ایستگاه

رونمایی از اپلیکیشن مشترک بیمه و پلیس

بیمه شخص ثالث یک بیمه‌ی اجباری برای رانندگان و موتورسواران است. این بیمه خسارتی که شخص مقصر به دیگران بر اثر تصادفات وارد می‌کند را پرداخت می‌کند. پس از شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن موج‌های جدید این بیماری، بسیاری از شرکت‌های بیمه تصمیم گرفتند تا خدمات خود را به صورت آنلاین ارائه دهند تا از شیوع بیماری جلوگیری کنند. همکاری پلیس و شرکت‌های بیمه و ساخت یک پلتفرم جامع با همکاری این دو ارگان می تواند باعث افزایش رضایت صاحبان وسایل نقلیه در زمان دریافت خسارت شود.

مهندس مجید بهزادپور رئیس کل بیمه مرکزی در نشستی ضمن ابراز خرسندی از همبستگی پلیس و بیمه برای حل مشکلات زیان دیدگان حوادث رانندگی اعلام کرد:

اپلیکیشن مشترک پلیس و بیمه به عنوان یک پروژه ملی بسیار ارزشمند است و گامی موثر در کاهش تصادفات، کوتاه شدن زمان پرداخت خسارت و جلوگیری از تصادفات ساختگی خواهد بود.

وی در ادامه افزود:

خوشبختانه صنعت بیمه با بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات توانسته اقدامات خوبی در حوزه ارائه خدمات بیمه ای آنلاین (همچون بیمه درمان تکمیلی) انجام دهد که می تواند با اشتراک گذاری آن با سازمان های مرتبط به آنها نیز کمک رساند و زمینه‌های خدمت به مردم را بیشتر فراهم کند.


مهندس بهزادپور با اشاره به آماده سازی پروژه بیمه آنی(پروژه ارزیابی آنلاین خسارت و پرداخت الکترونیکی خسارت) از سوی بیمه مرکزی توضیح داد:

این پروژه که فاز نخست آن در رشته شخص ثالث آماده پیاده سازی است، بر این اساس شکل گرفته که در تصادفات خودرویی جزئی که نیاز به کروکی نیست و خسارت جرحی ندارد، اپلیکیشنی مبتنی بر تلفن های هوشمند، تولید و در اختیار طرفین  قرار می گیرد تا طرفین تصادف در صورت توافق بر سر مقصر و زیان دیده، به کمک آن اقدام به فیلم برداری و مستند سازی صحنه تصادف می کنند (تشکیل پرونده خسارت الکترونیک) و صحنه را ترک می کنند.

وی بیان داشت:

در واقع با استفاده از این اپلیکیشن دیگر نیازی به مراجعه به مراکز پرداخت خسارت نیست و از این مرحله به بعد، پرونده الکترونیکی تشکیل شده توسط ارزیابان خسارت متصل به سیستم، مورد ارزیابی قرار گرفته و به شرکت بیمه عامل ارجاع داده می شود و شرکت بیمه نسبت به پرداخت الکترونیکی خسارت به زیان دیده اقدام می کند.

مهندس بهزادپور یکی از مزایای این سیستم را  بانک اطلاعات تجمیع شده در آن دانست و اعلام کرد: این بانک اطلاعاتی قابل گسترش به خسارات بزرگتر و سایر رشته ها از جمله باربری و آتش سوزی و … را خواهد داشت.

همچنین مهندس بهزادپور از پروژه ارائه خدمات الکترونیکی کروکی تصادفات (کروکی آنلاین) به عنوان یکی دیگر از اقدامات صنعت بیمه در راستای بهبود کیفیت ارائه خدمات بیمه ای به هموطنان اشاره کرد و اظهار داشت:

این پروژه با همکاری پلیس راهور در حال انجام است و مقرر شده کروکی و اطلاعات تصادفات خودرو  توسط پلیس راهور به صورت الکترونیکی پرونده سازی شده و در بستر ایمن پلیس در اختیار شرکت های بیمه قرار گیرد.

وی در ادامه افزود:

این پروژه ضمن تسریع و کاهش ضریب خطا در تشکیل و رسیدگی به پرونده های خسارت خودرویی، امکان تحلیل، راننده محوری، شناسایی نقاط حادثه خیز، کاهش و حتی پیشگیری از تصادفات ساختگی و تقلب و تخلف را به همراه خواهد داشت.

رئیس کل بیمه مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود، مقصر فراری را یکی از مسائل مشترک بیمه و قوه قضائیه مطرح کرد و گفت:

هدف ما این است با تعامل بیشتر با قوه قضاییه مانند ارائه آموزش تخصصی به شورای حل اختلاف برای صدور رای به صورت سیستمی به کاهش روند پرداخت دیه زیان دیدگان حوادث رانندگی که عمدتاً به دلیل صدور رای طولانی شده است کمک کنیم.

وی تصریح کرد:

بخش زیادی از خسارت‌های جانی حوادث رانندگی مربوط به موتورسواران است که عمدتاً به دلیل عدم رعایت قوانین مقررات رانندگی و استفاده از کلاه ایمنی دچار آسیب جدی یا فوت می شوند و در صورت مقصر بودن در حادثه به دلیل نداشتن بیمه نامه شخص ثالث از صحنه متواری می شوند و مصدوم به موقع به مرکز پزشکی ارجاع داده نمی شود. لذا این سامانه می توانند با شناسایی موتورسیکلت‌ها و خودروهای فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث، موجبات اجبار برای خرید این بیمه نامه را فراهم کند.


وی در پایان با اشاره به ماده ۴۱ قانون بیمه شخص ثالث توضیح داد:

این اپلیکیشن مشترک باید امکان تعامل با سایر نهادهای مرتبط با حوادث رانندگی ، همچون قوه‌قضاییه،  اورژانس، هلال احمر،راهداری  و غیره را فراهم آورد.

همچنین سردار سید کمال هادیانفر در ادامه با اعلام آمادگی از رونمایی این سامانه در هفته دولت اعلام کرد:

این یک سامانه مردمی و چند وجهی است که با هدف ساماندهی حوادث رانندگی، تسهیل روند پرداخت خسارات از سوی بیمه ها، جلوگیری از تصادفات ساختگی و شناسایی خودروها و  موتورسیکلت های فاقد بیمه نامه با همکاری بیمه مرکزی رونمایی می شود.

وی ادامه داد:

سامانه یکپارچه رسیدگی به سوانح و تصادفات رانندگی در کنار سامانه کروکی آنلاین امکان دریافت خسارت غیر حضوری را برای زیان دیدگان فراهم می کند و می توان با بهره گیری از بخش تحلیل داده های این سامانه به ریشه یابی حوادث رانندگی، شناسایی رانندگان پر خطر و نقش نقص فنی خودرو در حادثه نیز دست یابیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد:

داده های حاصل از تحلیل این سامانه می تواند به کاهش ضریب خسارت بیمه شخص ثالث کمک کند.

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. بهراد

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (228 ديدگاه)

    اینا چرا عادت کردن هر چیزیو ” پروژه ملی ” نام میبرند. قرار نیست هر کاری که میکنین پروژه ملی بشه ها فقط محض اطلاع گفتم…

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  2. عاشق پدال

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (131 ديدگاه)

    تو اکثر کشورا وقتی خودرو در حال استفاده هست باید بیمه شخص ثالث یا همون ابتدایی ترین بیمه رو داشته باشه. تو روسیه اینطوریه که اگه شما بیمه نداشته باشی و مثلا ۳ روز بعد بیمه کنی ولی طی این ۳ روز ماشین در وضعیت حالت استفاده باشه, یه شرکت بیمه ی مادر هست که حدود ۲ میلیون تومن به ازای هر روزی که بیمه نداری برات قبض میفرسته. برا همین اولین کاری که اینجا میکنن اینه که ماشینو میخرن سریعا وارد اپلیکیشن شرکت بیمه رسو یا اینگوس میشن.
    خیلی خوب میشه این جریمه ی سنگین رو بزارن. مثلا تو ایران اگه بیمه نداشته باشی یا نکنی به ازای هر روز ۱ میلیون تومن جریمه بدی

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا