ایستگاه خبرچشم انداز

اظهارات مهم وزیر جدید صمت در خصوص واردات خودرو + فیلم

آیا واردات خودرو محدود می‌شود؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص واردات خودروهای نو و کارکرده اولویت واردات را با خودروهای برقی اعلام کرد. علی آبادی وعده داد تا آیین نامه جدید واردات خودروهای سواری نو و کارکرده ظرف ۱۰ روز آینده تدوین شود.

به گزارش پدال، عباس علی آبادی وزیر صمت در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما اعلام کرد این وزارتخانه علاوه بر تدوین آیین نامه خودروهای کارکرده به دنبال اصلاح قوانین واردات خودروهای نو است. وی ابراز امیدواری کرد تا ظرف ۱۰ روز آینده این اقدامات نهایی شود. وزیر صمت با اشاره به توسعه حمل و نقل الکتریکی، توقع مردم را نوآوری در بحث خودرو دانست و از برنامه خود برای تحول در بازار خودرو خبر داد.

اولویت واردات با خودروهای برقی است

وزیر صمت در ادامه اظهارات خود با اشاره به اصلاح قوانین فعلی واردات، اولویت را با عرضه خودروهای برقی دانست و تأکید کرد در شیوه جدید واردات، تمرکز دولت بر رعایت ترتیب واردات تاکسی، خودروهای اشتراکی و در رتبه آخر خودروهای سواری مردم است. وی همچنین اظهار داشت: در گفتگو با بانک مرکزی به دنبال تعیین ارجحیت و تسهیل فرآیند تخصیص ارز برای خودروهای برقی هستیم.

هدف از واردات کاهش مصرف سوخت و اصلاح قیمت خودروهای موجود در بازار است

عباس علی آبادی ضمن اشاره به بحران مصرف بنزین در کشور هدف نخست واردات را کاهش مصرف سوخت و صرفه جویی در هزینه‌ها اعلام کرد و گفت: با واردات خودروهای برقی به دنبال کاهش هزینه‌های جاری کشور و بهبود محیط زیست هستیم. وی در پایان افزود: نتیجه اقدامات جدید این وزارتخانه باعث بهبود روند عرضه و قیمت گذاری خودروهای داخلی و مونتاژی خواهد شد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳۲ رای

محمدجواد نورایی

نویسنده و خبرنگار "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. امیر

    ۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (32 ديدگاه)

    تا یکیشونو خودم از نزدیک نبینم باور نمیکنم اینها دلسوز نیستن مطمئن باشین هزاران نقشه کشیدن برای این لایحه ها

    موافقم 76
    مخالفم 5
    1. همایون

      ۸ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (583 ديدگاه)

      دقیقا حرفت درسته نه تنها دلسوز نیستن بلکه اختیارشونم دست خودشون نیست مطمئن باش همین وزیر پنجاه تا رفیق گردن کلفت داره که قسمتی از درآمدشون از دلالی تو بازار ماشینه والله هرکی رو من دیدم که یه قدرتی داره در کنار کارش ماشینم خریدوفروش میکنه.
      اصلا ماشینم وارد کنن ماشالله تعرفه ای که واسه گمرک میزارن چندبرابر سودی هستش که سازنده اون خودرو کرده کارخونه یه ماشین‌رو طراحی میکنه و از صفر میسازه و کلی هزینه تبلیغات و معرفیش میکنه همه اینا واسش یک و پونصد خرج برمیداره بعد اون ماشین رو دو تومن میفروشه به شما ،اونوقت من سرکوچه راهو میبندم میگم اگه میخوای این ماشین دو تومنی رو ببری خونت و بزارم ازش استفاده کنی باید سه تومن به من بدی.
      تازه با این مزرعه های بیت کویینی که فعاله تو کشور همش داریم برق کم میاریم و قطعی برق داریم حالا فکر کن چند صد هزار خودرو برقی هم وارد کنیم اصلا برق داریم شارژ کنیم
      اصلا زیرساخت فست شارژ نداریم اینجا راننده تاکسی بدبخت باید هر دفعه هشت ساعت صبر کنه تا شارژ ماشینش فول شه تا بره چهارتا مسافر بزنه

      موافقم 43
      مخالفم 6
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۸ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (10233 ديدگاه)

        اتفاقاً من هر فرد قدرتمندی دیدم ، در کار ملک و زمین و ساخت‌و‌ساز بوده و بیزینس خودرو سرگرمی بوده براشون !

        اینو یادتون باشه ، پول و قدرت همیشه در ملک و نفت خوابیده که هر کسی اجازه‌ی دسترسی به اون رو نداره مگر یه فرد با نفوذ باشه !!!

        موافقم 21
        مخالفم 19
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۸ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (10233 ديدگاه)

        میگم حالا این بنده خدا تو عکس چرا اینقدر اَخم کرده !
        یعنی نگرانِ ؟
        نگرانی نداره که !!!
        اینجا نشد ، یه وزارت دیگه با صندلی خوش‌فرم‌تر ، والاه !

        موافقم 24
        مخالفم 7
        1. هومن

          ۸ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (37 ديدگاه)

          اتفاقا این از خیلیا بهتره دورا دور یه شناختی در موردش دارم! ولی خب موضوع اصلی اینه فرق نمیکنه چه این آقا چه من و شما، دستور از جایی دیگه میاد، تو این تصمیمات بزرگ امثال وزیرها فقط مترسک هستند

          موافقم 10
          مخالفم 5
    2. Amard

      ۸ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (775 ديدگاه)

      این حرفا کاملا عوام فریبی *** ایشون گرانی خودرو انحصار رانت شدید تولید بی کیفیت صف طولانی دلالی مشکل نمیدونه شعار خودرو برقی میده در صورتی که نیروگاه تولید برق زیر ساخت نداریم و کلی هزینه بر ضمن اینکه هنوز داریم پراید وانت نیسان جونیور تولید میکنیم جیب خالی پز عالی

      موافقم 12
      مخالفم 2
    3. مانی

      ۸ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (255 ديدگاه)

      چند نکته درباره واردات خودرو که در ذیل عرضه می شود :
      نکته اول : ممنوعیت واردات خودرو در این 5 سال اخیر فقط به نفع یک اقلیت بسیار کوچک دلال و نمایشگاه دار مفت خور تمام شده است و تقریبا تمامی مصرف کنندگان خودرو در کشور از این ممنوعیت عجیب و غریب و بی مبنا دچار ضرر و زیان هنگفتی شدند.اقلیت دلال و نمایشگاه دار با سوء استفاده شدید و بی رحمانه از ممنوعیت واردات خودرو تا توانستند و تا اونجایی که بازار تقاضا کشش و جا داشت قیمت خودروهای وارداتی رو افسار گسیخته و بی ضابطه بالا بردند.مثلا به همت این جماعت دلال صفت و فرصت طلب،قیمت یک هیوندای سانتافه صفر کیلومتر مدل 2018 که در سال 1396 معادل 240 میلیون تومان بود در سال 1402 به 6500 میلیون تومان رسید…یعنی چیزی بالای 25 برابر نسبت به سال 1396.این در حالی بود که طی این سالها نسل جدید اون ماشین هم به بازار های جهانی اومده بود و نسخه ایرانی سانتافه به نوعی دمده شده بود.در مورد بقیه ماشین های وارداتی هم بهتره صحبتی نکنیم مثلا پورشه کاین 400 میلیون تومانی در سال 1397 رو همین جماعت به 17000 میلیون تومان در سال 1402 رسوندن.یعنی چیزی بالای 42 برابر سال 1397.با پول های بادآورده به دست آمده از گران فروشی خودروهای وارداتی و تبدیل اونها به دلار خیلی ها از دلال ها و نمایشگاه دارها در این 5 سال اخیر از فرش به عرش رسیدن و در ترکیه و دبی و کانادا و جاهای خوش آب خونه و ملک خریدند و به ریش من و شمای مصرف کننده خودرو بسی خندیدند.
      نکته دوم : من هم مثل برخی مردم تا مدتها این نظر را قبول داشتم که ممنوعیت واردات خودرو به کمبود ارز وابسته هست ولی با مشاهده ارز صرف شده برای واردات برخی از کالاها به این نتیجه رسیدم که این نظر چندان هم درست و بجا نیست.مثلا طبق آمار گمرک در سال 1401 بیش از 14 میلیون عدد گوشی تلفن همراه وارد خاک ایران شد که ارز مصرفی برای اونها نزدیک به 4 میلیارد دلار بود.همچنین در این سال بیش از 2 میلیارد دلار لوازم آرایش فقط به صورت قاچاق وارد کشور شد و چیزی بالای 3 میلیارد دلار هم قطعات برای خودروهای داخلی وارد شد.البته این آمار و ارقام فقط برای این چند قلم کالا بود و این لیست خیلی بیشتر از این هاست.جالبه که ارز مصرفی برای واردات خودرو در سال 1396 حدود 2 میلیارد دلار بود که صرف ورود 100 هزار خودرو به داخل کشور شد.سئوالی که اینجا مطرح میشه اینه که چرا برای واردات اکثر کالاها همیشه ارز حاضر و آماده و حتی ارز تهاتری وجود داره ولی برای کالای مهم و اساسی مثل خودرو چرا هیچ ارزی نیست؟جالبه که این بهانه همیشه برای ممنوعیت واردات خودرو مطرح بوده حتی در زمانی که کشور دارای بهترین درآمد ارزی بوده و اصلا تحریم هم نبوده است.مثلا در دولت موسوم به اصلاحات(خاتمی) 8 سال تمام واردات خودرو به بهانه های شبیه به این و البته به بهانه همیشگی حمایت از خودروسازان داخلی ممنوع بود.
      نکته سوم :به نظر می رسه که اصلا هیچ اراده واقعی و عملی برای واردات خودروی خارجی وجود ندارد.چون اگر چنین عزم و اراده ای وجود داشت ما شاهد ترددده ها یا شاید صدها هزار خودروی وارداتی صفر کیلومتر در خیابان های کشور و باز شدن نمایندگی خودروهای وارداتی از جمله تویوتا،هیوندای،کیا،بنز،ب ام و،ولو و پورشه و امثالهم بودیم.
      نکته چهارم : تقریبا در اکثر کشورهای دنیا مسئله واردات خودرو با اخذ تعرفه آزاد است. حتی در برخی از کشورهای عقب افتاده آفریقایی هم واردات خودروی دست دوم به اندازه واردات کفش و لباس راحت است.
      نکته پنجم : امروزه هیچ کالایی در دنیا به اندازه خودرو،کالایی بادوام و اساسی نیست.خودرو با رفاه و ارتقاء سطح زندگی افراد ربط مستقیم دارد.پس باید آزادی واردات خودروهای با کیفیت در اولویت اول باشد.
      نکته ششم : نظرات ابراز شده در بندهای بالا متعلق به من است.پس اگر از درک اشتباه و ناشی از کج فهمی بنده بود لطفا تذکر دهید.ممنون

      موافقم 10
      مخالفم 5
    4. morteza

      ۸ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (279 ديدگاه)

      فقط بخون و رد شو.آخه ماشین برقی تو ایران.اینجا جایگاه سوخت فسیلی به اندازه نداریم.بعدمیخوان ماشین برقی بیارن.

      موافقم 6
      مخالفم 1
  2. کسرا

    ۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (67 ديدگاه)

    علی آبادی وارد وزارت صمت شد تا تنها اهداف مپنا رو جلو ببره فقط همین

    موافقم 31
    مخالفم 7
  3. علی

    ۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (88 ديدگاه)

    وضعیت خودرو در ایران مصداق دقیق “آزمایش الهی” هست

    موافقم 48
    مخالفم 4
    1. morteza

      ۸ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (279 ديدگاه)

      هیچ آزمایشی در کار نیست.این افکار فقط مثله اینه که خودمونو گول بزنیم

      موافقم 2
      مخالفم 4
  4. L4M4R

    ۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    امیدوارم بنزین هم گرون بشه.. واقعا لیاقت بهترین ها ایم .. سرزمین حرکت و برکت

    موافقم 17
    مخالفم 21
  5. هیچکس

    ۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (30 ديدگاه)

    همش رانته همش رانته همش رانت

    موافقم 33
    مخالفم 4
  6. مهرداد

    ۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (45 ديدگاه)

    اینا فقط دارن وقت میگذرونن، قرار نیست ماشینی وارد بشه به جز چینی. همین الانشم سمندتاکسی به رانندهای تاکسی نمیدن چه برسه خارجی یا برقی

    موافقم 35
    مخالفم 4
    1. Shirko

      ۸ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (254 ديدگاه)

      در جواب مهرداد، بهترین و مناسب ترین جواب 👏👏

      موافقم 5
      مخالفم 1
  7. مهزیار

    ۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (442 ديدگاه)

    شما تو تولید برق مصرفی کشور موندید. کدوم خودروی برقی؟ با کدوم زیرساخت؟

    موافقم 34
    مخالفم 5
    1. حسن

      ۸ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (13 ديدگاه)

      وقتی کوچکترین دانشی درباره نمونه تولید و توزیع و مصرف برق ندارید همین میشه
      از نیمه شب ها، تقریبا نصف ظرفیت تولید برق بی استفاده میمونه
      توربین های مولد هم نمیتونن خاموش کنند چون به صرفه نیست استهلاک داره
      با شارژ کردن ماشین ها از ساعت ۱۲شب به بعد، عملا هزینه سوخت و شارژر و حرکت ماشین رایگان میشه برای کشور
      اکثریت قاطع خانواده ها هم با توجه به دوام باتری و استفاده، نیمه شب زمان ایده آل شارژ هست براشون

      موافقم 20
      مخالفم 22
      1. parsa

        ۸ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (34 ديدگاه)

        این شد حرف حساب !
        بعد شارژ خودرو با برق شهری_مسکونی ، نیاز به زیر ساخت نداره ؟ نیاز به دستگاه شارژ سریع نداره ؟
        همین شارژ باتری خودرو {که آمپر بسیار بالای میکشه از شبکه برق کشور} چقدر به شبکه برق فشار وارد میکنه
        توی زمان کاهش مصرف اگر خودروها رو بزارن برای شارژ که دیگه کاهش مصرف حساب نمیشه ، شارژ باتری یه خودرو می تونه به اندازه مصرف برق چند روز یه خانوار برق مصرف کنه
        آیا برنامه ای هست که تولید برق کشور بالا بره بعد مصرف برق رو بالا ببرن ؟

        برای کسانی که خودروی برقی دارن چقدر سوبسید مصرف برق بهشون تعلق میگیره ، چون قبض برق شون سرسام آور بالا میره
        شما اگر مجوز تجاری داشته باشی محدوده مصرف برق بیشتری برات قائل میشن و درصورتی که مشترک برق مسکونی محدوده مصرف کمتری داره و بیشتر مصرف کنه یهو قیمت برق براش سرسام آور بالا میره همینطور برق صعنتی محدوده مصرف برق بیشتری داره

        آیا این محدودیت مصرف برق برای دارندگان خودروی برقی بیشتر میشه ! قیمت هر بار شارژ چقدر پاشون درمیاد !

        موافقم 10
        مخالفم 3
      2. علی

        ۹ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (4 ديدگاه)

        دوست عزیز ایشون مدیر عامل شرکت مپنا ( مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران ) هستن
        پس فکر کنم درباره تولید و توزیع برق حداقل از منو شما بهتر اطلاع داشته باشن

        موافقم 1
        مخالفم 4
    2. علی نورزاده

      ۸ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (17 ديدگاه)

      چرا توی تولید برق موندیم؟ خود تحقیری خوب نیست. فقط اندازه مصرف خیلی کشورها برق غیرمجاز مصرف میشه.

      موافقم 2
      مخالفم 11
  8. مجتبی .

    ۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1170 ديدگاه)

    عمروزارت این هم به دیدن واردات واقعی قد نمیده

    موافقم 21
    مخالفم 5
  9. parsa

    ۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (34 ديدگاه)

    خب آخه ***
    یه جایگاه شارژ سریع برای شارژ خودرو برقی گذاشتید ؟ فی المثل تهران چند تا جایگاه داره ؟ برای هربار شارژ چقدر پول باید پرداخت بشه ؟ اگر فعلا رایگان هست تا چقدر وقت رایگان حساب می کنید ؟ چه تسهیلاتی برای خودروهای برقی گرون قیمت تر از بنزینی میدید؟

    تولید برق کشور کفاف مصرف برق خانگی رو نمیده مدام داره وزارت نیرو ، بیانیه میده مردم کم مصرف کنن وگرنه مجبور به خاموشی میشیم {خدا لعنت کنه دولت روحانی و خانم ابتکار رو که رفت قرارداد پاریس رو امضا کرد و ایران رو با امضای این معاهده مجبور کردن دست از توسعه و ساخت نیروگاه ها با سوخت فسیلی برداره و روند رشد تولید برق ایران کند و متوقف شد > یادآوری میکنم خاموشی ها و قطعی برق دولت روحانی رو} ___ وزارت نیرو دولت فعلی پدر خودش رو درآورد که نیروگاه هایی که دولت قبل جلوی ساخت ش رو گرفته بود ، رو شروع کنه به ساختن و تولید برق کشور رو ببره بالا که دوباره به قطعی برق نخوریم

    بعد شما میگی ، خودروی برقی وارد کنیم ! برق رو از *** می خوای تامین کن ؟
    قدیمی ها درست می گفتن ، اول چاه رو بکن بعد منار رو بدزد

    موافقم 9
    مخالفم 11
    1. مجتبی .

      ۸ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1170 ديدگاه)

      دولت فعلی هم برادر دولت قبلی. البته یکیش زرده

      موافقم 8
      مخالفم 0
    2. سما

      ۸ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      کاش حالا که زحمتشو میکشیدن به جای نیروگاه فسیلی نیروگاه هسته ای میساختن که هم به محیط زیست کمک کنن هم حق خون شهدای هسته ای رو ادا کنند مردیم از بس گفتیم انرژی هسته ای حق مسلم ماست اما هی گاز و نفت سوزوندیمو هوارو گرم کردیمو بارندگی هارو کم کردیمو و….

      موافقم 1
      مخالفم 6
  10. parsa

    ۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (34 ديدگاه)

    مهمترین مسئله برای واردات خودرو ، مسئله تامین ارز هست
    چرا ! چون ایران تحریم بانکی از طریق مبادلات بانکی نمی تونه ارزهای حاصل از صادرات ش رو برگردونه {بهتر بگم براحتی نمی تونه}
    پول حاصل از فروش نفت {که فروش نفت مون هم تحریم ایم و با دور زدن تحریم قاچاقی نفت می فروشیم} رو هم نمی تونیم براحتی برگردونیم و حتی خریدارهای نفت ما ، همه پول فروش نفت مون رو بهمون نمیدن مثلا میگن 40 درصدش رو بیاید ازمون کالا ببرید و 60 درصد پولش رو بهتون میدیم {این کار رو با کشورهای دیگه که تحریم هم نیستن می کنن ، مثلا عین همین کار رو با عربستان هم می کنن}

    اگررررر ، برای تامین ارز واردات خودرو فکر اساسی نشه ، شوک بزرگی به بازار ارز کشور وارد می کنه {چون وارد کننده ها شروع می کنن عین جاروبرقی ، دلارهای کف بازار رو می خرن برای وارد کردن خودرو} و دلار کم میشه
    و بعد اگر دولت و بانک مرکزی باید چند برابر دلار بریزه تو بازار {که میره تو جیب دلال های دلار} تا بتونه دلار رو بکشه پایین !

    اگر از بیس و پایه مبنای درستی برای تامین ارز واردات خودرو تعبیه نشه ، کلا پروژه واردات خودرو کنسل میشه و مشکلات بیشتری رو برای کشور بوجود میاره {دلار میره بالا و بعد همه ماشین ها از ایرانی ها تا چینی ها قیمت شون میکشه بالا}
    –یکی از نماینده های مجلس گفته بود ، فقط کسانی حق واردات خودرو دارن که ارز ش رو بتونن خودشون تامین کنن {یعنی به دولت ثابت کنه من فلان مقدار دلار توی خارج از ایران دارم} که خب اینم میشه رانت و فقط عده محدود می تونن وارد کنند و خودشون هم برای خودروهایی که وارد می کنن هر قیمتی بخوان تعیین می کنن

    پیشنهاد » {تنها راهی که به ذهن من میاد} : ایران با چین و بانک های چینی ، قرارداد دوجانبه پولی مالی بسته
    ایران می تونه از چین خودروهای خارجی کارکرده وارد کنه {که همه شون توی چین نمایندگی دارن} و پولش رو از طریق معاهده دوجانبه پولی مالی پرداخت کنه {یعنی به ریال پرداخت کنه}
    پیمان دوجانبه پولی مالی ، یعنی چین می خواد بخره با یوان پرداخت میکنه ایران می خواد بخره با تومن پرداخت میکنه
    یک سوم حجم تجارت خارجی ایران با چین هست و چین بزرگترین خریدار نفت ایران

    موافقم 5
    مخالفم 4
  11. parsa

    ۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (34 ديدگاه)

    به نظرم راه حل برای ساماندهی بازار خودرو و واقعی سازی قیمت های خودرو ها ، واردات خودرو نیست
    چرا ؟
    مگه ما قبلا {قبل از اینکه واردات ممنوع بشه} واردات خودرو با حق گمرکی 40 درصد نداشتیم ؟ حتی حق گمرکی خودروهای برقی 25 درصد هم قبلا بوده چرا پس وضعیت خودرو کشور سامان پیدا نکرد ؟ چرا همچنان ایران خودرو و سایپا پیشرفت نکردن و خودروی خوب نساختن ؟ مگه قرار نیست واردات خودرو فشار به خودروسازها وارد کنه و کیفیت کارشون رو بالا ببره و قیمت خودروهاشون رو واقعی کنه پس چرا قبلا که واردات داشتیم همچین اتفاقی نیوفتاد ؟

    راه حل :
    باید برای ایران خودرو و سایپا حداقل دو رقیب تازه نفس و درست حسابی دست و پا بشه این دو کارخونه جدید هر کدوم دو یا سه محصول بسازن و روانه بازار کنن
    دو حالت پیش میاد ، یا ایران خودرو و سایپا یه تکونی به خودشون میدن و سطح کیفی کارشون رو بالا می برن یا ورشکست میشن

    این دقیقا حالتی بود که در مورد شرکت های مخابراتی اتفاق افتاد {ایجاد رقابت}
    یادتون هست که مثلا سال 80 می خواستید یه سیم کارت بخرید {با آنت دهی ضعیف چون تعداد آنتن ها خیلی کم بود} چقدر باید پول میدادید ؟ ما یه سیم کارت {همراه اول} غیررند {خیلی غیر رند از 0 تا 9 همه رقم ها توش بود} سال 84 خریدیم یک میلیون و دویست {قیمت سکه 122 هزارتومن بود الان 25 میلیون > یعنی به پول الان باید 250 میلیون میدادیم برای یه سیم کارت}
    بعد ایرانسل آروم آروم کارش رو گسترش داد تالیا اومد رایتل اومد و…. هرکدوم آنتن های خودشون رو زیاد کردن
    بعد آنتن هاشون رو بهم وصل کردن و همه از آنتن های همدیگه دارن استفاده می کنن
    و الان قیمت سیم کارت همراه اول 100 هزار تومن > در صورتی که اگر این رقابت پیش نمیومد ، احتمالا باید 250 میلیون برای یه سیم کارت همراه اول پول میدادیم

    موافقم 5
    مخالفم 5
  12. پويان

    ۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    خودروی برقی خوبه
    فقط امیدوارم فکر تامین برقش رو هم بکنن

    موافقم 3
    مخالفم 3
  13. فرزاد

    ۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (285 ديدگاه)

    هدف از واردات کاهش مصرف سوخت و اصلاح قیمت خودروهای موجود در بازار است
    معنی و تفسیر کلمه‌ی اصلاح همون گرون‌تر کردن خودروها و بالا بردن مبلغ دیه و افزایش هزینه بیمه و افزودن میزان درآمدشون از بازار خودرو و در نهایت حمایت از دوتا غول عقب‌مونده‌ی جلوروانده‌ی داخلی و همه‌ی شرکت‌های مثلاً خصوصی ولی کاملاً وابسته به آنها می‌باشد.
    اگه می‌خواستند بازار خودروی کشور رقابتی بشه و قیمت‌ها پایین بیاد طی این چند سال محصولات چینیِ ده هزار دلاری بالای میلیارد قیمت‌گذاری نمی‌شد

    موافقم 4
    مخالفم 2
  14. محمد

    ۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (629 ديدگاه)

    خود مپنا مگه خودرو برقی نداره؟
    چون آخه اون قبلاً رونمایی کرده بودند.
    کرمان موتور هم همینطور.

    ولی خدایی اگه این بیاد و به امثال شرکت مپنا بها بده این شاخ مافیا خودرو میشکنه.

    موافقم 6
    مخالفم 4
  15. یه امیر بدون ۲۰۶

    ۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    داداش نوکرتم شما یه جایگاه شارژ واسه ماشین های برقی هنوز نساختی
    بعد میخوای وارد کنی؟ :)))
    دایی اینا با تف کار نمیکنن ها… :))

    موافقم 6
    مخالفم 2
  16. احمد جلالی پور ملک ابادی

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (16 ديدگاه)

    پوله غذا و دارو نیست چجوری میخوایین پول ماشین وارداتی بدین اسگلا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. فریبرز

    ۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    تا سال 2030ترددخودرو بنزینی در شهرهای اروپا و آمریکا محدود میشود بنابراین باید بفکر جایگزین باشیم بقول معروف دیر زود دارد ولی با پیشرفت در ساخت باطری ارزانتر استفاده از خودروهای برقی در آینده به صرفه‌تر خواهد بود

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا