چشم اندازهفته نامه

معرفی 15 خودروی بسیار کم ارتفاع!

همواره لیست‌های جالب و بعضاً عجیب‌وغریبی از خودروها در “پدال” منتشر شده است؛ اما این بار می‌خواهیم یکی از عجیب‌ترین‌ها را خدمت شما معرفی کنیم و آن‌هم کم ارتفاع‌ترین خودروهای دنیاست!


پس از ملاقات با کلودیو رودارو که یکی از شهروندان موناکو بوده و راننده یک پورشه ۹۱۷K (ثبت شده به عنوان یک خودروی جاده‌ای) است چندین سؤال به ذهنمان رسید. وقتی‌که هنگام عبور از یک عوارضی یا پارکینگ نیاز به پرداخت پول باشد چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا رد شدن از زیر مانع غیرقانونی است؟

خب با تمامی این تفاسیر و سؤالات عجیب‌وغریب، شما را با ۱۵ خودرویی که ارتفاع بسیار کمی از سطح زمین دارند آشنا می‌کنیم. با آن‌ها می‌توانید به سادگی از زیر موانع پارکینگ‌ها و عوارضی‌هایی که روز به روز گران‌تر می‌شوند عبور کرده و هزینه‌ای نپردازید!

  • آلفارومئو ۳۳ استراداله


تنها ۱۸ نسخه خیابانی از این خودروی مسابقه‌ای تولید شده است. ۳۳ استراداله دارای یک پیشرانه ۸ سیلندر اتمسفریک بوده و ۲۳۰ اسب بخار قدرت دارد. بد نیست بدانید این پیشرانه تماماً توسط دست ساخته شده است.

جدای از نایاب بودن و ارزش بالای کلکسیونی، این آلفارومئوی ناب به خاطر ارتفاع ۹۹ سانتی‌متری از سطح زمین در لیست ما حضور یافته است.

  • استون مارتین بولداگ


درباره استون مارتین بولداگ چه فکری می‌کنید؟ آیا درباره این پروتوتایپ شناختی دارید؟ خب باید گفت این خودرو در سال ۱۹۸۰ و تنها به تعداد ۲۵ دستگاه تولید شده است. ارتفاع بولداگ بریتانیایی تنها ۱ متر و ۹ سانتی‌متر بوده است.

  • ب ام و M1


از این سوپرکار که یکی از نمادین‌ترین خودروهای دهه ۷۰ میلادی است تنها ۴۵۶ دستگاه ساخته شده است. M1 از یک پیشرانه ۶ سیلندر ۲۷۷ اسب بخاری استفاده کرده و بدنه آن که کار جیوجیارو است تنها ۱ متر و ۱۴ سانتی‌متر ارتفاع دارد.

  • کانسپت فراری ۵۱۲ S Modulo


این نمونه پروتوتایپ که توسط پینین فارینا طراحی شده تنها ۹۳ سانتی‌متر ارتفاع دارد؛ و البته باید بدانید زیر کاپوت آن یک پیشرانه ۱۲ سیلندر فوق‌العاده با خروجی ۵۵۰ اسب بخار آرمیده است.

  • فلت موبیل


آیا این یک پرنده است؟ هواپیماست؟ بتموبیل ساخت چین است؟ نه! بنا به گفته کتاب رکوردهای جهانی گینس، فلت موبیل در سال ۲۰۰۸ رکورد کم ارتفاع‌ترین خودروی دنیا را به خود اختصاص داد. این خودرو تنها ۴۸ سانتی‌متر ارتفاع از سطح زمین داشته و بهترین موضوع اینکه در بخش عقب خود یک راکتور واقعی دارد!

  • فورد GT40


اگر یک خودرو در کل دنیا وجود داشته باشد که به خاطر ارتفاع پایین شناخته شده آن فورد GT40 است. در واقع نام خودرو هم به ارتفاع ۴۰ اینچی آن از سطح زمین (۱ متر و ۱ سانتی‌متر) اشاره دارد.

ورای نسخه‌های مسابقه‌ای مشهوری که ۴ بار در لمانز قهرمان شده‌اند، برخی نسخه‌های جاده‌ای هم تولید شده است. تنها ۳۱ نسخه از مدل مارک ۱ تولید شده است.

  • لامبورگینی میورا


جدای از طراحی ویژه و افسانه‌ای، میورا به لطف ارتفاع ۱ متر و ۵ سانتی خود در این لیست حضور دارد. این امر باعث می‌شود با میورا بدون هیچ‌گونه دردسری از عوارضی‌ها و پارکینگ‌ها عبور کنید اما خب دسترسی به کابین این خودرو کمی سخت است.

  • لانچیا استراتوس زیرو کانسپت


اگرچه ما می‌توانیم استراتوس عادی را برای استفاده انتخاب کنیم اما ترجیح می‌دهیم این نسخه پروتوتایپ ۱۹۷۰ را برگزینیم. دلیل آن نیز ارتفاع ۸۴ سانتی‌متر خودرو از سطح زمین است. شنیده‌ایم که این کانسپت توجه زیادی را به خود جلب کرده بود.

  • مک لارن F1 GTR Long Trail


مک لارن تنها سه نسخه استاندارد از این خودرو برای استفاده قانونی در جاده را تأیید کرده است.

جدای از ارزش فوق‌العاده بالای این سوپرکار، ارتفاع ۱ متر و ۲۰ سانتی‌متری F1 باعث می‌شود که در لیست ما نیز حضور داشته باشد. ارتفاع این سوپرکار بریتانیایی کمی بیشتر از ارتفاع دیگر خودروهای لیست است بنابراین هنگام عبور از عوارضی‌ها باید کمی بیشتر دقت کنید.

  • مرسدس بنز CLK GTR


نسخه خیابانی یکی از موفق‌ترین خودروهای فیا جی تی در اواخر دهه ۹۰ میلادی دارای پیشرانه ۱۲ سیلندر ۷.۳ لیتری مشابه با پاگانی زوندا است. این پیشرانه قدرت ۷۳۰ اسب بخاری دارد.

تنها ۲۶ دستگاه از CLK GTR تولید شد که از نوع کوپه و رودستر بودند و ارتفاع آن‌ها تنها به ۱ متر و ۱۶ سانتی‌متر می‌رسید.

  • نیسان R390 GT1


نیسان نسخه خیابانی این خودرو را که در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز دهه ۹۰ میلادی حضور داشت ساخته است. حاصل کار تولید نسخه خیابانی R390 بود که از پیشرانه ۸ سیلندر ۳.۵ لیتری ۵۶۰ اسب بخاری استفاده می‌کند. این خودرو هم‌اکنون در موزه نیسان ژاپن در حال استراحت بوده و ارتفاع ۱ متر و ۱۴ سانتی‌متری آن نیز باعث حضور در لیست شده است.

  • پورشه ۵۵۰ اسپایدر


این خودروی اسپورت که برای مسابقه دادن توسعه یافته در سال ۱۹۵۳ و با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۱۱۰ اسبی عرضه شد. این اعداد در مقایسه با استانداردهای امروزی کوچک هستند اما خودرویی که تنها ۵۵۰ کیلوگرم وزن و ۹۸ سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد توانایی‌های خوبی خواهد داشت نه؟

  • پورشه ۹۱۱ GT1


زمانی که درباره GT1 صحبت کنیم باید روی نسخه خیابانی که عمدتاً با نام Straßenversion شناخته می‌شود تمرکز داشته باشیم. تنها ۲۵ دستگاه از این خودرو ساخته شده و همه آن دارای پیشرانه بای توربوی ۵۴۴ اسبی بوده‌اند.

این خودرو تنها ۱ متر و ۱۴ سانتی‌متر ارتفاع داشته و بنابراین به سادگی می‌توانید از پرداخت عوارضی معاف شوید!

  • پورشه ۹۱۷K


دلیل ساخت این لیست خود پورشه ۹۱۷K بود. تمامی اصلاحات لازم در این خودرو صورت گرفته تا به‌صورت قانونی بتواند در جاده‌های عمومی تردد کند.

به‌طور خلاصه باید گفت این خودروی مسابقه‌ای اصیل از پیشرانه ۱۲ سیلندر ۴.۹ لیتری ۶۳۰ اسب بخاری استفاده کرده و تنها ۹۴۰ میلی‌متر از سطح زمین فاصله دارد.

  • رنو اسپورت اسپایدر


ای رودستر جالب که توسط رنو اسپورت ساخته شده در سال ۱۹۹۶ عرضه شد. بله این خودرو برای برندی همچون رنو زیاد از حد عجیب بوده اما در آن رنو را با پروژه‌های دیوانه‌وارش می‌شناختند. کانسپت Espace F1 را به یاد می‌آورید؟

اسپایدر رنو ۱ متر و ۲۵ سانتی‌متر ارتفاع داشت و از پیشرانه ۲ لیتری ۱۵۰ اسب بخاری استفاده می‌کرد.

  • ایمن سفر کنید!


اگرچه ما در اینجا شما را با خودروهای بسیار کم ارتفاع آشنا کردیم و البته به خوبی می‌دانیم که افزایش مبلغ عوارضی‌ها فشار دیگری بر خانوارها و رانندگانی که همه‌روزه در بزرگراه‌ها تردد می‌کنند وارد می‌کند اما توصیه می‌کنیم با رعایت کامل قوانین و پرداخت به موقع مالیات و عوارض خود جامعه بهتری را بسازید…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. datsun

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3508 ديدگاه)

    مشخصات r390
    0-100 در 3.9
    1/4 مایل در ۱۱.۹
    حداکثر سرعت ۳۵۵km (یکی از سریع ترین سوپر اسپورت های دوران خود )

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. lamborghini

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      البته هرگز تست نشد تا معلوم بشه به این سرعت می‌رسه یا خیر!

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. Ferrari Zonda SV

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (479 ديدگاه)

    فرراری اف40
    1.12متر از زمین ارتفاع داره
    کاش تو لیست میبود!!!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. Kamy

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (687 ديدگاه)

    بنز CLK?

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. امیر

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (10 ديدگاه)

    Maserati MC12

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. Ferrari

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1887 ديدگاه)

    مدلهایی مثل ۲۸۸gto._f40_f50 ارتفاعی زیر ۱مترو۱۵ داشتن و از بعضی از این ماشینها کم ارتفاع تر بودن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Bilbo

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (516 ديدگاه)

    حیف M1 که نسلش به قرن 21 نرسید.، واقعا این طراحی خیلی فوق العاده‌ست برای اون سال. میورا و مک لارن هم عالین. ❤️❤️❤️

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. lamborghini

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    پورشه ۹۱۷ ، لامبورگینی میورا ، پورشه جی تی وان اشتراسن‌ورزیون ، بنز سی ال کا جی تی آر ، بی‌ام‌و ام‌ ۱ ، آلفا رومیو ۳۳ ، اینا جزو بهترین ماشین های تاریخ هستند و از قضا در این لیست هم حضور داشتند

    چه لیست پربار و‌ سنگینی بود ، همه ماشین های افسانه ای

    در مورد ۹۱۷ یه توضیحی مختصر بدم تا مختون سوت بکشه !
    سال ۱۹۷۱
    ۰ تا ۱۰۰ : ۲.۳ ثانیه
    ۰ تا ۲۰۰ : ۵.۳ ثانیه
    حداکثر سرعت (تست شده) ۳۹۰ کیلومتر بر ساعت
    چند مدل خیابانی هم ازش ساخته شده
    موتور ۵ لیتری ۱۲ سیلندر تخت
    وزن ۸۰۰ کیلوگرم
    K از karzhech به معنای دم کوتاه گرفته شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. KING918

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (12 ديدگاه)

      درود بر شما

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. حسین

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2829 ديدگاه)

    افسانه ای به اسم مکلارن F1 …
    و دیگر هیچ!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. مهدی دهقان

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (67 ديدگاه)

    بی ام و ام ۱ شبیه جنگنده میگ ۲۵ شده واسه سرعت زیاد تولید شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Ali Keyhani

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (657 ديدگاه)

    لافراری هم یک متر و یازده سانته ارتفاش میتونست توی این لیست قرار بگیره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ساسان

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1040 ديدگاه)

    لانچیا استراتوس چه طراحی عجیبی داره…یه مقاله درمورد این کانسبتها هم منتشر کنید جالب میشه.مثلا”اولین کانسبت یه شرکتو با جدیدترین کانسبتش معرفی کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا