ایستگاه خبر

پرفروش‌ترین سدان‌های تویوتا در ایران

رپورتاژ: بی‎شک خودروهای تویوتا که در جهان لقب پرفروش‎ترین‎ها را به یدک می‌کشند در ایران نیز با استقبال بسیار بالایی مواجه شدند. از لحاظ محبوبیت در بین مدل‌های تویوتا پس از شاسی بلندهای پرادو و لندکروزر که با وجود این که قیمت‌های بسیار بالایی که دارند هنوز هم طرفداران بسیاری دارند، سدان‌های نام آشنایی مانند کمری و کرولا قرار می‌گیرند. تویوتا کرولا پیشینه‌ای ۴۵ ساله در ایران دارد و برای هر نسل خاطره‌های شیرینی را به همراه داشته است. تویوتا کمری نیز پس از غیبت چند ساله خود در سال ۲۰۰۷ به ایران بازگشت و محبوبیت تویوتا را در بین خانواده‌های ایرانی بیشتر کرد. این خودرو به دلیل فضای بسیار زیاد داخل کابین و کیفیت و راحتی بسیار بالای کابین توانست توجه ایرانیان زیادی را به خود جلب کند. زیرا بسیاری از خریداران ایرانی به فضای داخل کابین و راحتی آن برای سفرهای طولانی مدت اهمیت فراوانی می‌دهند.


در سال‌های اخیر تویوتا برای حضور در رقابت بین هاچ بک‌های شهری مدل دیگری به نام تویوتا یاریس را نیز به بازار معرفی کرد. این خودرو نیز به دلیل مصرف سوخت پایین توانست فروش خوبی را تجربه کند. اما پس از مدتی و با حضور رقبای قدر مجهز به تکنولوژی‌های بیشتر یاریس کم کم در بازار خودروهای هاچ بک شهری کمرنگ‌تر شد. با پیشینه‌ای از سدان‏های پرفروش تویوتا در ایران به سراغ معرفی این خودروها در ادامه این مطلب می‎پردازیم.

تویوتا کرولا

بد نیست این معرفی را با پرفروش‎ترین خودرو تاریخ جهان شروع کنیم. تویوتا کرولا نه تنها در ایران بلکه سال‎هاست که در جهان هر ساله لقب پرفروش‎ترین خودرو را تصاحب می‎کند. این خودرو با سادگی طراحی و نیز سادگی در استفاده و کاربرد بالا تمام نیاز های یک خانواده از یک خودرو خانوادگی با کیفیت را برطرف کرده است.

تویوتا با سیاست‎هایی که در ساخت و طراحی این خودرو به کار برده توانسته قیمت تویوتا کرولا را در یک حد میانه نگه دارد و لقب اقتصادی ترین سدان را به این خودرو اختصاص دهد. تویوتا کرولا در آخرین نسل خود از یک طراحی به روز و منحصر به فرد برای سدان های تویوتا بهره می برد. در نگاه اول داخل کابین این خودرو به نظر خیلی پر آپشن و به روز نمی آید. اما با کمی دقت متوجه می شوید که کار با تجهیزات کابین بسیار ساده است و با نشستن در داخل این کابین آرامش بسیار زیادی نصیب شما می شود.


این خودرو با پیشرانه ۲ لیتری خود در مسیر های شهری تنها ۹.۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ لیتر مصرف می‎کند. در مسیرهای جاده ای نیز مصرف سوخت آن به ۵.۹ می رسد. این موتور با گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک و یا CVT توانایی تولید ۱۴۳ اسب بخار نیرو و ۱۸۷ نیوتون متر گشتاور را دارد.

تویوتا کمری

تویوتا کمری در ایران از کرولا محبوب‎تر است. اما در جهان در میان سدان های تویوتا در رده دوم قرار می‎گیرد. این خودرو با تیپ های مختلفی شامل GL، GLX و SE به صورت شرکتی وارد بازار ایران شد. این تیپ‎ها از نظر امکانات شرایط متفاوتی داشتند. فول آپشن‎ترین مدل تویوتا کمری نیز GLX محسوب می شد. تویوتا کمری پس از ورود خود به بازار ایران در سال ۲۰۰۷ به فروش زیادی رسید. این خودرو به قدری محبوب است که در بازار خرید و فروش تویوتا کمری دست دوم مدل‎های ۲۰۰۷ آن نیز خریداران زیادی دارد.


طراحی داخل کابین این خودرو نیز همانند تویوتا کرولا از یک الگو مشابه بهره می‎برد و سطح امکانات داخل کابین نیز تفاوت زیادی با تویوتا کرولا ندارد. اما موتور آخرین نسل از تویوتا کمری با حجم ۲.۵ لیتر و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک توانایی تولید نیروی ۱۸۱ اسب بخار و گشتاور ۲۳۵ نیوتون متری را دارد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز به ۷.۵ لیتر می‎رسد. تویوتا کمری با قوای محرکه بهتر و نیز فضای بیشتر داخل کابین در ایران محوبیت بیشتری کسب کرد. به همین دلیل بازار خرید و فروش تویوتا کمری در ایران پررونق‎تر از کرولاست.

تویوتا یاریس

تویوتا یاریس در این لیست مقام سوم را از آن خود می کند. این خودرو نیز یکی دیگر از سدان های داخل شهری است که مورد توجه خریداران بسیاری قرار گرفته است. اما ضعف های بسیار داخل کابین نسبت به رقبا باعث شده تا این خودرو در جهان زیاد شناخته شده نباشد. در ایران اما تا قبل از افزایش نجومی قیمت خودرو های وارداتی افرادی که به دنبال خودرویی با کیفیت و قیمت پایین تر از کمری بودند به سراغ یاریس می آمدند. آپشن های کمتر این خودرو قیمت آن را در رنج پایین تری نسبت به اعضای دیگر خانواده سدان های تویوتا قرار داده است. این خودرو نیز با مدل های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ به صورت عمده به ایران وارد می شد. پس از آن واردات این خودرو نیز با محدویت های زیادی همراه شد. به همین دلیل نیز در بازار خرید و فروش تویوتا یاریس کاکرده به ندرت مدل های ۲۰۱۶ به بعد آن را می توان یافت.


موتور این خودرو با حجم ۱.۵ لیتر و ۴ سیلندر توانایی تولید ۱۰۷ اسب بخار نیرو و ۱۲۱ نیوتون متر گشتاور را دارد. این نیرو توسط گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ ها منتقل می شود. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۷.۳ لیتر به ازاء هر ۱۰۰ لیتر می باشد که کمترین مصرف را در میان مدل‎های سدان پرفروش تویوتا در ایران را دارد.

 

منبع :‌ویرلن

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا