برای آن انتخاب شد. این مدل در سال ۲۰۰۹ معرفی شد یعنی درست پیش از اولین به‌روزرسانی بزرگ نسل پنجم موستانگ. از این مدل فقط ۴۵ دستگاه ساخته شد. بدنهٔ این موستانگ توسط «مایکل لیون» بازطراحی و توسط شرکت گافولیو ساخته شد. کابین خودرو دست‌نخورده باقیمانده بود اما پر از چرم شده بود تا احساس لوکس‌تری داشته باشد. زیر کاپوت هم پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 موستانگ GT قرار گرفته بود که با تجهیز به سوپرشارژر، ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

فورد موستانگ شلبی GT500 Code Red سال ۲۰۲۲

تعداد ساخت: ۳۰ دستگاه

شلبی GT500 نسل S550 یا ششم، اولین‌های زیادی را برای موستانگ به همراه داشت مثل اولین GT500 با تعلیق مستقل عقب و اولین موستانگ با گیربکس دوکلاچه. پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ این خودرو در حالت استاندارد با ۷۶۰ اسب بخار قدرت، بسیار نیرومند است اما شلبی آمریکن به این قانع نبود و نسخهٔ Code Red را ارائه کرد. در این نسخه، بجای یک سوپرشارژر، از دو توربوشارژر استفاده شده که قدرت را با بنزین معمولی به ۱۰۰۰ اسب بخار و با اتانول به ۱۳۰۰ اسب بخار می‌رساند. از این مدل سالی ۱۰ دستگاه و مجموعاً ۳۰ دستگاه ساخته شد. GT500 Code Red مدلی مخصوص پیست است و جواز تردد در جاده را ندارد.

فورد موستانگ شلبی ۱۰۰۰ سال ۲۰۱۱

تعداد ساخت: ۲۳ دستگاه

شلبی آمریکن در نسل پنجم موستانگ هم به سیم آخر زده بود که نتیجهٔ آن شلبی ۱۰۰۰ بود یعنی مدلی که قدرتش را با نام خود نشان می‌دهد. این مدل بر اساس شلبی GT500 نسل پنجم ساخته شد و از همان پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ استفاده می‌کرد اما به گفتهٔ فورد، این موتور نمی‌توانست ۱۰۰۰ اسب بخار را به‌طور مداوم تحمل کند؛ بنابراین، برای اینکه پیشرانه قابل‌اعتماد شود و توان مقاومت در برابر این قدرت ویرانگر را داشته باشد، شلبی کل موتور را از هم باز کرده و با قطعات ارتقاءیافته دوباره مونتاژ کرد. در شلبی ۱۰۰۰ اما گیربکس شش سرعتهٔ دستی و اکسل صلب عقب همچنان حفظ شده بود. این آخرین خودرویی بود که کارول شلبی پیش از مرگش در ساخت آن نقش داشت.

فورد موستانگ SVP M81 مک‌لارن سال ۱۹۷۹

تعداد ساخت: ۱۰ دستگاه

دههٔ ۷۰ دوران سختی برای علاقه‌مندان به خودرو بود زیرا بحران نفت، خودروسازان را مجبور به کاهش قدرت و درنتیجهٔ جذابیت خودروها کرد. فورد موستانگ هم از این قاعده مستثنی نبود و حتی نسل سوم آن که تصور می‌شد بازگشتی آهسته اما پیوسته به محبوبیت و جذابیت را آغاز کرده، تا دههٔ ۹۰ قدرتی که از نام موستانگ انتظار می‌رفت را ارائه نکرد. بااین‌حال، چند نسخهٔ ویژه در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ به دنبال تغییر این شرایط بودند و یکی از آن‌ها حاصل یک همکاری غیرمنتظره بود. در آن سال‌ها، مک‌لارن به فورد کمک کرد تا موستانگ فاکس‌بادی را هیجان‌انگیزتر کند. در این نسخه، پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر توربو که اساساً موتور فورد پینتو با یک توربوشارژر بود، ۱۷۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که ۳۳ اسب بخار نسبت به نمونهٔ معمولی افزایش داشت. بااین‌حال، موستانگ SVP M81 هنوز هم به‌طور دردناکی کند بود و برای پیمودن ۴۰۰ متر به ۱۷.۳ ثانیه رمان نیاز داشت. درحالی‌که قرار بود از این نسخه ۲۴۹ دستگاه ساخته شود، پروندهٔ آن با تولید تنها ۱۰ دستگاه بسته شد.

فورد موستانگ شلبی اروپا سال ۱۹۷۱

تعداد ساخت: ۹ دستگاه

برای دهه‌ها، فورد موستانگ فقط در آمریکای شمالی عرضه می‌شد و از نسل ششم بود که این خودرو سرانجام به مدلی جهانی تبدیل شد. بااین‌حال، در سال ۱۹۷۱ به درخواست یک فروشندهٔ خودروی بلژیکی، ۹ دستگاه از نسل اول موستانگ به‌طور خاص برای بازار اروپا ساخته شد. این خودروها که موستانگ شلبی اروپا نام داشتند، بر اساس موستانگ مک‌وان ۱۹۷۱ در دو مدل GT350 و GT500 با پیشرانه‌های ۵.۸ لیتری و ۷ لیتری ساخته شدند و به ترتیب ۳۶۰ و ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشتند. از این ۹ دستگاه، فقط دو نمونه کانورتیبل بودند. موستانگ شلبی اروپا به نوارهای رنگی خاص روی بدنه، اسپویلرهای جلو و عقب و سیستم تعلیق قابل تنظیم در جلو مجهز بود.

فورد موستانگ باس ۴۲۹ LID سال ۱۹۶۹

تعداد ساخت: ۱ دستگاه

باس ۴۲۹ نه‌تنها یکی از نمادین‌ترین موستانگ‌های تاریخ بلکه یکی از افسانه‌ای‌ترین ماسل کارها هم محسوب می‌شود. پیشرانهٔ ۷ لیتری V8 این مدل برای مسابقات نسکار توسعه داده شد و فوق‌العاده قدرتمند بود. بااین‌حال، این موتور وزن سنگینی داشت و هندلینگ خودرو را تضعیف می‌کرد. توزیع وزن این مدل نیز چندان خوب نبود و به همین دلیل، فورد تصمیم گرفت موتور را به عقب انتقال دهد. نسخهٔ موتور وسط این موستانگ که باس ۴۲۹ LID نام گرفت، توسط،بخش خودروهای ویژهٔ فورد و شرکت کار کرافت توسعه پیدا کرد. برای ساخت موستانگ موتور وسط، محور عقب، پیشرانه و گیربکس اتوماتیک ۱۸۰ درجه چرخانده شدند. این خودرو کاملاً کاربردی بود اما نهایتاً فورد به این نتیجه رسید که تولید آن توجیه مالی ندارد.

فورد موستانگ جوجارو سال ۲۰۰۶

تعداد ساخت: ۱ دستگاه

طراحی رتروی نسل پنجم موستانگ به بسیاری از طراحان مشهور ایده‌های جالبی داد که یکی از آن‌ها موستانگ را به خودرویی بسیار شیک‌تر و شبیه کوپه‌های اسپرت اروپایی تبدیل کرد. این کار در سال ۲۰۰۶ توسط طراح ایتالیایی، جورجتو جوجارو انجام شد. گفته می‌شود طراحی این خودرو از موستانگ مک‌وان کانسپت ۱۹۶۶ الهام گرفته است. برای زیر کاپوت هم پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 موستانگ معمولی به سوپرشارژر مجهز شد تا ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند. در داخل، درحالی‌که همان سبک کلاسیک حفظ شده بود، اما زیباتر شده و بیشتر شبیه خودروهای اسپرت خاص اروپایی به نظر می‌رسید. درهای قیچی هم تکمیل‌کنندهٔ این موستانگ جذاب بودند. این کانسپت کاملاً کاربردی بود و حتی خود جوجارو با آن رانندگی می‌کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۷ رای
منبع
TopSpeed

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

    ۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (233 ديدگاه)

    الان علی شوی میاد و میگه اینا اصلا گرون نیست

    موافقم 50
    مخالفم 10
    1. فقط چین

      ۱ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (106 ديدگاه)

      اروپایی ها در سرزمین های اشغالی بومیان ماشین با نام آمریکایی میسازند و عده ای غرب پرست تمجید میکنند .
      زنده باد چین .

      موافقم 10
      مخالفم 168
      1. blackwing

        ۱ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (886 ديدگاه)

        وقتی تیگو ۷ مجانی بهت میدن…

        موافقم 91
        مخالفم 3
    2. فرهاد

      ۱ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (689 ديدگاه)

      خب واقعا گرون نیست !! ارزش اینا هزاران برابر از همه دوره های اروپاییشون بیشتر ! موستانگ باس ۱۹۶۹ در زمان خودش نقش سفینه فضایی رو داشته ! نحوه قرارگیری موتور و گیربکسش چیزیه که ۹۰ درصد خودروسازان جهان با تکنولوژی سال ۲۰۲۳ هم نمیتونن چیزی ازش سر در بیارن ! اون موتور ۷ لیتری نسکار دوره خودش انقدر حال امثال پورشه و فراری گرفته که هنوز اولترا هاشون سوزش پیدا میکنن وقتی اسم موستانگ میاد 🇺🇸🇺🇸💪💪

      موافقم 67
      مخالفم 8
      1. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

        ۱ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (233 ديدگاه)

        فرهاد جان منضور من را اشتباه متوجه شدید این دوستمون علی شوی همیشه میگه اروپایی الکی گرون!

        موافقم 20
        مخالفم 3
    3. حسام

      ۱ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (103 ديدگاه)

      نه الان میاد میگه چرا شورولت نوای من تو لیست نیست🗿😂

      موافقم 25
      مخالفم 2
  2. Kato

    ۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (449 ديدگاه)

    من نشستم هندلینگ نداره به درد نمیخوره…

    موافقم 7
    مخالفم 58
    1. Mohamad

      ۱ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (36 ديدگاه)

      داش دمت گرم راهنمایی دادی میخاستم بخرم 🌹
      خدا خیرت بده🌹

      موافقم 26
      مخالفم 1
  3. blackwing

    ۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (886 ديدگاه)

    اگه جان ویک ۱ یادتون باشه ، اول فیلم تو پمپ بنزین اون پسره روسه از جان میپرسه
    ? Nice car…. Boss 429

    واقعاً باس ۴۲۹ همیشه جاودانه میمونه

    موافقم 62
    مخالفم 0
  4. Porsche

    ۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (689 ديدگاه)

    در آینده وقتی که همه ماسل کار ها برقی بشن ، اینا حکم طلا رو پیدا میکنن ! مردم و از جمله ماشین باز ها بالاخره دلشون برای پیشرانه های درونسوز تنگ میشه اینو مطمئن باشید حاضر میشن برای مالکیت یه شلبی معمولی صد ها هزار یا حتی میلیون ها دلار پول خرج کنن !!

    موافقم 46
    مخالفم 1
  5. R@min

    ۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1679 ديدگاه)

    متاسفانه خودروسازی ایتالیا فقط معطوف شده ب اسم انزو فراری.

    بنظرم از اسطوره های ایتالیایی مثل جوجارو که انزو بدونشون گاری هم نمی تونست بسازه مطلب بزارین.

    موافقم 35
    مخالفم 2
    1. Enzo Ferrari 2008

      ۱ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1208 ديدگاه)

      اگه انزو فراری نبود خیلیا نبودن

      موافقم 9
      مخالفم 43
      1. blackwing

        ۱ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (886 ديدگاه)

        انزو جان به نظرم کامنتت مخالفان خیلی زیادی داره 🤦🏻‍♂️

        موافقم 28
        مخالفم 2
        1. Enzo Ferrari 2008

          ۱ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (1208 ديدگاه)

          حرف درست دیس لایک داره

          موافقم 4
          مخالفم 16
      2. Mohamad

        ۱ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (36 ديدگاه)

        ولی اینو موافقم اگه انزو نبود الان سوپر اسپرت سازی به نام لامبو وجود نداشت که باش رقابت کنه
        شاید اگه انزو این کارو نمیکرد لامبو الانم داشت تراکتور میفروخت

        موافقم 9
        مخالفم 0
      3. Unknown

        ۱ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        اگه فراری نبود لامبورگینی نداشتیم و پاگانی هم نداشتیم

        موافقم 6
        مخالفم 0
    2. JDM سابق

      ۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (189 ديدگاه)

      اگر آلفا نبود انزو هم نبود اگر انزو هم نبود لامبو و پاگانی هم نبود 😁

      موافقم 12
      مخالفم 0
      1. R@min

        ۲ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1679 ديدگاه)

        انزو حکم همون مدیری هست که تمام موفقیت های یه مجموعه به پاش نوشته میشه درسته که همه جا اینطوریه اما لااقل یه اسمی از آدمای زیر مجموعه بیرون میاد ولی راجب ایتالیا یه جوری انگار خود انزو با یه آچار فرانسه و دستگاه جوش خودش ماشین می ساخته.

        موافقم 12
        مخالفم 0
        1. ALI.S

          ۲ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (212 ديدگاه)

          قدرت نفوذ در ذهن مردم چیز کمی نیست!

          موافقم 5
          مخالفم 0
        2. Hunter

          ۲ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          داداش یه سوال.
          شما قبلا در انجمن تیونینگ تاک فعال نبودید؟
          خیلی وقت ها پیش

          موافقم 3
          مخالفم 0
        3. R@min

          ۲ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (1679 ديدگاه)

          hunter

          دنبال می کردم ولی کم سن بودم و کم اطلاعات.

          موافقم 2
          مخالفم 0
  6. ( سلام داداش چطوری سابق )

    ۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (83 ديدگاه)

    موستانگ واقعا میشه گفت یکی از نماد های اصلی آمریکا تو صنعت خودروسازیه.
    زیبا ، بدون هیچ اضافه کاری ، اوج لذت رانندگی ، مثل یه رفیق پایه و همیشگی می مونه ، و در کنار رقبای گردن کلفت اش ، این تیم رو کامل تکمیل میکنه .
    حیف که با اومدن صنعت برقی سازی اتوموبیل ها ، ماشین ها رو از یه وسیله برای جابه‌جایی و لذت بردن از اون تبدیل کردن به یه وسیله که صرفا حرکت میکنه ، بدون هیچ لذت بردنی :(

    موافقم 42
    مخالفم 1
    1. griffon

      ۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (2338 ديدگاه)

      میگم فقط منم از موستانگ فاکس بادی یا همون نسل سومش اگه اشتباه نکنم خوشم نمیاد؟؟ حس میکنم موستانگ نیست اصلا یه ماشین ساده اس

      موافقم 6
      مخالفم 1
  7. sinasvj

    ۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (240 ديدگاه)

    ماشالله امریکن ماستنگ ماشالله امریکن فورد ماشالله امریکن کبرا ماشالله امریکن شلبی

    موافقم 20
    مخالفم 5
    1. حمیدرضا

      ۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (159 ديدگاه)

      ظاهرا علی نوا امروز کار داشته شما رو جای خودش گذاشته 😂

      موافقم 11
      مخالفم 0
      1. sinasvj

        ۲ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (240 ديدگاه)

        امروز نواشو برده تعمیرگاه من اومدم جاش

        موافقم 8
        مخالفم 1
  8. Arshia m3csl

    ۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1017 ديدگاه)

    اون ماستنگ ۱۰۰۰😍👌🏽

    موافقم 7
    مخالفم 0
  9. مازیار

    ۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (819 ديدگاه)

    کار یه طراح بزرگ چقدر متفاوته!

    جیوجیارو علاوه بر اتومبیل، ساعت برای سیکو، خودنویس برای پارکر، دوربین برای نیکون و ارگ برای فارفیسا هم طراحی کرده بود

    موافقم 21
    مخالفم 0
  10. همایون

    ۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (580 ديدگاه)

    موستانگ افسانه‌ای به نظرم زیباترین موستانگ معاصر همون مدل جوجارو هست واقعا تو زمان خودش زیبا بود و جالب اینه بعد از اینهمه سال هنوزم انقدر طراحیش ساده و شیکه که میشه به عنوان نسل جدید موستانگ فرستادش بازار واقعا جورجتو جوجارو طراحی موستانگ رو با هنر و ظرافت ایتالیایی تلفیق کرده و این شاهکار رو خلق کرده حتی طراحی داخلیش هم تا همین زیباترین کابینه بین تمام نسلهای موستانگ حقیقتا بسیار لوکس و چشم نوازه کابینش

    موافقم 6
    مخالفم 0
  11. JDM

    ۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (633 ديدگاه)

    موستانگ اسطوره و جذابترین بدنساز آمریکاس
    ارزش اینارو 2سال دیگه میفهمن کل دنیا
    موستانگ=شیک،اسپرت و ساده

    موافقم 4
    مخالفم 0
  12. Pourya

    ۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین فقط پارس حلبی ادیشن😁

    موافقم 8
    مخالفم 0
    1. griffon

      ۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (2338 ديدگاه)

      خیر فقط پارس gtr لیمتد ادیشن با ۵۰۰۰۰ اسب بخارب گودرت و صفر تا صد ۰.۵ میکرو ثانیه رکورد ۴۰۰ متر در یک ثانیه با تاپ اسپید ۱۰ ماخ رکورد دار ایمنی با ۱۰ ستاره از یوروانکپ با قابلیت شنا و پرواز دارای پس سوز گشتاور ۴۰۰۰ نیوتون متر با قیمت ۵۰ میلیون دلار تک ساخت ماشالله پرشین کارز ماشالله ایرانخودرو کارز باه باه

      موافقم 9
      مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا