آموزشهفته نامه

10 نکته مهم درباره خودروهای مجهز به سوپرشارژر

در این مقاله به نکات مهمی درباره خودروهای مجهز به سوپرشارژر اشاره خواهیم کرد.

سوپرشارژر روشی عالی برای بهبود پرفورمنس پیشرانه‌های درون‌سوز است. برخلاف توربوشارژر که نیازمند سرعت بالای پیشرانه برای عملکرد بهتر خواهد بود، سوپرشارژر بوست آنی را درست از همان لحظه اول کارکرد پیشرانه در اختیار راننده قرار می‌دهد؛ اما مشکلاتی نیز در زمینه استفاده از این تکنولوژی وجود دارد. سوپرشارژر با تسمه کار می‌کند و بنابراین همانند دیگر اجزای مشابه، نقاط ضعفی را به همراه دارد. به‌طور مثال سوپرشارژر برای متراکم کردن هوا و فرستادن آن به محفظه احتراق جهت افزایش قدرت تولیدی از خروجی خود پیشرانه بهره می‌برد درحالی‌که توربوشارژر از گازهای اگزوز استفاده می‌کند. زمانی که بخواهید با خودروی مجهز به سوپرشارژر رانندگی کنید فاکتورهای زیادی وارد میدان خواهند شد. راندمان پیشرانه، قابلیت اطمینان، پرفورمنس و هزینه‌های نگهداری جزو موارد مهمی هستند که باید به خاطر سپرده شوند. در ادامه به ۱۰ نکته مهم درباره خودروهای مجهز به سوپرشارژر اشاره می‌کنیم.

  • همه سوپرشارژرها مشابه هم نیستند

سوپرشارژر با وارد کردن هوای بیشتر به پیشرانه باعث افزایش پرفورمنس آن می‌شود و بنابراین هرچقدر هوای بیشتری وارد شود میزان احتراق افزایش خواهد یافت؛ اما تمامی سوپرشارژرها مشابه هم نیستند و به سه دسته اصلی گریز از مرکز، توئین اسکرول و روتس تقسیم می‌شوند. از بین این سه نوع ذکر شده سوپرشارژر گریز از مرکز کاراترین آن‌هاست اما پرفورمنس را به‌صورت مداوم و یکنواخت بیشتر نمی‌کند. این سوپرشارژر همانند توربو بهترین عملکرد را در دورهای بالاتر ارائه می‌کند؛ اما نمونه توئین اسکرول بوست مداومی را در دورهای مختلف تولید می‌کند. از آنجایی که سوپرشارژر روتس هوا را بجای متراکم کردن می‌دمد، گاهی اوقات از آن به عنوان دمنده یاد می‌شود.

  • سوپرشارژرها همیشه صدای ناله بلندی تولید نمی‌کنند

سوپرشارژرها نیز همانند توربو در زمان کارکرد خود صدایی تولید می‌کنند. اگرچه خودروسازان تلاش دارند صدای سوپرشارژر را در خودروهای لوکس به کمترین میزان برسانند اما در مدل‌هایی همچون دوج چلنجر هلکت این تکنولوژی نماد مهمی است. البته تمامی سوپرشارژرها صدای بلندی ندارند. از آنجایی که نمونه‌های گریز از مرکز فاقد روتورهای پیچشی هستند بنابراین کمترین صدا را دارند. البته هنوز هم صدای سوت یا ناله از آن‌ها به گوش می‌رسد. سوپرشارژرهای روتس بزرگ‌ترین اندازه و بیشترین صدا را دارند. البته باید دانست نمونه‌های فابریک و کارخانه‌ای معمولاً صدای کمتری را نسبت به مدل‌های افترمارکتی تولید می‌کنند.

  • پیشرانه سوپرشارژردار سوخت بیشتری مصرف می‌کند

سوپرشارژر پرفورمنس را به‌طور قابل‌توجهی بیشتر می‌کند اما این امر با هزینه‌ای که مصرف سوخت بیشتر است همراه خواهد بود. به همین خاطر است که خودروسازان از توربو در مدل‌های اقتصادی خود استفاده می‌کنند. توربو از قدرت پیشرانه برای عملکرد خود استفاده نمی‌کند و گازهای خروجی اگزوز هستند که آن را به کار می‌اندازند.

  • سوپرشارژر می‌تواند هزینه‌های نگهداری خودرو را افزایش دهد

افزایش مصرف سوخت تنها هزینه‌ای نیست که به خاطر استفاده از سوپرشارژر باید بپردازید. این قطعه می‌تواند هزینه‌های نگهداری کلی خودرو را نیز بیشتر کند. افزایش پرفورمنس باعث فشار بیشتر به قطعات پیشرانه شده و استهلاک آن‌ها را بالا می‌برد. خود سوپرشارژر نیز نیازمند تعمیر و نگهداری است. میزان مبلغی که باید در این زمینه هزینه شود به نوع سوپرشارژر و خودرو بستگی دارد.

  • سوپرشارژر می‌تواند روی قابلیت اطمینان پیشرانه اثر بگذارد

افزودن سوپرشارژر به پیشرانه می‌تواند تأثیر منفی روی قابلیت اطمینان آن بگذارد. البته این موضوع به خود پیشرانه نیز بستگی دارد. معمولاً نمونه‌های فابریک و کارخانه‌ای از این نظر وضعیت بهتری دارند. درصورتی‌که خودرو را تحت‌فشار بگذارید استهلاک قطعات پیشرانه بیشتر شده و بنابراین خرابی بیشتری در پی خواهند داشت. همچنین استفاده از این قطعه در پیشرانه‌هایی که به‌صورت استاندارد پذیرای سوپرشارژر نیستند باعث کاهش قابلیت اطمینان قطعات می‌شود.

  • سوپرشارژر می‌تواند روی قیمت فروش خودرو اثر بگذارد

شاید یک روزی به دنبال فروش خودروی خود باشید. درصورتی‌که خودرو به‌صورت افترمارکتی از سوپرشارژر استفاده کند احتمال افت قیمت آن بیشتر خواهد بود. اگرچه استفاده از محصولات تیونرهای مشهور روی قیمت خودرو تأثیر مثبت دارد اما استفاده از قطعات بی‌کیفیت و بی‌نام‌ونشان تأثیر منفی روی قیمت فروش خودرو خواهد گذاشت. بهترین کار مراجعه به یک شرکت معتبر و شناخته شده است.

  • افزایش حق بیمه به خاطر استفاده از سوپرشارژر

خودروسازان معمولاً از سوپرشارژر روی خودروهای پرفورمنس استفاده می‌کنند و این خودروها حق بیمه بیشتری نسبت به مدل‌های اقتصادی دارند. البته چنین چیزی مشکل‌ساز نیست و خود کارخانه گارانتی کاملی برای قطعات پیشرانه اعمال می‌کند. زمانی که وارد دنیای تیونینگ شوید شاید با هزینه‌های بیشتری در زمینه بیمه روبرو گردید و شاید حتی نتوانید شرکت بیمه‌ای را برای بیمه کردن خودروی خود بیابید چراکه برخی شرکت‌های بیمه چنین تغییراتی را قبول نمی‌کنند.

  • احتمال ایجاد مشکل بین سوپرشارژر افترمارکتی و قطعات فابریک

تمامی قطعات مکانیکی بکار رفته در خودروها برای سطح مشخصی از تلورانس طراحی می‌شوند. زمانی که یک سوپرشارژر را به پیشرانه اضافه می‌کنید استرس بیشتری به قطعات استاندارد پیشرانه وارد می‌شود. در واقع افزایش قدرت و گشتاور پیشرانه می‌تواند فشار زیادی را به قطعات فابریک وارد کند.

  • استفاده از سوپرشارژر شاید نیازمند ارتقای قطعات دیگری باشد

همان‌طور که در بالا اشاره شد نصب سوپرشارژر روی پیشرانه می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در قطعات استوک شود چراکه آن‌ها نمی‌توانند پرفورمنس اضافی را تحمل کنند. به همین منظور شاید مجبور شوید قطعات استاندارد پیشرانه را با برخی نمونه‌های کاراتر تعویض کنید. برای مثال شاید نیازمند تعویض ترمزها و استفاده از لاستیک‌های پرفورمنس شوید.

  • پیشرانه‌های سوپرشارژردار آلایندگی بیشتری دارند

سوپرشارژر هوای بیشتری را وارد پیشرانه می‌کند که این به معنی سوزاندن بیشتر مخلوط سوخت و هوا خواهد بود. نتیجه این کار افزایش قدرت پیشرانه و البته افزایش آلایندگی است؛ بنابراین درصورتی‌که به دنبال نصب این قطعه روی خودرو باشید باید سیستم‌های کنترل آلایندگی مناسبی را نیز در نظر بگیرید. اگر به دنبال استفاده از سوپرشارژر استاندارد کارخانه‌ای هستید تمامی تغییرات لازم را باید اعمال کنید. همچنین باید قوانین محلی را در زمینه میزان آلایندگی و مصرف سوخت رعایت نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. R@min

    ۲۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1682 ديدگاه)

    همه این مشکلات در توربوها هم هست حتی بدتر !

    مهم ترین معضل سوپرشارژ که اشاره نکردین و واقعا عجیب بود وزن زیادی هست که به موتور تحمیل می کنه و اروپایی ها و محصولات مدرن آمریکایی هم به همین خاطر به توربو کوچ کردن ! آلایندگی و این مسائل چرت و پرتی بیش نیست.

    موافقم 70
    مخالفم 9
    1. محمد

      ۲۳ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (157 ديدگاه)

      آقا تو می دونی چرا کومپرسور برقی نداریم؟ مشکلاتش چیه که هیچکی سمتش نرفته؟

      موافقم 6
      مخالفم 2
  2. رضا حاتمی

    ۲۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام وقت بخیر عالی بود

    موافقم 15
    مخالفم 0
    1. ممد ژانگولر

      ۲۲ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3576 ديدگاه)

      سامیلیکون 🤚

      موافقم 14
      مخالفم 4
  3. Dark Knight

    ۲۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (454 ديدگاه)

    به جز ولوو xc90 فکر نکنم ماشین پلاک ملی دیگه ای مجهز به سوپرشارژر باشه ، البته موتور xc90 به طرز عجیبی هم سوپرشارژ داره و هم توربوشارژ که نشان از مهندسی پیشرفته سوئدی هست

    موافقم 36
    مخالفم 10
    1. ARMAN سابق

      ۲۲ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (453 ديدگاه)

      لوتوس الیزه هایی که تو ایران هستن موتور 1800 سوپر شارژ دارن

      موافقم 17
      مخالفم 0
    2. Mohammad hasan

      ۲۳ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (41 ديدگاه)

      به این سیستم تویین شارژر میگن
      و بیشتر تمرکزش رو کاهش آلایندگی و افزایش خطی گشتاوره یعنی موتور تو نرم ترین حالت ممکن خودش با افزایش آرام دور قدرتش افزایش پیدا کنه و کاهش آلایندگی که دومین ویژگی این مدل سیستم هست

      موافقم 10
      مخالفم 0
    3. Daniel

      ۶ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خیلی از دوج ها و شورولت های قدیمی ایران هنوز سوپر شارژر دارن
      همچنین ماشین آئودی و BMW هم در ایران هستن که سوپر شارژر دارند

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. امین

    ۲۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (438 ديدگاه)

    ناله های سوپر شارژر دیوانه کننده هست

    موافقم 31
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۲۲ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (8 ديدگاه)

      و همچنین زن همسایه

      موافقم 25
      مخالفم 9
    2. سعید رضایی

      ۲۴ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      از چه لحاظ ؟؟؟

      موافقم 2
      مخالفم 0
  5. reza-srt

    ۲۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (55 ديدگاه)

    امریکن ناله میکند.

    موافقم 29
    مخالفم 1
  6. Mr. gt c

    ۲۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (317 ديدگاه)

    🔹سوپرشارژر می‌تواند روی قیمت فروش خودرو اثر بگذارد.
    🔹سوپرشارژر می‌تواند روی قابلیت اطمینان پیشرانه اثر بگذارد.
    🔹سوپرشارژر می‌تواند هزینه‌های نگهداری خودرو را افزایش دهد.
    🔹پیشرانه سوپرشارژردار سوخت بیشتری مصرف می‌کند.
    ولی اینا برای خودرو توربو شارژ هم صدق می‌کنه.

    موافقم 28
    مخالفم 0
  7. Viper

    ۲۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (184 ديدگاه)

    عاشق این نوع مطلب ها هستم اون از نوع آمریکنش 😉

    موافقم 18
    مخالفم 0
  8. blackwing

    ۲۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (901 ديدگاه)

    اسم سوپرشارژر میاد فقط و فقط ماشین‌های امریکایی میاد تو ذهن آدم ، مخصوصاً ناله‌های هلکت..

    موافقم 20
    مخالفم 0
  9. JDM سابق

    ۲۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (380 ديدگاه)

    تنها معضل سوپرشارژر قیمت زیاد و کاهش عملکردش هست مثلا از یه سوپرشارژر ۱.۹ لیتری میشه ۱۵ PSI گرفت که واقعا عدد کمی هست

    موافقم 2
    مخالفم 8
  10. محمد

    ۲۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (33 ديدگاه)

    بنازم آمریکارو🔥

    موافقم 11
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا