تویوتا

تاریخچه وانت پیکاپ تویوتا استات ؛ اسطوره دوام و اطمینان!

تویوتا سابقه درخشانی در صنعت خودرو دارد و این بار می‌خواهیم تاریخچه وانت پیکاپ استات را خدمت شما عزیزان بازگو کنیم. اگرچه بسیاری از افراد روی خودروهای اسپرت و قابل‌اعتماد این برند تمرکز خواهند کرد اما وانت‌های تویوتا نیز اعتبار بالایی دارند.

استات نقش مهمی در پیشبرد اهداف تویوتا داشت. این وانت پیکاپ سبک به مدت ۴۶ سال تولید شد و نسل‌های گوناگون آن راهی بازار شدند. همه این نسل‌ها مسیر موفقیت تویوتا در بازار وانت‌های سبک را هموار کردند. ویژگی‌های جذاب و روح پیشرو استات باعث شده است این خودرو میراث درخشانی از خود بر جای بگذارد.

اولین نسل تویوتا استات

در ماه‌های ابتدایی تلاش تویوتا برای حضور در بازار وانت پیکاپ های سبک نسل اول استات به عنوان یک پیشتاز واقعی معرفی شد. این خودرو در آوریل ۱۹۵۴ با نام تویوپت RK پدیدار شد و مسیر موفقیت تویوتا در بازار خودروهای سبک را هموار کرد. با طراحی متفاوت و ماهیت سرسخت، اولین نسل استات توجه خریدارانی که خواهان محصولی مطمئن و توانا بودند را جلب کرد. خودروی موردبحث از ساختار بدنه روی فریم سود می‌برد و بنابراین محصولی مناسب برای کارهای سنگین بود. تأکید استات روی دوام بالا و فضای بار زیاد باعث شدند تویوتا در اذهان ماندگار شود.

زیر کاپوت نسل اول استات پیشرانه تایپ R با ۴۸ اسب بخار قدرت قرار داشت. شاید قدرت این پیشرانه بسیار کم به نظر برسد اما وظایف خود را به‌خوبی انجام می‌داد. توانایی‌های بارگیری و بکسل قابل‌توجه استات باعث شدند این خودرو گزینه‌ای محبوب بین کشاورزان، تاجران و… باشد؛ اما آنچه واقعاً باعث تمایز این وانت سبک می‌شد طراحی خلاقانه آن بود. ابعاد جمع‌وجور و شعاع گردش کوتاه باعث شده بودند استات حتی در محیط‌های شهری نیز قابلیت مانور بالایی داشته باشد و سیستم تعلیق نیز سواری راحتی را ارائه می‌کرد.

دومین نسل تویوتا استات

با موفقیت نسل اول استات، تویوتا به دنبال تثبیت بیشتر موقعیت خود در این کلاس بود. همین امر منجر به معرفی نسل جدید استات ۱۹۶۰ شد که نه تنها ارزش‌های اصلی این خودرو یعنی دوام و کاربری بالا را حفظ کرده بود بلکه بهبودهای قابل‌توجهی را نشان می‌داد. یکی از این موارد را می‌توان استفاده از پیشرانه قوی‌تر دانست که در ترکیب با توانایی‌های یدک کشی و بارگیری بسیار خوب وانتی سطح بالا را می‌ساختند. استات در نسل دوم با پیشرانه‌های متنوعی از جمله ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری R، ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۲R، ۴ سیلندر ۱.۹ لیتری ۳R و نهایتاً قوی‌ترین نسخه یعنی ۴ سیلندر ۲ لیتری ۵R عرضه شد. تویوتا علاوه بر افزایش قدرت پیشرانه‌ها روی راحتی کلی خودرو نیز تمرکز کرد به گونه‌ای که دومین نسل استات از سیستم تعلیق بهتر سود می‌برد که نتیجه آن سواری و هندلینگ ارتقا یافته بود.

مدل استات ۱۹۰۰ که از پیشرانه ۳R استفاده می‌کرد در آمریکای شمالی و بین سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۷ عرضه شد. این خودرو در ابتدا موفقیت چشمگیری به دست نیاورد و در یک سال فقط ۴ دستگاه از آن فروخته شد اما در دیگر بخش‌های جهان اوضاع بسیار متفاوت بود و نسخه‌های ویژه‌ای از این وانت برای تایلند و آفریقای جنوبی تولید شده بود. با بهبود مستمر خودرو تویوتا موقعیت خود در بازار وانت‌های سبک را تثبیت کرد. دومین نسل استات نشان دهنده تعهد تویوتا به شنیدن نیازهای مشتریان بود. اگرچه این خودرو در آمریکای شمالی موفقیتی کسب نکرد اما پلی برای عرضه سایر محصولات ژاپنی‌ها در این بازار بود.

آخرین نسل تویوتا استات

آخرین نسل استات در سال ۱۹۷۹ معرفی شد تا بالاترین تجربه تویوتا در زمینه تولید محصولاتی بادوام و قابل‌اعتنا را به نمایش بگذارد. این خودرو از نظر طراحی و عملکرد ارتقا یافته بود و روی وانت‌های بعدی ژاپنی‌ها نیز تأثیر چشمگیری گذاشت. اگرچه ظاهر استات نسل سوم بسیار تغییر کرده بود اما زیر پوست آن تغییرات بسیاری وجود نداشت هرچند راه را برای تولید هایلوکس هموار کرد. هویت کلی این نسل استات مشابه دو نسل قبلی بود و بنابراین شاهد کنتراست قابل‌توجه بین بخش جلو و عقب خودرو بودیم. این مدل همچنین پیشرانه ۵R را حفظ کرده بود هرچند برخی تناقضات عجیب در اطلاعات مدل‌های صادراتی وجود داشت. اگرچه تویوتا ادعا می‌کرد پیشرانه‌ای قوی‌تر با ابعاد ۲.۲ لیتر و کد ۲۰R وجود دارد اما در کاتالوگ قطعات خود شرکت تنها به پیشرانه‌های ۵R و ۴Y اشاره شده بود.

تویوتا در سال ۱۹۸۹ تصمیم گرفت تولید استات را بدون معرفی جانشین مستقیم متوقف کند. این خودروساز بجای بازار وانت‌های سبک روی اولین وانت فول سایز خود یعنی T100 تمرکز کرد خودرویی که در ابتدا بازار آمریکای شمالی را هدف گرفته بود. روند بازنشستگی استات از مدت‌ها قبل شروع شده بود در سال ۱۹۶۸ شاهد جایگزینی آن با هایلوکس بودیم. علیرغم این موضوع استات محبوبیت بالایی در بازارهای جهانی داشت و تا سال ۲۰۰۰ در برخی کشورها عرضه شد. حتی پس از گذشت چندین سال از توقف تولید این وانت سبک همچنان خاطره خوش آن در ذهن مالکان باقی مانده است.

استات پیشتاز وانت‌های سبک تویوتا

این وانت در چند نسل تولیدی خود تأثیر قابل‌توجهی روی چشم‌انداز صنعت خودرو گذاشت و وانت‌های سبک آتی تویوتا را شکل داد. همچنین خودروسازان زیادی از این خودرو الهام گرفتند تا محصولاتی مشابه را بسازند. یکی از دلایل اصلی پیشتازی این خودرو را می‌توان تعهد بی‌نظیر در دوام و قابلیت اطمینان بالا دانست. در حقیقت تویوتا به خوبی از اهمیت تولید محصولاتی مقاوم در بدترین شرایط آگاه بود. ساختار خوب استات، فریم‌های تقویت شده و قوای محرکه بادوام باعث شدند مالکان اطمینان زیادی به خودروی خود داشته باشند.

استات همچنین توانایی تویوتا در تطبیقی با نیازهای رو به تکامل طرفداران وانت‌ها را نشان داد. در طول سال‌های تولید تویوتا با ویژگی‌های خلاقانه باعث محبوبیت استات شد. نکته جالب آنکه برخی شایعات خبر از احیای نام استات در سال ۲۰۲۵ و تولید وانت پیکاپی جدید توسط تویوتا می‌دهند. این خودرو به عنوان وانت سبک تویوتا از نظر کیفیت، دوام و قابلیت اطمینان بسیار خوش درخشید. استات پایه و اساس نسل‌های بعدی وانت‌های تویوتا را شکل داد و معلوم نبود که بدون تولید این خودرو وضعیت وانت‌های ژاپنی‌ها در روزگار کنونی چگونه می‌شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. رضا

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (123 ديدگاه)

    چه جالب اصلا نشنیده بودم راجع به این مدل.
    نسل دومش ولی خیلی چهره آشنایی داره.

    موافقم 59
    مخالفم 1
  2. R@min

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    فورد ماوریک دوباره کلاس کامپکت پیکاپ احیا کرد حالا همه ریختن وسط یه سهمی بگیرن.

    موافقم 12
    مخالفم 59
  3. amdbenz

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (30 ديدگاه)

    لطفا درباره ماشین های فراموش شده مطالب بیشتری بزارید .

    موافقم 61
    مخالفم 2
  4. R/T

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    عجب وانتی بود

    موافقم 33
    مخالفم 0
  5. R/T

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    تو ۳ نسل از همه لحاظ عملکرد عالی داشت دمت تویوتا گرم

    موافقم 45
    مخالفم 0
  6. MR.JD

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (326 ديدگاه)

    با عرض سلام خدمت دوستان و البته ژاپنی باز های پدال
    چند روز پیش در مورد تویوتا کمری اتاق VX40 فیس لیفت مطالعه میکردم سوالی برای بنده پیش آمد
    سوالی که پیشی آمد این بود که ظاهرا تنها تفاوت مدل فیس لیفت با مدل های قبل فیس لیفت در چراغ ها و سپر بود ولی هنگام گشتن دیدم در یکی از سایت های معتبر نوشته بود که :
    اکثر نسخه‌های وارداتی XV40 نیوفیس، ساخت ویتنام بودند و به همین دلیل نیز نسبت به مدل‌های قبل فیس‌لیفت (ساخت استرالیا) کیفیت سواری متفاوتی دارند . (باما)
    من اصلا متوجه این جمله نشدم . الان منظور این بود که مدل های فیس لیفت مثل همان کمری معروف نیستند ؟ فرق دارند ؟
    – ( شخصا خودم قبلا در مورد تویوتا آریون نیز همچنین چیزی شنیده بودم که گویا آریون های 2009-2011 با کیفیت تر از 2012/2013 هستند و نسل جدید آریون کیفیتی مانند نسل قبلی ندارد و در سواری و کیفیت نسل قبل برتری دارد )

    حقیقتش من اطلاعات زیادی از این موضوع ندارم و میخواستم بدانم داستان این مونتاژ های مختلف تویوتا چیست ؟
    الان کمری های 2007تا2009 بهتر هستند یا 2010/2011 فیس لیفت ؟
    و همچنین آریون های vx40 واقعا بهتر از vx50 ها هستند ؟

    موافقم 18
    مخالفم 2
    1. غفوری

      ۱۶ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      هر چه قدیمی تر و ساده تر = دوام بیشتر و تعمیر آسانتر
      گاها حتی قدیمی تر ها راحتی بیشتری دارن

      موافقم 10
      مخالفم 0
    2. Kamran

      ۱۸ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (91 ديدگاه)

      نه عموما
      کمری تو بسیاری از کشور ها ساخته شده و وارد شده
      فنی که تا حالا نشنیدم فرقی بذارن
      ولی تا جایی که من میدونم نسخه های مونتاژ استرالیایی کیفیت کابین کمتری دارن
      از لحاظ دوام نه از لحاظ سر و صدای کابین
      که مثلا درب صندوق به صدا میوفته یا کنسول و رودری ها
      اونم نسبت به سایر مونتاژ ها
      حتما قبل از خرید سوار خوردو شده و ترجیحا در مسیر های ناهموار برانید تا از موارد فوق مطمئن شوید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. یوسف

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (744 ديدگاه)

    این مدل جزو سخت جون ترین خودروهای ساخت بشر بود. اگر تویوتا نسل تازه اون رو برای رقابت با فورد ماوریک احیا بکنه خیلی خوب میشه.

    موافقم 31
    مخالفم 1
  8. Scuderia Ferrari

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (3907 ديدگاه)

    اگه چراغ سبز تولید رو بگیره با شاسی نردبانی میتونه برگ برنده این کلاس باشه چون دوتا رقیب اصلیش (ماوریک و رمپیج) پلتفرم یکپارچه دارن

    موافقم 20
    مخالفم 0
  9. datsun

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (3527 ديدگاه)

    اون نسل آخر عشقه سوخت کشهای بلوچه نسل دومش هم هست تو ایران، قبلا زیاد بود این مدل

    موافقم 40
    مخالفم 2
  10. حسین

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (785 ديدگاه)

    برای زمان جونیور خودمون بوده
    حرفی از جونیور زده نشد
    تو این سگمنت نبوده مگه ؟
    یا فروش خوبی نداشته ؟

    موافقم 22
    مخالفم 0
  11. کاوه

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ما تو غرب کشور، حدود ۳۵ سال پیش،یه دو کابین نسل دو (فکر کنم فیس لیفت بود،چون جلو پنجره اش یه مقدار به روز تر بود) داشتیم، موتور ۲ لیتری،دنده هیلمنی بود،عالی بود،از اون زمان، احترام گذاشتم به تویوتا،بعد یه لنکروز 2f بعد یه 3f,تویوتا واقعا لایق احترامه

    موافقم 43
    مخالفم 2
  12. *ALI*

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (308 ديدگاه)

    نسل اول و دومش قیافه پر ابهتی داره مخصوصا نسل اول

    موافقم 24
    مخالفم 1
  13. یاسر احمدی

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (12 ديدگاه)

    یادش بخیر هنوزم نسل دومش در منطقه ما کردستان کار میکنن
    رانندگیم باهاش خیلی حال میده دندش فرمانیه
    واقعا ماشین جون سختیه باور کنید با اینکه ۴۵ ساله کار میکنه هندزم ماشین قابل احترامیه

    موافقم 24
    مخالفم 1
  14. محمد

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    توی ایران یک مدل بود و شاید الان هم باشه،چراغهای دوتایی،اما قیافش با اینها کمی فرق داره و بروزتره

    موافقم 25
    مخالفم 0
  15. سید جواد امیرموسوی

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یکی از اقوام مون یدونه مدل ۷۷ میلادی شو داشت که یه بار ترمز دستی ش آزاد شد و از ارتفاع حدود ۱۰۰ متری(منطقه کوهستانی) سقوط کرد.بدون هیچ آسیب جدی به کمک ۵۰ -۶۰ نفر ماشینو کشیدن بالا .سال۱۳۶۵ در.روستای دینان.لاریجان اتفاق افتاد.

    موافقم 16
    مخالفم 1
  16. پرهامیوف

    ۱۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (696 ديدگاه)

    نیسان گاوی خودمونم بوده
    منتها هر دو شون گمنام بودن
    نیسان چون پیچیدگی کمتر داشته اوردن تو ایران

    موافقم 8
    مخالفم 0
  17. ایران فرانسه

    ۱۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (72 ديدگاه)

    تو فیلم پاییزان رسول صدر عاملی با بازی امین تارخ و کتایون ریاحی و داریوش ارجمند، یه دو کابین نسل دوم هست ما با جلو پنجره اش و اون چراغ‌های چهارتایی اش خیلی حال می کردم

    موافقم 9
    مخالفم 0
  18. BMW

    ۱۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1243 ديدگاه)

    نسل اولش واقعا عالی بوده مخصوصا طرح های اولیش

    موافقم 7
    مخالفم 2
  19. فرزاد افشار

    ۱۶ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (159 ديدگاه)

    حرفی برای تویوتا نمی مونه جز اینکه بهترینه تو جهان ساده و کاربردی و انگار روح داره ماشینی مثلش ندیدم و نخواهمم دید

    موافقم 4
    مخالفم 4
  20. Hamid Fakharian

    ۱۶ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    گاهی میشنوم کسانی که وانت مزدا دارند خیلی به به وچح چح می‌کنند که چقدر سخت جونه و….. درحالی که طی مدت زمانی که یک وانت تویوتا به بازنشستگی میرسه دو تا وانت مزدا از صفر به حالت اوراقی میرسه

    موافقم 2
    مخالفم 4
  21. aryan

    ۱۶ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (13 ديدگاه)

    نسل اخر تو بلوچستان خیلی زیاده ناهموار ترین مسیر هارو با چند تن بار به راحتی طی میکنه یکی از سخت جون ترین وانت های تویوتا است

    موافقم 5
    مخالفم 2
  22. محمدی

    ۱۶ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام و عرض ادب
    در غرب کشور مخصوصا کردستان خدمتی که اساوت به مردم انجام داد هیچ خودروی دیگری آنقدر خدمت نکرده بوده تا حالا.
    الان هم تویوتا استاوت ۲۰۰۰ در مناطق روستایی دیده میشه.
    شک نکنید که حتی خودروهای ۲۰۲۳ تویوتا هم آنقدر دوام نخواهند داشت. چون استانداردهای جهانی تغییر کرده و باید ماشین ها توی ده سال بازیافت بشوند اما آن موقع تویوتا با ساخت استاوت دنبال اثبات خود به بازارهای جهانی بود و خودرویی تولید می. کرد که مرگ نداشته باشه.
    من ماکت آهنی این خودرو رو دارم نمی دونم چطور با شما طرفداران استاوت در ارتباط باشم که آن را تقدیم نمایم. شاید این راه مناسبی باشه. @sanandaj_attract

    موافقم 5
    مخالفم 6
  23. آسکانی

    ۲۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدایی خاطره دارم با این مدل وانت از بچگی تا همین حدود دوازده سیزده سال پیش که فروختیم😐
    واقعا ماشین نیست یه میراث هست

    موافقم 2
    مخالفم 0
  24. ابراهیم

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تویوتا زیباست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. چکش خان

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    چرا هیچوقت تو ایران تویوتا نتونسته جایی تو بازار وانت داشته باشه که زامیاد داره؟!! وقتی حرف از وانت میشه تو ایران ناخودآگاه سریع ذهن روی پیکان وانت میره و نیسان

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا