لامبورگینی

مرور خودروهای ۱۲ سیلندر لامبورگینی به مناسبت ۶۰ سالگی موتور V12

نخستین پیشرانه‌ی V12 لامبورگینی، سال ۱۹۶۳ تولید شد. از آن زمان تاکنون، خودروهای پرچمدار لامبورگینی شامل میورا، کونتاش، دیابلو، مورسیه‌لگو و اونتادور، مجهز به موتور ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی بودند.
داستان تاسیس لامبورگینی با خرید فراری ۲۵۰GT توسط فروچیو لامبورگینی در سال ۱۹۵۸ آغاز شد. بعد از جدال لفظی بین فروچیو لامبورگینی و انزو فراری (مالک و مدیر عامل فراری)، فروچیو تصمیم گرفت تغییراتی روی فرای ۲۵۰GT اعمال کند. او بعد از ارتقای موفقیت‌امیز یک دستگاه فراری، تصمیم به تاسیس شرکت خودروسازی مطابق سلیقه‌ی خود گرفت.

اولین موتور V12 لامبورگینی
افتتاح خودروسازی لامبورگینی در سال ۱۹۶۳، رونمایی از موتور ۱۲ سیلندر این شرکت را به دنبال داشت. پیشرانه‌ با تکیه بر توان مهندسی فروچیو لامبورگینی و افراد تحت استخدام او شامل جیوتو بیتزارینی و جیان پائولو دالارا ساخته شد تا عملا وابسته به دیگر شرکت‌ها نباشد. نتیجه‌ی این پروژه‌ی رویایی، منجر به تولید یکی از بهترین پیشرانه‌های تاریخ خودروسازی جهان شد.
طی ۶۰ سال اخیر، نکات مثبت در مدل‌های مختلف لامبورگینی، پرشمار بودند؛ اما مهم‌ترین تولیدات این برند با پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی شناخته شدند. به همین دلیل در ادامه‌ی مطلب، مروری بر سوپراسپرت‌های V12 لامبورگینی داشته‌ایم.

لامبورگینی ۳۵۰GT و ۴۰۰GT ساخت ۱۹۶۳

بعد از یک مدل پروتوتایپ به نام ۳۵۰GTV، اولین خودروی تجاری لامبورگینی با نام ۳۵۰GT رونمایی شد. تا سال ۱۹۶۶، تعداد ۱۲۰ دستگاه ۳۵۰GT به مشتریان مختلف رسید و تحسین کارشناسان را برانگیخت. عملکرد فنی بسیار خوب، با هزینه‌ی تعمیر و نگه‌داری قابل قبول، اولین محصول لامبورگینی را مشهور کرد و منجر به تولید ۴۰۰GT با تیراژ ۲۴۷ دستگاه شد.

لامبورگینی 400GT
لامبورگینی ۴۰۰GT

موتور V12 لامبورگینی روی ۳۵۰GT، حجم ۳/۵ لیتر، قدرت ۲۸۰ اسب بخار و گشتاور ۳۲۵ نیوتن‌متر داشت. این مدل، ۶/۸ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسید و نهایت سرعت ۲۵۵ کیلومتر برساعت ارائه می‌کرد. لامبورگینی ۴۰۰GT، موتور ۳/۹ لیتر V12 با قدرت ۳۲۰ اسب بخار داشت.

لامبورگینی ایسلرو ساخت ۱۹۶۸

ایسلرو جای‌گزین ۴۰۰GT بود اما از نظر فنی، تفاوتی نداشت. این مدل، از چراغ‌های مخفی‌شونده استفاده می‌کرد تا آیرودینامیک بهتری فراهم کند. طی یک سال، ۲۲۵ دستگاه لامبورگینی ایسلرو ساخته شد تا از نظر تجاری، محصولی سودآور برای شرکت سازنده باشد.

لامبورگینی ایسلرو
ایسلرو با پیشرانه‌ی ۳/۹ لیتر V12، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶/۴ ثانیه و نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر برساعت داشت. نسخه‌ی S از لامبورگینی ایسلرو، ۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

لامبورگینی جاراما ساخت ۱۹۷۰

سومین خودروی تورینگ لامبورگینی با پیشرانه‌ی V12 و ساختار دودر چهار صندلی، جاراما نام داشت. این مدل هم مشابه ایسلرو، از موتور ۳/۹ لیتر استفاده می‌کرد اما خریدار می‌توانست گیربکس اتوماتیک نیز سفارش دهد. تا سال ۱۹۷۶، تعداد ۳۲۸ دستگاه جاراما تولید شد.

لامبورگینی جاراما
جاراما در دو نسخه با قدرت‌های ۳۵۰ و ۳۶۵ اسب بخار، به دست مصرف‌کننده رسید. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودروی ۱۴۵۰ کیلوگرمی، ۵ ثانیه بود.

لامبورگینی میورا ساخت ۱۹۶۶

بعد از تولید خودروهای چهارصندلی موتور جلو، اولین سوپراسپرت دونفره و موتور عقب وسط لامبورگینی با نام میورا در سال ۱۹۶۶ رونمایی شد. استقبال از این مدل به حدی بالا بود که تا سال ۱۹۷۳ به تعداد ۷۶۴ دستگاه تولید داشت. از دیدگاه کارشناسان، میورا مهم‌ترین خودروی کلاسیک در تاریخ لامبورگینی است.

لامبورگینی میورا
میورا از نظر فنی، مشابه ایسلرو S بود. پیشرانه‌ی ۳/۹ لیتر V12 برای نسخه‌های مختلف میورا، ۳۴۵ تا ۳۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. با میانگین مصرف سوخت ۲۱ لیتر بنزین در صد کیلومتر، میورا در زمانی حدود ۶ تا ۷ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسید.

لامبورگینی اسپادا ساخت ۱۹۶۸

اسپادا آخرین لامبورگینی چهارصندلی تولید انبوه محسوب می‌شود. بعد از این مدل، تمام محصولات لامبورگینی با ساختار موتور عقب وسط عرضه شدند. اسپادا یک خودروی اسپرت گرندتورر با تزئینات لوکس و کابین راحت برای چهار سرنشین بود. این مدل، ۴/۷۳ متر طول داشت.

لامبورگینی اسپادا

اسپادا پیشرانه‌ی ۳/۹ لیتر V12 با قدرت ۳۲۵ و ۳۵۰ اسب بخار داشت. این خودرو با وزن خالص ۱۶۳۰ کیلوگرم، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶/۵ ثانیه ارائه کرد. تا سال ۱۹۷۸، تعداد ۱۲۱۷ دستگاه اسپادا تولید شد.

لامبورگینی کونتاش ساخت ۱۹۷۴

مشکلات اقتصادی و کاهش تقاضای جهانی برای خودروهای سوپراسپرت، باعث تاخیر در رونمایی از جای‌گزین لامبورگینی میورا شد. کونتاش با طراحی بسیار مدرن و فراتر از زمان خود، سال ۱۹۷۴ معرفی شد و ۱۶ سال روی خط تولید باقی ماند تا ۱۹۸۳ دستگاه از این سوپراسپرت به مشتریان برسد.

لامبورگینی کونتاش

سه نوع پیشرانه‌ی V12 با حجم‌های ۳/۹ و ۴/۸ و ۵/۲ لیتر برای کونتاش ارائه شد. قوی‌ترین مدل با کد ۵۰۰۰ QV، قدرت ۴۵۰ اسب بخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتن‌متر با سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴/۵ ثانیه داشت.

لامبورگینی دیابلو ساخت ۱۹۹۰

مارچلو گاندینی در استودیو برتونه، خودروهای مشهور لامبورگینی شامل کونتاش، میورا، جاراما و اسپادا را طراحی کرد. یکی از آخرین شاهکارهای او، لامبورگینی دیابلو است که سال ۱۹۹۰ رونمایی شد. البته گاندینی طرح اولیه از دیابلو را خلق کرد و خودروی نهایی با اعمال تغییراتی توسط تام گیل امریکایی، به خط تولید رسید. در آن زمان، کرایسلر امریکا، مالکیت لامبورگینی را در اختیار داشت.

لامبورگینی دیابلو

دیابلو اولین محصول لامبورگینی با امکان رسیدن به نهایت سرعت ۳۲۰ کیلومتر برساعت بود. چهار موتور ۱۲ سیلندر با حجم‌های ۵/۷ و ۶ لیتر برای این سوپراسپرت تولید شد که ۴۸۵ تا ۵۹۵ اسب بخار قدرت داشتند. قوی‌ترین مدل با نام دیابلو SE30 Jota، در زمان ۳/۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسید. در سال ۱۹۹۷، نسخه‌ی سفارشی از دیابلو با کیت بدنه‌ی کانتو (Kanto) و قدرت ۶۰۰ اسب بخار، موفق شد نهایت سرعت ۳۵۰ کیلومتر برساعت ثبت کند.

لامبورگینی مورسیه لاگو ساخت ۲۰۰۱

سرمایه‌گذاری فولکس‌واگن بر آئودی و لامبورگینی، منجر به تولید یکی از بهترین سوپراسپرت‌های قرن ۲۱ شد. مورسیه لاگو (مورچه‌لاگو: Murciélago ) تا سال ۲۰۱۰ به تعداد ۴۰۹۹ دستگاه تولید داشت و رسما پرفروش‌ترین خودروی اسپرت لاکچری تاریخ با قیمت بیش از ۲۰۰ هزار دلار لقب گرفت. قیمت مورسیه لاگو در زمان تولید، حدود ۲۷۰ هزار دلار بود.

لامبورگینی مورسیه لاگو

دو موتور V12 با حجم‌های ۶/۲ و ۶/۵ لیتر برای مورسیه‌لاگو ارائه شد. مدل‌های مختلف، ۵۷۲ تا ۶۶۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کردند. مورسیه‌لاگو SV به عنوان قوی‌ترین نسخه‌ی ساخت کارخانه، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۲/۸ ثانیه و نهایت سرعت ۳۴۰ کیلومتر برساعت داشت.

لامبورگینی اونتادور ساخت ۲۰۱۱

جای‌گزین مورسیه‌لاگو، آخرین سوپراسپرت تولید انبوه لامبورگینی با پیشرانه‌ی V12 تنفس طبیعی محسوب می‌شود. تا امروز، بیش از ۱۰ هزار اونتادور، تحویل مشتریان سراسر جهان شده است.

لامبورگینی اونتادور
اونتادور فقط با موتور ۶/۵ لیتر تولید شد اما ۵ مدل با قدرت ۶۹۰ تا ۷۷۰ اسب بخار دارد. قوی‌ترین مدل از سری LP 780-4 Ultimae، در زمان ۲/۷ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۳۵۶ کیلومتر برساعت دارد. قیمت این سوپراسپرت، ۵۰۰ هزار دلار است.

لامبورگینی سیان و کونتاش LPI 800-4 ساخت ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲

لامبورگینی سیان
برای اولین محصول هیبریدی لامبورگینی، محرک برقی به موتور V12 اونتادور اضافه شد تا قدرت ۸۰۸ اسب بخار حاصل شود. سیان، رسما قوی‌ترین لامبورگینی تاریخ است. این مدل با تیراژ تولید محدود به ۶۳ دستگاه، آستانه قیمت ۳ میلیون دلار دارد.

لامبورگینی کونتاش
کونتاش LPI 800-4 با تولید محدود به ۱۱۲ دستگاه نیز، همراه پیشرانه‌ی هیبرید مشابه سیان تولید می‌شود. این سوپراسپرت ۲/۶ میلیون دلاری، در زمان ۲/۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۳۵۵ کیلومتر برساعت دارد.

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. ساسان

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1006 ديدگاه)

    لامبورگینی در تمام محصولاتش یک جنون و حس رهایی از تمام قواعد و چارچوبها رو داره…
    خوشحالم که جانشین اونتادور کماکان با ۱۲تا سیلندر تنفس میکنه!

    موافقم ۶۴
    مخالفم ۰
  2. تحت پیگرد

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (307 ديدگاه)

    کانتاش ۱۹۷۴ شاهکار به تمام معنا😍😍😍
    وقتی میبینمش ناخودآگاه یاد فیلم های علمی تخیلی قرن بیستم میفتم

    موافقم ۳۳
    مخالفم ۰
    1. SRT

      ۷ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (481 ديدگاه)

      یادش بخیر کونتاش (با اون هندلینگ داغونش تو گیمای مختلف😂) خیلی خوب بود
      ولی از بین اینا بهترین و به یاد ماندنی ترینش به نظرم مورسیه لاگو ست.

      موافقم ۳۲
      مخالفم ۱
    2. محمد هادی

      ۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (965 ديدگاه)

      دوستان دقت کنید که دقیقا استارت جهش حجم و قدرت در این شرکت تاریخی و و درخشان دقیقا از زمان معرفی کونتاش کلید خورد
      این خیلی مهمه که دقیقا ازین محصول ما به یکباره شاهد ظاهر گوه یی شکل زبان طراحی لامبورگینی تا به امروز بوده ایم
      و همچنین تغییر بنیادی در موتور ۳.۹ دهم لیتری ۱۲ سیلندر سنتیش به یکباره به چند پله بالاتر ارتفا پیداکرد و باعث شد لامبو بتونه در محصولات بعدتر هیولاهای واقعی رو تولید کنه
      پس کونتاش نقطه عطف بزرگی برای تاریخچه شناسی این برند تماما خاطرات و هیجانه
      اما من خودم شدیدا محصور این ایسلروی نااابم
      اصن اسمش خوششکل تو دهن میچرخه
      عججب ماشین ناااب ۱۲ سیلندری بوده
      اصن کلا بعد از بی ام و
      هیچ برندی به اندازه LAMBO منو به وجد نمیاره لامصصب

      موافقم ۱۶
      مخالفم ۰
    3. Reza Waffen SS

      ۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (3872 ديدگاه)

      جناب اشتری توی متن نوشتید شتاب ۰-۱۰۰ مورسیه لاگو ۲.۸ ثانیه هستش درحالیکه قویترین نسخه مورسیه که SV بودش که شتابش ۳.۲ ثانیه بود.

      نسخه پایه LP700-4 آونتادور هم توسط یه نشریه لندنی سرعت ۳۷۰ کیلومتر رو ثبت کرده بود.
      با تشکر

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۰
    4. ایلیا

      ۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (67 ديدگاه)

      مورسیه لاگو رو بگو آخ که چقدر اینو دوست دارم😍

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
  3. Aboalfazl demon

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (520 ديدگاه)

    مورسیه لاگو = لامبورگینی ترین لامبورگینی تاریخ

    موافقم ۳۰
    مخالفم ۲
  4. RezaRs

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (189 ديدگاه)

    به به به این میگن مطلب ❤️🌹

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۱
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۷ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (467 ديدگاه)

      لطف دارید ۱🙂

      موافقم ۲۷
      مخالفم ۱
      1. سعید(تهران)

        ۷ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (496 ديدگاه)

        رونتون از قلم افتاد…

        موافقم ۹
        مخالفم ۰
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۸ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (467 ديدگاه)

          عمدا مدل های تولید محدود قدیمی رو برای مطلب استفاده نکردم، چون مخالف گزافه گویی هستم
          وننو، سستو المنتو، رونتون، سنتناریو

          موافقم ۱۹
          مخالفم ۰
      2. Aboalfazl demon

        ۸ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (520 ديدگاه)

        جناب اشتری میشه یه قسمت هم از تمامی ۸ نسل کوروت بزارین . با تشکر از شما

        موافقم ۶
        مخالفم ۱
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۸ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (467 ديدگاه)

          چشم حتما

          موافقم ۷
          مخالفم ۱
  5. TML BN

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (708 ديدگاه)

    لامبورگینی گاو وحشی خودرویی که همه عاشق غیر قابل کنترل بودنش هستن

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۱
  6. hssn

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (415 ديدگاه)

    ممنون آقای اشتری عزیز یکی از جذابترین مطلبها بود
    ساخت جانشین آونتادور سخت ترین کاریه که لامبو باید از پسش بربیاد
    امیدوارم مثل همه ۱۲ سیلندر های گذشته تبدیل به یه بمب جذاب بشه

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۰
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۷ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (467 ديدگاه)

      سلامت باشید
      قطعا هیبرید V12 خواهد بود چون مشکل آلایندگی و مصرف سوخت باید حل بشه

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۰
  7. javadhy

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (317 ديدگاه)

    تمام خودروهای این لیست یکی از یکی بهتر و شاهکارتر، از نظر طراحی هم همگی زیبان ولی توی کلاسیک ها میورا به نظرم زیباترینه
    توی نسل جدید هم وننو به معنای واقعی کلمه مفهوم طراحی بی نقصه و جز زیباترین های تاریخه به نظرم.

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۰
  8. MC20

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (958 ديدگاه)

    دیدم اسم نابغه دوران ، اسطوره ی زنده مهندسی مکانیک ، تا همیشه استاد ، دکتر جیوتو بیتزارینی در مقاله نیست … حیفم اومد از ایشون به عنوان صاحب موتورهای ۱۲ سیلندر لامبورگینی ، یادی نشه … و نیز از باب قدر شناسی از استاد برای دوستان چند عکس می گذارم … امید است مقبول افتد …………………..

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۰
    1. شاعر

      ۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (175 ديدگاه)

      قربونت برم اینا لینک نیستن مسیر دستیابی به عکس روی کامپیوتر خودتن

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
      1. MC20

        ۸ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (958 ديدگاه)

        شاعر جان اینا رو قبلا save کرده بودم … اما چون آدرس سایتشون رو یادم نبود ، از رو آدرس فایل خودم ، با کروم بازشون کردم تا لینکش رو بیاره … برای همین اول آدرس این عکس ها ، آدرس فایلشون توو سیستم من نوشته شده …

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
  9. Sina

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (712 ديدگاه)

    تشکر مقاله جالب و زیباییی بود👏🏻

    فقط اوایلش نوشته داستان تاسیس خودروهای لامبورگینی به جدال لفظی بین سرچیو و انزو در سال ۱۹۸۵ بعد از خرید یک دستگاه فراری….
    بعدش میگه اولین پیشرانه دوازده سیلندر در سال ۱۹۶۳ ساخته شد
    اگر ۱۹۶۳ ساخته شده پس اون جدال لفظی باید قبل از ۱۹۶۳ باشه چونکه تا قبل از اون لامبورگینی فقط تراکتور میساخته و ماشین نمیساخته

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
    1. محمد امین

      ۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1994 ديدگاه)

      منظورشون ۱۹۵۸ هست

      موافقم ۴
      مخالفم ۰
  10. Alan.r

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (338 ديدگاه)

    میورا رو بیشتر از همه دوست دارم واقعا محشره
    کونتاش هم یه استوره به تمام معناست

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  11. پدرام

    ۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (398 ديدگاه)

    طراحی کونتاش جدید رو خیلی می پسندم

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  12. Ali-mg

    ۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    نسل به نسل زیبایی ممنون مقاله عالی بود

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  13. محمد هادی

    ۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (965 ديدگاه)

    دوستان گل
    اینجا تنها مقاله ییه که مجازید هر کدوم از ماشینای مورد علاقه تونو با اطمینان کامل انتخاب و بهش عششق بورزید
    چون تمام این ساخته ها نااااابن!
    جناب اشتری هراز چندگاهی میای یه حالی به دل ما و خودت میدی و میری ها👏
    واقعا میراث ذهن دوران دیده ت رو شدید خریدارم❤️❤️

    موافقم ۷
    مخالفم ۰
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (467 ديدگاه)

      لطف دارید شما 😀

      موافقم ۶
      مخالفم ۰
  14. Reza Waffen SS

    ۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (3872 ديدگاه)

    عالی بود با تشکر از جناب اشتری

    موافقم ۹
    مخالفم ۰
  15. HamiD

    ۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2377 ديدگاه)

    ولی مورسیه لاگو عجب چیزیه …
    عاشقشم ..‌‌.

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
  16. وحید اسماعیل نسب

    ۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (48 ديدگاه)

    از نظر من میورا یکی از اون ۱۲ سیلندر های تکرار نشدنی با طراحی بدنه فوق العاده ای که داشت همه رو مجذوب خودش میکرد

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  17. JDM lover

    ۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (635 ديدگاه)

    خیلی مقاله جذابی بود بینهایت تشکر از اقای اشتری
    بین اینا میورا و کونتاش رو خیلی دوس دارم
    همشون بی نظیرن ، کلا ساخته های این گاو وحشی ایتالیایی فوق العاده هستن

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  18. its24oclock

    ۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اگه بخوام دو نقطه عطف در تاریخ لامبورگینی رو در نظر بگیرم، انتخاب من میورا و کانتاش هست.

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  19. nightknight

    ۱۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پس‌ سنتناریو و وننو چی؟

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا