متفرقه

سود بیشتر یا رضایت مردم؟

قطعاً در این آشفته بازار خوردرو در کشورمان سؤال‌ها و انتقاداتی در ذهن همگی ما شکل گرفته است که شما خوانندگان محترم در قسمت نظرات در مقالات مختلف به آن اشاره کردید؛ چرا افزایش قیمت خودرو تا به این حد رسیده است، چرا خودرو سازان داخلی علیرغم فشارهای وارده از سوی دولت و مردم برای بهتر کردن کیفیت خودروها و افزایش ایمنی اقدامی نکرده است، چرا با اینکه قوانین راهنمایی رانندگی نسبت به سال‌های قبل جدی‌تر دنبال می‌شوند و وزارت راه سازی سعی در بهسازی جاده‌ها و راه‌ها می‌کند و با وجود اینکه داشتن ایریگ و ABS برای تمامی خودروها الزامی اعلام شده است، آمار تصادفات و مرگ و میر ناشی از حوادث جاده ای رو به کاهش چشمگیری نمی‌روند. چرا خودرویی که خارج از ایران به عنوان خودروی اقتصادی شناخته می‌شود، وقتی وارد ایران می‌شود حتی قشر متوسط نیز از خرید آن ناتوانند؛ و بسیاری سؤال دیگر…

در این مقاله قصد داریم با چشم اندازی کلی به این سؤال‌ها پاسخ دهیم. در ابتدا قصد دارم تا قسمتی از مقاله ای که در مجله ماشین به چاپ رسیده بود را برای شما باز گو کنم:

«کارخانهٔ خودرو سازی هیوندای موتورز در سال ۱۳۴۶ ه. ش. در کرهٔ جنوبی تأسیس گردید. ایران‌خودرو نیز در سال ۱۳۴۱ توسط برادران خیامی در نزدیکی شهرک اکباتان تهران با اسم ایران ناسیونال بنیان‌گذاری شد که در سال ۱۳۵۷ مصادره شد و نام آن به ایران‌خودرو تغییر یافت. هیوندایی خودرویی با نام سوناتا و ایران‌خودرو سمند را تولید کرد، این دو محصول هردو امروزه نیز تولید می‌شوند اما همان طور که در تصویر می‌بینید تفاوت زیادی بین مدل‌های امروزی این دو خودرو است!» این چگونه است که این دو شرکت تقریباً در یک مقطع زمانی شکل گرفته‌اند ولی امروزه هیوندایی با عناوین بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی از لحاظ سود، چهارمین شرکت خودرو سازی دنیا از لحاظ تعداد فروش و نخستین خودرو ساز دنیا از لحاظ سرعت رشد، از ایران‌خودرو پیشی گرفته است؟

 سوناتا 2002 در برابر سمند 2002
سوناتا ۲۰۰۲ در برابر سمند ۲۰۰۲

علت این است؛ کرهٔ جنوبی بودجهٔ قابل توجهی را به صنعت خودرو سازی اختصاص داد، نیروهای جوان را در همین راستا تعلیم داد و از آنها کمک گرفت و از ایده های نو استقبال کرد. پس از صادرات خودرو و تأسیس سایتهای تولیدی در کشور های مختلف، فضا برای این خودروساز رقابتی‌تر شد، تا آنجا که امروزه برای خودروسازان بزرگی همچون ب ام و، جنرال موتورز، نیسان و… شاخ و شانه می‌کشد.

فورد کورتینا، اولین خودروی مونتاژی هیوندای در سال 1968
فورد کورتینا، اولین خودروی مونتاژی هیوندای در سال ۱۹۶۸

بطور کلی هر کجا که فضای رقابتی حاکم باشد، میتوان شاهد پیشرفت بود. متأسفانه در صنعتی خودروسازی کشورمان رقابتی در کار نیست، به همین جهت ما شاهد درجا زدن و حتی پسرفت خودرو سازان داخلی هستیم، از طرفی میبینیم که با روشهایی همچون تعیین تعرفهٔ وارداتی بسیار بالا، اعطا نکردن دلار دولتی به وارد کنندگان خودرو و انواع و اقسام محدودیت ها و موانع بر سر واردات خودرو، قیمتهای خودروهای وارداتی بعضاً به بیش از سه برابر میرسند و این در حالیست که دلالان هم به این موضوع دامن می‌زنند.

هیلمن هانتر مدل 1967
هیلمن هانتر یا پیکان مدل ۱۹۶۷

حال از سوی دیگر، با افزایش قیمت های خودروهای وارداتی، خودرو سازان داخلی فضا را برای افزایش بی رویه قیمت‌ها، باز دیده و در ابتدا عرضهٔ محصول را کم میکنند تا بازار اصطلاحاً تشنه شود، سپس شروع به عرضهٔ محصولاتش با نرخ جدید میکنند و اینگونه می‌شود که قیمت ۲۰۶ تیپ دو تا ۲۱ میلیون تومان هم می‌رسد و طبق معمول در آخر مردم هستند که متضرر میشوند و هیچ راه دیگری ندارند! این افزایش قیمت به گونه ایست که خودرو ساز در کیفیت خودرو کوچکترین تغییری نداده و با تغییر اجزای بی ارزشی همچون چراغ ضبط و… خودرو را وارد بازار می‌کند و همانطور که کم و بیش می‌بینیم این خودروها به دلیل ایمنی پایین سالانه جان بسیاری از هم وطنانمان را می‌گیرد. این تنها به این خاطر است که با کمترین هزینه سود حداکثر شود.

هیوندای سوناتا 2012 در برابر سمند 2012
هیوندای سوناتا ۲۰۱۲ در برابر سمند ۲۰۱۲

پس چه راهکاری باید برای این معضل اندیشیده شود؟

دولت باید به صنعت خودرو سازی توجه کند و بودجهٔ بیشتری اختصاص دهد و نیروهای انسانی تعلیم دیده را در این جهت بکار گیرد و بجای کپی برداری و تولید خودرویی با کمترین کیفیت و امکانات جهت سود بیشتر، خودرویی قابل قبول جهت صادرات تولید کند. وقتی پای خودروی وطنی نیز به بازار جهانی باز شود (نه تنها در کشورهایی محدود) فضای رقابتی شکل میگیرد و دولت مجبور میشود تا هرچه بیشتر از صنعت خودرو سازیش حمایت کند. حال میتواند تعرفهٔ گمرکی را کم و یا حتی حذف کند زیرا خودروهای داخلی با خودروهای خارجی در این زمان قابل رقابت خواهند بود.

ره دیگر این است؛ حتماً نیاز نیست که صنعت خودرو سازی کشور در جهت تولید خودرو باشد، کشورمان میتواند در شاخه های دیگر این صنعت فعالیت کند و همچون ترکیه یکی از بزرگترین تولید کنندگان قطعات جانبی، تاکسی و وسایل حمل و نقل عمومی، رنگ بدنه خودرو، موتور سیکلت و… باشد و از آن طرف نیز تعرفه گمرکی خودروها را کم و یا حذف کرده تا نیاز مردم برای خودرو به طور قابل قبول برطرف گردد.

در هردو روش میتوان دریافت که هم صنعت خودرو سازی سودی که میخواهد را میبرد و هم مردم مجبور به پرداخت مبالغ هنگفت برای خودروی قابل قبولشان نیستند. از طرفی پیشرفت صنعت خودرو اشتغال زایی را در پی دارد و میتواند به یکی از منبع درآمدهای غیر نفتی ما تبدیل شود.

در پایان جا دارد بگویم که این مقاله هم همچون بسیاری از مقالات دیگر در رابطه با همین موضوع خوانده شده و به فراموشی می رود، ولی این شما هستید که با ارتباط با مسئولین میتوانید این روند را عوض کنید، و این مسئولین هستند که میتوانند با تدبیری حساب شده و به دور از منافع شخصی، مردم ایران زمین را راضی و خوشنود نگه دارند تا ایرانمان در این عرصه نیز سربلند شود.

 

 

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

فرید ملک

فرید ملک دانشجوی کارشناسی رشته ی ریاضی کاربردی دانشگاه خواجه نصیر و نویسنده مجله پدال

مطالب مشابه

‫۲۵۲ دیدگاه‌ها

  1. همسایه

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    جایی که جان مردم ارزشی برای مسولینش ندارد. جاییکه مردم مسافرت میروند اما هرگز برنمیگردند .جاییکه برای یک جفت کفش باید 12 روز کار کرد. جاییکه یک شبه میتوان نماینده شهر شد اما یک عمر باید دود چراغ خورد تا پراید سوار شد. … آری اینجا ایران است

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرید ملک

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (77 ديدگاه)

      دوست عزیز
      گوش هممون از این حرفا پره , الان دیگه وقت یه حرکت جدیه , این حرفا فقط به فیلتر شدن سایت کمک میکنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ناصر

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    کاش مسئولین ایران خودرو و سایپا یه سر به این سایت میزدن و نظراتشون میخوندن تا ببینن نظر واقعی مردم در مورد آشغال های که به اسم خودرو به مردم غالب می کنن چیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سهیل 561

      ۸ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (141 ديدگاه)

      داداش ناصر اینا بهتر از منو و شما میدونن چه جنسای اشغالی به ما میدن
      فقط خودشونو زدن به خواب
      مشکل از دولته که اینقدر به فکر حمایت از خودرو سازای داخلیه هرچند کم سود نمیبره نصف پول ماشین میره تو جیب بالایی ها

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. امير

      ۹ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (79 ديدگاه)

      میخونن اما براشون اهمیتی نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. فرید ملک

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (77 ديدگاه)

      آقا ناصر
      شک نکن که همه ی این حرفارو میدوننو از گوشه کنار شنیدن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. رضا

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    مشکل ما نه تنها در زمینه خودرو بلکه در تمام زمینه های نبود مسئولیه که بتونه تدبیر داشته باشه جه برسه که حساب شده هم تبدیر کنن!
    همشون به فکر جیب فراخ خودشونن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرید ملک

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (77 ديدگاه)

      موافقم آقا رضا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. ali.af

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    سلام
    دیشب داشتم تخته گاز رو میدیدم . بحث خرید خودرو دسته دوم با 7000 پوند بود . رفته بود یه بنز cl خریده بود واسه سال 2003 بود فکر کنم با 7000 پوند میگفت اگه نو این ماشین رو بخواهی بخری باید 120 هزار پوند بدی . تو مملکتی که دسنه دوم ماشین از نوش گرون تره چه توقعی میشه داشت مثلا مزدا اتاق قدیم رو خریدن 35 میلیون دسته دوم الان شده 42 میلیون .
    ماشین تو ایران شده دلالی . شما برین دفتر فروش ها رو یه نگاه بندازین ببینین چه جوری رو ماشین قیمت میزارن. اگه نمایندگی درست حسابی میفروختن الان قیمتا مناسب تر بود. علاوه بر این که ماشین سازی درست حسابی نداری بازار درست . حسابی هم نداریم همش دلالی. یه زمان میرسه که چینم به جایی میرسه که میشه آرزوی ما.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Bidel

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (9 ديدگاه)

      زکی! خبر نداری !! چین همین حالا هم رفته جزو آرزوها . یه نگاه به ایمنی و امکانات ماشینایی که دارن میسازن بنداز … مثل mg و جیلی emgrand و خودروهای لوس و نیمه لوکس دیگر کارخونه هاش .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. الف ب

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (22 ديدگاه)

    با سلام
    نه سود بیشتر نه رضایت مردم.
    اگه اینها لااقل به فکر سود بیشتر بودن الان مثل کره جنوبی بودیم ما چوب حماقت وبیسوادی مدیران رو میخوریم.هرانسانی که یه ذره حساب و کتاب سرش بشه میفهمه که فروش زیاد با سود کم بهتر از فروش کم با سود زیاده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سهیل 561

      ۸ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (141 ديدگاه)

      اشتباه نکن دولت مثل کوه پشتشون وایستاده و خوب حمایتشون میکنه
      اگه تو اخبار و جاهای دیگه شنیده باشی ورشکستی بیشتر خودرو سازان خارجی متوجه میشی چه وضع بدی دارن
      ولی الان سایپا و ایران خودرو پولدار تر از هر شرکتی ان .با این گمرک 110 درصدی و با این گرونی خودروهای داخلی که قانونا ارزشش یه سمند 7میلیون بیشتر نیست به ما قالب میکنن 17میلیون
      مرگ بر….

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. فرید ملک

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (77 ديدگاه)

      دوست عزیز
      کره ی جنوبی توی همه ی صنایع و شاخه ها و قسمتها این روندو پیش گرفت که اون شد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. ali m

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (62 ديدگاه)

    آقا عالی بود .اگه این گمرک برداشته بشه یا حداقل کم بشه تا ما کیا سراتو را 50 ملیون نخریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر206

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      شرمنده صفرش شده 60 میلیون

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. Ali Kaveh

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (91 ديدگاه)

    چند وقت پیش یکی از مامورای راهنمایی ورانندگی رو آورده بودن تو تلویزیون و میگفت به طور میانگین هر هفته به اندازه ی زلزله ی آذربایجان توی جاده کشته میدیم . راست هم میگفت چون از سه ساله پیش تا حالا بدون بزرگنمایی پسردایی و دوتا پسرخاله و سه تا از رفیقامو طی 4 تصادف از دست دادم. شخصاً روزی نیست که برای مسئولای کشور درود نفرستم که این همه توجه میکنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرید ملک

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (77 ديدگاه)

      علی جان
      از نظر خوبت ممنونم و بابت از دست دادن دوستا و خویشاوندات بهت تسلیت میگم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. علی

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (17 ديدگاه)

    سلام دوستان …
    من فکر میکنم مقصر اصلی خود ما هستیم. مگه اون دلالی که میگیم فقط به فکر سود خودش کیه… چرا ما باید اینهمه پول بابت این خودروهای داخلی بدیم. شما فکرشو بکنین اگه همه با هم متحد بشیم و یه مدت فقط یه مدت هیچ کدوممون ماشین نخریم… فکرم نمیکنم اگه مثلا یک مدت بدون ماشین زندگی کنیم زیاد هم سخت باشه اون وقت در عوض یه عمر استفاده بهینه خواهیم داشت. نتنها خودرو بلکه در تمامی موادی که متاسفانه … کاش مردم ما یه مقدار از تجربیات کشورهای اروپای که با این موارد اقتصادی روبرو میشوند و با اتحاد هم بهترین تصمیم رو میگیرن استفاده مکردیم. به امید روزی که همه با هم باشیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرید ملک

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (77 ديدگاه)

      علی جان
      اون دلال هم به نوعی قربانی این راهه نمیخوام حمایت کنماا
      مثلا الان اگه بیان اعلام کنن که سکه دو ماه دیگه سه برابر میشه خب همه میرن و سکه میخرن و بعد میفروشن , دقیقا همون کار دلال, اما اگه یه سری مدیر لایق روی کار باشن و قیمت رو کنترل کنن از این اتفاقا پیش نمیاد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. يوسف

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (23 ديدگاه)

    سلام به همه
    دوستان غزیز
    سود،زیان و… شرکت های خودروسازی باید بسارنو و تبلیغ کنند و بفروشن.
    مردم باید تحقیق کنن مقایسه وبرسی کنن وخرید کنن.
    این دو قطب درکنار هم عملیات اقتصادی تشکیل می دهن ودر نهایت سود شرکت هاخودروسازی،سود یک سوم مردم هست مستقیم ودو سوم دیگر غیره مستقیم سهیمند.
    این جا ما ایرانی ها یک جمله داریم که خیلی پر معناست
    (از ماست که بر ماست)
    ((همه در هرجا بکوشیم که ایران سربلند باشد))
    دوستتون دارم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. میرانی

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظرتون فقط خودروساز در ایران گرانفروشی میکنه؟ به نظرتون علتش اینه که دولتیه؟ نه آقایون!(رنوی فرانسه دولتی نیست؟ جی ام امریکا دولتی نیست؟) به اینها توجه بفرمائید:
    1- نگاهی به قیمت برنج بیاندازید.آیا برنج کارها دولتی هستند؟ نه! آیا قیمت برنج ایرانی با خارجی می تواند رقابت کند؟ خارجی 1500 ایرانی 3500
    2- میوه چطور؟
    3- شیر چطور؟
    4-گوشت چطور؟
    5- ماهی چطور؟
    6- حبوبات چطور؟
    7- لباس چطور؟
    8- 9- 10- 11- ……………….. 1000- و …

    چرا همه تولید کنندگان ما اعم از خصوصی و دولتی دائم فریاد می کشند که دولت باید از ما حمایت کند و بهترین راه را هم تعرفه های بالای گمرکی می دانند؟
    میدانید چرا؟
    چون هیچکس در این مملکت به کمتر از سالی 300 درصد سود راضی نیست! همه! مغازه دار میخواهد سالی 500 درصد سود کند ولی می گوید خودرو گران است! همه همینطورند. آقایان مشکل اساسی تر از این حرفهاست!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سهیل 561

      ۸ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (141 ديدگاه)

      میرانی جون مشکل از بی سوادی بعضی از ….
      شرمنده نمیتونم کاملا حرفمو بزنم
      چون کسی که میره درس دینی یاد میگیره نبایدم چیزی از سیاست و دولت سر در بیاره
      زمان […] درسته بعضی مشکلات بوده ولی واقعا مسولینش سواد کافی رو برای کار داشتن
      هر کسی رو نسبت به درس و مدرکش سر کار میبردند نه اینکه فقط […] میشه وزیر …

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. fardad

      ۸ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (4 ديدگاه)

      اقای میرانی بخشی از حرفاتو قبول دارم .ولی واقعا به نظرت رنوی فرانسه گران فروشه؟همین تندر90 که تحت نظارت رنوی فرانسه داره تو ایران تولید میشه وکلا خارج از ایران به عنوان خودرویی ارزان و تقریبا سطح پایین میشناسنش و قرار بود قیمتش در ایران تقریبا 7 میلیون باشه چرا بعد از اینکه یک سری با قیمت 7 میلیون دادن یک دفعه قیمتش شد 13 میلیون؟واقعا اگه این ماشینو به قیمت 7 میلیون میدادن کسی میرفت پراید-سمند-پرشیا-405-206وامثال اینا رو میخرید؟چرا باوجود اینکه خیلی ها فکر میکنن طراحی داخلی این ماشین خیلی ساده هست یا سقفش خیلی بلنده وبا توجه به اینکه قیمتش خیلی بالا رفته(20 میلیون)باز هم این ماشینو به هم قیمتاش ترجیح میدن؟ اصلا چرا ما باید به خاطر اینکه خودروسازهای داخلی توانایی رقابت با خودروسازای خارجی روندارن این اشغالا رو با قیمت بالا ازشون بخریم؟ ایا این ظلم نیست؟ ایا این حق کشی نیست؟ مملکت اسلامی اینه؟ چرا اینقدر زیادن بازنشسته هایی که یه عمر برای دولت کار کردن و تازه یه پراید یا حالا یکی از همین اشغالا رو خریدن؟اقای میرانی شما اصلا چیزی از برنج کاری میدونی؟ اصلا میدونی برنجهای هندی که وارد ایران میشه ودر مقایسه با برنج هاشمی(مثلا گیلان)هیچ ارزش غذایی ندارن در هر هکتار چند برابر محصول میدن؟
      کسی میتونه جواب این سوالها رو بده؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. میرانی

        ۹ شهریور ۱۳۹۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        گوشت چطور؟ چرا گوشت در امریکا 5 دلاره ولی در ایران با دلار 2000 تومنی 10 دلاره؟(لابد می گوئید ارزش غذاتیی گوشت ما بالاتر است؟؟؟؟؟)
        فولاد چطور؟
        لباس؟
        لوازم خانگی؟
        و ….
        ببین عزیز من ، اگر قرار باشد گران فروشی نشود همه نباید اینکار را بکنند نه همه بلدیم فقط به خودروساز حمله کنیم.
        در ضمن تفاوت ارزش غذایی برنج هاشمی با برنج هندی چیزی نیست. اما قیمت برنج هندی 1500 و او یکی حتماً 4500!
        من فقط میگویم در همه موارد با این مشکل مواجهیم و نمیتوان فقط یکی مورد را ذکر کرد. اگر قرار باشد برای خودروسازان بازار رقابتی ایجاد شود باید برای برنج کار و تولید کننده لباس و … هم اینکار را کرد. به نظر شما برنج کار ما ، تولید کننده لباس ما و …. توان رقابت دارد که خودروساز داشته باشد؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. حسن

        ۹ شهریور ۱۳۹۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        اگر مردم حق دارند در یک بازار رقابتی بین خودرو ایرانی و خارجی انتخاب کنند ، قطعاً در مورد برنج و مرغ و گوشت و لوازم خانگی و لباس و ……هم همین حق انتخاب را باید داشته باشند.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. فرید ملک

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (77 ديدگاه)

      آقای میرانی
      تحلیل جالبی بود , منم موافقم با حرفاتون

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فرید ملک

        ۱۲ شهریور ۱۳۹۱
        سوابق: (77 ديدگاه)

        آقای میرانی
        فرض کنین شما قصابی دارین , قیمت گوشتم تو ایران 20000 تومنه در صورتی که قیمت عادلانش با احتساب یه سود معقول 5000 تومنه , شما چی کار میکنید ؟ 500 تومن میفروشی یا 20000 تومن؟؟
        اما حالا فرض کنین که یه مدیر سالم و با علم و تجربهقیمت هارو کنترل و تثبیت کنه جوری که کسی 5000 تومن بالاتر نفروشه , اونوقت همه مجبورن 5000 تومن بفروشن
        این راه عملی تر و راحتتره یا اینکه بیایم شعار بدیم که هیچ کس گرون نفروشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  11. احمد

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (39 ديدگاه)

    من قصد حمایت از خودرو ساز ها رو ندارم و قبول دارم که صنعت خودرو ایران رو به پس رفت و در جا زدنه
    اما این رو هم باید یاد آور باشیم که صنعت خودروی ایران 10 ساله که راه افتاده یعنی از سال 1380 قبل از اون فقط و فقط صنعت خودرو سازی ایران صنعت مونتاژ بود حتی برای تولید یک پیکان
    قبول دارم که تو این 10 سال هم خودرو سازها درجا زدن
    تولید سمند در سال 1380 و تولید سمند سورن ELX در سال 91 که حتی زحمت تغییر در پلت فورم و تزئینات داخلی خودرو رو هم ندادن
    به نظر من فقط سیاست های غلط مدیران اجرای این خودرو ساز ها به خصوص ایران خودرو باعث در جا زدن صنعت خودرو کشور
    چندتا از سیاست هاشون که باعث عدم پیشرفت این صنعت شده
    صادرات خودرو های داخلی به کشور های همسایه به قیمت 50 درصد کمتر از قیمت عرضه در بازار داخلی

    پافشاری بر صنعت مونتاژ

    عدم همکاری با دانشگاه ها و مراکز عالی آموزشی
    میشه گفت همون عدم تعلیم و تربیت نیروی کار

    به نظر من کم کردن یا حذف سود گمرکی خودرو های خارجی هیچ دردی رو درمان نمی کن چون مطمعا باشید این مدیران لایق( حتی در صورت حذف کردن سود گمرگی)
    کاری جز تعدیل نیرو پیش نمی گیرند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۸ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اقا احمد…کاپوت سمند رو اگه وا کنی رو موتورش ارم پژو رو زده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حامد

        ۸ شهریور ۱۳۹۱
        سوابق: (3 ديدگاه)

        اون واسه دو سال پیش بود.

        خیلی وقته موتور ملیه
        EF7

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. حسین

        ۸ شهریور ۱۳۹۱
        سوابق: (2 ديدگاه)

        دوست عزیز اگه چین رو هم جز ملیت خودت محسوب می کنی آره حرفت درسته..موتور ملیه..
        در ضمن..سمند نتیجه ی 10 سال حضور پژو تو ایران بود..این پژو بود که اصول حرفه ای تو صنعت خودرو رو به ایران خودرو یاد داد وگرنه الان باید سوار پیکان با ترمز ای بی اس چینی می شدیم. تازه طراحی بدنه ی سمندم کپی برابر اصل بی ام و است.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. فرید ملک

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (77 ديدگاه)

      احمد جان
      همونطور که تو این مقاله اشاره کردم , کم کردن ویا حذف تعرفه گمرکی رو به عنوان یه راه مکمل معرفی کردم , گفتم که در ابتدا با یه سری راهها( که در متن اشاره کردم) صنعت خودرو سازی داخل رو به یه جای قابل قبول برسونیم بعد تعرفه ها کم شه تا فضا رقابتی شه و باز هم با عث پیشرفت شه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. رضا

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (21 ديدگاه)

    آقای احمد شما همون بهتره یک بار دیگه مقاله را بخونی اما ایندفعه کاملتر و با دقت تر البته اصلا نیازی به دقت بالایی نداره چون خیلی شفاف و واضح نوشته شده. بعد تصمیم به کامنت گذاشتن بگیر.
    شما دوست من اصلا زدی تو جاده خاکی و اصلا معلوم نیست چی میگی و داری از چی حرف میزنی!
    وقتی شما داری میگی ما ده ساله خودرو تولید میکنیم احتمالا از گذشته این صنعتی که زمانی با بزرگترین ها کار و رقابت میکرد یا کاملا بی اطلاعی یا خودتا زدی به کوچه علی چپ!
    این نوع کامنت ها را من کاملا متوجه منظورش میشم و مطمعن هستم اگه بخوام جوابتا بدم سانسور و حذف میشه. پس فقط بدون که این حرف ها را فقط خودت و امثال خودت قبول دارن. و نه مردم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احمد

      ۸ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (39 ديدگاه)

      دوست عزیز کسی خودش رو به کوچه علی چپ نزد
      من دارم می گم از همون اولی که صنعت خودرو سازی در ایران به پا شد صنعت مونتاژ بوده اینو که دیگه قبول داری حتی پیکان رو همون اوایل تولیدش مونتاژ می کردن
      تا سال 1380 از سال 80 به اینور تازه این صنعت راه افتاده راه افتاده
      از صنعت خودرو ایران هم به خوبی اطلاع دارم
      از حضور برند های بزرگی هم چون جنراز موتور و… در داخل کشور (ولی همه مونتاژ بوده)
      شما دوست عزیز منظور کامن منو درست متوجه نشدی
      من دلایل در جا زدن صنعت خودرو کشور رو بیان کردم نه تاریخچه مونتاژ خودرو در ایران
      اینو حتی تو سایت ایران خودرو هم می تونی بخونی

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سهیل 561

        ۸ شهریور ۱۳۹۱
        سوابق: (141 ديدگاه)

        داداش احمد اشتباه فکر نکن
        من 100 بار شده توی پست هام گفتم که رقابت نباشه پیشرفتی نیست
        ایران الان مثل یه […] شده
        از اون خودروسازیش از بقیه کالاهاش

        تو فکر کن یه مغازه یا یه شرکت توی یه شهر داری که فقط و فقط خودتی و زیاد مشتری داری زمانی که مشتری میاد خرید میکنه دقت نمیکنی به برخوردت یا شاید بگی میخوای بخواه نمیخوای به سلامت یا تخفیف 0
        ولی بعد مدتی چند نفر این کارت رو انجام میدن مسلما مشتریات کم میشن و مجبوری به برخورد خوب کردن و تخفیف ویژه دادن به مشتری
        حالا قضیه خودرو سازان ایرانی هم همینه
        سمند و فقط ایران خودرو تولید میکنه
        پرایدم سایپا
        ولی ببین ال نود بین دو شرکته همیشه جنگ و دعوا دارن که بگن کیفیت ما بیشتره

        موافقم 0
        مخالفم 0
  13. يوسف

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (23 ديدگاه)

    آقا احمد با کم کردن گمرکی حداقل خودروها با کیفیت میشه و هم وطنامون یکی یکی از بین نمیرن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احمد

      ۸ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (39 ديدگاه)

      دوست عزیز
      من مثل شما موافق این عملم حتی به جای کم کردن این سود رو هم نگیرن
      منظور من چیز دیگه ای بود
      منظورم با مدیران بود که حتی اگر سود گمرکی واردات خودرو هم حذف کنند کاری دیگه ای جز تعدیل نیرو نمی کنند و به سیاست های خودشون ادامه می دن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فرید

        ۸ شهریور ۱۳۹۱
        سوابق: (155 ديدگاه)

        خب تعدیل نیرو بدن، فوقش چند نفر بیکار به بیکارهای دیگه اضافه میشن عوضش مرگ و میر کمتر میشه مردم ماشین بهتر سوار میشن، لال بازی کم میشه و خیلی منافع دیگر.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  14. مهران

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (19 ديدگاه)

    با کم کردن و حتی حذف تعرفه گمرکی لااقل پراید رو دیگه یازده میلیون نمی خریم،یا 206 رو بیست و یک میلیون.من قبل از ماه رمضان دوبی بودم،میدونید یه ماشینی مثل شورولت کروز چنده؟به پول ما حدود بیست تومن البته(البته با قیمت سابق ارز).حالا شما کجای 206 رو میتونی با کروز مقایسه کنی؟؟؟
    آقا تعرفه رو بردارید به مردم یه حالی بدید،مردیم از بس تو سر و کله مون زدید به اسم دین و ایمان،بسه دیگه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. sina

      ۹ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (4 ديدگاه)

      مهران عزیز همه با حذف تعرفه گمرک و اصولا گمرک نه تنها تو ماشین تو همه چیز موافقن و دوست دارن ماشینهای روز دنیا رو سوار شن و تو خیابان ببینن ولی مشکل اصلی به نظر من تنها گمرک نیست بلکه سر کار بودن 4 بی سواد احمق به عنوان مدیر شرکت خودرو سازیه که کاری جز پر کردن جیبشون اوردن فکو فامیلشون سرکاری که اصلا هیچ سر رشتیه ازش ندارنه مگه کره ایی ها ژاپنیها یا حتی المانیها امریکایها 6 انگشتی بودن که الان بزرگترین خودرو سازهای دنیا هستن و ما 5 انگشتیم مشکل سر کار نبودن متخصصه
      تو المان تعرفه گمرکی وجود نداره و واردات ازاده ولی یک المانی رو پیدا نمیکنید که جنس ساخت المان رو ول کنه و بره جنس غیر المانی بخره مگر اینکه جنس وارداتی بهتر از جنس تولید المان باشه
      تا اش همینه کاسم همین

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. احمد

        ۹ شهریور ۱۳۹۱
        سوابق: (39 ديدگاه)

        آخ که حرف دل منو زدی

        موافقم 0
        مخالفم 0
  15. احمد

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (17 ديدگاه)

    من نمی دونم خودروسازان ما با چه رویی وانت نیسان، وانت پیکان،پراید و دهها ماشین آشغال دیگه می سازن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. حسن

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    نگران نباشید !!!
    سمند 2012 را ، طراحی فوق صنعتی را ببینید ، پنجره جلو رادیاتور را عوض کردند ، عین BMW شده ، من هنوز تو این موندم ، خریدارها موقع خرید اشتباهاً به جای BMW ، سمند می خرند یا ایران خودرو حواسش نبوده که این طرح مال یک خودروساز معروف دیگه است .
    باید قانونی باشد که مونتاژ یک خودرو را بیش از 10 سال ممنوع کند (پژو 405 ، 22 سال و پراید 20 سال است مونتاژ می شود) ، و برای تولید برندهای ملی مثل سمند محدودیت زمانی قائل باشد .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فريا

      ۸ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (22 ديدگاه)

      البته اضافه کنم که 405 و پرایدی که گفتید مونتاژشون با قطعات چینیه درجه 4 هست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. علي

      ۸ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (10 ديدگاه)

      البتع تا جایی که من شنیدم قراره تا آخر 92 دیگه خودروهای با طراحی بالای 10 سال تولید نشه.
      به نقل از مجله داخلی آپکو

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فرید ملک

        ۱۲ شهریور ۱۳۹۱
        سوابق: (77 ديدگاه)

        علی جان
        خوندن اینجور مجلات وقت تلف کردنه
        وقتی توی این مجله خودشونو در رده ی پرفروش ترینا میدونن دیگه خودت تا تهشو برو!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  17. رضا

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (21 ديدگاه)

    و اونجاست که شاعر میگه:
    من رویایی دارم از جنس (بیداری) رویای تسکین این درد تکراری!
    دوستان میگن ما از ابتدا مشکل داشتیم! مثال معروف خشت اول گر نهد معمار کج…….. را هم میزنن/!
    فقط دل آدما به درد میارن. من 25 سالمه و […]اما اینا میدونم و حداقل میبینم که اگه دوستان هم دیده باشن تمام کارخانه جات مهم صنعتی یا تولید کنندگان بزرگمون یا حتی انرژی هسته ای و دانشگاه های بزرگمون مثل صنعتی اصفهان- اصفهان- تهران- شریف و… تماما اگه سر در دانشگاهتونا دیده باشید زده 1333 یا 1323 یا… مثلا دوستان اگه یه کوچولو! یه کوچولو حتی فکر کرده باشن که اصلا چرا ما انقدر دانشگاه تاسیس کردید و اساتید خوب امریکایی و… را چرا آورده بودم که بهمون تعلیم بدن اون وقت نمیگن ما آینده نگری نداشتیم و از ابتدا مشکل داشتیم و مشکل از ابتدا است….
    متاسفم برای دوستان. متاسفانه مساله ای را که نمیشه حل کرد صورت مساله را میخوان پاک کنن!!!- یا بگن آقا از اول خراب بود. مشکل از همون اوله و با همین نظرات بی اساس دل آدما به درد میارن. غافل از این هستند که آیا چرا قدمی هم اگه مشکل از ابتدا بوده برای بهبود برداشته نشده!!؟؟؟؟؟؟؟؟// به قول معروف میگن از ماست که بر ماست. همون بهتره آرزوی بیداری این جماعت خواب را تو رویا داشته باشیم! با احترام به نویسنده و مدیر سایت. امیدوارم حرفهام را سیاسی قلمداد نکنید و چون واقعا منظورم از بیداری این هست که آدم تا چیزی را نخواد به دست نمیاره. دوستان ما اگه از مسولین (نخوایم که برامون کاری کنن) خب اونا هم نخواهند کرد! پس توقع خودتونا محدود و کم نگه ندارید. همیشه هم از(خدا) هم خودتون و هم مسلولین ارشد مملکتی بهترین ها را بخواهید چون در غیر اینصورت هیچ چیزی تو زندگی تون در سطح متوسط هم نخواهد بود چه برسه به سطح مورد قبول! امیدوارم مردم قبل از اینکه کامنت بزارن یه کم فکر کنن. یه کم اطلاعات از پیش داشته براشون باشه و انقدر روی زخم ما نمک نپاشن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. amira

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (28 ديدگاه)

    ایران برای این پیشرفت نمی کنه چون ویزورئسا پرجیبشون پوله وخودشونو باما بدبخت بی چاره ها مقایسه می کنند تمام ایران به فکردزدی هستند به فکرمردم دبخت هم نیستند همه شون بااخرین ماشین بی ام و تویوتا و…سوارمی شن فکرمی کنن مردم هم سوار این طور ماشین ها می شن نه تمام مردم سوار پراید می شن توی کشوری که همه سیاست مدارها به فکر خوشگذرانی هستند مملکتهم اینطوره باید به سرمون بیاد چون ازماست که برماست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. اسیر وطن

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (18 ديدگاه)

    فقط سود میخوان کیفیت و رضایت مشتری براشون اصلا مهم نیست تنها راه حلش اینه که مردم نخرن وگرنه اینا پیاده بشو نیستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. علی قضایی

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (141 ديدگاه)

    وقتی نگاه به این دوعکس میکنم فقط حسرت میخورم .کسایی که فقط برای جیب خودشون کار میکنن وذره ای به فکر مردم نیستن کلا یادشون رفته که باید به مردم خدمت کنن .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. مهیار

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    با این راهی که شما پیشنهاد کردید در مقاله ی خودتان ان وقت جیب چند نفر از اقایان خالی میماند که ایا خدا را خوش میاید که مثلا مدیر عامل […] یا گمرک با دو کلاس سواد از نون خوردن بیفتن ( البته منظورم نون تو روغنه)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرید ملک

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (77 ديدگاه)

      مهیار جان
      باور کن که با این راه هم آقایون به اون سودی که میخان میرسن ( یکم دیرتر)هم مردم راضی میشن هم ایران تو صنعت خودرو سازی جای پاشو محکم میکنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  22. احسان

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    امکان نداره تعرفه واردات خودرو حذف بشه..شما فکر میکنید خودرو سازهای داخلی توان رقابت با حتی خودرو های چینی را هم دارن؟ یه نگاه به بازار خودرو بندازین همین الان با وجود تعرفه های سنگین واردات خودرو های چینی بازار خوبی دارن حالا اگه تعرفه برداشته بشه تصور کنین چه اتفاقی می افته …تنها چیزی که الان توی بازار ایران اهمیت داره سود رسیدن به یه عده آدم خاصه !….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرید ملک

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (77 ديدگاه)

      احسان جان
      لطفا مقاله رو کمی با دقت بخونید , همونطور که در پاسخ بعضی از کامنتا گفتم به شماهم میگم , حذف ویا کاهش تعرفه ها بعنوان یه راه مکمله

      موافقم 0
      مخالفم 0
  23. N.I.M.A

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (85 ديدگاه)

    آقا اینقدر بی انصاف نباشید ما از سال 2002 تا 2012 یه جلوپنجره که تونستیم عوض کنیم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. سینا غلامی

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (39 ديدگاه)

    واسه سمند 2012-2013-2014-2015-2016-…. مهم نیست :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. محسن

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان بنده هم مثل همه ٔ شما ایرانی هستم و از این بابت ناراحت نیستم ولی صنعت خودروسازی ما مثل خیلی از صنایع و اصناف دیگه تو این کشور تکلیفش مشخصه.علتش هم هیچ چیز نیست جز ما مردم.
    ۲۰۶ شده ۲۶ میلیون بازم هم در بنگاهها معامله میشه و مردم براش سرودست میشکونن یا ۲۰۷ شده ۳۲ میلیون مردم همچنان و با علم به اینکه این قیمت ها نوسان داره و حبابه باز هم صف می کشن و ثبت نام میکنند تا ماشین ۱۵ سال پیش فرانسه رو سوار شن و برای هم پز هم بدهند.دوستان اشکال کار هیچ جا نیست جز ما مردم.
    همیشه از مردم ایران،تعریف تمجید های الکی می شنویم از توانایی هااز غلوها و بزرگ نمایی های بی دلیل.اما من و شما می دانیم ما مردم ایران(اکثریت):بی فرهنگ ترین مردم جهانیم(قبول ندارید؟کافیه فقط به یک چراغ قرمز و محل عابرپیاده تو این کشور توجه کنید!)
    این کشور دلال پرور شده و هیچ شغلی جز دلالی سود نداره این وسط یک عده مثل لاشخور از هر چیزی سود می برن:طـــلا-سکه-خودرو-مسکن و… یه عده ای دیگه هم خوراک این لاشخورها میشن و باید به قول اون دوستمون دود چراغ بخورن و به نون شب هم محتاج باشن.دولت هم از دلال و دلال‌پروی سود خودش رو میبره همونطور که بارها همه ما مواردمتعددش رو دیدیم…
    پس هیچ راه نجاتی نیست مگر مردم عوض شوند و به قول شاعر:
    خلایــــــــــــق هرچه لایــــــــــــــق

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. ali

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    با سلام و احترام خدمت دوستان عزیز
    آخه ظلم کردن به مردم که شاخ و دم ندارد.
    تا زمانی که حرکت کلی در این خصوص، جهت تغییر تعرفه ها و قانون نباشد سوء استفاده از سادگی مردم ادامه دارد و جریان همین هست و هست.
    (تا جایی که به حد آستانه تحمل افراد برسیم)
    در کل این را براحتی می توان دید که بیش از 75% خوانندگان اینگونه وب سایتها شاید تا آخر عمرشان فقط بتوانند با حسرت عکس های این ماشین ها را ببینند.
    البته بعضی ها هم منتظر ظهور امام زمان(ع) هستند تا بیایند و مشکلات را یرطرف بکنند
    امام سجاد علیه السلام : گناهانى که باعث نزول عذاب مى شوند، عبارت اند از: ستم کردن شخص از روى آگاهى، تجاوز به حقوق مردم، و دست انداختن و مسخره کردن آنان. معانى الاخبار، ص 270

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. kaka

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    سلام.من حالا به این کیفیت خودروها کاری ندارم که چقدر بیخودن.من داشتم فکر می کردم این گرونی ها از کی شروع شد اون موقعی که به طور نمونه مزدا 3 new ق 43م بود مردم خریدن …50م خریدن …54م…58م…ازاد 72م خریدن حالا ماشیتهای دیگه رونمیگم و سوناتا 2013 که ارز 2000 میگیره اخر سال 91 قیمتش 150م میشود باز من میگم می خرن خوب ایناهم میگن وقتی قیمت بالا می ره باز میخرن خوب ماهم اگر قیمت بالا ببریم بازم می خرن به طور نمونه 206 tip2 اولش 14م ازاد 15م خریدن….16.5م..ازاد 21م..باز خریدن خوب چرا دلال ها 5م سود کنن خوب ماهم قیمتو میبریم بالا حا هرچقدرم باشه 25م…30م…باز مردم میخرن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرید ملک

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (77 ديدگاه)

      دوست عزیز
      شما فقط میگید مردم خریدن! نمیگین که چقدر خریدن و چقدر کاهش داشته نسبت به سالهای قبل
      تو کشور یه سری اقشار هستن که این تفاوت قیمتها براشون ناچیزه پس میخرن
      آخه مگه میشه هیچ کس نخره؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  28. حامد

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    جایی که مردمش بی کار نشستن و منتظرن دولت همه کارشون را انجام بده و پـــــول مفت نفت را بخورن بهتر از این نمیشه. خداییش هیج جای دنیا مثل ما معترض ندارن. همه فقط نیمه خــــآلی لیوان را می بینند. همون سمند 2002 100% قطعاتش وارداتی بوده ولی حالا بیش از 90% ساخت داخل است. اینم مدیون دانشمندان و متخصصین کشوریم وگر نه مردم عادی که کــــــاری نمی کنند جز اعتراض علیه هر چیز که به نظرشون برسد.

    دیروز رفتم تو خیابون یارو می گه انگلیس نیومده اجلاس، آخـــــه آدم حســـــابی اجلاس چه ربطی به انگلیس داره اصلا انگلیس جزء این کشور ها نیست. تازه امسال از سال های قبل هم شلوغ تر بوده.

    از طرف یکــــ نفر انسان معمولی و عادی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. khaki

      ۹ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      دوست عزیز شما از مردم بقول خودت عادی دقیقا چه انتظاری داری!؟ها؟ نه فکر کن جواب بده؟
      یه نمونش مثلا سی و چند ساله دارن با خرید خودروهای از رده خارج شده با 6 برابر قیمت و تحمل تعرفه های وارداتی نجومی صنعت رو حمایت میکنن، خوب شما بگو نتیجش چی بوده؟با این نتیجه درخشان میخوای همین مردم عادی یه 30 سال دیگه حمایت کنه؟
      از همه مهمتر کمه که هرسال چندین هزار از همین مردم عادی زیر این خودروهای ساخته ی صنعت 30 سال حمایت شده جونشون رو از دست دادن و چه کودکانی که بی سرپرست ماندند.
      دیگه چیکار میخوای این ملت بدبخت مظلوم انجام بده؟
      از شما میپرسم؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. فرید ملک

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (77 ديدگاه)

      شما که قدرت مردمو دست کم میگیری و اونارو بیلیاقتو بیکار تلقی میکنی ارزشت خیلی کمتر از این حرفاست که بخوام جوابتو بدم , اما میدم که امثال شماها گوششون باز شه
      مهندسین داخلی با دقت و ظرافت تو ساخت سمند عمل کردن اما مسئولین با یه سری تغییرات از جمله استفاده از مواد با کیفیت پایین برای پایین آوردن هزینه و در نتیجه سود بیشتر کار همون مهندسارم خراب کردن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  29. حامد

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    در صورتی گمرک حذف میشه که مالیات ها مثل کشـــورهای اروپایی بشه. اونجوری خرج یه ماشین براتون خیلی بیشتر میشه. فکــــــــر الکی نکنید انقدر ترو به قرآن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Bidel

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (9 ديدگاه)

      @حامد : آب که سربالا بره قورباغه هفت تیرکش میشه . روسا… قبلا میگفتن چون بنزین ارزونه ماشین گرونه حالا حرف جدید … اما اگه کسی اندازهء باکتری عقل داشته باشه یه سرچ توی نت میزنه و قیمت خودروهای داخلی رو با دیگر کشورها مقایسه میکنه . سنگین ترین مالیات ها رو انگلیس روی خودروهاش میبنده اما قیمت خودروهای وارداتی توی ایران حداقل دو برابر انگلیسه .
      بماند که فرغون هایی مثل پراید و سمند و 405 و پرشیا و وانت باردو و روا و … دیگر به هیچ وجه اجازهء فروش در کشورای درست حسابی را نخواهند یافت چه برسد به اینکه با سه چهار برابر قیمت واقعی به فروش برسند و تازه بخوان روش مالیاتم ببندن …
      شرم و حیا هم چیز خوبیست …

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. فرید ملک

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (77 ديدگاه)

      حامد جان
      این بار هزارم که میگم
      کم کردن تعرفه ها راه حل مکمل
      توروخدا اون چشای خوشگلتو باز کن وقتی داری میخونی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  30. حامد

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    مگه شما تخت گــــاز را نمی بینید
    یه نیسان که ارزون ترین ماشین تو بریتانیا بود 7000 پوند که به پند امروز میشه حدود 21 میلیون تومن
    تازه شیشه برقی هم نداره از سمند هم بدرد نخور تره
    فقط سمند سورن EF7

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. khaki

      ۹ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      عزیز من شما مثل اینکه با ارزها آشنایی نداری!
      ارزش ارز هر کشور تابعی از سیاستهای اونه.
      الان مثلا جنس چینی چرا ارزونه؟ یکی از دلایل مهمش اینه که دولت چین ارزش پول خودش رو بطور مصنوعی پایین نگه داشته.
      الان که شما میگی تو انگلیس این نیسان 7000 پونده مقایسه کن ببین درآمد انگلیسی ها با پوندی 3000 تومن به ریال چقد میشه.
      البته اینم بگم فکر نکنم طرز فکر دوستانی مثل شما از ندونستن باشه، حالا بماند نمیخوام تند حرف بزنم، فقط میگم متاسفم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. amir

        ۱۲ شهریور ۱۳۹۱
        سوابق: (40 ديدگاه)

        چین یک کشور کمونیست هست و ارزون تموم شدن یک چنس چینی کاذب نیست به این خاطر که دولت خانه و غذا و شغل و … مردم رو فراهم میکنه و قیمت تموم شده محصول پایین میاد مثلا یک شلوار جین با دوخت و دستمزد کارگر و … داخل چین 1 دلار درمیاد نمیدونم تا الان چین رفتید یا نه ولی اگر چین برید و مثلا بخواید یک قطعه خودرو یا …. سفارش بدید میپرسند این قطعه رو به چه قیمتی میخواید؟اگر بگید 2 دلار جنس در حد کیفیت و قیمت 2 دلار بهتون تحویل میدند و بگید 1000 دلار جنس در حد قیمت و کیفیت 1000 دلار;مالیات بسته شده روی یک خودرو در خارج به حجم تولید گازهای مضر و مصرف سوخت و قیمت و … بستگی داره یعنی یک خودرو مثل Nissan LEAF یا خودرو های کم مصرف دیگه و … مایلیات و … زیادی بهشون تعلق نمیگره و این سیستم مالیاتی و … در خارج برای ترقیب مصرف کننده به استفاده از خودروهای کم مصرف در یک بازار رقابتی هست

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. فرید ملک

      ۱۴ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (77 ديدگاه)

      آقا حامد
      جون من راست بگو . کسی از آشناهات تو این آشغال سازیاست که انقد محکم چسبیدی بش؟
      آخه داداش من مگه مجبوری وقتی هیچی از ارز و خودرو سازی و اینا نمیدونی بیایی نظر بدی؟
      برو اینارو به دوستات تو ایرانخودرو بگو کلی قربون صدقت برن , اینجا این مزخرفات خریدار نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا