پس از آنکه راننده تاکسی اینترنتی مشهور اوبر خودروی تویوتا کمری خود را با تسلا مدل ۳ تعویض کرد میزان سفرهای ماهانهاش بیش از دو برابر شد! هیدی بارنز میگوید او پس از انتخاب تسلا مدل ۳ شاهد درآمد ۲۶۰۰ دلاری در بازه زمانی ۲۵ روزه بوده است. این اتفاق در حالی رخ داده که بارنز قبلاً با کمری و در همین بازه زمانی بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار درآمد داشت. او اظهار میدارد:
معمولاً در سفرها درآمد ۱ تا ۳ دلاری داشتم اما حالا این میزان به ۱۰ تا ۱۵ دلار رسیده و حتی گاهی اوقات بیشتر هم میشود.
بارنز میگوید مشتریان حالا سخاوت بیشتری به خرج میدهند. او یکی از ۱۵ هزار رانندهای است که پس از قرارداد هرتز با این خودروساز در سال ۲۰۲۱ محصولات این خودروساز را انتخاب کردهاند. این تغییر خودرو در زمان بسیار خوبی برای رانندگان انجام میشود زیرا قیمت بنزین بسیار بالاتر رفته است. بارنز همچنین اظهار میدارد افزایش هزینههای سوخت باعث شده بودند هزینه سوختگیریاش از ۶۰ به حدود ۱۰۰ دلار برسد. عدم هزینه برای سوخت به این معنی است که رانندگان میتوانند درآمد بیشتری را برای خود نگهدارند و البته مزیتهای استفاده از محصولات تسلا به همینجا ختم نمیشود زیرا خود اوبر نیز در صورت استفاده از خودروهای بدون آلایندگی بجای محصولات درونسوز مشوقهایی را در نظر میگیرد.
اگرچه هیدی تسلا را اجاره کرده است اما هزینههای آن همچنان کمتر از تویوتا کمری هستند. در کل هزینه مالکیت و نگهداری تسلای او در هر ماه حدود ۴۵۰ دلار بوده درحالیکه فقط هزینه سوخت کمری در ماه بیش از ۶۰۰ دلار بوده است. اجاره هفتگی تسلا از هرتز برابر با ۳۴۴ دلار است که البته شامل هزینههایی همچون بیمه، نگهداری پایه و کارکرد نامحدود خواهد بود.
meysam
۱۳ تیر ۱۴۰۱این تسلا موی دماغ همه شده
ولی در کل اونجا هم درآمد تاکسیهای اینترنتی خیلی کمه با اینکه کارشون خیلی سخته
مازیار
۱۳ تیر ۱۴۰۱موی دماغ یا هر تعبیر دیگه دلیلش اینه که کارش درسته بخصوص با این سابقه کم
حالا اینکه این یکه تازی چقدر دوام داره بحثی است جدا
Nima
۱۳ تیر ۱۴۰۱اینجا وضعشون بهتر از اونجاست
porsche
۱۳ تیر ۱۴۰۱نه عزیزم بیگاری می کشن
اون ور قطعه ماشین و خیلی خدمات دیگه هم به راننده ها میدن هرچی نباشه بازار رقابتی هست کسی می بره که بتونه هم زمان هم نیروی کار و هم مشتری رو راضی کنه uber الکی انقدر گنده نشده
Nima
۱۴ تیر ۱۴۰۱آمار داشت میداد خیلى از راننده ها لفت دادن!
ممد ژانگولر
۱۳ تیر ۱۴۰۱خدا وکیلی من تو یکی از کشورهای خلیج فارس ایران بودم راننده تاکسی هیبریدیاشون کلاشونو مینداختن رو هوا بخاطر مصرف سوخت کمتر
حالا شما فکر کن برقی داشته باشی
البته نمیدونم کسی به باتری عوض کردن رسیده یا نه احتمالا اونجا دیگه …
شششضش
۱۵ تیر ۱۴۰۱اره سوعد توی سه دقیقه باتری خالی شده رو در میاره یه باتری شارژ شده میزاره بعد اون باتری که از ماشینت در اورد شارژ میکنه برای ماشین بعدی
AMANTE
۱۳ تیر ۱۴۰۱من یکجایی رو متوجه نشدم، توی متن میگه ماشین رو اجاره کرده و هزینه ی مالکیت و نگهداری تسلایی که داره در ماه حدود ۴۵۰ دلار براش تموم میشه.
و بعد در ادامه نوشته هزینه ی اجاره ی تسلا از هرتز جایی که ایشون هم ازش اجاره کرده ۳۴۴ دلار برای هفته است.
آخر کدوم درسته ۴۵۰ دلار در ماه یا ۳۴۴ دلار در هفته چون اگه ۳۴۴ دلار در نظر بگیرم در ماه میشه ۱۳۷۶ دلار که با در نظر گرفتن درآمد مثلا ۳۰۰۰ دلاری در ماه و کسر ۱۳۷۶ دلار میشه ۱۶۲۴ دلار که خیلی کمه.
Nima
۱۳ تیر ۱۴۰۱ببین اجارش 344 تا هست که در ماه میشه همون که شما گفتى و در کنارش 450 دلار هم هزینه هاى ماهانه خود ماشینه
یعنى مجموعا 1826 دلار.
درآمد رو نمیدونم ولى هزینه اینه!
احتمال زیاد بیشتر درمیارن از 3000
محمد
۱۳ تیر ۱۴۰۱احتمالا هزینه برقش هست
محمد
۱۴ تیر ۱۴۰۱آره داداش کمه درآمدشون چون اصل تاکسی اینترنتی رو این مبنا بود که من یه مسیری رو دارم میرم چندتا هم مسیر دیگه هم ببرم که مقداری از هزینه هام رو پوشش بده هم برای من به صرفه هم برای مسافر ، راننده هاش هم بیشتر دانشجو یا مهاجران و افرادی هستن که مهارتی بلد نیستن در کل تاکسی اینترنتی هیچ جای دنیا برای شغل اصلی و دائمی انتخاب جذابی نیست
2646
۱۳ تیر ۱۴۰۱دیروز در پدال پستی با عنوان معرفی خودروهایی که بیشترین هزینه نگهداری را دارند، داشتیم. فارغ از نتیجه گیری های اون مقاله، تصمیم گرفتم کمی در مورد تجارب خودم از هزینه های نگهداری خودروهای خارجی در ایران بنویسم.
البته این سلسله مطالب به 4 دلیل بسیار مهم از لحاظ میزان هزینه های نگهداری برای سایر افراد چندان سندیت ندارد و صرفا حالت مقایسه بین خودروها دارد:
1. بعضی از قطعات مصرف شده از خارج کشور تهیه شدند.
2. در هنگام انتخاب قطعات همیشه سعی شده تا جایی که بودجه ام اجازه داده، بهترین قطعات انتخاب شود. به همین دلیل گاها قطعات یا روغن ها استانداردهای بسیار بالاتری نسبت به فابریک خودرو داشتند.
3. میزان استهلاک خودرو بسیار وابسته به نوع رانندگی و مسیرهای روزانه است.
4. به جز چند مورد، هیچ وقت از قطعات OEM برندها استفاده نمی کنم. به زبان ساده تر قطعات OEM، قطعاتی هستند که شرکت سازنده یک خودرو به کمپانی های قطعه ساز سفارش می دهد و برند خود را روی آن هک می کند.
برای توضیح مورد چهارم باید بریم سراغ مراحل طراحی و ساخت یک خودرو. اصولا هیچ خودروی پر تیراژی در هنگام طراحی فرآیند طراحی قطعات مصرفی را ندارد. به زبان ساده تر در طراحی این خودروها هیچ وقت دیسک ترمز، لنت، فیلترها، شمع و … به صورت اختصاصی طراحی و ساخته نمی شوند. به عنوان مثال در پروسه طراحی مشخص می شود این خودرو نیاز به N مقدار نیروی ترمز دارد. طراحان با توجه به استانداردهای سیستم ترمز یک سایز مشخصی از دیسک، کلیپرها و لنت را برای یک خودرو انتخاب می کنند.
این داستان بسیار شبیه پروسه خرید کفش است. خریدار سایز پاهایش 2/3 44 است، هم می تواند سایز 2/3 44 را انتخاب کند و هم نهایتا یک سایز بزرگ تر 45. بالطبع پایین نگه داشتن هزینه های ساخت (در واقع هزینه سفارش قطعات خودروساز به قطعه ساز) و پایین نگه داشتن هزینه نگهداری برای شرکت ها مهم است.
اما برگردیم به داستان قطعات OEM. هر شرکت خودروساز با انواعی از شرکت های قطعه ساز، تولید کننده روغن، فیلتر ساز، سازنده لاستیک و … قرارداد همکاری دارد. این همکاری ها می تواند به واسطه سیاست، کیفیت قطعات، توانایی خریداران ماشین در پرداخت هزینه های سرویس و … متغیر باشد. به همین دلیل است که شرکت درجه چندی مثل Peugeot دیسک های OEM (یا در فارسی فابریک) سایز 12 اینچی خودش را از برند متوسطی مثل Ferodo می خرد و BMW همین سایز را از شرکت قوی تری مثل zimmermann.
.
فروش قطعات OEM منبع اصلی درآمد کمپانی های خودروساز است. بر خلاف تصور عموم مردم سود فروش هر خودرو به واسطه هزینه های بالای بخش های R&D، بسیار ناچیز است و عمده درآمد شرکت های خودروساز از فروش قطعات OEM و هزینه های جنرال سرویس تامین می شود. به طور میانگین یک قطعه OEM حدود 30-20 درصد گرون تر از همان قطعه درون جعبه قطعه ساز است.
باز به زبان ساده تر شما فیلتر Mann با کد 2646 را در جعبه Mann می خرید 300.000 تومن. همین فیلتر Mann با کد 2646 درون جعبه BMW حدود 400.000 تومان قیمت دارد. بنابراین اگر توانایی شناسایی کد قطعات یا برندهای بهتر قطعه ساز را داشته باشید، می توانید هم هزنیه نگهداری خودرو را کاهش دهید و هم قطعات بهتری برای خودروتون انتخاب کنید.
این قطعات بهتر می تواند شامل انتخاب برند قطعه ساز بهتر باشد (مثلا برند zimmermann به جای Ferodo) یا خرید قطعه بهتر از یک قطعه ساز واحد. برای مثال خرید دیسک های Textar pro یا Textar pro plus به جای دیسک Textar یا خرید قطعه Meyle PD به جای Meyle.
************************************
قسمت اول: BMW X4 28i
به صورت کلی تمام خودروها در محدود 100.000 – 80.000 کیلومتر نیاز به تعویض قطعات و روانکارهای اصلی دارند. مهم ترین قطعات مصرفی در این سرویس ها شامل موارد زیر است:
https://s6.uupload.ir/files/1_t57n.jpg
https://s6.uupload.ir/files/2_w36y.jpg
https://s6.uupload.ir/files/3_pt5p.jpg
https://s6.uupload.ir/files/4_jlxg.jpg
.
به ترتیب از سمت راست:
1. روغن گیربکس مخصوص ZF8
2. روغن Transfer Case: باید توجه داشت که روغن های Transfer Case استانداردهای متفاوتی از روغن های دیفرانسیل ها دارند. منتها در ایران اگر تعمیرکاری روغن های دیفرانسیل و Transfer Case را عوض کند (که 99% ماشین های ایران در سراسر عمرشان چنین سرویسی را نمی بینند!)، از یک روغن برای دیفرانسیل و Transfer Case استفاده می کند. عدم رعایت همین نکته ساده آسیب های زیادی به Transfer Case خودروها وارد می کند.
3. روغن دیفرانسیل های عقب و جلو
4. روغن هیدرولیک فرمان (البته ماشین هایی با فرمان برقی نیاز به روغن هیدرولیک ندارند)
5. روغن ترمز
6. کولانت: انتخاب کولانت هم یکی از موارد بسیار مهم در خودروهاست. از اون جایی که عموما نمیشه تمام مایع رادیاتور را از موتور و رادیاتور خارج کرد، همیشه سعی کردم از کولانت فابریک هر خودرو استفاده کنم تا اختلالی بین کولانت های مختلف وجود نداشته باشد. از طرف دیگر خودروهای اروپایی به واسطه جنس رادیاتور و نوع واتر پمپ ها معمولا بالاترین استاندارد کولانت ها را در حذف نیترات ها دارند که توجه به این مورد در انتخاب کولانت هم بسیار مهم است.
7. فیلتر روغن گیربکس. فیلتر روغن گیربکس در تمام خودروهای اتوماتیک حتما باید در هنگام تعویض روغن گیربکس (کارکرد حدود 90.000 کیلومتر) تعویض شود.
8. تسمه دینام
9. آب یونیزه 000 یا 00 برای ترکیب با کولانت
.
چند نکته کوتاه:
الف) حتما قبل از تعویض روغن های بخش مختلف، مراحل عملیات تعویض را در یوتیوب سرچ کنید، چندین بار ببینید و حتی همراه خودتون داشته باشید. به هیچ مکانیکی، تاکید می کنم به هیچ مکانیکی 100% اعتماد نکنید. جز چند نفر محدود در ایران، هیچ کدوم از مکانیک ها در کمپانی خودروها تعلیم ندیدند و کار را به صورت تجربی یاد گرفتند.
هیچ وقت نگذارید که خودتون و ماشین تون کیس آزمایش و خطا یک مکانیک شود. روش درست را از طریق یوتیوب یاد بگیرید. به اراجیف مکانیک ها گوش ندهید و روی حرف تون اصرار کنید. در صورت عدم همکاری مکانیک، برین سراغ مکانیک دیگری.
ب) خرید قطعات و روانکارها را بر اساس مصرف تون کاستومایز کنید. برای مثال من عاشق لیز خوردن پشت ماشین و رانندگی توی برف هستم. این حرکات علاوه بر فشار کلی به تمام قسمت ها، دیفرانسیل ها را به شدت تحت فشار می گذارند. برای همین از روغن های دیفرانسیل Heavy Duty استفاده می کنم که مخصوص تحمل فشار بالاست. اگرچه این روغن های Heavy Duty حدود 2 برابر روغن دیفرانسیل های معمولی در یک برند قیمت دارند اما به واسطه قدرت محافظت بالاتر، ماشین را برای 80.000 کیلومتر بیمه می کنند.
ج) گاهی وقت ها وسواسی باشید! به عنوان مثال BMW در دفترچه توصیه کرده روغن های دیفرانسیل را خالی کنید و روغن تازه را جایگزین کنید اما از اون جایی که خیلی دیفرانسیل هام رو دوست دارم :))، به جای یکبار، 2 بار تعویض می کنم. روغن دیفرانسیل ها را خالی می کنم، 0.6 و 0.9 روغن جایگزین می شود، 1000 کیلومتر رانندگی می کنم و دوباره روغن های دیفرانسیل را تعویض می کنم. این تکنیک قرون وسطایی کمک می کند تراشه های ریزی که در اثر هرزگردی از چرخ دنده های دیفرانسیل جدا شدند و درون هوزینگ آن مانده اند بهتر خارج شوند. خروج بیشتر تراشه ها هم عمر روغن دیفرانسیل را افزایش می دهد و هم باعث سلامت بیشتر چرخ دنده ها می شود.
.
بحث روغن موتور و فیلترها هم که هر 8000 کیلومتر در جنرال سرویس ها تکرار می شود:
https://s6.uupload.ir/files/5_v5ps.jpg
بحث انتخاب روغن موتور و شاخص های آن هم بسیار مهم است. به طور خیلی خلاصه روغن موتورهایی با TBN بالا می توانند در مقابل اسیدیته مقاومت بیشتری داشته باشند. شاخص TBN در ایران که بنزینی با میزان فسفر بالا دارد، بسیار مهم است. یکی از بالاترین اعداد TBN را در روغن های بازار ایران برند Addinol دارد.
صرفا با دقت در همین شاخص کوچک، همیشه یک سوم دوستانم پول روغن موتور دادم (Addinol در مقابل Mobil1 یا Valvoline یا BMW OEM)، 50% بیشتر از آنها رانندگی کردم (کارکرد 8000 کیلومتری در مقابل 5000 کیلومتر) و موتور ماشینم هم در شرایط بهتری بوده است.
البته بحث انتخاب روغن موتور خیلی گسترده است و اگر عمری بود، در آینده با هم گپ خواهیم زد.
و حتما یادتون باشه روغن گران تر به معنی محافظت بیشتر نیست. اتفاقا روغن موتورهای گران تر و پیشرفته تر به واسطه ادتیوهای بیشتری که دارند در مقابل بنزین بی کیفیت ایران زودتر اکسید می شوند، بنابراین استاندارد عمر 16000 کیلومتری آنها منوط به وجود بنزین مناسب است.
.
وقتی سوار خودروی توربو با چنین راندمان بالایی هستید، Octane booster همراه دائمی شما در پمپ بنزین ها هستند. بر خلاف روغن موتور که به نظرم محصولات آلمانی در شرایط افتضاح ایران پاسخ بهتری از رقبای آمریکایی دارند، در بحث Octane booster محصولات آمریکایی بسیار بهتر هستند.
بنا به مطالبی که خوندم و تجربه خودم از تست مکمل ها بنزین بر اساس تعداد ارور Miss Fire روی ECU، تقربیا تمام مکمل های Sonax، Addinol، Wurth، Valvoline، BMW OEM، Benz OEM و … آشغال هستند. 3 تا برند اول در زمینه افزایش اکتان بنزین و کاهش ناک موتور شرکت های آمریکایی NOS و Lucas و Gumout هستند. برندهای NOS و Lucas به واسطه ارائه در نمایندگی های آرتاتک موتور و معین موتور در بازار ایران شناخته شده هستند و قیمت های فوق العاده بالایی دارند اما Gumout را تقریبا هیچ کسی نمی شناسد.
فرصتی فوق العاده ای بود برای من، زمانی که اطرافیان برای هر مکمل NOS و Lucas حدود 1.000.000 تومن و مکمل های Sonax، Addinol، Wurth، Valvoline، BMW OEM، Benz OEM و … حدود 400.000 تومن پول خرج می کردند، من مکمل های Gumout را با برچسب شاپرک (برای اطمینان بیشتر از اصالت کالا) تو جعبه های 6 تایی می خریدم 534.000 تومن :))
https://s6.uupload.ir/files/6_30j3.jpg
بحث انواع مکمل های بنزین هم خیلی گسترده است و اگر عمری بود، در این مورد هم در آینده با هم گپ خواهیم زد.
.
قطعات تعویضی در کارکرد حدود 100.000 کیلومتر وابسته به سبک رانندگی، نوع مسیرها، پرفورمنس ماشین و کیفیت قطعات فابریک دارد. به طور خلاصه با توجه به جاده های خوب کشورمون کراس اوورها، به ویژه کراس اوورهای اسپرت نیاز به بازبینی جلوبندی و تعویض برخی قطعات دارند.
البته بعضی از قطعات به واسطه پرفورمنس بالاتر و انتخابی که به راننده می دهند، طبیعی است که زودتر دچار استهلاک شوند. برای مثال خودروی Toyota Prado J120 من آپشن تنظیم سفتی کمک فنر 4 حالته داشت. غیر از سفرهای آفرود، ماشین همیشه روی حالت Sport بود، بالطبع فشار بیشتر باعث روغن زدن سریع کمک فنرهای من نسبت به خودروی فاقد این آپشن میشد. یا در مثال دیگر بالون های عقب Toyota Prado J120 توی جامپ های سافاری بسیار ضعیف هستند و تقریبا هر 6-5 بار سفر یکی شون می ترکید و مجبور میشدم که هر دو تاشون رو عوض کنم. خلاصه همیشه آپشن و پیچیدگی، استهلاک بالا را به همراه می آورد. پس در BMW هم با سبک رانندگی من طبیعی بود که بعضی از قطعات زودتر مستهلک شوند:
https://s6.uupload.ir/files/66_4cb8.jpg
.
در این تصویر دیسک های جلو، قطعات جلوبندی اصلی، فیلترهای هوا و روغن، شمع، برف پاک کن، تسمه و … را مشاهده می کنید. البته یک نکته ای را باید تاکید کنم. به واسطه کارم مجبورم در مسیرهای خاکی تردد داشته باشم که این داستان، استهلاک ماشین های من را چندین برابر می کند. همچنین زمانی که این قطعات را تعویض کردم، بعضی از قطعات فابریک هنوز 35% عمر داشتند اما چون این قطعات را در تخفیف از خارج کشور خریدم و حدود 1/3 هزینه نمایندگی تمام شد، همه رو با هم تعویض کردم. در یک رانندگی نرمال هیچ وقت نیازی به تعویض این قطعات در این کارکرد نیست.
************************************
قسمت بعدی: Lexus NX 300h F-Sport
و در نهایت مقایسه هزینه های نگهداری دو کراس اوور لوکس بازار در شرایط یکسان
https://s6.uupload.ir/files/333_bxgu.png
https://s6.uupload.ir/files/20200102_134747_9tiu.jpg
https://s6.uupload.ir/files/333_d6na.jpg
Nima
۱۴ تیر ۱۴۰۱یه دنیا سپاس
اطلاعات عالى بود😊
2646
۱۴ تیر ۱۴۰۱ارادت نیما جان
GMA
۱۴ تیر ۱۴۰۱یکی از مفید ترین کامنت هایی که در پدال خوندم
تشکر بابت اینکه اطلاعاتتون را با ما به اشتراک میگذارید🌹
2646
۱۴ تیر ۱۴۰۱عزیزمی.
از هم صحبتی و معاشرت با دوستان عاشق ماشین همیشه لذت می برم.
خوشحالم که بعد از Tuningtalk حداقل اینجا میشه هنوز کمی در مورد ماشین حرف زد.
اگر این سبک کامنت ها را دوست دارید، توی پست پایین هم در مورد یه کوچولو در مورد SUV های ژاپنی نظراتم رو نوشتم:
https://www.pedal.ir/suzuki/new-maruti-suzuki-brezza-revealed-in-india/
GMA
۱۴ تیر ۱۴۰۱بله اونم قبلا خوندم و لذت بردم، خیلی دنبال چنین مطالبی ام
SS
۱۵ تیر ۱۴۰۱نکات خوبی بودن و مهمتر اینکه از روی تجربه و نه فقط دفترچه
اما مشکل اصلی در ایران تهیه این روغن ها و قطعات و مطمئن بودن از اصلی بودن اون ها هست.
خودم چند روز در بازار میگشتم تا روغن پنتوزین CHF 11 اصلی که طبق دفترچه ماشین بود پیدا کنم و در نهایت هم با اینکه لیتری 400 هزار تومان بود مطمئن نشدم که اصلی باشه.
جالب اینجاست که قیمت روغن های اصلی در دوبی در مقایسه با روغن های داخلی هم بالا نیست و شما میتونید یک 5 لیتری موبیل وان رو هم قیمت سوپر رانا در داخل کشور خریداری کنید.
——
دلیل خاصی داشت که برای گیربکس از روغن zf hp8 استفاده نکردید؟
NAVID۰۰۹۸
۱۳ تیر ۱۴۰۱میگم داش رضا باقری ، نمیشه بدی با تسلات یه بوق بزنیم !
Elmiraj
۱۳ تیر ۱۴۰۱معامله ای که به نفع تسلا ، هرتز ، رانندگان و مسافران تمام شد .
شاهد خرید های بزرگتری از تسلا خواهیم بود…
دکتر استاپ
۱۳ تیر ۱۴۰۱خسته نشدی میای مطالب بیهوده انتشار میدی تا توجه بقیه رو جلب کنی؟
هاتف
۱۳ تیر ۱۴۰۱دمکرات ها همیشه با سیاستهاشون سوختهای فسیلی رو گرون میکنند تا به قول خودشون سرمایه گذاری روی انرژیهای سبز (یکیش خرید ماشینهای الکتریکی) قابل توجیه بشه. الان که تو آمریکا ملت دارن یه باک بنزین رو ۱۰۰ دلار پول میدن این داستانای قشنگ درمورد تسلا خریدار داره، وگرنه قبلا با بنزین گالنی دو دلار کسی دنبال این حرفا نبود.
porsche
۱۳ تیر ۱۴۰۱جنگه عزیزم
الان میاد میگه امریکا با یهودیا دست به یکی کردن به کمک فراماسون ها تو اوکراین جنگ شده روسیه گول خورده تا دولت امریکا سوخت رو گرون کنه که تسلا سود کنه
ماکسیمیلیان
۱۴ تیر ۱۴۰۱😂😂😂
دولـت ها، همه یک فرد هستند.
جـنـگ آنها، نمایشیست؛ عاقبت این بازی، نابودی همدلی و دوستی میان مردمان کشورهاست.
اگر مردم قصد جان یکدیگر کنند، راه غارت سهل میشود.
RezaRs
۱۴ تیر ۱۴۰۱امریکا می خواد وابسته سوخت فسیلی نباشه نه از نظر محیط زیست فقط
اگه کشور های نفت دار باهاش چپ افتادند هیچیش نشه
porsche
۱۴ تیر ۱۴۰۱امریکا همنی الان هم بخش عمده نفت خودش رو از امریکا و کانادا به دست میاره در مورد گاز هم همین طوره مشکل اصلی برای اروپاس و امرکا برای اینکه کمک کنه بهشون و نشون بده رهبر جهانه سعی میکنه بهشون کمک کنه که موفق هم شده هم از ذخایر استراتژیک بهشون داد هم با قطر و استرالیا برای کمک بهشون به توافق رسید اسراییل و ترکیه هم قراره کمک کنن برای استخراج گاز و نفت همچنین نروژ قرار داد امضا کرده برای افزایش برداشت گاز انگلیس هم که نفت و گاز دریای شمال رو داره که تو یک یا چند میدان با ایران از زمان شاه شریکه پولش الان تو یه حساب بانکی به نفع مردم ایران ذخیره میشه
فقط این ایران مثل ابلهاست هم نزدیک اروپاس و هم هم گاز زیاد داره نفت هم داره ولی از اونجا کهاقایون عاشق صلح و امنیت مردم هستن و از قدرت های جهانی بدشون میاد دارن این فرصت رو اتیش می زنن توتال و یه شرکت نفتی ایتالیایی هم برای برداشت از بزرگترین میدان گازی جهان که بین ایران و قطر مشترکه هست اقدام کردن(پارس جنوبی)
Kato
۱۳ تیر ۱۴۰۱چرته
من دوتا برادر میشناختم که هر دو با یک ماشین مشترک کمری برای مسافربری فرودگاه استفاده می کردند و ماشین اصلا خاموش نمیشد
صبح تا شب دست یکی و بعد شیفت شب دست اون یکی برادر بود
راحت ۲ تا خانواده ازش نون می خوردن
حالا اینا به کنار
فکر می کنید کارکرد کمری به چند هزار. رسیده بود؟
۱۶۰۰۰۰۰
بله یک میلیون و ششصد هزار …
میگفت هیچ خرجی جز سوخت و روغن نداره …
و در طی شبانه روز چند هزار کیلومتر کار میکنه و…
اگه با دید وسیع به موضوع نگاه کنیم و در طی زمان به مساله بی اندیشیم اونوقت می فهمیم که چقدر کمری بهتره…
porsche
۱۳ تیر ۱۴۰۱مدل استفاده مالک خیلی مهمه اگه رو سرعت کروز باشه کلا استهلاک خیلی کمه
کشتی ها و قطار ها و هوا پیما ها و حتی جت های جنگی این طوری کنترل می شن تا خرج رو دست شرکت ها و کشور ها نذارن
imperial
۱۴ تیر ۱۴۰۱(میگفت هیچ خرجی جز سوخت و روغن نداره)
این جمله فقط برای ماشین های زیر100هزار کارکرد صحیح هست و برخی ماشین ها 150هزار کاکرد.نداریم ماشین 1میلیون کیلومتر بره مشکلی برنخوره،چون چیزی در خودرو داریم به اسم طول عمر قطعات و چیزی داریم به نام استحکاک بین قطعات.
آرین
۱۳ تیر ۱۴۰۱تبلیغات حال به هم زن.
“از وقتی کمری رو با تسلا عوض کردم دیگه موهام نمیریزه.”
meysam
۱۳ تیر ۱۴۰۱😂😂😂😂
Farimani
۱۴ تیر ۱۴۰۱خب یعنی اصرار دارید که تسلا فقط بدرد مسافر کشی میخوره؟
البته اختلاف قیمت که اصلا مهم نیست
تسلام که هزینه نداره
اینجام درآمد پراید با پژو کلی فرق داره
اما تسلای بعد از ۴ سال رو هم مقایسه بفرمایید ببینیم چیزی ازش میمونه یا با تویوتای ۲۰ ساله هم عوض نمیکنن
معلومه که قابل مقایسه نیست
کلا موضوعات نسبت به گذشته خیلی سطح پایینه
ایشالله بازنگری بشه
نمردیم از بدبختی
۱۴ تیر ۱۴۰۱100 دلار ینی بالای ۱ و نیم میلیون تومان 🗿
RezaRs
۱۴ تیر ۱۴۰۱اینم سطح سایت پدال و کامنت هاش بعد کامنت های من حذف میشه این کامنت ها میمونن معلومه که سایت پدال و خود همین اقای اشتری موافق همین چرتو پرتاس که باشن و تشنج تو سایت ایجاد کنند برای بازخورد بیشتر پس نگهشون میدارن
اگه غیر از اینه از اقای اشتری اقای عقیلی و اقای احمد زاده پاسخ منطقی می خوام ریپلای کامنتم
به عنوان یه کاربر سایت پدال حق دارم بدونم چرا کسایی که سایتو متشنج میکنند با کامنت های مسخره و بی ربط باید بمونن همشونم مولتی اکانتند
پدال شده صحنه حنگ کره ژاپن
اخه من نمیدونم مطلب تاکسی مربوط به تسلامه چون برقیه هزینش کمتره چه ربطی به ماشین های ژاپنی و کره ای داره خسته شدیم از دعوای اقتصادی ساز ها ماشین اقتصادی اسمش روشه برای مردم معمولیه جامعس تعجب میکننم اینجا طرف به اسم ماشین بازی سر این ماشینا دعوا میکنه و کلی کامنت میده با اکانت های مختلف
ehsan.fa
۱۴ تیر ۱۴۰۱آقا رضا کامنت من نصفش نبود یا اصلا حذف میشه برا همین زیاد نمیام تو کامنت ها مثلا نصف کامنت من بخاطر کلمه (چرت ترین) حذف شده بود.
محمد
۱۴ تیر ۱۴۰۱رضا جان منطقیه کاری بهشون نداشته باشن کامنت خور سایت میره بالا حذف و بن کردن اکانت حالا بماند تذکر
، هم نمیتونن بهشون بدن؟
ارشک
۱۵ تیر ۱۴۰۱اول اینکه تویوتا کمری حداقل از تسلا سری سه ، پانزده هزار دلار ارزانتره. بعد این راننده با اینکه ماشینش رو تسلا کرده هنوز هم نتونسته در ماه درآمد سه هزار دلاری داشته باشه .این کی میخواد تسلا بخره !