در مقاله پیش رو به بررسی هوندا سوپر کب به عنوان پرفروشترین موتورسیکلت جهان خواهیم پرداخت.
از زمان تأسیس شرکت هوندا توسط سوئیچیرو هوندا در سال ۱۹۴۸ تاکنون، ژاپنیها سازنده برخی از مطمئنترین وسایل نقلیه جهان از جمله آکورد و سیویک بودهاند. هوندا چندین خودروی خاطرهانگیز را تولید کرده اما به ازای هر خودرویی که این برند در طول این سالها به فروش رسانده، شاهد فروش بیش از سه برابری موتورسیکلتهایش هستیم.
اولین موتورسیکلت هوندا با نام دریم D شناخته میشود که در سال ۱۹۴۹ با پیشرانه دو زمانه ۹۸ سیسی تولید شد. سوئیچیرو هوندا از صدای تولیدی و آلایندگی زیستمحیطی این پیشرانههای دو زمانه رضایت نداشت و به همین خاطر موتورسیکلت بعدی شرکت که با نام دریم E تولید شد به پیشرانهای چهار زمانه مجهز شده بود. پنج سال بعد شاهد تولید سوپر کب C100 بودیم که از پیشرانه چهار زمانه ۴۹ سیسی و گیربکس نیمه اتوماتیک سه سرعته سود میبرد.
اولین سوپر کب تاریخ از باک سوخت ۳ لیتری برخوردار بود و حداکثر سرعتش به ۷۷ کیلومتر در ساعت میرسید. این موتورسیکلت کوچک و بامزه در جایگاهی بین موپدهای امروزی و موتورسیکلتهای واقعی قرار میگرفت و راه را برای تولید محصولات بعدی هوندا همچون CB 750 هموار کرد. سوپر کب از طراحی ساده و سرراستی سود میبرد و مهندسی آن نیز به گونهای انجام شده بود که حداقل هزینهها را داشته باشد. همچنین این موتورسیکلت از چابکی کافی برای مانور در خیابانهای شلوغ سود میبرد.
تا زمان معرفی CB 750 در سال ۱۹۶۹، سوپر کب دو بار بهروزرسانی شد. در سال ۱۹۶۲ هوندا مدل دو نفره CA100 را عرضه کرد و چهار سال بعد نیز مدل C50 با تغییراتی در پیشرانه و ظاهری اسکوتر مانند رونمایی شد. در سال ۱۹۸۱ مدل CT110 با برخی ویژگیهای مشابه محصولات تریل تولید شد. این موتورسیکلت از بزرگترین و قویترین پیشرانه تاریخ سوپر کب تا آن زمان سود میبرد. در حقیقت پیشرانه تک سیلندر ۱۰۵ سیسی CT110 حدود ۷.۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد.
در سال ۱۹۸۳ نسخه سفارشی از سوپر کب ۵۰ تولید شد و مصرف سوخت فوقالعاده کمی داشت به گونهای که با یک لیتر سوخت مسافت ۱۸۰ کیلومتر را طی میکرد. هوندا سوپر کب ۵۰ مدل ۱۹۹۱ با برخی تغییرات ظاهری و نشانگر سوخت آنالوگ معرفی شد. هوندا در سال ۱۹۹۸ مدل C100 BIZ را برای بازار برزیل تولید کرد. این موتورسیکلت از چرخ عقب کوچکتر استفاده میکرد تا فضای ذخیره بیشتری زیر صندلی وجود داشته باشد. ژاپنیها در سال ۲۰۰۹ سوپر کب ۱۱۰ را معرفی کردند که از اگزوزهایی با طراحی جدید و کلاچ دومرحلهای برای تعویض نرمتر دندهها استفاده میکرد. در سال ۲۰۱۷ هوندا تولید یکصد میلیون دستگاه از موتورسیکلت موردبحث را در کارخانه کوماموتو جشن گفت. در این مراسم تاکاهیرو هاچیگو رئیس هوندا اعلام کرد سوپر کب تا زمان رسیدن به رکورد تولید دویست میلیون دستگاه همچنان مونتاژ خواهد شد.
رسیدن به دستاورد فروش ۱۰۰ میلیون موتورسیکلت باعث شد سوپر کب عنوان پرفروشترین موتورسیکلت تاریخ را به خود اختصاص دهد. در سال ۲۰۱۸ یک مدل کاملاً جدید با نام C125 معرفی شد که قویترین و مجهزترین سوپر کب تا آن زمان به شمار میرفت. در دل این محصول یک پیشرانه ۱۲۵ سیسی قرار داشت که ۹.۲ اسب بخار قدرت تولید میکرد. گیربکس ۴ سرعته، شوکهای دوبل عقب و ترمزهای ضد قفل دیسکی در جلو از جمله ویژگیهای C125 بودند.
این موتورسیکلت همچنین از چراغهای LED استفاده میکرد و سیستم استارت و جرقهزنی آن از گلدوینگ گرفته شده بودند. ویژگی دیگر هوندا C125 پشت آمپرهای دیجیتالی بود. سال ۲۰۲۱ مدل جدید CT 125 هانتر کب معرفی شد. این محصول تکنفره از سیستم تعلیق خشنتر مناسب برای آفرود و پیشرانه ۱۲۴ سیسی با ۸.۷ اسب بخار قدرت سود میبرد. همین موتورسیکلت در آمریکا با نام تریل ۱۲۵ عرضه شد. در سال ۲۰۲۲ هم نسخه بهروز هوندا سوپر کب ۱۱۰ با ترمزهای ضد قفل و لاستیکهای تیوبلس معرفی گردید.
هوندا سوپر کب C125 مدل ۲۰۲۴ به پیشرانه ۱۲۴ سیسی موجود در مدلهای ۱۲۵ مجهز است و از همان پشت آمپرهای مدل ۲۰۱۸ استفاده میکند. ترمزهای جلوی دیسکی هیدرولیکی با ترمز ضد قفل و گیربکس نیمه اتوماتیک ۴ سرعته نیز جزو دیگر ویژگیهای C125 مدل ۲۰۲۴ هستند. جدیدترین نسخه سوپر کب ۱۲۵ قیمت حدود ۴۰۰۰ دلاری دارد و تنها آپشن کارخانهای آن را میتوان فضای بار عقب دانست که با قیمت ۸۶ دلار در دسترس است. هماکنون نسخههای قدیمی و کلاسیک سوپر کب با قیمت ۲۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دلار و حتی بیشتر خریدوفروش میشوند اما امکان یافتن برخی مدلها با قیمت زیر ۱۵۰۰ دلار هم وجود دارد.
کولول خودرو شانس
۱۷ فروردین ۱۴۰۳هوندا بهترین موتور های دنیا رو میسازه به من که ثابت شده.
ولله که اگه کسی بتونه رو دست 125 و ویو بیاد
۱۷ فروردین ۱۴۰۳بهترین سوپربایک های ریس جهان ( قویترین اتمسفریک) جهان ررو دوکاتی ایتالیا میسازه
درضمن دوکاتی در موتو جی پی در حال حاضر یکه تازه و بهترینه
بهترین و قوی ترین موتور ادونچر و جهان رو بی ام و آلمان ساخته
بهترین موتور تریل های جهان رو هم KTM میسازه
کی تی ام در مسابقات رالی داکار یکه تازه و بیشترین قهرمانی ها رو داره
در مسابقات اندورو هم کی تی ام بهترینه و بیشترین قهرمانی رو داره
بهترین موتور های کرویزر جهان رو هارلی دیویدسون آمریکا میسازه
همه رو باهم ببینید نه با نگاه تعصبی که عقل رو مختل میکنه
من خودم موتور اچ ۲ آر رو دوست دارم ولی دلیل نمیشه تعصبی نظر بدم واقعا
datsun
۱۷ فروردین ۱۴۰۳ولی همه این برندها از لحاظ فروش 10 هیچ از هوندا عقبن،
۱۷ فروردین ۱۴۰۳اون برند ها همشون موتور های پرفورمنس سطح بالا میسازند طبیعتا بایدم همینطور باشه پس ۱۰ صفر جلو هم هستن البته این بحث فروش بحثش فرق میکنه
چون موتور سیکلت های اقتصادی در مدل های متنوع بیشترین سهم فروش رو دارند کلا در بحث فروش، پس باید به سبد محصولات نگاه کنید
datsun
۱۷ فروردین ۱۴۰۳بله شما درست میگی 🙃
حسین
۱۷ فروردین ۱۴۰۳دوست عزیز بدون اسم این برندهایی که اسم بردی بعلاوه ام وی آگوست جمعا روی هم قهرمانی های موتو جی پی شون به هوندا نمیرسه. پس چندان عاقلانه نیست از پرفورمنس و این چیزا صحبت کنیم. خیلی راه دارن به هوندا برسن
۱۸ فروردین ۱۴۰۳اتفاقا چیزی که من گفتم عاقلانه و درسته
تعداد قهرمانی سرجاشه
ولی من زمان حال حاضر رو گفتم در حال حاظر برتری و یکه تازی دوکاتی تو موتو جی پی با فاصله زیادی بهتره
موتور های سوپربایک پرفورمنس دوکاتی هم بهترین ها هستن در حال حاضر
و الان هم همینطور هست واقعیت چون دوره های گذشته سالهای دور ام وی اگوستا خیلی بهتر از دوکاتی بود تو موتو جی پی هم قهرمانی های زیادی کسب کرد خیلی بیشتر از خود دوکاتی
ولی الان چی، ام وی اگوستا و هوندا به گرد پای دوکاتی که نمیرسن داریم میبینیم دیگه اگه واقع بین باشیم
مهدیم
۱۸ فروردین ۱۴۰۳اون زمان که هوندا تریل میزد ک ت م کجا بود؟!
۱۸ فروردین ۱۴۰۳جدی میفرمایید؟!
KTM سال 1934 شروع بکار کرد
هوندا 1946 شما کجای کاری😂
امیرعلی
۳۰ فروردین ۱۴۰۳اصلاً کی از قهرمانی صحبت کرد که اگه باشه ژاپنیها سری تو سرها دارند ولی صحبت از رکورد فروش که ژاپنیها با اختلاف در خودرو و موتورسیکلت پیشرو هستند کرولا و همین موتورسیکلت ،،،
froG-driVer
۱۷ فروردین ۱۴۰۳اینطور موتور های اسکوترمدل رو زیاد به شخصه دوست ندارم ولی اگه از یه برند معتبر مثل هوندا یا سوزوکی باشه بیشتر نظر آدم جلب میشه چون هوندا موتور سیکلت های بد نمیزنه و برای هر طیفی از جامعه،یه محصول مناسب داره
JaMsHiD
۱۷ فروردین ۱۴۰۳ژاپن بهترین موتور های جهان رو میسازه .
به همه هم ثابت کردن .
از سوزوکی گرفته تا هوندا و کاوازاکی
۱۷ فروردین ۱۴۰۳اروپا و آمریکا هم در کلاس های متنوع بهترین موتور های جهان رو میسازن
بهترین سوپربایک های ریس جهان ( قویترین اتمسفریک) جهان ررو دوکاتی ایتالیا میسازه
درضمن دوکاتی در موتو جی پی در حال حاضر یکه تازه و بهترینه
بهترین و قوی ترین موتور ادونچر و جهان رو بی ام و آلمان ساخته
بهترین موتور تریل های جهان رو هم KTM میسازه
کی تی ام در مسابقات رالی داکار یکه تازه و بیشترین قهرمانی ها رو داره
در مسابقات اندورو هم کی تی ام بهترینه و بیشترین قهرمانی رو داره
بهترین موتور های کرویزر جهان رو هارلی دیویدسون آمریکا میسازه
پس همه رو باهم ببینید نه با نگاه تعصبی که عقل رو مختل میکنه
من خودم موتور اچ ۲ آر رو دوست دارم ولی دلیل نمیشه تعصبی نظر بدم واقعا
MatriX
۱۷ فروردین ۱۴۰۳وقتی خودت متعصبی نباید از بد بودن تعصب حرف بزنی . برای اکانتت هم همون اسم کپی نوید با دو تا @@ بزار چرا بدون اسم نظر میدی ؟ به هر حال شناخته شدی .
Mehdi
۹ مرداد ۱۴۰۳شما به نظرم با کسی که تمام اینا رو سوار شده و نظر میده و کسی نیست جز آقا امیر ادونچری که ۲ بار از انگلیس تا آفریقای جنوبی با موتور آن سی ۷۵۰ هوندا رفته و الان هم آر انگلیس اومد و تا کویت رفت و الان هم ایرانه بشنوید تا بهتر نظر بدید ..
.پیج اشون تو اینستا ببینید …amirtravls
۱۷ فروردین ۱۴۰۳چقدر خوشگل هست
ممدقلی
۱۷ فروردین ۱۴۰۳خدا خیر بده هوندا رو
خدا میدونه اگه هوندا 125 نبود تو تهران چه وضعی میشد . غیر هووندا هم که موتور خوب دیگه ای تو بازه زیر 100وجود نداره . تازه خیلی ها هم باهاش مسافرکشی و باربری و… میکنن
HAMID
۱۸ فروردین ۱۴۰۳اره اگه نبود نصف آلودگی صوتی شهر کم میشد
احسان
۱۷ فروردین ۱۴۰۳شاید بهترین موتور هارو کشور های دیگری مثل آمریکا یا اتریش و ایتالیا هم تولید کنند ولی هیچ کدام چون شرکت های ژاپنی نتونستن کیفیت رو برای افرادی که وسعشون زیاد نمیرسه هم به ارمغان بیارن.
KAIZEN
۱۷ فروردین ۱۴۰۳سواری اینا خیلی خیلی راحته
خیلی هم کم خرج و با دوامن
خراب نمیشن
حسن
۱۷ فروردین ۱۴۰۳چون زیاد فروخته.
Hadi
۱۸ فروردین ۱۴۰۳چند سوال
1_ تویوتا نیسان میتسوبیشی و سوبارو
برای چی موتور سیکلت نمیزنن مثل هوندا و سوزوکی
2_ چرا هیچ شرکت خودرو سازی ژاپنی مثل رنو بنز ولوو ماشین سنگین (کامیون اتوبوس و یدک کش) نمیزنه
3_ ژاپن با این سابقه مثبت و طولانی در صنعت به خصوص در خودرو و موتور سیکلت چرا هیچ برند ماشین سنگینی نداره مثل اسکانیا و داف
4_ ژاپن که خیلی زودتر از چین صنعتش شکل گرفت و پیشرفت کرد ولی الان چین هواپیما مسافربری هم زده و مقداری هم فروخته ولی ژاپن هنوز نتونسته با این سابقش البته میتسوبیشی هواپیما داشت میزد فکر کنم ولی آخرش چی شد نفهمیدم
خیلی دوست داشتم به جای چین الان ژاپن پیشرفت کرده بود و بجای ماشینای چینی ماشینای ژاپنی تو ایران خریدار زیاد داشت
واقعا چرا باید میتسوبیشی موتوراش رو ماشینای چینی نصب باشه ولی حضورش تو بازار جهانی و حتی ایران اینقدر کمرنگ باشه
من بقیه رو نمیدونم ولی خودم از تمام برندهای خودروسازی ژاپنی میتسوبیشی رو بیشتر دوست دارم به نظرم تنها خودروسازی هست که ماشیناش حس خالص ماشین سواریو دارن سه تا از ماشیناش همیشه حس خوبی بهم میده مثل میراژ لنسر و پاجرو
حتی پاجرو به نظرم از پرادو خیلی قشنگتره ولی فروشش کمتره نمیدونم چرا واقعا
Mm
۱۸ فروردین ۱۴۰۳سلام خودرو سنگین هم داره مثل نیسان دیزل و هینو
در ساخت هواپیما هم بعد از شکست در جنگ جهانی برای هوا و فضای ژاپن محدودیت درست شد
M.m
۱۸ فروردین ۱۴۰۳ژاپن ماشین سنگین نداره؟ همین ایسوزوهای تو ایران برا کجان؟ یه سرچ ساده کنی میفهمی هم نیسان هم میتسوبشی هردو کامیون و ماشین سنگین هم تولید میکنن. هواپیما نداره؟ جت های میتسوبشی با جت امریکای مقایسه میشن قبل نظر دادن یه سرچ ساده بکن 🤣
Eros Matouri
۲۱ فروردین ۱۴۰۳ماشینهای نیمه سنگین وسنگین هم تولید کرده مثل هینو ،ایسوزو،دایهاتسو وغیره ،ولی بیشتر روی ابر غول های جراثقال وماشینهای راه سازی ومعادن مثل کوماتسو وکاواساکی میتسوبیشی وخیلی ازبرندها مثل P&H ژاپن بخواد ماشین سنگین بسازه اب خوردنه خوبشم میسازه
علی ===
۱۸ فروردین ۱۴۰۳حدود 40 سال پیش هندا 70 تو ایران زیاد بود و میشه گفت کم استهلاک ترین موتور بود و طرفدار زیاد داشت
امید
۱۸ فروردین ۱۴۰۳هر وقت فهمیدید چرا تویوتا هیچ وقت هیچ وقت از بین نمیره ، اونوقت متوجه موتور هندا هم میشوید
امیر علی
۱۸ فروردین ۱۴۰۳این موتور رو سوار شدم خیلی زیبا و راحته یه حس نوستالژی به آدم دست میده
s
۲۱ فروردین ۱۴۰۳هوندا گلدوینگ عشق است